S_1124_TABS10 Advertisement S_1124_TABS10 Advertisement S_1124_TABS10 Advertisement

Canon RF 50 mm f/1.2L USM: Vysoko svetelná high- end päťdesiatka pre bezzrkadlovku EOS-R

0

Vysoko svetelná päťdesiatka bola predstavená spolu s bezzrkadlovkou Canon EOS R na premiére v Londýne, kde som mal možnosť intenzívne ju testovať na celodennom workshope. S určitým časovým odstupom nasledoval tento podrobný redakčný test. Testoval som na tele EOS R. Hneď na úvod musím konštatovať, že ostrosť kresby prevyšuje možnosti 30 Mpx snímača tejto bezzrkadlovky, takže novinári sa dohadovali, že onedlho príde ešte kvalitnejší profe­sionálny model. Prognózy sa zatiaľ nesplnili, v čase písania článku bol uvedený jednoduchší a lacnejší model EOS RP.

Dizajn a konštrukcia

Dominantné dizajnové aj funkčné prvky sú dva prstence. Širší s pruhovaným ryhovaním, ktorý je bližšie k telu fotoaparátu, slúži na manuálne zaostrovanie. Je to elektronický prvok a otáča sa plynule. Pre druhý, užší prstenec s jemným kosoštvorcovým vrúbkovaním, ktorý sa otáča v jemných krokoch, si môžete nastaviť ľubovoľnú funkciu. Napríklad nastavenie clony, ISO, nastavenie kompenzácie expozície a podobne. Možno vás prekvapí, že objektív nemá žiadne stupnice ani vzdialenosti zaostrenia, o hĺbke ostrosti ani nehovoriac. Treba si však uvedomiť, že je to objektív pre bezzrkadlovku, kde sa tieto údaje dajú zobraziť v hľadáčiku. Pomocou prepínača volíte automatické alebo manuálne zaostrovanie. Druhým prepínačom môžete meniť rozsah automatického zaostrovania buď na plný rozsah, alebo 0,8 m až nekonečno.

Objektív má 15 optických členov v 9 skupinách. Tri šošovky sú asférické a jedna UD čiže Ultra-low Dispersion. Zaostrovanie je vnútorné, žiadny vonkajší prvok sa nepohybuje, čo je oveľa väčšia výhoda, než sa na prvý pohľad zdá, pretože pohyblivé valce fungujú ako pumpa nasávajúca prach dovnútra objektívu. Toľko šošoviek však tvorí veľa priechodov sklo – vzduch, takže občas sa pri snímkach v protisvetle objavia nejaké artefakty, väčšinou sú však estetické a vhodne dotvárajú atmosféru záberu. Pri clonách v intervale f/8 – f/11 na kruhových artefaktoch poznať mnohouholníkovú štruktúru, vytváranú lamelami clony.

S takouto svetelnosťou nebude problém fotiť aj v pološere chrámov, múzeí či iných priestorov, kde použitie blesku nie je vhodné. Častejšie budete riešiť opačný problém. Aby ste mohli využiť výhody vyplývajúce z veľmi malej hĺbky ostrosti pri svetelnosti f/1.2, budete v mnohých scenároch, hlavne za jasného slnečného počasia, potrebovať ND (Neutral Density), teda sivé filtre, ktoré obmedzujú množstvo svetla do objektívu. Na ilustráciu, keďže na bezzrkadlovke EOS-R sa dá nastaviť najkratší expozičný čas 1/8000 s a najnižšie ISO 100, počas jasného jarného popoludnia bola najmenšia clona, akú som mohol nastaviť, f/2. Aby som mohol využiť maximálnu svetelnosť, musel som použiť ND filter s faktorom ND8, ktorý prepustí 8-krát menej svetla, čiže uberie tri expozičné stupne (3 EV). Pokiaľ budete nakrúcať video pri klasickom čase uzávierky 1/100 alebo fotiť hoci vodopád s využitím pohybovej neostrosti, zídu sa vám aj filtre ND32 či ND64, ktoré uberú 5, ­respektíve 6 expozičných stupňov.


Všimnite si krásny medový bokeh na pozadí

Praktické skúsenosti

Počas testovania som sa snažil nasnímať čo najviac záberov do videí, ktoré v redakcii pripravujeme, kde sa ako kreatívny prvok využíva hĺbka ostrosti. RF 50 mm f/1.2L nemá prívlastok makro, najkratšia vzdialenosť, na ktorú možno zaostriť, je 40 cm, merané od roviny snímača vo fotoaparáte. To umožňuje zabrať širšie obrazové pole a zároveň na realizáciu kreatívneho zámeru využiť malú hĺbku ostrosti. Takto som nakrúcal niektoré zábery videí do seriálu IoT prakticky, ktorý publikujeme na našom webe, pričom som na prototypových doskách mohol podľa potreby zaostrovať na nápisy na plošnom spoji alebo na označenie súčiastok, ktoré sú vysoké len niekoľko málo milimetrov. Aby ste mohli v takýchto prípadoch presne zaostriť, potrebujete zväčšený náhľad v hľadáčiku alebo skôr náhľad na monitore pripojenom k fotoaparátu cez HDMI. 

Nielen pohľad na cenovku, ale aj pozorná kontrola detailov záberov pri f/1.2 pri okrajoch obrazového poľa prezrádza najvyššiu kvalitatívnu kategóriu recenzovaného objektívu. Nemohol som sa vyhnúť analógii, že celé obrazové pole je presne také ostré, ako keď na telo APS-C nasadíte objektív, takisto vysokokvalitný. Väčšina optických chýb bude mimo snímača. Pri recenzovanom objektíve treba oceniť, že je určený na full frame snímač a na celú plochu snímača premieta dokonale ostrý obraz. Pri zaclonení na f/2.0 spozorujete už len mierny nárast ostrosti.

Desaťlamelová clona vytvára okolo bodových svetelných zdrojov v protisvetle za určitých okolností estetickú 10-lúčovú hviezdicu. Chromatická aberácia, t. j. zelené, žltozelené či purpurové orámovanie kontrastných hrán, je pozorovateľná len pri veľkom zväčšení detailov. Veľmi záleží na presnosti zaostrenia. Pri fotení „na plnú dieru“, o filmovaní s odcloneným objektívom ani nehovoriac, som vzhľadom na skutočne nepatrnú hĺbku ostrosti uprednostnil manuálne zaostrovanie. Je dostatočne jemné a presné. Prípadne som záber manuálne doostril. Pri dokonalom zaostrení sú chromatické javy na kontrastných hranách skutočne nepozorovateľné. Pri bežných reportážnych či portrétnych záberoch sa na ostriaci systém tandemu objektív – telo EOS R môžete úplne spoľahnúť. Pri portrétnej fotografii vám nepatrná hĺbka ostrosti umožní zaostriť presne na oči a zvyšok tváre je už v pásme jemnej neostrosti. Je to vec názoru, no podľa mňa je ohnisková vzdialenosť 50 na full frame na portréty trochu „široká“. Na formáte APS-C by to bolo akurát, v súčasnosti však pre tento objektív sú len telá s full frame snímačom.

Táto pevná, vysoko svetelná päťdesiatka nemá optickú stabilizáciu a ani ju nepotrebuje. Ak si zopakujeme rad clonových čísel 1, 1.4, 2, 2.8..., kde každá vyššia hodnota znamená polovičné množstvo svetla dopadajúceho na snímač, v porovnaní s bežnými objektívmi so svetelnosťou F/2,8 tento objektív premietne na snímač viac než štvornásobné množstvo svetla. Navyše stabilizátor kompenzuje len chvenie rúk pri dlhom expozičnom čase, takže pohyblivé objekty zostávajú rozmazané. Tam, kde by ste pri f/2.8 potrebovali čas uzávierky 1/15 s, pri f/1.2 môžete nastaviť bezpečných 1/60 s.

Samozrejme, hodilo by sa porovnanie s objektívom Canon EF 50mm f / 1.2L, ktorý si občas požičiam. No počas testovania modelu RF som ho nemal k dispozícii, takže som mohol porovnať len technické parametre. Model EF má podstatne menšie rozmery, takže aj s adaptérom z bajonetu RF na EF je oveľa menší. Subjektívne môžem konštatovať, že recenzovaný objektív zaostruje oveľa rýchlejšie a aj kvalita pri pohľade do hľadáčika je lepšia. Ťažko povedať, do akej miery je to dané optickou kvalitou. Všetky optické chyby objektívu, ktoré sa dajú opraviť, totiž systém EOS-R koriguje pri implicitnom nastavení, takže napríklad vinetácia pri clone f/2 je už nepozorovateľná.

 
Odclonený objektív má nepatrnú hĺbku ostrosti. VĽAVO je zaostrené na hornú časť 7 mm vysokého displeja, vpravo na plošný spoj

Resumé

Ak potrebujete maximálnu kvalitu záberov pri reklamnej, produktovej, ale aj vedeckej a technickej dokumentárnej fotografii, lepší objektív pre bezzrkadlovky Canon EOS R nenájdete.

Parametre:

• Ohnisková vzdialenosť 40 mm; svetelnosť f/1.4; zorný uhol (horiz., vert., diagonálne) 40°, 27°, 46°; konštrukcia: 15 optických členov v 19 skupinách; počet lamiel clony 10, najmenšia clona F/16; minimálna vzdialenosť zaostrenia 40 cm; priemer filtra 77 mm; rozmery φ 89,8 mm × 108 mm; hmotnosť 950 g

• Cena: 2520 EUR

PLUSY, MÍNUSY:

+ Ostrá kresba aj pri f/1.2, rýchle zaostrovanie, estetický bokeh
- Nič podstatné

Celkovo: 98 %

Zobrazit Galériu

Ľuboslav Lacko

Všetky autorove články
Canon

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať