S_1124_Gaming Advertisement S_1124_Gaming Advertisement S_1124_Gaming Advertisement

Recenzia: BMW 740d xDrive Limousine - Keď si obývačku veziete so sebou

0

Luxusné limuzíny sa v našich testoch často neobjavujú, je však faktom že ak si chcete pozrieť zblízka tie najvyspelejšie asistenčné systémy a multimediálne systémy, práve v tejto kategórii ste správne. BMW 740d je jedným z takýchto vozidiel a okrem testovanej verzie sa vyrába ešte s predĺženou karosériou vo verzii L ktoré poskytuje podstatne viac miesta na zadných sedadlách. Ja som mal príležitosť vyskúšať si „sedmičku“ na dlhé cestovanie ktoré je pre ňu najtypickejším využitím. Moja trasa viedla cez Prahu, potom k Salzburgu, a ďalej do Mníchova, kde som navštívil BMW Museum aj BMW Welt, ktoré sú umiestnené priamo vedľa výrobného závodu. Aj keď je BMW radu 7 typickou limuzínou, veľa jej vlastníkov jazdí v roli vodiča, takže pozornosť a komfort nie je sústredený iba na zadné sedadlá, ale dostatočne si ho užijete aj vpredu.

Dizajn vozidla je skôr konzervatívny, predná zúžená časť vyvoláva rešpekt a dáva celej karosérii dynamickejší vzhľad. Spracovanie je vynikajúce a hlavne v kombinácii s krémovo bielym obložením interiéru a čalúnením ihneď viete,že sedíte v luxusnej limuzíne. Jazdné vlastnosti sú silnou stránkou vozidiel BMW, avšak tu ide o veľmi podarenú kombináciu luxusu a športových vlastností. Adaptívny podvozok má vzduchové odpruženie oboch náprav, ktoré udržuje konštantný tlak bez ohľadu na zaťaženie. Umožňuje v športovom režime alebo pri rýchlej jazde automaticky znížiť svetlosť vozidla o 10 cm.

Do rýchlosti 35 km/h zase môže ručne nadvihnúť podvozok, napríklad pri prejazde terénnymi nerovnosťami. Aktívna stabilizácia spoločne s dynamickým riadením tlmičov obmedzujú nakláňanie karosérie počas jazdy aj v zákrutách na minimum. Pre lepšiu manévrovateľnosť je zadná náprava natáčaná. Do rýchlosti 60 km sa zadné kolesá natáčajú opačne ako predné, aby umožnoli ľahší prejazd zákrut či manévrovanie v meste. Pri vyšších rýchlostiach sa natáčajú rovnako, čím zvyšujú agilitu a stabilitu vozidla. Vďaka tejto vychytávke je jazda napriek dĺžke vozidla veľmi príjemná a aj na kľukatých alpských cestičkách sa s ním jazdilo veľmi dobre. O pohon sa stará 3 litrový turbo diesel s výkonom 235 kW(320 k), ktorý takmer dvojtonového drobčeka rozbehne na stovku za 5,2s . Sekunduje mu výborne pracujúci 8 stupňový automat.

Nás však najviac zaujímali asistenčné systémy. Tie sú združené pod názvom BMW Connected Drive a sú v súčasnosti tým najlepším čo u tejto automobilky môžete mať. Prvé, čo si všimnete, je obrovský farebný Head-up displej, ktorý premieta údaje priamo na sklo. Zobrazované sú: rýchlomer, údaje adaptívneho tempomatu a udržiavania v jazdnom pruhu, čítania značiek, nastavenie médií aj navigácie. Aby ste nespúšťali pozornosť z vozovky, zobrazuje sa v zložitejších situáciách aj nákres s mapkou. Systém adaptívneho tempomatu úzko spolupracuje s udržiavaním v jazdnom pruhu a nezaskočia ho ani ostrejšie zátačky na diaľnici a bezpečne drží stopu v strede jazdného pruhu.

Pri pomalej jazde v kolóne dokonca riadi auto sám bez toho, aby otravoval s tým že máte držať volant. Pri vyšších rýchlostiach na to samozrejme upozorní, predsa len, ide stále iba o asistenčný systém, ktorý má svoje limity, aj keď pracuje veľmi dobre. Naviac tak musí robiť vzhľadom na legislatívu. V pruhu dokáže auto samozrejme udržiavať aj na okreskách, pokiaľ nejde o kľukatú cestu s prudšími zákrutami. Samozrejmosťou je aj stráženie mŕtvych uhlov a premávky za autom pri cúvaní. Systém však nezabezpečuje iba signalizáciu, ale v prípade, že chcete vybočiť na stranu, kde je prekážka, aktívne zasiahne do riadenia a vyvodením sily na volante sa vozidlo snaží vrátiť do pôvodnej stopy.

