CANON_112024 CANON_112024 CANON_112024

Po streľbe v Prahe sociálne siete zaplavil smútok, po atentáte na R. Fica smútok upadol a hnev vzrástol až o 50%

Tlačové správy
0

Po atentáte na premiéra bola na sociálnych sieťach v online diskusiach úroveň hnevu v komentároch vyššia o 52,75% ako mesačný priemer. Úzkosť taktiež narástla o 49,6%. Naopak pozitivita spadla o 30,90% oproti priemeru sledovaného obdobia. Prejavy smútku klesli o 32.14% a tiež prejavy vľúdnosti klesli o 56.49%. Informuje o tom technologický startup elv.ai, ktorý sa zameriava na moderáciu online priestoru.

S_1124 T TABS10 Advertisement

Spoločnosť analyzovala viac ako 600 000 komentárov z viac ako 60 profilov médií a verejných inštitúcií na Slovensku. Približne 30 tisíc z toho boli komentáre, ktoré vznikli pod príspevkami o atentáte na premiéra. Zvyšné komentáre boli zozbierané v období medzi 1.5. až 17.5.

„Dlhodobo sledujeme, ako spoločenské udalosti ovplyvňujú náš online diskurz. Zvýšená úroveň hnevu, úzkosti a neistoty je podľa našich meraní často spájaná práve s politickými udalosťami. Aj napriek tomu vidíme dramatické zvýšenie negatívnych emócií, ktoré otriasli našim online priestorom,” hovorí CEO spoločnosti elv.ai, Jakub Šuster.

Boj proti nenávistným komentárom nie je len o ich odstránení, ale aj o pochopení

„Boj proti nenávistným komentárom nie je len o ich odstraňovaní. Musíme sa snažiť pochopiť, čo ľudia cítia a akým spôsobom na nich dané informácie vplývajú. Zaviedli sme preto do našich služieb rozšírený monitoring ľudských emócií, ktorý nám toto pomáha pochopiť. Touto technológiou sme tiež analyzovali všetky komentáre za monitorované obdobie. Vďaka tejto technológií budeme tiež vedieť lepšie v budúcnosti identifikovať trendy v spoločenskom diskurze a potenciálne prechádzať aj nebezpečným situáciám v online diskusiach,” vysvetľuje Šuster.

Porovnanie emócií s teroristickým útokom v Prahe

S pomocou AI vie spoločnosť elv.ai z komentárov identifikovať emócie ako hnev, šťastie, úzkosť, smútok, láskavosť, neistota. Emócie používateľov dokážu porovnávať v čase na identifikáciu trendov v diskusiách. Na analýzu rozdielu v reakcii spoločnosti bola vybraná tragická udalosť, akou bola streľba na Filozofickej fakulte Karlovej Univerzity, ktorá sa odohrala 21. decembra 2023.

“Ak si porovnáme atentát na slovenského premiéra s teroristickým útokom na pražskej univerzite v decembri minulého roka, vidíme v komentároch rozdielne reakcie. Po streľbe v Prahe sme v komentároch pozorovali výrazné zvýšenie smútku a vľúdnosti, zatiaľ čo v prípade streľby na Roberta Fica tieto prejavy oproti priemeru poklesli,” dopĺňa Šuster.

Ako funguje technológia na analýzu emócií?

Na funkcii analýze emócií sme spolupracovali so spoločnosťou CulturePulse. Technológia CulturePulse sa zameriava sa viac ako 90 dimenzií ľudskej psychológie a kultúry vrátane morálky, konfliktov a sociálnych tém.

"Na základe mojich skúseností s monitorovaním sociálnych konfliktov by sme nemali predpokladať, že zvýšený hnev nevyhnutne signalizuje ďalšie násilie. Varovným signálom násilia je zvyčajne, keď v interakciách dominuje úzkosť. Ľudia sa hnevajú ako reakcia na niečo v minulosti, nehnevajú sa na niečo, čo sa ešte nestalo. Ľudia však konajú, keď sú znepokojení a sú presvedčení, že sa v budúcnosti môže stať niečo zlé,“ vysvetľuje CEO spoločnosti CulturePulse, Justin E. Lane.

Základ ich AI modelu sa nezameriava len na tradičné machine learning procesy, ale aj na zdieľané evolučné vzorce, ktoré sa vyskytujú v rôznych kultúrach. Algoritmus využíva viac ako 30 rokov klinicky overenej kognitívnej vedy na dekódovanie presvedčení, ktoré ovplyvňujú správanie ľudí.

O elv.ai:

Startup elv.ai chráni viac ako 100 slovenských a českých médií a značiek pred škodlivými komentármi pomocou AI a ľudských moderátorov. Táto myšlienka vznikla v PR agentúre New School Communications po vypuknutí rusko-ukrajinského konfliktu, kedy experti chceli prispieť k pomoci tým, čo vedia najlepšie – strategickou komunikáciou v boji proti hybridnej vojne na internete. Projekt rýchlo získal verejnú pozornosť a niekoľko ocenení, napríklad cenu Prokop Asociácie public relations na Slovensku či cenu nadácie Pontis. Jeho spoluzakladatelia sa preto rozhodli spustiť na trh samostatný nástroj elv.ai, ktorý pomáha chrániť sociálne siete klientov pred dezinformáciami, hoaxami, falošnými profilmi a podvodmi.

 

 

elv.ai

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať