CANON_112024 CANON_112024 CANON_112024

Akčné kamery: Ktorú si vybrať?

0

O akčných kamerách sa toho v médiách píše pomerne veľa a je to aj obľúbená položka rôznych e-shopov. Nájsť však medzi nimi kúsky, ktoré sa dajú použiť aj na serióznejšie natáčanie, to už je náročnejšia úloha. Dostalo sa nám na test 5 akčných kamier: GoPro Hero 4, Hero 4 Session , Hero+ LCD, Sony HDR-AZ1VB a TomTom Bandit. Všetky sú z dielne prestížnych výrobcov, a tak nás zaujímalo, ako si poradia s náročnejšími úlohami.

Ak sa pozriete do ponuky e-shopov, neraz tam narazíte na „najlepšiu akčnú kameru na svete", ktorá stojí okolo 120 eur. No nekúpte to za tú cenu... Ak začnete pátrať po technických špecifikáciách tohto „zázraku", zistíte, že takými drobnosťami sa autor už nezaoberá. My budeme venovať pozornosť aj takým drobnostiam a prezradíme, čo je podstatné pri výbere akčnej kamery.

Pre naše potreby bude základom rozlíšenie 1920 × 1080 bodov a snímková frekvencia 50p/60p (neprekladaných snímok). To nám umožní bezproblémové spracovanie materiálu či už na Blu-ray, alebo prehrávanie na smart TV či multimediálnych centrách 1080p50, 1080p25. Akčné kamery používajú aj viacero iných rozlíšení, v podstate jediné ďalšie, ktoré vyhovie štandardom, je 720p50 (1280 × 720 bodov). Rozlíšenie a snímková frekvencia videa tvoria však iba časť toho, čo vás musí zaujímať. Špeciálne pri akčných kamerách výrobcovia veľmi často „zabúdajú" uvádzať presný kodek a dátový tok videa. Práve dátový tok je však jeden z najdôležitejších parametrov, ktorý určuje, akú veľkú kompresiu kamera používa, a teda aký kvalitný bude výstup pri akčných scénach. Nízky dátový tok sa prejavuje stratou detailov hlavne v členitejších scénach, rozmazávaním obrazu a sklonom k rozpadávaniu obrazu pri rýchlejších pohyboch. Podstatný je, samozrejme, aj hardvérový základ. Kvalitné modely používajú väčšinou snímače CMOS s takzvaným zadným podsvietením, kvalitnú optiku a výkonný obrazový procesor. Kvalita snímača je v tomto prípade rozhodujúca, aj čo sa týka citlivosti na svetlo. Výrobcovia v reklamných materiáloch ohurujú zákazníka tým, do akej hĺbky až kamera môže ísť, vo väčšine prípadov to však znamená, že ak sa kamera ponorí do takej hĺbky, neublíži jej to. Vzhľadom na to, že väčšina akčných kamier má nízku citlivosť na svetlo, natáčať pod vodou bez prídavných svetiel možno asi do 2- až 3-metrovej hĺbky (pri tých najlepších modeloch a za slnečného počasia!). Tie lacnejšie sotva zvládnu slušný obraz pri šnorchlovaní. Dôvodom je vo všeobecnosti miniatúrny 1 2/3" snímač. Samozrejme, že aj napriek približne rovnakej veľkosti snímačov sú vo výslednej kvalite veľké rozdiely. V najlacnejších modeloch sa väčšinou používajú staršie typy snímačov, slabé obrazové procesory, pomalá zbernica a nekvalitná optika. Preto obraz z takýchto kamier často pripomína rozmazanú farebnú machuľu a sú schopné podať aspoň trochu pozerateľný výsledok iba pri ideálnych svetelných podmienkach. Ak sa chcete vyhnúť úplnému sklamaniu, neodporúčame dnes kupovať kamery, ktoré neumožňujú aspoň natáčanie vo full HD 1080p50. To je jedna z indícií, že kamera má aspoň ako-tak výkonný procesor, nezaručí vám to automaticky špičkové výsledky, ale aspoň viete, že ste nekúpili nejaký výbehový model. Ak pozeráte po 4K zázname, ten síce už v niektorých kamerách nájdete, ale iba so snímkovými frekvenciami do 30p, čo je málo aj na bežné natáčanie, nehovoriac o nejakých divokých akciách. Pri takýchto nízkych snímkových frekvenciách sú akčné videá rozmazané alebo trhané pre viditeľný scrubbing. Naopak, výhodný môže byť režim 2Kp50, teda ak pracuje vo formáte 16:9. Hoci nejde o štandardný formát videa, dá sa takýto záznam s výhodou použiť napríklad na stabilizáciu záberov v strižni, ak pracujeme do formátu full HD, bez straty kvality alebo jednoducho po downsamplovaní na full HD získate vyššiu ostrosť videa. Záznam zvuku je pri akčných kamerách väčšinou odsunutý na druhú koľaj. Je to spôsobené zvyčajne tým, že v snahe o odolnosť proti nárazom a vode bývajú takéto kamery uzavreté do robustných obalov. Niektoré možno prevádzkovať aj bez nich alebo s upravenými obalmi, ktoré lepšie prepúšťajú zvuk, no, samozrejme, za cenu nižšej odolnosti. Ďalšia veľmi dôležitá vlastnosť je možnosť diaľkového ovládania. Veľakrát je kamera namontovaná na mieste, kde je sťažený prístup (krídlo lietadla, stožiar lode a podobne), takže je dôležité jej diaľkové ovládanie, pokiaľ možno so živým náhľadom. V prípade ovládania so živým náhľadom je potrebné Wi-Fi, ak ide iba o jednoduché spustenie a zastavenie snímania, postačí aj bluetooth.

Spomínaným základným požiadavkám vyhoveli všetky testované modely, to znamená, že požiadavku na režim 1080p50 spĺňajú. Všetky sa dajú zaradiť kvalitatívne do vyššej triedy, čomu zodpovedajú aj predajné ceny. Tak ako cena stúpa, pridávajú sa ďalšie záznamové režimy, doplnkové funkcie či príslušenstvo. Nižšie modely Hero Session a Hero+ LCD majú rovnakú cenu 330 eur. Hero Session je najmenšia kamera v teste aj vo výrobnom programe GoPro. Oproti iným modelom tohto výrobcu má diametrálne odlišný dizajn, ide o kocku so zaoblenými hranami. Ako jediná nepoužíva akrylátové puzdro, telo kamery je vodotesné do hĺbky 10 m. Z kamier GoPro je to takisto jediná, ktorá vo všetkých situáciách zaznamenáva kvalitný zvuk. Veľmi sa nám páčil aj dvojriadkový biely displej OLED, umiestnený na vrchnej strane. Ovládanie je dvojtlačidlové, na rozdiel od 3-tlačidlového pri ostatných modeloch GoPro. Vtipne je riešený úchyt kamery v podobe objímky zo zaklápacím mechanizmom. V balení dostanete dve objímky, jedna má uchytenie zboku a jedna zospodu. Keďže kamera môže byť v objímke v akejkoľvek zo štyroch polôh, môžete ju uchytiť kamkoľvek. Úchyt objímky je štandardný ako na všetkých kamerách GoPro, takže môžete použiť všetky druhy. Na ľavej strane pod vodotesnou krytkou je umiestnený port micro USB a slot na kartu micro SD, ktorá sa trochu netypicky zasúva pod uhlom asi 30°. Kamera je vybavená 8 Mpx snímačom veľkosti 1 2/3". Video vo full HD zvláda pri snímkových frekvenciách 50/60p s kodekom h.264 a dátovým tokom 25 Mb/s. K dispozícii je aj režim 1440 (1920 × 1440), 25/30p. No okrem toho, že sa uvádza v marketingových materiáloch, nás nenapadá iné jeho využitie. Vo full HD je k dispozícii aj režim Superview, kamera v ňom využíva celú plochu snímača na rozšírenie uhla záberu. Je však k dispozícii iba v snímkových frekvenciách 25/30p, resp. nepoužiteľnej 48p. Užitočná funkcia, dostupná aj pri ostatných modeloch výrobcu, je jednotlačidlové spustenie nahrávania. Pri vypnutej kamere stačí stlačiť spúšť, kamera sa zapne a podľa prednastaveného režimu začne nahrávať video alebo fotiť. K dispozícii je aj režim foto na nahrávanie časozberných videí (Time Lapse) a pre video aj Pro tune - ten zlepšuje dynamický rozsah, ostrosť a podanie farieb. Pri montáži dole hlavou možno nastaviť automatické otáčanie obrazu, ten sa potom otočí podľa polohy kamery. Vďaka síce malému, ale dobre viditeľnému displeju OLED je základné nastavenie kamery veľmi jednoduché. Úplné ovládanie aj so živým náhľadom získate po pripojení k smartfónu cez Wi-Fi. Ku kamerám sa dá dokúpiť aj diaľkový ovládač s miniatúrnym LCD displejom, na ktorom sa dajú meniť jednotlivé nastavenia, samozrejme, bez náhľadu obrazu. Táto kamerka sa nám veľmi páčila. Jediný kompromis je tu vstavaná batéria, nedá sa vymeniť ani nijako rozšíriť. Jej výdrž je pri nahrávaní 1080p/50 asi 1:45 h, so zapnutou funkciou Wi-Fi a pri ovládaní zo smartfónu asi o 15 minút menej.

Hero4 session.jpg

Hero+ LCD je oproti Session vo firemnom katalógu na nižšom mieste, aj keď s rovnakou cenou. Má klasickú konštrukciu ako ostatné kamery GoPro, teda je v akrylátovom puzdre. Na rozdiel od vyšších modelov používa rad Hero+ pevné puzdro, kamera je teda jeho súčasťou, odklopná je iba zadná stena. Žiaľ, takisto má vstavanú batériu. Zaujímavosťou je tu zabudovaný dotykový displej na zadnej strane, ktorý umožňuje ovládanie aj náhľad videa. Keďže „dotykovosť" displeja sa dá využiť iba pri otvorenom zadnom kryte, zostalo zachované aj trojtlačidlové ovládanie. Na záznam zvuku majú všetky zapuzdrené kamery možnosť výmeny zadného krytu za iný s otvorom. V opačnom prípade je zvuk v podstate nepoužiteľný. Oproti Session sú obmedzené záznamové režimy, kamera končí pri 1080 50/60p, nemá Superview ani Time Lapse. Všetky podstatné funkcie však zostali zachované. Displej sa po spustení nahrávania asi po 30 sekundách vypne, aby nevybíjal batériu. V zadnej časti vedľa displeja nájdete výstup micro USB a slot na kartu micro SD.

HERO+ LCD.jpg

Okrem kamier GoPro sme mali k dispozícii aj kameru Sony HDR-AZ1VB, to znamená, že bola v súprave s diaľkovým ovládačom a príslušenstvom na použitie na bicykli. Medzi kamerami Sony je najmenšia a funkciami a výbavou sa dá zaradiť po boku oboch opisovaných. Kamery Sony používajú odlišný dizajn, ktorý sa viac približuje klasickej koncepcii kamery, vpredu je umiestnený objektív a ovládacie prvky sú na boku. Oproti kamerám GoPro sa nám tu páčil prepracovanejší ovládač v tvare väčších hodiniek s malým displejom so živým náhľadom RM-LVR2V. Ovládač umožňuje kompletné nastavenie a ovládanie kamery. Je prispôsobiteľný na pravú aj ľavú ruku, je vodotesný, obsahuje GPS a môžete ním ovládať až 5 kamier súčasne. Navyše ak máte niektorý z fotoaparátov Sony s možnosťou ovládania cez Wi-Fi, dá sa použiť aj s ním. Kamera je vybavená 11,9 Mpx 1 2/3" snímačom Exmor R s elektronickou stabilizáciou obrazu Streadyshot. Zvláda maximálne rozlíšenie 1080 50/60p. Na záznam sa používa firemný kodek XAVC-S s dátovým tokom 50 Mb/s. Batéria je vymeniteľná. Na rozdiel od kamier GoPro sa dá AZ1 používať s puzdrom aj bez neho a dá sa priamo upevniť aj na štandardný statív. Bez puzdra je odolná proti striekajúcej vode, s puzdrom ju môžete ponoriť až do 5 metrov, ale na natáčanie pod vodou musíte použiť dokúpiteľné špeciálne puzdro, inak budú zábery rozostrené. Je vybavená pripojením Wi-Fi s NFC. Okrem použitia s opisovaným diaľkovým ovládačom ju možno ovládať aj smartfónom pomocou aplikácie Play Memories Mobile pre Android aj iOS.

AZ1VR 2.jpg

Najvyšší model, ktorý sme mali možnosť vyskúšať, bol zároveň aj najvyšší model v ponuke GoPro - Hero 4 Black. S cenovkou takmer 530 eur patrí k špičke súčasnej ponuky a reálne mu dnes môže konkurovať iba novinka Sony FDR-X1000V. Hero 4 Black zvláda maximálne rozlíšenie 4K 25/30p (3840 × 2160). Vo full HD zvláda až 120p, ale výrobca akosi pozabudol na režim 100p, takže pre našinca, ak bude potrebovať video zaradiť s iným štandardným materiálom v norme PAL, zostane maximálny režim 50p. Režimy NTSC pri prepočítavaní môžu spôsobovať mykanie v obraze. Zaujímavý je tu aj režim 2,7K 50p, využiteľný pri spracovaní do full HD. Kamera má obrovské množstvo rôznych nastavení a režimov. Umožňuje nastaviteľné časozberné nahrávanie, viacnásobnú expozíciu, sériové snímanie až 30 sn/s v rozlíšeniach 720p, 1080p, 2,7Kp aj 4Kp umožňuje režim Superview s extra širokým záberom. Okrem toho umožňuje aj simultánne fotenie v nastaviteľnom intervale počas záznamu videa.

Hero4 black.jpg

Na poslednú chvíľu nám na test dorazila aj novinka od tradičného výrobcu navigácií TomTom Bandit. Kamera prichádza na trh s veľmi odvážnou cenou a atakuje najvyššie modely GoPro či Sony. Má nezvyčajnú konštrukciu. Vo valcovom puzdre sa nachádza objektív so snímačom, displej a ovládacie tlačidlá, inak je zvnútra prázdne. Do tohto priestoru sa potom zasúva druhá časť s batériou, slotom na kartu a veľkým konektorom USB. Ten zabezpečuje aj nabíjanie vstavanej batérie. Obe časti sú navzájom prepojené 20-pinovým proprietárnym konektorom. Nakoľko bude toto riešenie spoľahlivé, to ukáže až čas. Kamera je sama osebe vodotesná proti striekajúcej vode, na ponáranie treba dokúpiť kryt na objektív. Ovládanie je jednoduché, k dispozícii je aj aplikácia pre Android a iOS. V nami testovanej súprave boli iba 2 nalepovacie držiaky a jeden na uchytenie k držiakom GoPro. Vzhľadom na to, že TomTom ponúka iba obmedzený výber príslušenstva, je to rozumné riešenie. Kamera je vo svojom úchyte otočná o 360°, čo umožňuje väčšiu variabilitu. Čo sa týka videorežimov, kamera ponúka 1080 60p, 2K7 30p a nepoužiteľný 4K 15p. 4K je rozumne použiteľné iba pri časozberných záberoch, kde z nasnímaných fotografií vygeneruje video 4K 30p video. Okrem toho ponúka kamera aj slow-motion, 50 % spomalenie vo full HD rozlíšení.

Bandit 1.jpeg

Pri posudzovaní kvality videa podľa očakávania kraľuje Hero 4 Black. Veľká výhoda je pritom 4K rozlíšenie, aj keď vzhľadom na nízku snímkovú frekvenciu nie je použiteľné vo všetkých situáciách. Použiteľný je však režim 2,7K 50p (2704 × 1520) ktorý používa rovnako ako 4K dátový tok 60 Mb/s. Lepšia kresba a vyššia ostrosť aj pri spracovaní do full HD hovoria za používanie tohto režimu. V tejto súvislosti však odporúčame nepoužívať na prevod aplikáciu GoPro Studio, dodávanú výrobcom, ktorá neponúka práve najlepšie výsledky. Obraz bol po prepočte z 2,7K horší ako originál vo full HD. Kamera Hero 4 Black bola z testovanej štvorice najlepšia aj v zhoršených svetelných podmienkach. Pri slabšej úrovni osvetlenia poskytovala slušné výsledky bez väčšieho šumu. To však iba vtedy, ak ju nepustíte nad 800 ISO. Potom už šum výrazne vystúpi a v tmavších častiach vyzerá obraz ako akvarel. V slabšom osvetlení si vie dobre poradiť aj Sony HDR-AZ1, aj keď na nejaké ťažké nočné zábery to tiež nie je. Oba nižšie modely GoPro tieto situácie zvládali o niečo horšie, ale je to slabina všetkých kamier s malými snímačmi. TomTom za slabého svetla prepadol úplne, zábery boli veľmi zašumené. Za denného svetla si všetky modely počínali veľmi dobre, pri väčších pohyboch kamery má mierne navrch Sony vďaka stabilizátoru obrazu. TomTom v kvalite videa príjemne prekvapil, teda ak je reč o 1080 60p alebo ešte obmedzene použiteľnom 2,7K 30p. Model Sony exceloval aj v pohotovosti a jednoduchosti diaľkového ovládania pomocou priloženého ovládača. Na záver musíme konštatovať, že žiadna z testovaných kamier nie je zlá kúpa. Všetky majú nejaké za a proti, záleží iba na preferenciách používateľa, čo si vyberie. Za kamery GoPro hovorí obrovské množstvo rôzneho príslušenstva, držiakov na všetky možné aj nemožné použitia, či už priamo od GoPro, alebo od iných výrobcov. Sony stavilo na dlhoročné skúsenosti s videotechnikou a technológie. TomTom zaujal zabudovanými senzormi GPS, zrýchlenia a možnosťou použitia externého merača tepu. Vo videu však výstupy týchto snímačov vidieť (aspoň zatiaľ) iba v podobe rôznych ikoniek v galérii (najrýchlejšie video, najlepšia otočka a podobne). Inak veľmi dobré hodnotenie modelu TomTom zrazila skutočnosť, že nepodporuje žiadny režim v našej norme, teda snímkové frekvencie 25p a 50p. Preto sa táto kamera dá použiť maximálne na tvorbu jednoduchých internetových videí. Pri inom použití by nekompatibilita snímkových frekvencií robila problémy.

tabulka_akcne kamery.jpg

Zapožičal : Sony, VRGA, s. r. o., Context labs

Rollei AC300: Akčná kamera pre začiatočníkov

ActionCam 300 od renomovaného nemeckého výrobcu dokazuje, že aj za málo peňazí sa dá získať veľa spomienok z akčných zážitkov. Kamera dokáže snímať video v rozlíšení 720p a fotografie s rozlíšením 5 Mpx. Cenou aj vlastnosťami je smerovaná ako vstupný model pre rekreačných športovcov a turistov, ktorí ešte nevedia, či sa nakrúcanie akčných videí stane ich vášňou.

rollei AC300.jpg

Širokouhlý objektív má zorný uhol 140°, svetelnosť F/2.55 a ohniskovú vzdialenosť 2,51 mm. Integrovaný displej s uhlopriečkou 2" umožňuje smerovanie kamery aj prehliadanie záberov. Na jedno nabitie 900 mAh výmennej batérie možno nakrútiť 120 minút videa, ktoré sa ukladá na kartu microSD, podporovaná kapacita je do 32 GB.

Kamera samotná, prípadne umiestnená v puzdre dokáže odolať pádu z metrovej výšky a po umiestnení do vodotesného puzdra, ktoré je súčasťou balenia, teoreticky odolá ponoreniu do hĺbky 40 m, čo v praxi znamená, že s ňou môžete plávať, prípadne šnorchlovať. Nie je to ani tak vec odolnosti, plexisklové puzdro je dostatočne robustné, ale vo väčšej hĺbke je málo svetla a voda má všetky možné vlastnosti okrem jedinej - nie je zrnitá, takže zrnité snímky pod vodou pri nižšej hladine svetla vyzerajú neprirodzene. Nasnímať zážitky z rodinnej návštevy akvaparku však nie je problém. Súčasťou balenia je aj zostava na prilepenie na prilbu. Tá však v prípade, že sa pri jazde na bicykli lesom kamera na prilbe o niečo zachytí, môže spôsobiť zranenie. Špeciálne uchytenie SafetyPad preto pri prekročení bezpečnej sily pôsobiacej na helmu kameru uvoľní.

Verdikt: Kamera vás neoslní kvalitou videa, ale užijete si hodne zábavy. Vlastnosti snímača sú primerané cene, takže nečakajte žiadne zázraky, hlavne pri nižšej hladine osvetlenia či veľmi dynamických záberoch, ktoré presahujú možnosti digitálnej stabilizácie.

+ Veľmi dobrá cena

- Kvalita obrazu

Cena: 58,40 EUR

Zapožičal: Rollei

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať