Novela o verejnom obstarávaní
Definuje sa mimoriadne nízka ponuka. Ak boli predložené najmenej tri ponuky od uchádzačov spĺňajúcich podmienky účasti a tieto podmienky spĺňajú požiadavky verejného obstarávateľa alebo obstarávateľa na predmet zákazky, mimoriadne nízkou ponukou je vždy aj ponuka, ktorá obsahuje cenu plnenia, ktorá je najmenej o:
- 30 % nižšia, než priemer cien plnenia podľa ostatných ponúk,
- 15 % nižšia, než je cena plnenia podľa ponuky s druhou najnižšou cenou plnenia a zároveň
- 15 % nižšia ako predpokladaná hodnota zákazky, ak je vyjadrená konkrétnym číslom.
Mimoriadne nízku ponuku nemožno vylúčiť automaticky, ale obstarávateľ je povinný do 5 dní ponuku vysvetliť, ak ho o to požiada komisia na vyhodnotenie ponúk.
Čo sa týka námietok, úrad pre verejné obstarávanie (ďalej iba „úrad") je už od 18. februára viazaný obsahom námietok. To je účinok zákona č. 28/2013 Z. z. a v praxi to znamená, že môže byť vybratá ani ponuka, ktorá obsahuje vážne nedostatky, ktoré mal možnosť úrad zistiť z podkladov, ale nikto ich nenamietal. Zavádza sa nový opravný prostriedok proti rozhodnutiu úradu pre verejné obstarávanie - odvolanie. To možno podať proti rozhodnutiu o námietkach, pokiaľ nejde o rozhodnutie o zastavení konania o námietkach z formálnych dôvodov. O odvolaniach rozhoduje nový orgán - deväťčlenná rada úradu. Členmi rady sú predseda úradu, podpredseda úradu a sedem osôb, vymenúva a odvoláva ich vláda. Rozhodnutie má byť rýchle - do 45 dní, no ak rozhodne neskôr, stráca sa odkladný účinok odvolania pri nadlimitných zákazkách. Pri podlimitných zákazkách tento odkladný účinok chýba, rada úradu ho však môže priznať. Pri podaní námietky sa skladá kaucia - 3000 eur pri podlimitných zákazkách a pri nadlimitných až dvojnásobok kaucie pri námietkach, pričom maximálna výška je až 600 000 eur. Pri známej slovenskej praxi so znásilňovaním práva a siedmimi členmi rady nominovanými vládou inštitút odvolania nemusí byť veci na prospech.
Zavádza sa aj elektronické trhovisko, cez ktoré je verejný obstarávateľ povinný nakupovať tovary, služby a stavebné práce, ktoré sú bežne dostupné na trhu (pokiaľ pôjde o podlimitnú zákazku, budú verejní obstarávatelia povinní nakupovať prostredníctvom elektronického trhoviska). Proti úkonom verejného obstarávateľa pri zákazkách zadaných prostredníctvom elektronického trhoviska nemožno podať námietky.
Asi najspornejšia časť novely je možnosť vlády udeliť výnimku zo zákona o verejnom obstarávaní, keby postup podľa zákona „znemožnil alebo významne sťažil plnenie úloh verejného obstarávateľa podľa osobitných predpisov alebo viedol pri plnení týchto úloh k nehospodárnemu alebo neefektívnemu vynakladaniu prostriedkov verejného obstarávateľa". Verejný obstarávateľ môže požiadať o udelenie výnimky pre podlimitnú zákazku na uskutočnenie stavebných prác, ak je predpokladaná hodnota zákazky rovná alebo nižšia než 200 000 eur, na dodanie tovaru alebo na poskytnutie služby. V zákone o verejnom obstarávaní nastali aj iné zmeny, ale tu uvedené možno považovať za hodné pozornosti.