MSI Optix MAG27CQ: Obraz pre náročných hráčov
MSI sa po novom púšťa aj do monitorov. To znamená napríklad i to, že ako jedna z mála firiem ponúka pre svojich fanúšikov kompletnú výbavu – pod jednou strechou sú teraz počítače, klávesnice, myši, headsety a aktuálne už i monitory. Po otestovaní modelu MAG27CQ však musím poznamenať, že nejde iba o symbolický posledný diel do značkovej skladačky. Tento monitor zasiahne i používateľov, ktorých s MSI nič iné nespája a hľadajú skrátka len to najlepšie na hranie. Ten je v tomto prípade mimoriadne atraktívny, hoci sa nájde i niekoľko slabších miest.
Nedomyslené prenášanie
Vizuálne monitor dokáže okamžite zapôsobiť, najmä od chrbta. Dve krížiace sa V vystupujúce z tela, neobvykle sivý, metalizovaný povrch a do toho červené prvky na čele s podsvietenými svetlovodivými panelmi vyzerajú sviežo a subjektívne vábnejšie než väčšina konkurenčných riešení.
Povrchové vyhotovenie je z plastu, no nikde nič nevŕzga a všetko pekne lícuje. Vnútorná nosná konštrukcia nohy je, samozrejme, poriadna, oceľová. Mám však výhrady k spôsobu jej montáže – do zvyšku sa iba zasúva. To na stole neprekáža, spoj je presný a stabilný. Cestovanie s monitorom je však už zložitejšie. Aj keď sa to hneď nezdá, noha s podstavcom sa pri prenášaní (s tradičným uchopením monitora pod pazuchou stojanom k zemi) pomaly uvoľňuje až nakoniec vypadne, takže hrozí riziko prasknutia subtílnejších častí. Po otočení hore nohou je zase úchop krkolomnejší a prekážajú i rozširujúce časti podstavca. Obzvlášť pri takomto monitore by sa s jednoduchým prenášaním malo počítať. V tomto sú Agony od AOC (s rúčkami na vrcholku nohy) o krok vpred.
Život trochu komplikuje aj absencia portov USB na pripojenie periférií. Ostatné veci sú v poriadku, výškové nastavenie je v dostatočnom rozsahu 7 cm, uhly zaklopenia/predklonenia sú bežné a funguje i natáčanie do strán (-30 až +30 stupňov). Pivot podporovaný nie je, ale pri zakrivenom (1800R) paneli ani nemá zmysel.
Najväčšia slabina monitora je fľakaté podsvietenie. Na lepší kontrast je ilustračná fotka trochu preexponovaná. Naživo to teda tak strašne nekričí.
Rýchly, farebný a kontrastný
Zobrazovacie schopnosti príjemne prekvapili. Okrem toho, že je použitý panel (adaptívny v rozmedzí 60 – 144 Hz) v priemere trikrát rýchlejší než konvenčné 60 Hz, na pomery technológie VA pekne interpretuje i červenú, ktorá zvyčajne tiahne do oranžova. Farby sú vcelku sýte a výrazne presahujú profil sRGB. Nadštandardný je i statický kontrast 2695:1. Ten bežne býva v lepších prípadoch tak polovičný.
Krivka gamy (s priemernou hodnotou tesne okolo 2) je ako na hojdačke, do 40 % je mierne nad priemerom, potom (pri 50 %) je výraznejší skok do 1,9, až napokon klesne pri 70 % takmer na 1,8. To pri východiskovom nastavení úrovne kontrastu 50 %. Spotreba je v závislosti od jasu 11,5 – 37,5 W, čomu zodpovedá svietivosť približne 26 – 285 cd/m2. Spodná hranica je v poriadku i na večerné hranie, vrchná hranica však mohla byť pokojne vyššia, aby sa obraz nestrácal ani v presvetlených miestnostiach. Pravda, hráči väčšinou fungujú skôr v šere až tme.
Za najvýraznejší nedostatok považujem horšie podsvietenie. To navrchu i naspodku výraznejšie presvitá, a to vo zvláštnom útvare štyroch a štyroch machúľ v miestach, kde sa panel ohýba. Táto pravidelnosť svetlejších miest tak znižuje nádeje na to, že by mohlo ísť o kusovú záležitosť. Skôr pôjde o vlastnosť celej série. No nie je to nič dramatické a za denného svetla tieto nerovnomernosti nepôsobia rušivo. Rozdiel medzi svetlejšími a tmavšími plochami je okolo 5 %. V každom prípade už i podstatne lacnejšie panely ukázali, že dosiahnuť rovnomerné podsvietenie nemusí byť alchýmia.
Čistokrvný monitor na hry
Optix MAG27CQ je v každom smere optimalizovaný na herné použitie a čo najväčší pôžitok pri používaní. Ten v hrubých črtách určuje zahnutý panel s rozlíšením WQHD na primeranej uhlopriečke 27". Oproti full HD je raster o poznanie jemnejší. Konfigurácia 2560 × 1440 px a 144 Hz počíta so špičkovou grafickou kartou. Pretože je adaptívne obnovovanie podporované cez FreeSync, optimálne s Radeon Vega 56/64. Na hardvérovo menej náročné hry MOBA bude stačiť, na vysoké FPS bude dobrá aj RX 580. Herný zážitok umocňuje i nadštandardne široký gamut s nadpriemerným kontrastom. Tento mix je mimoriadne atraktívny a do päťsto eur nič lepšie nenájdete. Pozoruhodná pridaná hodnota je možnosť aktivácie hardvérových mieridiel cez menu OSD (záložka Crosshair). Na výber sú dva tvary, oba v zelenej alebo červenej farbe.
Nájdu sa tu však i tienisté stránky. Jedna z nich je (žiaľ, skoro až tradične) slabšie podsvietenie. Jednak čo sa týka rovnomernosti a v tomto prípade i maximálnej intenzity. Tou sa však netaja ani špecifikácie a v porovnaní s udávanými 250 cd/m2 som nameral dokonca o trochu viac. Vhodné by bolo i rozšírenie o konektivitu USB/audio. Videovstupov je tak akurát, vysokofrekvenčný DisplayPort (1.2) dopĺňa HDMI (1.4) a dvojlinkové DVI-D.
Verím, že sa v nejakej z ďalších revízií zlepší i stojan, vďaka ktorému bude monitor mobilnejší. Napriek niektorým výhradám ide o skvelý kus hardvéru, nad ktorým má zmysel uvažovať. Kľúčové vlastnosti sú nastavené výborne a spomínané nedostatky sa s ohľadom na cenu dajú prepáčiť. A vzhľadom na to, že tento model patrí medzi pilotné, je rozhodne nad očakávania. Odporúčam ho.
PLUSY, MÍNUSY:
+ Adaptívnych 144 Hz (FreeSync), pestré farby, vysoký kontrast, výhodná cena
- Nerovnomernosť podsvietenia, bez konektorov USB/jack, komplikovanejšie prenášanie
HODNOTENIE:
Obraz: 90 %
Konektivita: 80 %
Cena/hodnota: 90 %
Vyhotovenie: 80 %
Celkovo: 85 %
Cena: 457 EUR
Zobrazit Galériu