CANON_112024 CANON_112024 CANON_112024

Recenzie: Panasonic Lumix S1H / Najlepšie na koniec

0

Tip redakcie: Top produkt

Príchodom modelov Lumix S1 a S1R spôsobil Panasonic v branži foto a video veľký rozruch. S1R s rozlíšením snímača 47,3 Mpx ponúkne špičkovú kvalitu fotografií pre reklamných či umeleckých fotografov, S1 je univerzálny prístroj s rozlíšením 24,2 Mpx, ktorý vyhovie cestovateľom, ale aj všetkým, ktorí potrebujú špičkové výstupy foto aj video v jednom tele. Najnovší prírastok je S1H. V tomto prípade ide o model zameraný na video. Hoci na prvý pohľad zapadne do línie svojich súrodencov, už druhý pohľad prezradí viacero odlišností.

Vzhľadom na to, že v recenziách S1 a S1R, ktoré nájdete v PC REVUE č. 5/2019 a 9/2019, som sa podrobne zaoberal opisom aj obsluhou prístrojov, budeme sa tentoraz venovať hlavne špecialitám, ktoré ponúka S1H. Pri testoch S1 a S1R konštatoval, že ide o najťažšie a najväčšie bezzrkadlovky na trhu, no S1H ich v oboch parametroch prekonáva. Veľkosťou je telo rovnaké, líši sa iba jeho hĺbka, ktorá je väčšia, aj hmotnosť je vyššia takmer o 300 g. Väčšiu hĺbku tela má na svedomí v prvom rade novo vyvinutý snímač a systém odvodu tepla s aktívnym ventilátorom, ktorý umožňuje nepretržité, časovo neobmedzené nahrávanie vo všetkých formátoch. Na rozdiel od S1 je totiž S1H natívne 6K kamera. Umožňuje natáčať 6K video v rozlíšení 5952 × 3968 24p s pomerom strán 3:2, ktoré je veľmi dobre využiteľné hlavne s anamorfickými objektívmi. Tie sa používajú v kinematografii už dávno a ich princíp spočíva v tom, že stranovo komprimujú obraz podľa typu objektívu v pomere 1,3-2,0x. Ten sa zaznamenáva vo formáte 3:2, takže bez úpravy by bol zo strán stlačený a všetky objekty by boli pretiahnuté na výšku. Pri prehrávaní sa obraz digitálne roztiahne do správneho pomeru strán, napríklad 2,37:1, čo je typický širokouhlý filmový formát. Dosahuje sa tak podstatne širšie obrazové pole v horizontálnej rovine ako pri klasických sférických objektívoch, a to pri zachovaní efektov bokeh či lens flare. No pretože je obraz zaznamenávaný na menšiu plochu, je veľmi výhodné vysoké rozlíšenie záznamu, ktoré aj po roztiahnutí poskytuje obraz s vysokou mierou detailov. Ak nie ste priaznivcami anamorfického záznamu, je k dispozícii aj záznam s rozlíšením 5,9K 30p a s pomerom strán 16:9. Rozlíšenie obrazu je v tomto prípade 5888 × 3312 bodov a záznam prebieha v kodeku HEVC Long GOP 4:2:0 10 bit s dátovým tokom 200 Mb/s. Možný je, samozrejme, aj záznam C4K (Cinema 4K 4096 × 2160, 17:9) a 4K (16:9) 24/25 a 30p. Kamera ako prvá v tejto kategórii umožňuje záznam C4K 48/50/60p so vzorkovaním 4:2:0 10 bit alebo do 30p 4:2:2 10 bit. Pri rýchlostiach nad 30p sa však využíva výrez snímača s veľkosťou Super35, čo je bežná veľkosť snímača používaného vo filmových kamerách. Zoznam záznamových formátov by zabral celú stranu. Zaznamenávať možno v kodekoch HEVC a H.264 s kontajnermi MP4 a MOV v rozlíšeniach od full HD do 6K. Anamorfické formáty môžete snímať v rozlíšení 6K a 5,4K s celosnímačovým odpočtom alebo 4K 4:3 s výrezom.

Obraz s rozlíšením 5,9K (16:9) sa môže zdať zbytočný, s výhodou ho však môžete použiť do 4K projektu, kde v slabom osvetlení dopomôže k lepšiemu potlačeniu šumu pri dowscalovaní a hlavne môžete v 4K robiť bezstratové výrezy obrazu, prípadne stabilizáciu. Nie je tak problém napríklad natočiť jednou kamerou dialóg, pri ktorom v postprodukcii zoomujete na jednotlivých účastníkov. Výsledok je však stále natívne 4K. Výhodné je aj to, že 5,9K zaznamenávate s dátovým tokom 200 Mb/s, takže oproti 4K, ktoré využíva 100 alebo 150 Mb/s, nie je nárast dát taký veľký, že by sa tento formát neoplatilo používať. Vzorkovanie 4:2:0 10 bit navyše oproti bežnému 8-bitovému videu umožňuje podstatne výraznejšie farebné úpravy. Ak potrebujete slow motion v 4K, môžete využiť záznam C4K alebo 4K s rýchlosťou 48, 50 alebo 60p, ktoré možno bezstratovo spomaliť o 50 %, stále však vrátane 10-bitového záznamu.

Okrem 6K videa je najväčší benefit kamery nový snímač využívajúci technológiu Dual Native ISO. Za snímačom je dvojica analógových obvodov, ktoré majú nastavenú premenlivú natívnu citlivosť podľa režimu – Normál 100 a 640 ISO, V-LOG 640 a 4000 ISO, HLG 400 a 2500 ISO a Cinelike D2/V2 200 a 1250 ISO. Ak potrebujete natáčať v slabých svetelných podmienkach, prepnete sa na základnú citlivosť 4000 ISO, vďaka čomu pri vyšších hodnotách ISO nie je potrebné také veľké zosilnenie ako pri bežných snímačoch, ktoré mávajú zvyčajne základnú citlivosť okolo 400 – 640 ISO. Tým sa zabraňuje generovaniu šumu a posúva sa tak hranica použiteľnej citlivosti ISO. To sa nakoniec potvrdilo aj pri testovacom natáčaní. Kamera bez problémov umožňuje využívať až citlivosť 12 800 ISO bez pozorovateľného šumu, v prípade potreby však nie je problém ani dvojnásobok. Vysokej kvalite obrazu pomáha aj aktívne chladenie prístroja, ktoré zaručuje nepretržitú prevádzku bez prehrievania. Ventilátor má niekoľko režimov práce, vďaka ktorým možno chladenie napríklad pri natáčaní v tichom prostredí úplne vypnúť. Samozrejme, dĺžka práce môže byť potom obmedzená. V bežnom prostredí však ventilátor vo zvuku nepočuť ani pri používaní interných mikrofónov.

Vzhľadom na to, že S1H je hlavne kamera, všetky režimy video a vychytávky tu nájdete už v základnej výbave, zatiaľ čo pri S1 sú niektoré režimy dostupné ako platený upgrade. Na rozdiel od GH5/GH5s, ktoré podporujú V-LogL (teda odľahčenú verziu V-Log), vo výbave S1H je režim V-Log/V-Gamut, rovnaký ako pri filmárskych kamerách z radu Panasonic VariCam LT či AU-EVA1. Vďaka tomu môže byť nasadená ako B kamera v bežnom produkčnom reťazci s týmito kamerami. Nie náhodou si ju vybral aj známy streamovací operátor Netflix ako oficiálnu kameru používanú pri produkcii filmov a seriálov. Kamera umožňuje aj priamy záznam HDR vo formáte HLG (Hybrid Log Gamma), kompatibilný podľa normy ITU-R BT.2100. V režime V-Log poskytuje dynamický rozsah viac ako 14 Stops, čo je výhodné aj pri tvorbe HDR videa. LCD displej má síce rovnakú veľkosť ako pri S1 a 1R, má však o 150 % vyššiu svietivosť a nový systém uchytenia, ktorý využíva rovnaký kĺb ako na ostatných modeloch, ibaže ten je upevnený na základni, ktorá sa dá vyklopiť nahor asi o 45°. To zaručuje úplné možnosti nastavenia displeja, aj keď sú v bočných konektoroch pripojené káble. Medzi konektormi nájdete štandardne veľký HDMI, USB-C aj jacky na slúchadlá a mikrofón. USB-C umožňuje nabíjanie aj napájanie prístroja a takisto ovládanie kamery pomocou aplikácie Tether z PC či Mac. Ďalej je tu jack diaľkového ovládania aj vstup pre časový kód. Prístroj je kompatibilný so zvukovým modulom DMW-XLR1 (rovnakým ako pre rad GH5) umožňujúcim pokročilé ovládanie zvuku a pripojenie mikrofónov so vstupmi XLR. S ním sa automaticky aktivuje možnosť nahrávania vo vysokej kvalite so vzorkovaním LPCM 48 kHz/24 bit a 96 kHz/24 bit. Samozrejmá je možnosť ovládania aj prenosu súborov cez Wi-Fi aj bluetooth.

Práca s kamerou je veľmi intuitívna a ovládanie logické. Samozrejme, vzhľadom na obrovské množstvo funkcií a nastavení vyžaduje trocha cviku. Ovládacie prvky sú prakticky umiestnené a všetko je tam, kde to hľadáte. Keďže sa kamera často používa na statíve, výrobca pridal zdvojenú spúšť vpredu v ľavom rohu. Praktický je veľký stavový LCD displej na vrchnej strane, ktorý zobrazuje aj vo vypnutom stave stav batérie a voľnú kapacitu na kartách. Práca z ruky je vzhľadom na rozmery a hmotnosť náročnejšia a hlavne s väčšími objektívmi sa kamera rýchlo prenesie. Duálny systém stabilizácie si však poradí aj v najnáročnejších podmienkach a stabilný záber s ním dokážete urobiť aj na 200 mm ohnisku z ruky. To pri žiadnom inom full frame nezažijete. Stabilizácia funguje bez ohľadu na rozlíšenie, takže ani pri 6K zázname nebudete nijako obmedzení. Ja som si veľmi obľúbil režim 5,9K 30p 4:2:0 10 bit, ktorý je na záznam asi najvýhodnejší, aj keď, samozrejme, je náročnejší na hardvér pri spracovaní. Výstupy však rozhodne stoja za to. Ak sa vám hodí spomalenie záberov, na to je lepšie 4K 60p 4:2:0 10 bit. Treba však počítať s tým, že tu už kamera využíva výrez snímača Super35. Na testovanie som mal predprodukčný kus prístroja, čo sa zrejme odzrkadlilo na spoľahlivosti zaostrovania. Kamera mala trocha problém udržať zaostrenie, ak nesledovala tvár. S novým objektívom Panasonic Lumix S Pro 70-200 mm/F2,8 O.I.S sa občas prejavovali problémy so zaostrením objektov aj oproti jednoliatemu pozadiu. Predpokladám však, že šlo najskôr o neodladený firmvér predprodukčnej vzorky. Prístroj som testoval aj s ďalšími novými objektívmi Panasonic a štvoricou nových objektívov Sigma. Informácie o nich si môžete prečítať v inej časti magazínu.

O S1H by sa dalo písať ešte veľa, rozsah článku to však neumožňuje. V každom prípade musím konštatovať, že v súčasnosti bude vo svojej kategórii ťažko hľadať konkurenta. Vo videu by sa dal nájsť medzi produkčnými kamerami, lenže na rozdiel od nich vie S1H aj výborne fotiť, čo žiadna z kamier nedokáže. Tu však máte plnohodnotnú full frame bezzrkadlovku. Medzi súčasnou ponukou bezzrkladloviek vyniká funkciami ako Dual Native ISO, obrovskou ponukou záznamových formátov, 6K, respektíve 5,9K videom s 10-bitovou farebnou hĺbkou pri internom zázname, dvojicou SDXC kariet UHS II V90, hľadáčikom s najvyšším rozlíšením na trhu aj špičkovým duálnym stabilizátorom obrazu. To dnes neponúka žiadny z konkurentov. Kvalita výstupov je vynikajúca, video si zachováva nízku hladinu šumu, má výborné farebné podanie a vďaka 10-bitovej farebnej hĺbke aj veľké možnosti úprav. Batéria udrží prístroj pri živote asi 65 minút pri náročnom natáčaní, výhodou je možnosť nabíjania cez USB-C, tu však odporúčam výkonný powerbank s kapacitou aspoň 20 000 mAh. Cena nie je ľudová, ale vzhľadom na vlastnosti viac než primeraná.

Verdikt: Bezzrkadlovka, ktorá v súčasnosti nemá žiadnu reálnu konkurenciu.

Technické parametre:

Full frame snímač CMOS s rozlíšením 24,2 Mpx, Dual Native ISO (základ 640 ISO a 4000 ISO), 100 – 51 200 (50 – 102 400 exp.), Maximálna veľkosť obrazu: 6000 × 4000, Automatické zaostrenie: kontrastný AF s 225 oblasťami DFD, Obrazový procesor: Venus Engine, Režimy merania: 1728 zón, viac, váženie na stred, bodové, zvýraznené, Video: 6K (5,9K) 3:2 24p, 5,9K 16:9 až 30p, C4K/4K UHD do 60p, neobmedzená doba záznamu Elektronický hľadáčik OLED s rozlíšením 5,760 Mpx (najväčším na trhu), Stabilizátor Dual Image Stabilizer, Úplný gama profil V-Log (kompatibilný s VariCam), Neobmedzený čas záznamu videa, H.264 a H.265 interný záznam, Rozpoznávanie postavy, tváre, ostrenie na oči, zreničky a rozpoznávanie zvierat, Sériové snímanie rýchlosťou 9 snímok za sekundu v plnom rozlíšení, Vstup na mikrofón a výstup na slúchadlá, 3" dotykový displej s rozlíšením 2,1 Mpx a nastavením v 3 osiach, Dva sloty na karty s podporou kariet SD/SDHC/SDXC (UHS II), Podpora fotografií a videa s vysokým dynamickým rozsahom HLG, Pripojiteľnosť: Wi-Fi, bluetooth, Veľkosť: 151 × 114,2 × 110,4 mm, Hmotnosť: 1164 g (vrátane batérie a pamäťovej karty)

Cena:    3999 EUR (telo)

 Hodnotenie:

+ 6K video, zaostrovanie, kvalita výstupov, výbava, ovládanie, utesnená konštrukcia, hľadáčik, stabilizácia obrazu, záznam videa bez obmedzení
- Nič podstatné
Foto: 100
Video: 100
Výbava: 100
Ovládanie: 100
Vyhotovenie: 100
Celkovo: 100

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať