Reportáž: Amazon Disaster Relief Hub / Technológie na pomoc v prípade prírodných katastrof
V prípade prírodnej katastrofy je popri záchranárskych prácach jednou z prvoradých úloh čo najrýchlejšie doručenie potrebnej humanitárnej pomoci. To si vyžaduje premyslenú logistiku a koordináciu. Najväčšie praktické skúsenosti s rýchlym doručením požadovaného tovaru majú firmy prevádzkujúce e-shopy. Počnúc obstaraním tovaru v požadovanej kvalite za výhodné ceny cez jeho skladovanie, vyskladnenie až po doručenie na určené miesto.
Je preto logické, že tieto spoločnosti sa v danej oblasti intenzívne angažujú. Aby bolo doručenie humanitárnej pomoci čo najrýchlejšie, a vzhľadom na to, že niektoré veci nie sú predmetom zvyčajných objednávok, je dôležité, aby sa príslušný tovar zaobstaral s predstihom. Preto spoločnosť Amazon zriadila a prevádzkuje niekoľko centier Disaster Relief Hub. Dosiaľ mali tieto centrá len v USA, Ázii a Austrálii, no 13. marca 2024 otvorili Disaster Relief Hub aj v Európe, konkrétne v Rheinbergu neďaleko Düsseldorfu. Je súčasťou Fulfillment Centra, takže môže využiť jeho logistické možnosti na doručovanie humanitárnej pomoci neziskovým organizáciám a komunitám do oblastí postihnutých prírodnými katastrofami. Centrum v Rheinbergu bude poskytovať humanitárnu pomoc pre Európu, Blízky východ a severnú Afriku. Za posledných 18 mesiacov spoločnosť Amazon reagovala na prírodné katastrofy po celom svete vrátane lesných požiarov v Čile, Kolumbii, Austrálii a na Havaji, zemetrasení v Japonsku, Turecku, Sýrii a Maroku a hurikánov a cyklónov v Portoriku, na Floride a v Indii.
Pri riešení prírodných katastrof je dôležité aj zabezpečenie komunikácie
Disaster Relief Hub je vyhradený priestor v rámci globálnej logistickej siete spoločnosti Amazon, ktorý umožňuje skladovať a rýchlo expedovať núdzové zásoby potrebné po ničivých búrkach, záplavách, požiaroch, zemetraseniach a iných mimoriadnych krízových udalostiach. Počas slávnostného otvorenia sme mali možnosť prehliadnuť si stredisko v Rheinbergu. Práve dokončovali naskladňovanie paliet s núdzovými zásobami. V stredisku s rozlohou 2000 m2 bude 1000 paliet s núdzovými zásobami, ktoré by naplnili 20 lietadiel typu Boeing 737.
Základným princípom poskytovania humanitárnej pomoci zo strany Amazonu je, že dodáva tovar, o ktorý humanitárne či komunitné organizácie v postihnutej oblasti požiadajú. Pri naskladňovaní tovaru na palety využívajú informácie od týchto organizácií, aby pochopili ich potreby a identifikovali produkty najviac požadované po prírodných katastrofách. Analýza údajov o požadovaných produktoch po každej prírodnej katastrofe od roku 2017 zistila, že najviac vyžadované položky sa zhodujú vo viac ako 80 % prípadoch. Patria medzi ne plienky, plachty, postieľky, prikrývky, ohrievače, stany a čistiace prostriedky. Vyhradené centrum, kde sú tieto výrobky pripravené na odoslanie, umožňuje spoločnosti distribuovať pomoc za menej ako 72 hodín, čo je oveľa rýchlejšie v porovnaní s tým, keby tímy museli výrobky baliť a uskladňovať v rôznych zariadeniach po celom kontinente. Uskladnené položky zahŕňajú potreby na poskytnutie prístrešia (stany, prikrývky, postele, karimatky, spacie vaky), hygienické súpravy (mydlo, zubné kefky a zubné pasty) a čistiace potreby.
Amazon nie je len zásielkový obchod, ale aj prevádzkovateľ cloudových služieb Amazon Web Services (AWS) a pri prírodných katastrofách je dôležitá nielen humanitárna pomoc, ale aj sprostredkovanie komunikácie, mapovanie vyčíslených škôd v ťažko postihnutých oblastiach či obnovenie internetového pripojenia a škálovanie call centier tak, aby po katastrofe zvládli zvýšený počet požiadaviek v zasiahnutých oblastiach. Ako príklad môžeme uviesť spoluprácu AWS s Americkým Červeným krížom, ktorý prostredníctvom inovatívnych riešení využívajúcich cloud computing lepšie slúži komunitám. AWS napríklad umožňuje využitie zariadení podporujúcich Amazon Alexa na prijímanie varovaní pred hurikánom a efektívne plánovanie darcovstva krvi.
Tovar na paletách pripravený na doručenie na miesto prírodnej katastrofy
Okrem darovania produktov a poskytovania logistických služieb Amazon uľahčil zákazníkom aj spôsob darovania produktov prostredníctvom svojich internetových obchodov. Po začatí ruskej invázie na Ukrajinu zákazníci z celej Európy využili služby spoločnosti Amazon a poslali tisícky výrobkov partnerom na podporu ukrajinských rodín, ktoré museli opustiť svoje domovy.
AWS má špecializovaný tím Disaster Response, ktorý pomáha partnerom pripraviť sa na katastrofy a prostredníctvom cloudových technológií efektívne reagovať kdekoľvek na svete. To zahŕňa testovanie overených konceptov a zlepšovanie existujúcich inovácií v podmienkach simulovaných katastrof, ako napríklad používanie vozidiel AWS Disaster Response na nasadenie sietí pripojenia po vážnom poškodení internetovej a telekomunikačnej infraštruktúry. Tieto vozidlá sú vybavené výkonnými a prenosnými zariadeniami cloud computingu, ktoré sú určené na nasadenie v najnáročnejších fyzických podmienkach.
Nedávno spoločnosť AWS poskytla cloudové technológie a odborné znalosti na podporu tímov bojujúcich s lesnými požiarmi v Čile, Kolumbii a na ostrove Maui. Pomocou špičkovej technológie mohli tímy nielen zistiť rozsah škôd spôsobených požiarmi, ale aj potvrdiť a monitorovať nové ohniská. Použili aj letecké snímky na vytváranie máp, ktoré umožnili efektívnejšie rozhodovanie a preventívne akcie.
Zobrazit Galériu