S blížiacimi sa Vianocami narastá počet kyberútokov na malé a stredné firmy. Mastercard radí, ako sa chrániť
Obdobie pred vianočnými sviatkami a koncom roka je pre väčšinu malých a stredných firiem najrušnejším obdobím roka. A to isté platí aj pre kyberzločincov. Úmerne tomu, ako prudko narastá počet online transakcií, zvyšujú svoje aktivity aj kyberzločinci, ktorí sa pokúšajú využiť prípadnú zraniteľnosť, a to predovšetkým v systémoch malých a stredných podnikov. Podľa nedávneho prieskumu spoločnosti Mastercard pritom kybernetickému útoku v minulom roku čelilo 95 % slovenských a českých firiem.
„Úspešný kybernetický útok dokáže firmám napáchať obrovské finančné aj reputačné škody. Najčastejším dôvodom úspešného útoku býva ľudské zlyhanie alebo nepozornosť, popri edukácii je však na účinnú ochranu nevyhnutné aj správne kybernetické zabezpečenie firmy. Skúsenosti ukazujú, že zmierniť účinok kybernetických útokov môže dobre pripravený krízový plán,“ upozorňuje Barbora Tyllová, produktová riaditeľka v spoločnosti Mastercard pre Slovensko a Českú republiku.
Podľa nedávnej správy o stave IT v malých a stredných podnikoch sa škody spôsobené kyberútokom celosvetovo najčastejšie pohybujú v rozmedzí 110 000 až 1,14 milióna eur na prípad1. Malé a stredné podniky sú pritom veľmi častým cieľom kybernetických útočníkov – len v roku 2023 mierilo na malé podniky takmer 43 % všetkých kyberútokov.
Z tohtoročného prieskumu spoločnosti Mastercard medzi dvomi stovkami slovenských a českých firiem vyplýva, že len 29 % malých a stredných spoločností zamestnáva pracovníka, ktorého jedinou úlohou je kybernetická bezpečnosť. Dôvodom často bývajú napäté firemné rozpočty. Malé firmy sú pritom základným stavebným kameňom ekonomík, keď tvoria zhruba 90 % všetkých podnikov, poskytujú 60 % až 70 % pracovných miest a tvoria skoro polovicu celosvetového HDP.
Pätina firiem, ktoré sa do prieskumu zapojili, tiež nemá vypracovaný žiadny formálny plán alebo pokyny pre prípad kybernetického incidentu. Podľa tohto prieskumu sa 86 % firiem, ktoré mali vytvorený plán pre takýto prípad, úspešne ubránilo útoku, pričom vo firmách bez plánu to bolo len 76 %.
„Aj keď si stále viac malých podnikov veľmi dobre uvedomuje hrozby, ktorým čelia, mnohé z nich sa stále cítia v ohrození. Hľadajú preto priamočiare, účinné a jednoduché riešenie, ktoré by im prinieslo silnú ochranu. Predovšetkým však hľadajú dôveryhodného partnera. Takého, ktorý im umožní chrániť sa a sústrediť sa na to, čo je pre nich dôležité: rozvíjať podnikanie a starať sa o svojich zákazníkov,“ vysvetľuje Michele Centemero, výkonná viceprezidentka, Services Europe, Mastercard.
S tým, ako sa drobné podniky po celom svete digitalizujú, rastie aj množstvo rizík, ktoré ich ohrozujú. Mastercard ponúka šesť stratégií, ktoré malým a stredným podnikom pomôžu zostať v bezpečí v predvianočnom čase a aj po nich v novom roku:
1. Udržujte svoje zariadenia aktualizované
Podniky môžu posilniť svoju digitálnu imunitu voči hrozbám, ako sú vírusy alebo spyware, dôslednou aktualizáciou systémov na svojich zariadeniach. Softvérové aktualizácie bežne obsahujú bezpečnostné záplaty, ktoré poskytujú ochranu proti novým hrozbám. Preto je potrebné nastaviť zariadenia tak, aby sa aktualizovali priebežne a automaticky.
2. Používajte silné heslá
Namiesto jednoduchých hesiel sa odporúča používať frázy, ktoré si dokážete pamätať len vy. Na zabezpečenie svojich účtov proti hackerom používajte viacfaktorové overovanie totožnosti s využitím prístupových kódov, biometrického overenia a ďalších možností.
3. Zabráňte phishingovým a malwarovým útokom
Pred napadnutím pomáhajú chrániť aj antivírusové programy a blokátory reklám. Použitie VPN potom pridáva ďalšiu vrstvu ochrany šifrovaním dát, čo sťažuje preniknutie do systémov firmy.
4. Pravidelne zálohujte svoje dáta
Aktuálne zálohy sú pri obnove po napadnutí absolútnou nevyhnutnosťou. Zálohovanie je však dobrou praxou za akýchkoľvek okolností. Zálohy ukladajte najlepšie v inej lokalite alebo aspoň na zariadenie, ktoré nie je nepretržite pripojené k zálohovanému počítaču.
5. Chráňte svoj e-mail a svoje dobré meno
Svoje e-mailové adresy a internetové domény chráňte pred podvodníkmi použitím protokolu DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting, and Conformance). Tento overovací protokol prispieva k ochrane domén pred útokmi, ako sú napríklad falošné e-maily.
6. Posudzujte riziká svojich partnerov
K ochrane svojich dát a systémov prispejete aj tým, že budete poznať úroveň zabezpečenia svojich dodávateľov a ďalších partnerov. Overujte si vystavenie kybernetickým hrozbám pri externých systémoch prepojených s vašimi a na zistenia adekvátne reagujte.
O spoločnosti Mastercard
Mastercard pomáha rozvíjať ekonomiky a zlepšovať životy ľudí vo viac ako 200 krajinách a regiónoch po celom svete. Spoločne so svojimi zákazníkmi budujeme udržateľnú ekonomiku, v ktorej môže prosperovať každý. Podporujeme širokú škálu digitálnych platobných možností, ktoré zaisťujú zabezpečené, jednoduché a chytré transakcie. Vzájomné prepojenie technológií, inovácií, partnerstiev a sietí spoločnosti Mastercard vytvára jedinečný súbor produktov a služieb, ktoré umožňujú ľuďom, firmám a inštitúciám napĺňať ich potenciál. www.mastercard.com