Gamebox
Grim Dawn
» Nevieme, čím to presne je, ale žáner akčných RPG alebo „diabloviek“, ako im hovoríme v súkromí, nám prináša obrovské potešenie. Podozrenie padá na zberateľský aspekt týchto hier – možnosť vybaviť svoju postavičku stále lepšími brneniami a zbraňami, popritom rastúca schopnosť vyrovnať sa s davom monštier jedným mocným úderom, hľadanie optimálneho rozvoja schopností... Je to ako pohladenie na duši. Násilné a krvavé pohladenie. Diablo III, aktuálny diel zakladateľa tohto žánru, nám však tieto relaxačné pocity sprostredkovať nedokázal, a to ani v zlepšenej podobe po vydaní expanzie. Do dobrej formy sa dostáva až s poslednými záplatami, ale z nášho pohľadu je to už neskoro. Prišiel totiž nástupca, ktorý lepšie triafa atmosféru, pocit z boja aj celý ten element RPG okolo.
Grim Dawn je najnovší počin od Crate Entertainment, autorov podobného Titan Quest, a za svoju existenciu vďačí Kickstarteru. Autori hru vzali za správny koniec a servírujú nám poriadne temný svet s realistickou grafikou, teda presne to, v čo sme dúfali a nakoniec nedostali v Diable 3. Od prvého súboja so skupinkou zombíkov nám bolo jasné, že Grim Dawn je presne ten spasiteľ žánru, ktorého sme dlho očakávali. Strom skillov je nádherne prepracovaný a levelovať môžete v jednom alebo dvoch povolaniach, takže môžete mať aj exotické povolania. Napríklad my ako fanúšikovia mágov sme dlho zvažovali výber medzi variantom Battlemage, čo je kombinácia bojovník/mág, alebo Druid, čo je zase kombinácia šaman/mág. Dvojitých povolaní je spolu 15, pokojne sa však môžete špecializovať len na jedno povolanie zo základných šiestich. A aby toho nebolo málo, odklínaním svätýň porozhadzovaných po svete dostávate body zbožnosti, ktoré potom na obrovskej mape súhvezdí môžete investovať do rôznych pasívnych aj aktívnych bonusov. Možností rozvoja je neúrekom, rovnako aj štatistík vašej postavy, druhov výbavy, socketov do nej... radosť kombinovať.
Kovaným diablistom odporúčame ani neskúšať základnú obťažnosť, cítili by sa nezraniteľní. Na Veteran však už narazíte na niektorých celkom silných bossov alebo na klany bojovníkov, ktoré majú vlastného liečiteľa. A takéto boje sú vcelku výzva. Ako sme si časom vyskúšali dostať na vyšší level viacero postáv, začalo nám byť jasné hodnotenie. Grim Dawn si jednoznačne zaslúži odporúčanie. Patrí k najlepším hrám, ktoré sa zrodili z financií fanúšikov, a napriek tomu ho kúpite len za 20 eur. Má, samozrejme, aj svoj slabšie stránky, napríklad ľahší príbeh a jeho prezentáciu, ale to nie je nič, čo by kazilo dojem z vnorenia sa do hry.
Hodnotenie: 90 %
Samorost 3
» Opäť raz po čase máme česť s titulom zo štúdia Amanita Design, od autorov hier Machinarium, Botanicula a série Samorost. Tretí diel sa drží tradície predošlých a pozýva hráčov opäť do neuveriteľne detailného organického sveta, plného zvláštnych logických hádaniek a nádhernej hudby. Grafika tejto hry nevyžaduje výkonné GPU a napriek tomu patrí k tomu najkrajšiemu, čo môžete na PC vidieť. Večný súboj umeleckého dizajnu s technologickou pokrokovosťou hodili autori za hlavu a nakreslili niečo unikátne, porovnateľné len s ich predošlou tvorbou. Mimoriadne dôležitý prvok hádaniek je aj hudba, opäť veľmi originálna. Niekedy má len sprievodný charakter, inokedy vyložene vedie k riešeniu (keď treba naladiť trojicu jašteričiek, aby im to spolu spievalo), niekedy je tu len na pobavenie (napríklad trojica svrčkov, ktorí len tak pre potešenie parafrázujú tému Mission Impossible). A občas sa vyskytne aj príbehová melódia, aby ste vedeli, že sa vám práve podaril zásadnejší posun, a dostanete ju takpovediac za odmenu.
Samorost 3 svojich hráčov nechce zdržovať ani zamotať hlavu podivnými mechanizmami. Ak sa zaseknete, pre každú obrazovku stačí vyriešiť jednoduchý prstencový hlavolam, ktorý vám ukáže pomoc vo forme ručne kresleného komiksu. Aj keď preložiť ju niekedy býva hlavolam sám osebe. Napokon takto hra podáva aj príbeh – miesto intra máte v inventári knižku, kde si môžete pozrieť kreslenú históriu.
V hre nepadne v podstate ani slovo dialógov, opisy nie sú ani v menu, netreba teda vedieť po anglicky, aj občasné citoslovce či častica pochádzajú z češtiny. Násilie tu nenájdete, rovnako ani strašidelné výjavy (pokiaľ nemáte strach z nočných motýľov, ktorým svietia oči), takže si Samorost môžete pokojne prechádzať aj so škôlkarom na kolenách a rozprávať sa o tom neuveriteľnom svete na obrazovke. Na ovládanie stačí myš s jedným funkčným tlačidlom a troška trpezlivosti. Za nákup v cene 20 eur na Steame tento zážitok rozhodne stojí.
Hodnotenie: 90 %
Quantum Break
» Remedy, tvorcovia pôvodom z Fínska, autori skvelých sérií Max Payne a Alan Wake, sa rozhodli zmeniť spôsob rozprávania herného príbehu. Quantum Break mala byť revolučná hra, ktorá spojí seriál a hru do jednotného diela. A dopadlo to presne tak, ako by ste čakali – akosi to nefunguje. Jednoducho sa budete pri seriáli nudiť a tešiť sa na hru a možno existuje niekto, u koho to bude naopak. Nedarí sa nám nájsť fanúšika, ktorý by si rovným dielom užíval obe formy.
Príbeh sa točí okolo nevydareného použitia stroja času a následného zisku schopností ovplyvňovať čas. Hra funguje na princípe striedania rozprávania – chvíľu hráte hernú časť, ktorá je poväčšine založená na prechádzaní svetom pomocou časových úprav a strieľaní stále tuhších nepriateľov, až dôjdete k rozhodujúcemu bodu, ktorý ovplyvní, ako bude vyzerať najbližšia seriálová epizóda. Tá sa vám potom prehrá streamovaním z internetu, pretože keby mali byť všetky na fyzických médiách alebo nainštalované na disku, zabrali by vyše 70 GB.
V hraných epizódach sa objaví aj niekoľko známych hercov (Littlefinger, Iceman, hobbit Merry), no ani ich schopnosti nestačia na to, aby z tohto materiálu urobili kvalitný seriál. Dojem béčkovosti, nízkeho rozpočtu a herecké výkony vedľajších postáv, to všetko kazí efekt a máte pocit, že pomalé dávkovanie deja okolo záporných postáv (ktorým sa seriálové epizódy venujú primárne, zatiaľ čo herná časť je viac o osudoch kladných postáv) vás iba zbytočne zdržuje od hrania. S podporou spoločnosti Microsoft, ako silného vydavateľa, by sme čakali vyššiu kvalitu. Na druhej strane ide o prvý podobný experiment (OK, technicky druhý, ale prvý v uzavretej hernej forme pre jedného hráča), takže prípadný druhý diel môže dojem napraviť lepšími seriálovými dielmi.
Ani herná časť nesadne každému. Špeciálne verzia portovaná na PC, s ktorou je kopec problémov. Napríklad je exkluzívna len pre Windows 10 a DirectX 12 GPU. A takisto je tu množstvo technických problémov (ktoré postupne miznú) a prekvapivo neveľmi vyššia grafická kvalita než na Xbox One, kde mala byť hra pôvodne exkluzívnym titulom. Hlavný hrdina tu prevažne strieľa spoza krytu na presilu, no nečakajte prepracovaný systém vykláňania ako v hre Max Payne. Na všetko vám tu musí stačiť manipulácia s časom. Dokonca aj na otváranie dverí či posun smetného koša budete skákať v čase, no pritom niektoré dvere bez kľúča neotvoríte. Čo už, dôležitosť konzistencie herných mechanizmov sa asi preceňuje.
Jediným veľkým pozitívom tak ostáva grafika, špeciálne osôb v hre. Tie vznikali skenovaním tvárí jednotlivých hercov, ktorí boli do hry prenesení aj s presnou mimikou hereckého výkonu. Veľmi pôsobivo vyzerá aj prostredie stále bohatšie na rôzne časové anomálie. Či by sme odporúčali túto hru? Keby ste pre ňu museli upgradovať PC, asi za to nestojí. No za niekoľko mesiacov, keď budú všetky chyby PC verzie opravené, Win10/DX12 PC budú viac bežné a táto hra bude v zľavovej akcii, šli by sme do toho. Už len pre pocit byť pri niečom prelomovom. Škoda len, že príbeh a jeho podanie ani v tejto forme nedosahujú myšlienkové kvality predošlých hier od Remedy.
Hodnotenie: 60 %
Superhot
» Strieľačka FPS, kde je celé prostredie biele, oponentmi sú červení manekýni a levely trvajú 5 sekúnd? Veru aj niečo také môže byť zábavné. Pokiaľ platí, že čas sa v hre pohybuje iba vtedy, keď sa hýbete vy.
Predstavte si to: vystrelia na vás dvaja nepriatelia z pištolí. Pokiaľ stojíte a ani sa neotáčate, guľky k vám letia rýchlosťou pár centimetrov za minútu. Máte čas rozmyslieť si, ako ich zneškodníte. Začnete úkrokom o pár centimetrov do strany, aby ste sa vyhli guľkám. Počas úkroku sa čas pohybuje, takže guľky presvištia okolo a tesne vás minú. Nepriatelia ešte nestihli ani napnúť prst na ďalší výstrel. Plánujete ďalej: do bližšieho hodíte fľašku zo zeme, vypadne mu zbraň. Chytíte ju vo vzduchu a pri ďalšom úkroku vystrelíte na ostávajúceho nepriateľa, ktorý už takmer stihol zamieriť. Spoza rohu vybiehajú ďalší dvaja, ale tí už nemajú šancu, nábojov máte dosť… Level hotový, hrali ste možno dve minúty. Potom si pozriete replay a zistíte, že reálneho času v hre prešlo pár sekúnd a váš súboj vyzeral, ako keď bojuje Neo proti bežným pešiakom v Matrixe.
Superhot nie je hra FPS, je to logická hra, kde najdlhšie levely majú 20 sekúnd, ale strávite na nich pokojne aj 10 minút, kým vymyslíte postupnosť krokov, ako sa vyhnúť smrti. Pre vás totiž prvá guľka alebo úder päsťou značia reštart levelu. A niektoré veru budete hrať mnohokrát. Vcelku je to však pomerne krátka hra, ktorú asi nebudete púšťať druhýkrát. Azda len preto, aby ste návšteve ukázali túto ťažko opísateľnú záležitosť s veľmi bizarným príbehom. Podstatné však je, že je to celkom zábavný zvrat na FPS a logické hry zároveň. A napriek použitiu troch farieb vyzerá hra veľmi štýlovo. Potešilo nás aj hlavné menu, ktoré je odkazom na starých DOS-ovských správcov súborov. Odporúčame si ho poriadne preklikať, skrýva aj pár bonusových hier a odkazov. Cena je tentoraz o 3 eurá vyššia než štandardných 20 eur za indie hru. Možno by sme počkali na výpredaje…
Hodnotenie: 70 %
Zobrazit Galériu