Full frame bezzrkadlovka alebo zrkadlovka?
Označenie full frame pri digitálnych fotoaparátoch má svoj pôvod ešte v časoch kinofilmu. Znamená to, že snímač fotoaparátu má rovnakú veľkosť ako filmové políčko 35 mm filmu, teda 24 × 36 mm. Hlavným dôvodom zavedenia tohto formátu v digitálnych zrkadlovkách bola možnosť využitia veľkého množstva objektívov, ktoré sa vyrábali pre fotoaparáty na kinofilm.
V posledných pár rokoch sa však full frame snímače dostali aj do najvyšších modelov bezzrkadloviek a Sony takýto snímač používa aj v kompaktoch radu RX 1. My sa tentoraz pozrieme na rozdiely medzi full frame zrkadlovkou Nikon D810 a bezzrkadlovkou Sony Alpha 7R II. Oba prístroje patria vo svojej kategórii do najvyššej triedy a sú vybavené full frame snímačmi s nadštandardným rozlíšením.
Sony Alpha 7R II
Novinka od Sony prichádza po prvýkrát so snímačom full frame BSI CMOS spolu s najväčším rozlíšením 42,4 Mpx v tejto kategórii . Výrazne zlepšený je aj AF systém s fázovou detekciou s 399 bodmi a 14-bitové nekomprimované RAW. Telo z horčíkovej zliatiny je o niečo väčšie ako v predchádzajúcej generácii, a to hlavne z dôvodu zabudovania 5-osového stabilizátora snímača. Je odolné proti prachu a vlhkosti. Vďaka väčším rozmerom, výraznejšiemu pogumovanému gripu a opore na palec sa prístroj lepšie drží, zosilnený bol aj bajonet na inštaláciu ťažších skiel.
Z ergonomického hľadiska sme mali výhradu hlavne k umiestneniu spúšte videa celkom na pravú stranu hore. Podľa našich skúseností Sony s umiestnením tejto spúšte stále experimentuje, na tomto modeli sa to však veľmi nepodarilo. Ovládacie prvky sú ináč rozmiestnené dobre a umožňujú veľkú variabilitu. K dispozícii sú dva otočné voliče vpredu a vzadu, hlavný otočný volič so štvorsmerovým klikacím joystickom a potvrdzovacím stredom vpravo od displeja a viacero programovateľných tlačidiel.
Dovedna možno individuálne nastaviť až 10 ovládacích prvkov a 12 položiek v rýchlom menu pod tlačidlom fn. Trojpalcový displej RGBW s rozlíšením 1,2 Mpx je na pantografovom mechanizme sklopný smerom hore aj dole. Dopĺňa ho vynikajúci hľadáčik OLED s rozlíšením 2,3 Mpx. Snímač na prepínanie medzi nimi je však rovnako ako pri väčšine takýchto riešení príliš citlivý a často vypne displej, aj keď napríklad snímate z podhľadu a prístroj máte bližšie pri tele.
Našťastie sa displej dá prepínať aj ručne. Veľká devíza A7R II je video. Umožňuje záznam 4K 25p videa vo formáte XAVC-S (PC REVUE č. 5/2015) s dátovým tokom 60 alebo 100 Mb/s a full HD videa 1080 100/50/25p s dátovým tokom 50 a 100 Mb/s. 4K video je spracúvané z celosnímačového odpočtu a prístroj umožňuje jeho nekomprimovaný výstup cez micro HDMI na externý rekordér. Medzi terminálmi nájdete ešte micro USB verzie 2.0 a 3,5 mm jacky na pripojenie mikrofónu a slúchadiel. Na hornej strane sú systémové sánky na príslušenstvo štandardnej veľkosti, prídavný blesk chýba. Do výbavy patrí aj Wi-Fi a NFC, ktoré má snímač na pravej strane nad dvierkami na kartu SDXC.
Na úplné využitie počítajte s kartou SDXC štandardu UHS-1 U3 s minimálnou kapacitou 64 GB. Treba podotknúť, že pri využívaní nekomprimovaného RAW (86 MB na snímku) vám bude stačiť na trochu viac ako 720 snímok alebo zhruba 80 minút 4K videa s dátovým tokom 100 Mb/s. Rozsah časov uzávierky siaha od 30 s do 1/8000 s. Prístroj ponúka citlivosť v rozsahu ISO 100 - 102 400, pričom do hodnoty ISO 6400 sú video aj fotografie stále použiteľné s minimom šumu. Tu sa jasne prejavuje výhoda snímačov CMOS BSI od Sony, ktoré majú analógové potlačenie šumu zaradené hneď v snímači a za ním nasleduje bezprostredne A/D prevodník s digitálnou redukciou šumu. Výrazne sa tak obmedzuje výsledné množstvo šumu pridávaného do obrazu v signálových cestách.
