CANON_112024 CANON_112024 CANON_112024

Nové objektívy pre systém L-mount

0

Keď Panasonic v minulom roku predstavil svoj najnovší rad full frame bezzrkadloviek Lumix S s novým bajonetom L-mount, veľa recenzentov mu vyčítalo nedostatok objektívov. Výrobca však nič nenechal na náhodu a v rámci tohto projektu vznikla L-mount Alliance, združujúca trojicu významných výrobcov optiky – Panasonic, Leica Camera a Sigma. Bajonet L-mount pochádza pôvodne od spoločnosti Leica Camera a okrem prístrojov Panasonic radu S ho používajú aj systémové kamery Leica radu SL a nová Sigma fp, ktorú sme už v našom magazíne testovali.

Rok sa s rokom zišiel a namiesto pôvodnej trojice objektívov dostupných pre systém L-mount pri jeho uvedení je dnes k dispozícii spolu 29 objektívov s týmto bajonetom, z toho 10 zoomových a 19 s pevným ohniskom. Pritom 15 objektívov má v ponuke priamo Sigma. Tá však vyrába aj dvojicu adaptérov, a to pre objektívy Canon EF a Sigma SA. To znamená, že používatelia majú k dispozícii ďalších 29 objektívov Sigma SA a desiatky objektívov Canon EF. V blízkom čase navyše Sigma pripravuje aj adaptér pre PL mount, teda priemyselný štandard Arri, čím sa umožní používanie veľkého množstva špecializovaných filmárskych objektívov značiek Cooke, Angenieux, Schneider, Xeen a Sigma.

Ja som mal tentoraz možnosť otestovať trojicu nových objektívov Sigma: 105 mm F1.4 DG HSM Art, 28 mm F1.4 DG HSM Art a horúcu novinku 24-70 mm F2.8 Art. Novinky som testoval na videocentrickom modeli Panasonic Lumix S1H. Ako vidno z označenia, všetky tri objektívy patria do prémiového radu Art a dvojica pevných skiel pracuje s vynikajúcou svetelnosťou F1,4.

Sigma 28 mm F1.4 DG HSM Art

Prvý z trojice je mierne širokouhlý objektív, ktorý v rade Art zapadne medzi 24 mm a 35 mm verziu. Telo objektívu je zhotovené z tepelne stabilných kompozitných materiálov a je utesnené proti poveternostným vplyvom. Z ovládacích prvkov je tu prepínač zaostrovania (AF-MF) a mohutný ostriaci prstenec. Optická konštrukcia pozostáva zo 17 prvkov v 12 skupinách a zahŕňa prvky s nízkym rozptylom FLD a SLD, ktoré výrazne znižujú chromatickú aberáciu a sférické skreslenie. Vďaka vrstve Super Multi-Coating si vie objektív dobre poradiť s povrchovými odrazmi, čo prispieva k zvýšeniu kontrastu a lepšiemu podaniu farieb. Objektív je svojou univerzálnou ohniskovou vzdialenosťou vhodný na svadobnú, krajinársku aj astronomickú fotografiu.

Vďaka výbornej svetelnosti a nízkemu skresleniu však nájde uplatnenie aj pri fotení architektúry alebo street foto. Veľmi dobre si objektív počínal aj pri filmovaní. Veľmi tichý hypersonický motor poskytuje rýchle a presné zaostrenie. Vysokú svetelnosť dokážete zužitkovať najmä v slabších svetelných podmienkach. Jediná chyba na kráse je mierny focus breathing (zmena uhla záberu pri preostrení), nie je to však nič neprekonateľné. Objektív sa vyznačuje vysokou ostrosťou až ku krajom. Mierne slabšiu ostrosť vykazuje v strednej časti pri použití plnej clony f1,4. Už pri hodnotách f2 až f2,8 je však ostrosť vynikajúca. Výborne si výrobca poradil s potlačením chromatickej aberácie aj axiálnej farebnej aberácie. Obraz vykazuje miernu vinetáciu na „plnej diere“, ktorá je však už pre f2,0 takmer nepozorovateľná. Napriek širokému ohnisku objektív nie je citlivý na odlesky ani na protisvetlo. Veľmi dobre sa správa aj pri bodových svetelných zdrojoch, okolo ktorých vidieť mnohocípovú hviezdicu, ale bez odleskov a farebných artefaktov.

 

 „Vynikajúci svetelný objektív na svadbu, krajinku, astrofoto aj street foto. “

Sigma 105 mm F1.4 DG HSM Art

Druhý z pevných objektívov v teste je už na pohľad impozantný kúsok. Novinka s ohniskovou vzdialenosťou 105 mm a vynikajúcou svetelnosťou F1,4 prichádza v naozaj veľkom balení a v celej ponuke výrobcu pre L-mount ide o najťažší objektív s najväčším priemerom. Filtrový závit má úctyhodných 105 mm, čo trocha predraží filtre hlavne pri filmovaní. Objektív má veľmi kvalitnú konštrukciu a v príslušenstve okrem štandardného vrecka nájdete slnečnú clonu, vyrobenú pre hmotnosť z uhlíkového kompozitu, a masívnu konzolu na upevnenie na statív s pätkou štandardu Arca Swiss. Konzola je s prstencom demontovateľná. Z ovládacích prvkov je na tele veľký prstenec zaostrovania a prepínač zaostrovania (AF-MF). Optická konštrukcia je na pevný objektív pomerne zložitá a skladá sa zo 17 prvkov v 12 skupinách. Z toho sú tri prvky zo skla ošetreného vrstvami LFD, dva prvky s SLD a jeden asférický člen. Najnižšia vzdialenosť zaostrenia je 1 m a zväčšenie 1:8,3. Objektív aj napriek pomerne veľkej ohniskovej vzdialenosti nie je vybavený stabilizáciou obrazu. Pri použití s prístrojmi Panasonic S1, S1R a S1H to však nie je problém, vďaka stabilizácii snímača som s ním nemal problém fotiť ani pri expozičnom čase 1/8 s. Pri videu si stabilizátor tiež poradil bez problémov. Pravda však je, že nakrúcanie alebo dlhšie fotenie z ruky vyžaduje predsa len trošku kondície. V kombinácii s telom S1H držíte v ruke 2,8 kg, čo sa rýchlo prenesie.

Z pohľadu obrazovej kvality ide o vynikajúci objektív, ktorý poskytuje vysokú ostrosť v celom obrazovom poli. Mierne sa prejavuje axiálna farebná aberácia, chromatická aberácia je však potlačená výborne. Objektív má nádherný bokeh, veľmi dobre sa s ním pracuje aj pri manuálnom zaostrovaní, prstenec je pogumovaný, jeho chod je asi 135°. Ibaže ide trocha tuhšie. Je to síce lepšie, pretože nehrozí náhodné potočenie, ale je ním zložitejšie zaostrovať jedným prstom. Objektív je veľmi dobrý aj na nakrúcanie. Hypersonický motor zaostrovania je veľmi tichý a rýchly. Trocha zamrzí iba pozorovateľný focus breathing, ktorý sa nepríjemne prejavuje pri filmovaní, ak používate autofókus. Pri manuálnom zaostrovaní to veľmi neprekáža. Objektív je chúlostivý na prenikajúce protisvetlo v scéne a môže dochádzať k prežiareniu. Treba si na to dávať pozor pri kompozícii záberu. Cena objektívu nie je priamo ľudová, ale vzhľadom na konkurenciu je v podstate najlepšia. Cieľovou skupinou budú asi najviac portrétni fotografi, ale vďaka vynikajúcej ostrosti a svetelnosti nájde uplatnenie aj v ďalších oblastiach. Na cestovateľské fotenie to však asi vzhľadom na veľkosť a hmotnosť nebude najlepšia voľba.

 „Vynikajúci objektív s vysokou ostrosťou, ktorý ocenia najmä portrétni fotografi. “

Sigma 24-70 mm F2.8 DG DN Art

Tretí v teste je zoomový objektív so štandardným rozsahom 24 – 70 mm a konštantnou svetelnosťou F2,8 v celom rozsahu. Sigma v podstate týmto objektívom priamo konkuruje objektívu Panasonic Lumix S Pro 24-70 mm F2.8, ktorý je však o 1300 eur drahší. Telo je rovnako ako pri ostatných modeloch z tohto radu vytvorené z tepelne stabilných kompozitných materiálov a utesnené proti vlhkosti a prachu. Optická konštrukcia pozostáva až z 19 prvkov v 15 skupinách vrátane 8 špeciálnych disperzných prvkov a 3 asférických šošoviek. Výrobca používa nanopovlak na zníženie odrazov. Objektív má priemer filtra 82 mm a nie je vybavený stabilizátorom. V prípade modelov Panasonic Lumix radu S to však nie je potrebné, stabilizáciu hravo zvláda interný stabilizátor snímača (IBIS). Keďže ide o zoomový objektív, medzi ovládacími prvkami nájdete dvojicu prstencov na zaostrovanie a transfokátor, prepínač zaostrovania, programovateľné tlačidlo, ktoré je prednastavené na uzamknutie zaostrenia, a mechanický prepínač na blokovanie transfokátora. Ten je užitočný napríklad pri pohybe v prírode. Objektív má výsuvný tubus, takže nedochádza k jeho samovoľnému vysúvaniu a zbytočnému nasávaniu prachu. Prstence zoomu aj zaostrovania sú pogumované a dostatočne široké na príjemnú prácu. Zoom chodí pomerne tuho, čo zabraňuje samovoľnému pohybu. Zaostrovanie má iba mierny odpor a možno s ním pracovať veľmi jemne.

Objektív vykazuje vynikajúcu ostrosť v celom rozsahu, ktorá sa znižuje pri väčších ohniskových vzdialenostiach do 70 mm hlavne v rohoch. Výborne je potlačená chromatická aberácia aj axiálna farebná aberácia (IoCA). Zložitá optická konštrukcia výborne kompenzuje focus breathing a filmárov poteší aj možnosť zmeny ohniska bez preostrenia (parfocal). Ak zaostríte na plnom transfokátore 70 mm a odzoomujete, počas celej dráhy je obraz zaostrený. Mechanika zoomu vrátane zaostrovania je nehlučná, takže pri filmovaní neruší. Objektív má výborný bokeh a rýchle a presné zaostrovanie. Pozitívom je prijateľná cena, ale aj pomerne malé rozmery a hmotnosť (v mierkach systému L-mount).  Objektív má univerzálne použitie od podujatí, dokumentov cez šport až po cestovateľské či street foto.

 „Univerzálny objektív s kvalitným obrazom a konštrukciou, relatívne malými rozmermi a zaujímavou cenou.“

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať