Nové membrány umožňujú zvýšiť výkon vodíkových článkov pre dopravu
Spoločnosť General Motors sa spojila s inžinierskou firmou Celadyne Systems so sídlom v Chicagu s cieľom vyvinúť vodíkové palivové články, ktoré by mohli priniesť revolúciu v oblasti dopravy a energetiky. Cieľom projektu je zvýšiť výkon vodíkových článkov tak, aby sa vyrovnal výkonu naftových motorov, čo je vzhľadom na problémy s trvanlivosťou súčasných systémov značná výzva. Vodíkové palivové články využívajú energia ktorá vznikne pri spojení vodíka a kyslíka.
Uskutočňuje sa to tak, že ióny prechádzajú cez membránu (proton exchange membrane – PEM). Problém je v tom, že keď vodík prechádza cez PEM, membrána stráca odolnosť, a keď sa od motora vyžaduje vyšší výkon, cez membránu prechádza čoraz viac vodíka, čo spôsobuje, že rýchlejšie stráca svoju odolnosť a účinnosť. Keďže je ťažké udržať plyny oddelené a zároveň im umožniť, aby sa v prípade potreby spojili, v procese vždy prebiehajú určité vedľajšie reakcie, čo ďalej znižuje účinnosť membrány.
Spoločnosť Celadyne Systems preto navrhla membránové elektródové zostavy so selektívnymi transportnými vrstvami, aby sa ióny vodíka a kyslíka oddelili a zároveň sa umožnilo protónom pohybovať sa a spájať, keď nastane správny čas. Tým sa majú tieto problémy vyriešiť, čo má za následok štvornásobne lepšiu životnosť v porovnaní s existujúcimi motormi na vodíkové články.
Využívanie vodíkovej energie je na vzostupe, pretože spoločnosti hľadajú čistejšie alternatívy k tradičným motorom. Vozidlá poháňané vodíkovými článkami by mohli výrazne znížiť emisie skleníkových plynov v sektore dopravy. Úspech tohto projektu môže mať zásadný vplyv na životné prostredie a potenciálne viesť k širokému uplatneniu vodíkovej technológie v rôznych odvetviach.
Zdroj: thecooldown.com.
Zdroj Foto: freepik.com.