Ako nakupovať na zľavových portáloch
Zľava, to je pojem, na ktorý viac či menej reaguje každý z nás. Pred pár rokmi portály zamerané na poskytovanie zľavneného tovaru navštevoval azda každý z nás. Predstavenie ponúkaných služieb bolo na vysokej úrovni, a tak prehliadanie služieb alebo tovaru patrilo medzi atraktívne činnosti aj v pracovnom čase.
Typy portálov
Zmeny prichádzajú a táto oblasť nie je výnProstredie sa trochu prečistilo, zostali najsilnejší hráči, noví pribúdajú len veľmi pomaly. Históriu zľavových portálov začal písať Groupon v USA. Na získanie zľavy bolo treba predať vopred stanovený počet kupónov. Pizza bola potom lacnejšia, no kupóny platili, len ak sa ich predalo napríklad 200 ks. Podobne to bolo aj u nás, no nie vždy bolo potrebný vopred objednaný počet kupónov. V súčasnosti u nás existujú desiatky zľavových portálov.
Zľavový portál, jednotka na našom trhu
Rozlišujeme medzi tromi takýmito službami/servermi. Prvý typ je skutočne portál na zľavy, ako ho očakávame. Poskytuje prehľad o cenových ponukách zadávateľov a propaguje rôzne výrobky (napríklad Zľava dňa). Potom sú čoraz viac obľúbené agregátory, nakoniec sú tu ešte špecializované portály. Druhý prípad je jasný, nájdete tu zľavy zozbierané z rôznych portálov (napríklad Zľavovar).
Ponuky sa dajú filtrovať podľa mesta a typu, navyše môžete každé ráno dostávať e-mailovú správu s aktuálnymi alebo najžiadanejšími ponukami. Tretí typ je tak trochu marketingový trik na ľudí a ide o sezónny portál na zľavy, ktorý bežne nefunguje a bol umelo vytvorený na spropagovanie nejakej ponuky. Na tie si treba dať pozor a cenu preverovať, či skutočne ide o zľavu. To však platí aj pre ostatné dva typy.
Príklad zľavového agregátora
Serióznosť služieb
Tak ako sa „prečistilo" množstvo portálov na zľavy, z trhu postupne miznú aj ponuky s nekalými praktikami. Či už išlo o nedodanie tovaru, alebo neposkytnutie služieb v proklamovanej kvalite, situácia sa trochu zlepšila. Na ponuky si však treba dávať pozor a podozrivé ceny alebo obchodníkov preverovať. Máme pre vás pár odporúčaní a tipov, no aj my sami sme párkrát obchod riskli a išli takpovediac naslepo. Portál musí obsahovať úplné kontaktné informácie o svojom sídle, či už samostatne, alebo v obchodných podmienkach.
Tu sa často dočítate aj informáciu, ktorá spoločnosť za internetovou stránkou stojí. Internetová adresa, samozrejme, nemusí ani trochu pripomínať názov spoločnosti. Okrem poštovej adresy zvykne kontakt obsahovať aj telefónne číslo. V prípade pochybností si môžete stav vašej objednávky alebo minimálne fungovanie spoločnosti preveriť. Ideálny spôsob je dať na odporúčanie niekoho, komu dôverujete. To, že spoločnosť vystupuje seriózne, neznamená, že neobsahuje ponuky zadávateľa, ktorý až taký seriózny nie je. Je na zľavovom portáli (nie agregáte), aby si preveril ponuku v čase vytvárania vzájomného zmluvného vzťahu.
Ako to však poznáme, majiteľ reštaurácie a čašník sú na Slovensku dve rôzne osoby. Kvalita služieb tak môže pokrivkávať inde. A netýka sa to len gastronomických zariadení. Aktuálne portály pristupujú k zobrazovaniu hodnotenia a diskusie s osobami či už v reklamačnom, alebo zákazníckom centre. Prezreli sme rôzne weby tohto typu, no urobiť si názor na službu alebo vybraný podnik nie je jednoduché. Sú takí, ktorým prekážajú malichernosti, iní tvrdo kritizujú správanie personálu, dlhé dodacie lehoty. Ďalší si skvelú pizzu nemôžu vynachváliť. Skrátka, recenzie tohto typu nie sú dôveryhodné, hoci by majitelia portálov a zadávatelia chceli, aby to tak vyzeralo.
V konečnom dôsledku by si to prial aj používateľ portálov. V zahraničí sú bežné prípady platených negatívnych recenzií na konkurenčné hotely a reštaurácie. Mnohí sa podľa nich naozaj riadia, takže určite vedia zasiať semienko pochybnosti. Naša rada znie: Nespoliehajte sa na tieto diskusie. Hlavne ak ide o zľavu na službu. Prípady falošne ladených príspevkov máme aj na Slovensku. Pri tovaroch preverujte aj ponuky. Ak sú zájazdy podozrivo lacné, preštudujte si detailne podmienky nákupu a uplatnenie zľavového kupónu. Stretnete sa aj s tým, že získate zľavu napríklad 150 eur za 20-eurový kupón, no po príchode do cestovnej kancelárie treba doplatiť 400 eur plus rôzne poplatky. V podstate nejde o podvrh, ale o bežnú ponuku. Treba len poznať jej detaily.
Pred kúpou akcie si vždy zistite podmienky jej využitia
Reklamácia
Zakúpenú službu alebo tovar je najjednoduchšie reklamovať na portáli, ktorý zľavu poskytol. Pozor však na fakt, že zľavový agregátor nie je poskytovateľom zliav. Ak nepochodíte, môžete sa obrátiť na SOI. Navyše tu platia podmienky ako pri uzatváraní zmluvy na diaľku. Máte teda možnosť odstúpiť od zmluvy. Prečítajte si však pred kúpou podmienky využitia kupónu. Neraz sa stáva, že si používateľ zle vyloží jeho obsah a od služby očakáva niečo, čo nesľubuje. Napríklad spomínaný príklad so zájazdom alebo platba neštandardnej ceny poštovného, prípade oznam o mesačnej čakacej lehote na dodanie tovaru.
Verdikt PC REVUE
Najväčší záujem je o služby spojené so stravovaním a ubytovaním. Mnohí nakúpia dostatok kupónov do zásoby a potom ich míňajú počas roka alebo sa vyberú na posedenie so známymi. Spôsobov využitia je veľa. Ako si teda vyberať z veľkého počtu ponúk? A možno im dôverovať? Buďte kritickí, podozrievaví a všetko preverujte. Poskytnutie zľavy je spôsob, ako prilákať klientov do podniku, o ktorom ani netušili, že existuje. Vynechajte kupóny, kde sa treba vopred ohlásiť telefonicky. Nemáme teraz na mysli dentálnu hygienu, ale napríklad kupóny na jedlo.
V rámci bežného množstva by toto podnik nemal vyžadovať a trestať svojich budúci klientov za to, že tam zvažujú ísť. Kam sa bude svet zliav uberať? Po ošiali spred troch či štyroch rokov sa servery transformovali a poskytujú teraz napríklad komplexnú ponuku oblečenia niekoľkých značiek alebo špecializované potreby pre deti. Samozrejme, nechýba elektronika (často nízkej kvality) alebo zdravotné služby. Kupujte len to, čo reálne využijete. Inak ste zbytočne vyhodili peniaze len preto, lebo údajne išlo o zľavu, hoci v skutočnosti nie ste si istí dokonca ani tým, či produkt alebo službu naozaj potrebujete.