CANON_112024 CANON_112024 CANON_112024

Ukladanie energie do štruktúr z uhlíkových vlákien výrazne zníži hmotnosť aj dojazd elektromobilov

3

Startup Sinonus pracuje na komercializácii multifunkčného uhlíkového vlákna, ktoré dokáže uchovávať energiu. Tento kompozitný materiál z uhlíkových vlákien môže slúžiť na uskladnenie energie a fungovať ako štrukturálna batéria. Integráciou schopnosti ukladať energiu do štruktúr z uhlíkových vlákien možno výrazne znížiť hmotnosť elektrických vozidiel, eVTOL a lopatiek veterných mlynov. Cieľom spoločnosti Sinonus je priniesť revolúciu do rôznych priemyselných odvetví vrátane elektrických lietadiel a obnoviteľných zdrojov energie.

S_1124 T TABS10 Advertisement

Koncept využitia uhlíkových vlákien ako batérie vznikol na základe výskumu, ktorý sa uskutočnil na Chalmersovej technickej univerzite vo Švédsku. Výskumný tím identifikoval špecifický typ uhlíkových vlákien, ktorý kombinuje elektrickú vodivosť so štrukturálnou tuhosťou, čo viedlo k vývoju prototypu „bezhmotnostnej“ uhlíkovej batérie. V roku 2022 vznikla spoločnosť Sinonus ako spin-off firma univerzity s cieľom ďalej rozvíjať túto technológiu.

Spoločnosť Sinonus overila tento koncept v laboratóriu nahradením batérií AAA batériami s uhlíkovými elektródami v aplikáciách s nízkou spotrebou energie. Ďalšou výzvou je však zväčšenie energetickej kapacity. Spoločnosť plánuje začať so zariadeniami internetu vecí a počítačmi a až potom prejsť na zariadenia náročné na energiu, ako sú elektrické autá a lietadlá.

Hoci batérie z uhlíkových vlákien nemusia byť také účinné ako tradičné batérie, Sinonus zdôrazňuje výhody na úrovni systému. Štrukturálna nosnosť uhlíkových vlákien umožňuje celkové výrazné zníženie hmotnosti. Sinonus cituje štúdiu Chalmersovej univerzity, ktorá naznačuje, že štrukturálne batérie z uhlíkových vlákien by mohli zvýšiť dojazd elektrických vozidiel až o 70 %. Okrem toho nižšia energetická hustota batérií z uhlíkových vlákien môže prispieť k zvýšeniu bezpečnosti znížením rizika zlyhania.

Zdroj: newatlas.com

Zobrazit Galériu

3 komentáre

Dojazd reakcia na: Ukladanie energie do štruktúr z uhlíkových vlákien výrazne zníži hmotnosť aj dojazd elektromobilov

3.8.2024 18:08
A ten dojazd bude potom kolko? 50 km?
Reagovať

opravy reakcia na: Ukladanie energie do štruktúr z uhlíkových vlákien výrazne zníži hmotnosť aj dojazd elektromobilov

1.8.2024 09:08
...výrazne zníži aj dojazd? A tie "lopatky veterných mlynov" preložte presnejšie..
Reagovať

opravy reakcia na: Ukladanie energie do štruktúr z uhlíkových vlákien výrazne zníži hmotnosť aj dojazd elektromobilov

1.8.2024 09:08
...výrazne zníži aj dojazd? A tie "lopatky veterných mlynov" preložte presnejšie..
Reagovať

Pridať komentár