Antikolízny systém detekuje prekážky vrátane chodcov alebo väčších zvierat a v prípade hroziacej kolízie automaticky aktivuje maximálny brzdný výkon. Detekciu chodcov a zvierat okrem kamier zabezpečuje aj systém Night Vision ktorý umožňuje zobrazenie osôb a väčších zvierat v noci pomocou infra kamery. Pri jazde v noci je to veľmi dobrý pomocník, vďaka ktorému registrujete aj osoby na okraji, ktoré sú mimo svetelného lúča reflektorov. Systém však funguje aj vo dne bez ohľadu na to či je zobrazenie na displeji zapnuté.

K bezpečnosti prispieva aj systém Active Protection, ktorý detekuje únavu vodiča alebo náhlu nevoľnosť a v kritických situáciách dokáže aktívne zasiahnuť. V takýchto situáciách je prioritou maximálne zmierniť následky, takže aj ak dôjde k nejakému nárazu, systém aktivuje brzdenie až do úplného zastavenia.

Pri manévrovaní je veľmi dobrým pomocníkom úžasný 360° kamerový systém. Je dotiahnutý do dokonalosti a umožňuje výborný prehľad o okolí vozidla. Predná a zadná kamera pri priblížení sa k prekážke automaticky sklopia obraz a ukážu vám, ako ďaleko ste. Predná kamera s takmer 180° uhlom záberu sa dá aktivovať aj samostatne a veľmi dobre poslúži aj pri vychádzaní z neprehľadnej ktižovatky, kde vďaka dlhej prednej časti inak nič nevidíte.

Pri manévrovaní kamery spolupracujú aj s cúvacími senzormi okolo auta, ktoré veľmi presne ukazujú vzdialenosť od prekážok vo všetkých smeroch. Kamerový systém umožňuje aj efektné zobrazenie virtuálneho pohľadu zvonka. Systém čítania značiek umožňuje prenesenie hodnoty obmedzenia rýchlosti priamo do tempomatu pričom si môžete prednastaviť korekciu rýchlosti. Systém novú rýchlosť ponúkne v zvýraznenom terčíku a stačí ťuknúť páčkou na nastavenia rýchlosti a údaj sa prenesie do pamäti.

Vozidlo bolo vybavené adaptívnymi svetlometmi s laserovými zdrojmi pre diaľkové svetlá s dosvitom až neuveriteľných 600 metrov. Systém patrí k tomu najlepšiemu, s čím som sa stretol. Dokonca aj na pomerne plnej diaľnici v daždivom počasí dokázal formovať lúč tak, aby svietil mimo ostatných vozidiel a pritom osvetlil čo najväčšiu časť zorného poľa. Jazdenie v noci je s týmto systémom skutočným zážitkom.

Vo výbave sedmičky je kľúč s farebným LCD displejom. Ten s autom komunikuje prostredníctvom Bluetooth a jeho dosah je asi 20-30 m v priamej viditeľnosti. Umožňuje skontrolovať stav zamknutia, svetiel a okien, dojazd a tiež pomocou neho môžete zapnúť alebo načasovať zapnutie klimatizácie. Má však aj ďalšiu špecialitu, ktorou je diaľkové ovládanie vozidla. Samozrejme, nemôžete vďaka nemu z kaviarne jazdiť s autom po parkovisku, slúži na zaparkovanie či vyparkovanie vozidla v priamom smere. V praxi je táto funkcia užitočná, napríklad ak stojíte na parkovisku a niekto pri vás zaparkuje príliš na tesno.

Vďaka kľúču môžete naštartovať vozidlo a vyparkovať ho z miesta. Počas testovania som zistil že musíte stáť asi 2-3 m od vozidla a vozidlo môže prejsť asi dráhu jednej dĺžky. To sú samozrejme bezpečnostné opatrenia, aby sa vám to nevymklo z ruky. Niekto by mohol povedať „nič moc“, treba si ale uvedomiť že ide o prvý takýto systém použitý v komerčnom vozidle, ktoré je už na trhu viac ako 3 roky a z testovania musím povedať že má svoj význam.

Samostatnou kapitolou u 740d je komfort. Ten začína pri štvorici elektricky nastaviteľných sedadiel, ktoré sú všetky vybavené masážnou funkciou, odvetrávaním aj vyhrievaním. Multimediálny systém systém s navigačným systémom Professional spolupracuje so zvukovým systémom High-endovej značky Bowers and Wilkins s výkonom 1400 W. Ovládanie je zverené multifunkčnému ovládaču na stredovej konzole, ktoré nájdete aj na iných modeloch BMW. Dopĺňa ho ovládanie gestami u vybraných funkcií, ktoré funguje veľmi dobre a je jedným z bezpečnostných prvkov zabraňujúcich odpútavaniu pozornosti. Ovládanie 4 zónovej klimatizácie je prevažne dotykové, čo je síce efektné, ale občas sa mi stalo, že som si nechtiac zapol vyhrievanie sedačky. Tradičné tlačidlá by boli lepšie.

Predné výduchy klimatizácie v strede majú okrem mechanického ovládania množstva vzduchu aj digitálne dotykové plôšky, ktoré umožňujú individuálne regulovať teplotu vzduchu z týchto výduchov. Ak sa presunieme na zadné sedadlá, komfort pokračuje ďalej. Po sklopení masívnej stredovej opierky sa odhalí centrum ovládania v podobe 7“ tabletu od Samsungu. Ten je normálne zapustený v opierke, stlačením tlačidla ho však môžete vybrať, ako ináč, než motoricky. Slúži na ovládanie multimediálneho systému, ktorý na zadných sedadlách ponúka dvojicu 10“ monitorov. Na tých môžete okrem programov z BluRay sledovať aj televízne vysielanie zo vstavaného DVB-T tunera.

Tabletom však môžete ovládať aj nastavenie a masážne funkcie na všetkých sedadlách okrem vodiča, zásterky na všetkých zadných oknách, ambientné osvetlenie interiéru alebo si pozrieť údaje o vozidle či jazde. Ak ste z toho unavený, stačí siahnuť do priestoru za opierkou a zo vstavanej chladničky vytiahnuť nejaký vychladený mok. Chladnička zaberá trochu priestoru z kufra, čo by až tak nevadilo, horšie je, že teplo z nej je odvedené do priestoru kufra, čo nepovažujem za veľmi dobré riešenie a pri nákupoch treba na to myslieť.

Musím priznať, že po týždni testovania a po takmer 1400 km sa mi tento krásavec vracal s veľmi ťažkým srdcom. Ako sa hovorí, na dobré si človek ľahko zvykne. Veľmi príjemne ma prekvapila spotreba, ktorú som počas testu dosiahol na úrovni 7,2 l/100km pričom asi 70% jázd tvorila diaľnica. Na takto veľké auto ju považujem za veľmi dobrú. Jedinou prekážkou k jeho nákupu tak aspoň pre mňa zostáva cena, ktorá u testovaného kusu tesne atakovala hranicu 150 000 eur.

Verdikt
Pohodlné a výkonné rodinné auto so špičkovou technologickou výbavou.

Technické údaje

  • Model: BMW 740d xDrive
  • Motor: vznetový šesťvalec, objem : 2993 cm3
  • Výkon (kW/k/ot.):  235/320/5000 - 6500
  • Krútiaci moment (Nm/ot.): 680/1750-2250
  • Prevodovka: 8 - stupňová automatická Steptronic
  • Poháňaná náprava: xDrive
  • Maximálna rýchlosť (km/h): 250
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,2
  • Dĺžka/šírka/výška (mm): 5098/1902/1467
  • Rázvor náprav (mm): 3070
  • Objem batožinového priestoru (l): 515
  • Objem palivovej nádrže (l): 78
  • Pohotovostná hmotnosť (kg):1935
  • Užitočná hmotnosť (kg):  670
  • Základná cena verzie: 101 100 €
  • Cena testovaného vozidla: 149 310 €

Plusy, mínusy:
+ adaptívny vzduchový podvozok, špičková technologická výbava, dizajn,luxusný interiér, spracovanie
- menej miesta na zadných sedadlách

Jazdné vlastnosti: 100
Spotreba: 95
Priestor pre posádku, pohodlie: 95
Technologická výbava: 100
Ostatná výbava: 100
Ovládanie: 100
Vyhotovenie : 100

Celkom: 99

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články
BMW auto doprava

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať