Ako na to 10.08.2023 0 ML v Pythone 8 – príklad rozpoznávanie obrazu V predchádzajúcej časti sme ukázali konfiguráciu NVIDIA CUDA pre výpočty pomocou grafickej karty. V ôsmej časti sa budeme venovať rozpoznávaniu obrazu. Potrebujete mať nainštalovanú platformu Anaconda a knižnicu PyTorch. Príklady sú koncipované tak, ...
Ako na to 08.08.2023 0 ML v Pythone 7 – Využitie grafickej karty NVIDIA na výpočtovo náročné úlohy V predchádzajúcej časti sme ukázali vytvorenie animovaných grafov a export od videosúborov. V tejto časti predstavíme platformu CUDA (Compute Unified Device Architecture) ktorá využíva výkon grafických kariet NVIDIA na výpočtovo náročné úlohy. Vo v ...
Ako na to 03.08.2023 0 ML v Pythone 6 – animované grafy a ich export ako video V predchádzajúcej časti sme ukázali nákladné možnosti názorného zobrazovania údajov pomocou grafov. Ešte názornejšie sú však animované grafy. Animácie je možné exportovať ako videá do súborov .MP4, alebo animovaný GIF. Animácia okrem názornosti umož ...
Ako na to 01.08.2023 0 ML v Pythone 5 – vizualizácia údajov pomocou grafov V predchádzajúcej časti sme ukázali ako zistíte informácie o tabuľkách v objektoch DataFrame, ako zostavíte podmienky pre výber údajov, ako utriedite údaje a začali sme tému ako údaje zobrazíte pomocou grafov. V tejto časti budeme pokračovať v téme ...
Ako na to 27.07.2023 0 Strojové učenie v Pythone 4 – práca s údajmi V predchádzajúcej časti sme ukázali import a export údajov vo formáte CSV, čiže hodnoty oddelené čiarkou. V tejto kapitole ukážeme ako zistíte informácie o tabuľkách v objektoch DataFrame, zostavíme podmienky pre výber údajov. Ukážeme možnosti utried ...
Ako na to 25.07.2023 0 ML v Pythone 3 – export a import údajov vo formáte CSV a Excel V predchádzajúcej časti sme predstavili knižnicu Pandas na prácu s údajmi vrátane štatistík a analýz. V téme budeme pokračovať importom a exportom údajov vo formáte CSV, čiže hodnoty oddelené čiarkou a taktiež do dokumentov Excelu s príponou xlsx. ...
Ako na to 18.07.2023 2 Strojové učenie v Pythone 1 – prostredie Google Colab Začíname nový seriál, v ktorom na praktických príkladoch ukážeme ako programovať úlohy strojového učenia v programovacom jazyku Python. Uvidíte, že je to oveľa jednoduchšie ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Postup tvorby kódu a sprievodných poznám ...
Python 14.07.2023 0 Python a kybernetická bezpečnosť / 6. časť Ak chceme ochraňovať naše systémy pred útočníkmi, musíme sa vžiť do ich pozície a rozmýšľať nad tým, čo a ako by sme urobili, aby sme nepozorovane vykonali nekalú činnosť. Písali sme o tom, že ideálna možnosť je pripojiť sa k niektorej z bezdrôtových ...
Python 09.06.2023 0 Python a kybernetická bezpečnosť / 5. časť V predošlých častiach seriálu sme vysvetlili a prakticky predviedli niektoré možnosti získavania informácií o počítačových sieťach nachádzajúcich sa v našom okolí. Skenovanie je jedna z prvých aktivít v rámci prípravy na možné útoky. Poskytuje nám ob ...
Python 15.05.2023 0 Python a kybernetická bezpečnosť / 4. časť Na konci predošlej časti seriálu sme spomenuli jednu z mnohých aktívnych techník ovplyvnenia bezdrôtových sietí, a síce vynútené odpojenie (deauthentication/disassociation) zariadení od prístupových bodov (AP – Access Point). Na to, aby sme mohli vyn ...
Python 19.04.2023 0 Python a kybernetická bezpečnosť / 3. časť V tejto časti seriálu sa na chvíľku vrátime k teórii, pričom uvedieme niekoľko faktov, ktoré sa týkajú manažmentu bezdrôtového spojenia. Začneme tým, že bez prehnanej paranoje a bez glorifikácie konšpiračných teórií skonštatujeme, že ktokoľvek z nás, ...
Python 09.03.2023 0 Python a kybernetická bezpečnosť – 2. časť V tejto časti seriálu sa doslova bezhlavo vrhneme do neprebádaných vôd a hneď zostra začneme programovať. Pri plnom vedomí toho, že sme si zatiaľ takmer nič nevysvetlili, pripravíme prvú verziu vzorovej aplikácie, ktorú budeme v nasledujúcich častiac ...
Bezpečnosť 08.02.2023 0 Python a kybernetická bezpečnosť / 1. časť S príchodom nového roka nasmerujeme náš seriál k téme kybernetickej bezpečnosti (KB), ktorá je podmnožinou informačnej bezpečnosti (IB). Postupne predstavíme základné možnosti a spôsoby využitia Pythonu v oblasti KB a takisto niekoľko jeho najzaujíma ...
Predplatné 15.12.2022 0 Python: Knižnice Pythonu / 33 Pamätám sa, ako som pred viac ako 20 rokmi začínal s programovaním a mojou absolútnou túžbou bolo zobraziť pomocou Assemblera obyčajnú čiaru a neskôr rasterizovať trojuholník. V Pascale som sa snažil dopočítať k perspektívnemu 3D zobrazeniu niekoľkýc ...
Python 13.11.2022 0 Python: PyGLSL v2.1 / 32. časť V tejto časti seriálu o programovaní v jazyku Python sa poslednýkrát vrátime k aplikácii PyGLSL. Počas prípravy jej druhej verzie, v rámci ktorej sme na vykreslenie jednoduchej 3D scény využili funkcionalitu API Vulkan, sme sa zmienili, že definíciu ...
Python 09.11.2022 0 Python – 31. časť / Programujeme cestou Guacamole V tejto časti seriálu predstavíme jeden z možných scenárov praktického využitia prostredia Guacamole na vzdialené programovanie (nielen) v Pythone. Po tom, ako sme heroicky nainštalovali všetky komponenty potrebné na sfunkčnenie celého prostredia, te ...
Python 14.09.2022 0 Python – 30. časť Vzdialené programovanie V tejto časti seriálu sa na chvíľu odkloníme od témy Pythonu, a to z dôvodu riešenia inej naliehavej veci. Každému z nás sa už v našom IT programátorskom živote určite stalo, že sme sa dostali k zariadeniu, ktoré by sme vedeli využiť na rôzne IT akti ...