ACER_112024 ACER_112024 ACER_112024

Testovali sme: Čo smartfónom neodfotíte?

0

Náš nedávny článok, v ktorom sme porovnávali zábery zo v súčasnosti najlepšie fotiaceho smartfónu Huawei P20 Pro a zrkadlovky, prípadne bezzrkadlovky xx, vzbudil veľký záujem a hodne sa o ňom diskutovalo. Vo voľnom pokračovaní ukážeme niekoľko scenárov, ktoré smartfónom odfotiť jednoducho nedokážete. Teda dokážete, ale nie tak, aby ste pre daný scenár dokázali realizovať typický kreatívny zámer.

Obmedzenia fotoaparátov v smartfónoch

Napriek tomu, že objektívy mobilov majú všetky, alebo väčšinu optických členov (šošoviek) z plastu, hlavným problémom nie je ani tak kvalita objektívu, ale malé rozmery senzorov. Typické rozmery senzoru v mobile sú 4,89×3,67 mm (17,9 mm2). Naproti tomu senzor zrkadlovky veľkosti APS-C má rozmery 20,7×13,8 mm (285 mm2)  a full frame senzor dokonca 36×24 mm (864 mm2). S výnimkou Samsung Galaxy S9 v súčasnosti žiadny fotoaparát mobilného telefónu neponúka možnosť nastavenia clony, takže sa vždy fotografuje na „plný otvor“. S9 umožňuje len prepínať medzi dvomi hodnotami svetelnosti.  

V tejto súvislosti začnete úplne inak posudzovať možnosti manuálneho režimu, v ktorom môžete pracovať len s hodnotami expozičnej doby a ISO. Minimálna nastaviteľná hodnota ISO vlastne určuje, akú najdlhšiu expozičnú dobu môžete použiť. Opačne, pri fotografovaní v horších svetelných podmienkach problém nevzniká, nakoľko možnosti v tomto režime sú tak u telefónov, ako u zrkadloviek, dané limitnými parametrami, teda svetelnosťou objektívu a kvalitou snímača, určujúcou, aké maximálne ISO sa dá použiť s ohľadom na šum.   

Fotoaparáty prístrojov strednej triedy, o vlajkových lodiach nehovoriac, majú integrované pomerne kvalitné fotoaparáty s objektívmi, ktorých svetelnosť je typicky F 1/1.8 - F 1/2.0, čo je lepšia hodnota ako u setových objektívov zrkadloviek. Znovu zdôrazňujeme, že hodnotu clony nedokážete meniť. Ak je v technických parametroch uvedená svetelnosť napríklad F 1/1.8, bude objektív zaclonený na túto hodnotu vždy, či v tmavej miestnosti, alebo za jasného slnečného svetla.

Smartfóny v tomto porovnávacom teste reprezentujú Huawei Mate 20 Pro a iPhone Xs Max. Klasické fotoaparáty zas Full frame bezzrkadlovka Canon EOS R s objektívom 24 – 105 mm f/4.

Znázornenie pohybu vody

Expozičnú dobu môžete s výhodou využiť ako kreatívny prvok na zvýraznenie alebo naopak na zmrazenie pohybu. Ak fotografujete vodopád, pri dlhšom expozičnom čase bude prúd vody rozmazaný a toto rozmazanie v kontraste s ostrým okolím vyjadruje dynamiku, v tomto prípade pohyb vody. Ak nastavíte krátku expozičnú dobu 1/250s, prípadne kratšiu, na obrázku bude pohyb vody zastavený, ako keby zmrazený v čase a budete vnímať jednotlivé kvapky. Rieky a hlavne vodopády sa preto fotia pri dlhších expozičných časoch, typicky 1/15s – 1/30s aby sa vyjadril pohyb prúdenia vody.

Ak na zrkadlovke v režime priority času nastavíte za jasného slnečného počasia expozičný čas na 1/30s aj pri najnižšej hodnote ISO 100 sa musí objektív riadne zacloniť napríklad na F 1/16. A to u mobilu nie je možné, takže snímok by pri dlhšom čase uzávierky bol beznádejne preexponovaný. Minimálna nastaviteľná hodnota ISO teda určuje, akú najdlhšiu expozičnú dobu môžete použiť. Typicky je minimálna hodnota ISO 50.

Aj na spenenej vode je pri čase expozície 1/125 na detaile vpravo vidno čiastočne zmrazené kvapky vody (iPhone Xs Max)

Pri nastavení času expozície 1/30 v profesionálnom móde bude záber beznádejne preexponovaný - čiastočné riešenie ponúka umelá inteligencia. Keď rozpozná scenériu „vodopád“, snaží sa prúdiacu vodu rozmazať

Rozpoznanie režimu vodopád

Záber z bezzrkadlovky pri expozičnom čase 1/30s. Clona f/6,3, ISO 100

Paradoxne pri fotení v šere, prípadne v noci, nebudete mať žiadny problém. Napríklad režim ohňostroj používa také dlhé expozičné časy, aké ste za pomoci stabilizátora ešte schopní udržať.

Vyjadrenie dynamiky pohybu

V predchádzajúcej stati sme sa snažili rozostriť pohybujúci sa objekt, teda vodu. Dynamiku pohybu športovca, pretekárskeho auta, ale aj dievčatka na detskom bicykli vyjadríte aj tak, že pohybujúci sa objekt bude ostrý a za ním bude rozmazané pozadie. Pomocou expozičného času 1/500 – 1/1000s dokážete odfotiť ostro trebárs lyžiara aj pretekárske auto. Avšak pri pohľade na takto urobenú snímku pretekárskeho auta nebude ľahké rozlíšiť, či auto stojí, alebo sa pohybuje. Pri nižších expozičných časoch by zasa auto bolo rozmazané.

Vaším zámerom bude odfotiť lyžiara alebo auto tak, aby pohybujúci sa objekt bol ostrý a dynamiku pohybu bude vyjadrovať správnym spôsobom rozmazané pozadie. Tento efekt dosiahnete pomerne jednoducho. Nastavte kratšiu expozičnú dobu, napríklad 1/30s, a počas expozície sledujte pohybujúci sa objekt tak, aby bol v hľadáčiku na jednom mieste. Problém je opäť v tom, že pri dlhších expozičných časoch by ste potrebovali zacloniť objektív a to na smartfóne nedokážete. Ukážeme to na zábere modelového vláčika

Pri konštantnej svetelnosti objektívu smartfónu a ISO 50 vychádza čas expozície približne 1/500s. Pri nastavení času expozície 1/30 v profesionálnom móde bude záber beznádejne preexponovaný

Záber z bezzrkadlovky pri expozičnom čase 1/35s. Clona f/8, ISO 100

Takže mobilom dokážete pohyblivé objekty na rozmazanom pozadí fotografovať jedine podvečer alebo si musíte zaobstarať takzvaný šedý filter, ktorý verne prenáša farby, no zároveň zníži intenzitu svetla, a pridržať ho pred objektívom mobilu.

Rozostrenie pozadia

Aby sme demonštrovali, že časy sa menia a to čo platilo včera, zajtra už môže byť prekonané, skončíme témou rozostrením pozadia. Donedávna bola táto funkcionalita kvôli veľmi krátkym ohniskovým vzdialenostiam objektívov na smartfónoch nerealizovateľná. V priebehu posledných dvoch rokov sa situácia dramaticky zmenila. Smartfóny s dvoma objektívmi dokážu pozadie rozostriť softvérovo. Spočiatku boli výsledky rozpačité, avšak v súčasnosti je kvalita takýchto záberov blízka dokonalosti. Aby sme sa vyhli prípadným problémov, sú na portrétoch postavy 100% kompatibilné s GDPR :)

Na nasledujúcich dvojiciach obrázkov je vľavo záber v bežnom režime, na ktorom je ostré popredie a pozadie. Na obrázku vpravo je pozadie softvérovo rozostrené. Porovnajte, ako sa s touto úlohou vysporiadali smartfóny Huawei Mate 20 Pro a iPhone Xs Max.

Vľavo originálny záber, vpravo so softvérovým rozostrením pozadia (iPhone Xs Max)

Vľavo originálny záber, vpravo so softvérovým rozostrením pozadia (Huawei Mate 20 Pro)

No a na porovnanie zábery z full frame bezzrkadlovky pri hraničných hodnotách clony, ktoré je možné na objektíve nastaviť. Na zoom objektíve bola nastavená ohnisková vzdialenosť 105 mm:

Vľavo záber s maximálnou hĺbkou ostrosti pri clone f/22 a vpravo záber s opticky rozostreným pozadím pri clone f/4

Možno máte na túto problematiku iný názor, podeľte sa s ním v diskusii.

Zobrazit Galériu

Ľuboslav Lacko

Všetky autorove články
smart telefon smartfon mobil kamera kvalita foto video objektív test

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať