Vytvárame webové stránky, 19. časť
SEO je mŕtve! Bežné vyhlásenie, ktoré spôsobilo trochu rozruchu už pred niekoľkými rokmi, keď vyhľadávače začali výraznejšie meniť algoritmus, ako uprednostňujú stránky vo výsledkoch hľadania. Nič však nie je čiernobiele avzdať sa optimalizácie SEO zatiaľ nie je dobrý nápad. Minimálne včase, keď je väčšina životaschopných webov práve na tento účel optimalizovaná.
To, čo platilo pred rokom či dvoma, dnes už tak celkom neplatí. Je to stále neprebádaná oblasť, najmä pre uvedený dôvod. Atým je prispôsobovanie algoritmu na hľadanie stránok avykazovanie Page Ranku. Iste, ako sme uviedli už minule, spätné odkazy ahodnota článkov vo forme množstva textových informácií má stále svoju váhu. Výnimkou nie sú ani kľúčové slová napriek tomu, že mnohí sa snažia používateľov presvedčiť oopaku. Zmena algoritmu sa neuskutočnila zdôvodu, aby sa sťažila práca administrátorom relevantných webov. Je to zamerané naodfiltrovanie stránok, ktoré používajú nekalé praktiky. Linkbuilding je jeden zhlavných prvkov na úspešné vyhľadanie stránok, pozor však na kupovanie odkazov. Google na to veľmi rýchlo príde avaša stránka padne oniekoľko desiatok až stoviek úrovní vo výsledkoch nižšie. Čo sa týka odkazov vo forme banerových tlačidiel, ktoré si vymieňate sinými webmi, majú len minimálnu účinnosť. Skôr tento postup vynechajte, fungovalo to tak pred desiatimi rokmi.
Teraz prichádzajú časy, keď potrebujete optimalizovať stránky pre mobilné zariadenia. Nech už sú štatistiky ametrika akékoľvek, počet zobrazení stránok na smartfónoch atabletoch jednoducho narastá aneoplatí sa ich ignorovať. Hovorí sa omedziročnom náraste zhruba 150 % vrokoch 2012 až 2013. Klesá podiel zobrazenia na zariadeniach so Symbianom, rapídne stúpa Android aiOS. Všeobecne sa odporúča, aby stránka používala CSS svýberom pre vybrané zariadenia. Definícia je prostredníctvom značiek vCSS aide opoužitie prehliadača vkombinácii so šírkou obrazovky. Tieto dva elementy sú dôležité, najmä ak si uvedomíte, že ani na full HD displeji nemusí stránka vyzerať dobre vzobrazení landscape. Uhlopriečka zariadenia je jednoducho primalá, aby ste identifikovali zobrazenie len na základe zobraziteľného počtu bodov. Ďalšie názory hovoria, že nie je problém používať mobilnú verziu stránky, najčastejšie so subdoménou označenou písmenom m. Teda napríklad www.pcrevue.sk by mohlo mať adresu m.pcrevue.sk. Tento postup je nevhodný najmä pri úprave stránky pre duplikovanie práce, ktorú má potom administrátor. Navyše pôjde odve samostatné stránky, atak ich treba optimalizovať samostatne.
Jedno zriešení je kanonizovanie stránok, teda ich
zlučovanie. Zápis vyzerá takto: .
To, či Google kanonizuje vaše stránky, si preveríte príkazom cache:http://www.web.sk/stranka
sduplicitnou stránkou alebo stránkou, ktorá má veľmi podobný obsah. Na
základe toho zistíte, ktorá stránka sa zobrazí ako prvá. Vprípade druhej
Google nemusí nevyhnutne vytvárať cache aaj vo výsledkoch hľadania ju
bude vždy uprednostňovať. Ak používate dve samostatné domény pre klasickú
amobilnú verziu, potrebujete to definovať príkazom .
Všimnite si šírku 640px. Podľa nás je aj tento údaj dôvod, prečo radšej použiť responzívny web. Bežne sa stretnete so zariadeniami so zobraziteľným počtom pixelov na úrovni 960px. Aoptimalizovať stránku na ďalšie rozlíšenie je jednoducho neželaná robota navyše. Okrem toho môžete mať problémy spresmerovaním. Redakčné systémy riešia túto problematiku automaticky vsúlade spožiadavkami Googlu (odosielanie Vary HTTP Header). No pozor si treba dať, aby presmerovanie viedlo na zobrazenie už otvorenej stránky vklasickej verzii na podstránku vmobilnej, nie na hlavný mobilný web.
Mobilná verzia stránky by mala obsahovať formulár hľadania
aviditeľné prvky na kontaktovanie aprepojenie na sociálne siete. Keď
zvyklosti na mobile sú úplne iné, treba zahrnúť do kľúčových slov aj krátke
výrazy. Práve tie sú na rozdiel od klasického hľadania na PC odlišné. Zatiaľ čo
na počítači je používateľ ochotný zadať viac kľúčových slov, na mobile je to
jedno slovo, prípadne dve.
Na malom displeji však vminimálnej miere píše komplexnejšie texty. Obsahovo stránku prispôsobujete zmenšenému priestoru. Spravidla máte len 25 % priestoru oproti klasickej stránke. Preto responzívny dizajn rieši zobrazovanie prispôsobeného menu. Všimnite si to na mnohých stránkach. Menu je viditeľné vhorizontálnom páse, ak zmenšíte okno prehliadača, napríklad na polovicu obrazovky, menu sa označí len tlačidlom astane sa zneho rolovacie vertikálne menu. Toto všetko dosiahnete aj za pomoci frameworkov.
Framework
Riešením problémov, ktoré tu opisujeme, je použitie tzv. frameworku
čiže súhrnu šablón CSS azdrojových kódov HTML na prispôsobenie vášho webu
tak, aby ste dosiahli responzívny dizajn. V podstate ide oknižnice
definujúce základné prvky na stránke vrátane tlačidiel aostatných formulárových
prvkov, multimediálnych prvkov aich zobrazovanie v rôznych podmienkach tak,
aby sa jeden obsah zobrazoval správne nielen na počítačoch alebo aj na
mobilných platformách.
Pár základných prvkov frameworku Foundation
Využíva CSS aHTML5, ktoré prehliadače bez problémov zvládajú. Vyhnite sa pokiaľ možno JavaScriptu, ktorý nemusí byť interpretovaný správne na každom zariadení, oflashových prvkoch nehovoriac. Frameworkov je niekoľko desiatok, najčastejšie sa stretnete sFoundation (foundation.zurb.com) aBootstrap (getbootstrap.com). Záleží na preferenciách, nám sa viac páčil Foundation, je to však otázka vkusu apožiadaviek. Obsahuje prispôsobenie na všetky typy najpoužívanejších šírok displeja, mobilných zariadení aj typy averzie prehliadačov. Súčasťou je automatická zmena veľkosti obrázkov aich rozloženia na stránke. Navyše každý framework prináša podporu pre šablóny tretích strán. Nezačínate tak onuly s definíciami CSS.