Mercedes-Benz EQV 300 2024 / Veľa priestoru a luxus
Elektrický van Mercedes-Benz EQV 300 sa dočkal faceliftu a my sme mali možnosť otestovať, čo je nové a čo sa zmenilo. Na úvod treba skonštatovať, že modernizáciou sa nešetrilo a vo výbave nájdete väčšinu prvkov a technológií, ktoré poznáme aj z osobných modelov výrobcu. Je to dané tým, že výrobca sa snažil priniesť ešte viac komfortu a technológií tak, aby sa EQV výbavou a pohodlím ešte viac priblížilo osobným modelom. Navonok si všimnete výrazný dizajn prednej časti s prepracovanou maskou chladiča a dynamicky tvarovaným nárazníkom. Masku chladiča v našom prípade lemoval sériovo dodávaný LED pás, ktorý ešte zvýrazňuje dynamický vzhľad. Jednou z noviniek sú adaptívne svetlomety MULTIBEAM LED s asistentom diaľkového svetla PLUS, vybavené až 84 LED, ktoré zvyšujú komfort pri nočných jazdách. Zadná časť vozidla s novými LED svietidlami a pochrómovanou ozdobnou lištou s nápisom Mercedes-Benz bola tiež prepracovaná.
Najviac zmien objavíte v interiéri, ktorý prešiel výraznou modernizáciou s dôrazom na digitalizáciu a luxus. Oproti staršej generácii, ktorá ešte používala elektromechanický prístrojový štít, tu už nájdete dvojicu 12,3-palcových širokouhlých displejov, ktoré poskytujú vodičovi všetky potrebné informácie na komfortnú a bezpečnú jazdu. Nový dizajn palubnej dosky pripomína osobné modely s elegantnými tmavými hliníkovými prvkami a dekorom z dreva. Zahŕňa aj štýlové ventilačné dýzy a nový volant s kapacitnou detekciou pustenia z rúk. Komfort vo vozidle zvyšujú aj nové funkcie, ako je bezdrôtové nabíjanie smartfónov, vyhrievanie volantu a ambientné osvetlenie interiéru s možnosťou výberu zo 64 farieb. EQV je teraz sériovo vybavené posuvnými dverami aj na ľavej strane vozidla, čo ešte viac uľahčuje prístup do zadnej časti interiéru. Dvere sú ovládané elektricky aj z miesta vodiča.
Elektrické otváranie majú aj veľké zadné, nahor výklopné dvere. Praktická vychytávka je možnosť samostatného otvorenia zadného skla, ktoré je užitočné v obmedzených priestoroch, ale dobre poslúži aj vtedy, ak potrebujete iba niečo malé vybrať alebo vložiť do kufra. Infotainment vozidla používa systém MBUX najnovšej generácie. Tento systém ponúka intuitívne ovládanie cez dotykový displej, službu hlasového asistenta "Hey Mercedes" a podporuje personalizované nastavenia prostredníctvom individuálnych profilov. Možno tak využívať funkcie, ako je kontinuálny prenos hudby, navigácia s rozšírenou realitou a riadenie komfortu ENERGIZING. Vozidlo je, samozrejme, vybavené inteligentnou navigáciou s takzvanou elektrickou inteligenciou, ktorá aktívne manažuje dojazd a prístup k širokej sieti nabíjacích staníc prostredníctvom služby Mercedes me Charge. Po prvýkrát je pri EQV dostupná aj funkcia Plug & Charge, ktorá umožňuje rýchle a pohodlné nabíjanie bez nutnosti manuálnej autentifikácie. Stačí pripojiť nabíjací kábel a proces nabíjania sa začne automaticky. Vďaka pokročilým asistenčným systémom bola na novú úroveň posunutá aj bezpečnosť. Aktívny asistent brzdenia teraz zahŕňa podporu prejazdu križovatkami a dokáže rozpoznať až 73 typov objektov v reálnom čase. Priamo v sériovej výbave sú k dispozícii asistent udržiavania pozornosti vodiča ATTENTION ASSIST, asistent osvetlenia vozidla vrátane dažďového snímača, aktívny asistent udržiavania odstupu DISTRONIC, aktívny asistent brzdenia s funkciou podpory prejazdu križovatkou, asistent sledovania mŕtveho uhla, aktívny asistent udržiavania v jazdnom pruhu, inteligentný asistent sledovania povolenej rýchlosti a parkovací balík. Naše vozidlo bolo vybavené aj voliteľným balíkom jazdných a asistenčných systémov vrátane prispôsobovania rýchlosti na základe trasy a s funkciou rozšíreného automatického rozjazdu v zápche, aktívneho asistenta riadenia a aktívneho asistenta sledovania povolenej rýchlosti. Na komfortné a rýchle zaparkovanie je k dispozícii nový parkovací balík s 360-stupňovou kamerou. Pri parkovaní s asistenciou kamery ponúka 360-stupňovú vizualizáciu prostredníctvom 3D obrazov. Parkovací balík zahŕňa funkciu aktívneho asistenta parkovania, varovania pred križujúcou premávkou vzadu, systém núdzového brzdenia pri rozpoznaní chodcov a asistent rozjazdu.
EQV 300 zrýchli z 0 na 100 km/h za 12,1 sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 140 km/h, ale na požiadanie môže byť v Európe zvýšená na 160 km/h ako v prípade nášho vozidla. Batéria s kapacitou 90 kWh ponúka dojazd až 344-365 km podľa WLTP. Maximálny výkon DC rýchleho nabíjania je 110 kW. To sa nezdá veľa, ale systém vďaka upravenému softvéru s plochou nabíjacou krivkou teraz nabije batériu z 10 na 80 % asi za 40 minút, teda o päť minút rýchlejšie ako predtým. EQV prichádza štandardne so šiestimi sedadlami, ale dá sa nakonfigurovať až pre osem cestujúcich. Testovacie vozidlo bolo v 7-miestnej konfigurácii. Sedadlá v druhom a treťom rade sú posuvné a možno ich úplne odstrániť. Pri testovaní sme využili to, že zadná trojmiestna lavica je delená v pomere 2:1 a pravá sedačka sa dá samostatne vybrať. Vďaka tomu nám vznikol priestor na bicykel a 6 cestujúcich. Sedadlá v druhom rade sú vybavené vyhrievaním a odvetrávaním.
My sme tentoraz vozidlo testovali na ceste do talianskeho San Daniele a Grado. Keďže kamarát je náruživý cyklista, brali sme so sebou aj cestný bicykel. EQV je svojou veľkosťou ideálne vozidlo na takéto koníčky. Na cestu sme vyrážali z Topoľčian a celé Rakúsko sme prešli po diaľnici. Nabíjali sme dvakrát, prvýkrát za Viedňou a potom až na rakúsko-talianskych hraniciach na nabíjacom hube IONITY vo Fürnitzi. Tam sme dorazili so spotrebou 26,7 kWh/100 km. Po nabití sme sa rozdelili a posledných 113 km sme absolvovali zvlášť. Kamarát objavoval krásu talianskych Dolomitov z perfektne vybudovanej siete cyklociest a ja som sa kochal miestnymi okreskami. Celá trasa merala 630 km. Počas pobytu v Taliansku sme najazdili ďalších asi 250 km, navštívili sme Grado, San Daniele a viacero ďalších mestečiek. Po celý čas sme jazdili pri teplotách okolo 34 – 36 °C, čo sa, samozrejme, podpisovalo aj na zvýšenej spotrebe, ktorá sa pohybovala okolo 25 kWh/100 km. Predsa len na taký veľký priestor musí byť aj výkonná klimatizácia.
Musím skonštatovať, že nové EQV je vynikajúce auto aj na dlhé cestovanie. S dojazdom na diaľnici okolo 320 km vám vychádzajú prestávky na nabíjanie tak, že si akurát oddýchnete, niečo zajete, prípadne dáte kávičku a môžete pokračovať ďalej. V prímorskom mestečku Grado sme využili aj AC nabíjanie. Kúpaním a pri obede sme tu strávili viac ako 3 hodiny, čo bol čas, za ktorý sa nám auto v pohode nabilo. Navyše, samozrejme, bez platenia parkovacích poplatkov. Dovedna sme najazdili 1840 km so spotrebou 26 kWh/100 km, čo je vzhľadom na veľkosť auta a typ karosérie veľmi dobrý výsledok. Autom sa výborne jazdí. V kabíne je priam kráľovský priestor a najnovšie asistenčné systémy robia cestu veľmi pohodlnou a bezpečnou. Vo výbave sme mali aj voliteľné vzduchové pruženie AIRMATIC, s ktorým vozidlo jazdí, akoby ste plávali po vlnách. Podvozok je výborne naladený, takže vynikajúco tlmí nerovnosti a výborne sedí v zákrutách. To všetko bez zbytočného hojdania. Vďaka vysokému posedu si tak pripadáte ako na kapitánskom mostíku. Výborný a pohodlný je aj posed na zadných sedadlách. V treťom rade takisto, ale tu pre subtílnejšie postavy, hlavne pri plnom obsadení.
A pre koho je novinka určená? Samozrejme, využitie nájde aj v početnejších rodinách. Častejšími používateľmi však budú firmy alebo podnikatelia zaoberajúci sa letiskovými či hotelovými transfermi, VIP dopravné služby a veľa ďalších. V priestrannosti spojenej s luxusom na trhu veľa konkurentov nemá.
TESTY:
- Spotreba v teste (kWh/100 km) 26
- Dojazd v teste (km) 350
- Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW) 11
- Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW) 110
- Čas nabíjania 10-80 % (min) 40
Špecifikácie:
Kapacita batérie 100 kWh (využiteľná 90 kWh), poháňaná náprava predná, výkon motora trvalý/max.: 70 kW/ 150 kW, 365 Nm, nabíjanie DC max. 110 kW, AC 11 kW 3f, zásuvka CCS, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 12,1 s, max. rýchlosť 160 km/h, dojazd WLTP 344-365 km
PLUSY, MÍNUSY:
+ Technologická výbava, priestorná a luxusná kabína, relatívne nízka spotreba, dojazd
- DC nabíjanie by mohlo byť rýchlejšie
Cena modelu od (s DPH): 80 134 EUR
Testované vozidlo (s DPH): 116 276 EUR
Zobrazit Galériu