Nikon D810
Keď Nikon pred niekoľkými rokmi predstavil modely D800/D800E s rozlíšením 36 Mpx, spôsobil tým veľký rozruch a rozpútal vášnivé diskusie o tom, či bude vôbec únosné takéto objemy na PC spracúvať a archivovať. Z obvyklých 12 Mpx to bol vtedy veľký skok. D810, ktorý je na trhu od roku 2014, nahradzuje oba staršie modely a prichádza s mnohými zlepšeniami a novými funkciami.
Nikon D810 je klasická profesionálna zrkadlovka. Vo výrobnom programe Nikonu stojí nad ňou iba D4s. Zrkadlovka znamená, že hľadáčik je tu optický a cez sústavu zrkadiel pozeráte priamo cez objektív. Tento systém prebraný z kinofilmových zrkadloviek má výhodu v tom, že máte lepšiu kontrolu nad zaostrením, oproti bezzrkadlovkám však neviete, ako bude vyzerať výsledok. To sa dozviete až po exponovaní z náhľadu. Možno si tu síce zapnúť režim Live View, v ktorom je živý obraz premietaný na displeji, no vzhľadom na to, že je v tomto prípade sklopené zrkadlo, nemôžete použiť hľadáčik.
Výhodou zrkadloviek je aj podstatne väčšia výdrž na batériu, najväčším žrútom energie bývajú práve displeje a hľadáčiky. Novinkou D810 je oproti starším modelom 51-bodový autofókus umožňujúci voliť aj skupiny bodov. Zdokonalený bol systém uzávierky konštruovaný z kompozitov a tlmenie zrkadla, systém je tak tichší. Spodná hrana hľadáčika obsahuje bielo podsvietený 3,2" displej s matricou RGBW, ktorý je dostatočne kvalitný, ale počas jasných dní horšie čitateľný. Nikon k nemu dodáva ochrannú krytku zo žltkastého plastu, ktorá jeho kvalite a čitateľnosti veľmi nepridá, hlavne ak ju väčšina fotografov má časom riadne doškriabanú. V dnešnej dobe by možno bolo lepšie dodávať sklenú lepiacu fóliu, aká sa používa pri mobiloch. Fotoaparát má obrovské možnosti nastavení všetkého, na čo si spomeniete. V duchu profesionálnych prístrojov sú všetky podstatné funkcie priamo dostupné pomocou ovládačov alebo priraditeľné na používateľské tlačidlá. Hľadáčik má lamelovú ochrannú krytku a nastaviteľnú korekciu so zaistením.
Takže so zrkadlom či bez zrkadla?
Ak budeme posudzovať testované modely, treba skonštatovať, že v oboch prípadoch ide o prístroje určené pre profesionálov alebo pre nadšencov, ktorí na ne jednoducho majú. Vzhľadom na cenu si ich sotva bude niekto kupovať na fotenie dovolenky. Model A7R II je vďaka svojej koncepcii podstatne menší aj ľahší. Samozrejme, v prípade použitia väčších objektívov to nebude vreckové riešenie, ale rozdiel v hmotnosti tela pocítite. My sme mali na test prístroj s objektívom Sony 28 - 70, f3,5 - 5,6 s optickou stabilizáciou.
Päťosová stabilizácia zabudovaná v A7R II v tomto prípade funguje tak, že 2 osi, ktoré stabilizuje objektív, sa vo fotoaparáte vypnú a snímačom sa stabilizujú iba ostatné 3 osi. K modelu Nikonu sme mali k dispozícii špičkový objektív Nikkor 24-70 ED s konštantnou svetelnosťou f2,8. Kvalita fotografií je v oboch prípadoch vynikajúca, čo sa napokon dalo aj očakávať. Fotografie majú vynikajúcu ostrosť a aj tie najmenšie detaily na nich uvidíte. Zaostrovanie sa nám viac páčilo na Sony, poradilo si spoľahlivejšie s pohybujúcimi sa osobami, a to aj v horších svetelných podmienkach.
Nikon mal aj napriek nastaveniu bodového ostrenia v niektorých prípadoch trošku problémy, ale nebolo to nič tragické. V tomto ohľade chceme len zdôrazniť, že hodnotenie sa vzťahuje výhradne na danú kategóriu, takže zmieňovaný problém by si laik nevšimol a je pozorovateľný iba pri stopercentnom zväčšení. Nikon však podával lepšie výsledky v kresbe pri slabšom osvetlení. Tu sa najviac prejavili výhody svetelného objektívu. Citlivosťou aj nižším šumom je na tom o niečo lepšie Sony, ale rozdiely sú veľmi malé. Obrázky z Nikonu vyzerali subjektívne uhladenejšie. Dynamický rozsah je pri oboch výborný a rozdiel sme medzi nimi nenašli.
Oblasť, kde sa prístroje rozbehnú do iných vesmírov, je video. Keďže Sony prichádza do hry s podporou 4K 25p videa, ťažko sa dajú tieto prístroje porovnávať, keby sme vychádzali z full HD režimu, výsledný obraz sa subjektívne veľmi nelíši, veľký rozdiel je však v spôsobe, ako sa k nemu dopracujete, tu sú tromfy na strane A7R II. Sony používa kodek XAVC-S s dátovým tokom 60 a 100 Mb/s v 4K a 50 Mb/s v 1080 50p, Nikon používa 1080 50p s kodekom H.264 a dátovým tokom 37 Mb/s. Sony má 5-osový stabilizátor obrazu v tele, Nikon je odkázaný iba na stabilizáciu v objektíve, ten náš ju napríklad nemal. Sony má kvalitný hľadáčik a výklopný displej s Live náhľadom, pri Nikone ste odkázaní na zadný displej, ktorý však nemožno nijako vyklopiť, čo je pri videu veľký hendikep. Pri priamom porovnaní je kvalita videa v prípade Sony excelentná vo full HD aj 4K.
Nikon sa síce vo full HD nedá zahanbiť, ale dopracovať sa k tomu vyžaduje podstatne väčšie úsilie. Hlavný problém je tu koncepcia prístrojov. A7R II je primárne zhotovený tak, že ho možno používať na video z ruky v akejkoľvek situácii a nič navyše na to nepotrebujete, pritom však nie je problém doplniť ho na pokročilejšiu tvorbu množstvom príslušenstva. Nikon v konfigurácii, ktorú sme mali k dispozícii, bol na natáčanie videa nepoužiteľný. Z ruky to pre vysokú hmotnosť a absenciu stabilizátora nepripadalo do úvahy. Bol nevyhnutný minimálne statív. Displej v jasnejšom počasí nestačí a veľmi nepríjemná je aj nemožnosť jeho polohovania. V Nikone sú si toho vedomí a k prístroju sa dá dokúpiť kompletná súprava príslušenstva na filmovanie, špeciálna konzola s držiakmi na plece, diaľkovým ovládaním, prídavným mikrofónom, monitorom a batériami od tretích výrobcov. Cena takéhoto príslušenstva však často 2-3-krát prekračuje cenu kamery. O pohotovom reportážnom filmovaní však nemôže byť reč.
Na záver konštatujeme, že zrkadlovku Nikon D810 by sme volili ako profesionálny fotograf. V tomto smere má Nikon výrazne navrch vďaka tomu, že v jeho portfóliu je obrovské množstvo objektívov a ďalšieho príslušenstva nielen vlastnej značky, ale aj od tretích výrobcov, ktoré je určené špeciálne pre modely Nikon. Pri Sony síce tiež nebudete ukrátení, A7R II takisto umožňuje využitie objektívov tretích strán, na ich používanie však musíte dokupovať špeciálne redukcie, ktoré nepatria k najlacnejším. No ak sa vo väčšej miere budete orientovať na video, pričom nechcete byť ukrátení ani o špičkové fotofunkcie, bude pre vás jednoznačná voľba Sony. Pochopiteľne, tento záver sa týka hlavne používateľov, ktorí plánujú začať s profesionálnou technikou. Ak už používate niektorý zo systémov Sony, Canon, Nikon alebo iné, prechod na iný systém by bol hlavne z hľadiska nakúpeného príslušenstva komplikovaný a finančne náročný. Z hľadiska kvality fotovýstupov sú však oba prístroje porovnateľné. Záleží preto hlavne na vašich preferenciách.