
Mercedes-Benz CLA predstavený ako zástupca novej generácie aj na Slovensku
Značka Mercedes-Benz opäť posúva hranice a nanovo definuje štandardy vo svojej triede uvedením úplne nového modelu CLA. Novinka nabitá inováciami predstavuje stelesnenie pokroku a tradície značky v stanovovaní nových benchmarkov. Ešte pred oficiálnym uvedením na slovenský trh mali možnosť oboznámiť sa s touto horúcou novinkou odborníci počas exkluzívneho podujatia Sneak Preview na Tyršovom nábreží v Bratislave. Ako uviedol Oliver Zink, CEO Mercedes-Benz Slovakia, nová CLA značí začiatok novej éry pre značku. Má ambíciu byť najefektívnejším a najinteligentnejším Mercedesom, aký bol kedy vyrobený, často označovaným ako „jednolitrové auto“ elektrického veku. Dôležitou správou pre slovenský trh je, že patrí medzi prvé európske trhy, kam táto novinka prichádza krátko po svetovej premiére, a to nielen v plne elektrickej verzii, ale neskôr aj ako high-tech hybrid. Hoci názov CLA zostáva, prakticky všetko ostatné bolo povýšené na vyššiu úroveň. Vďaka prelomovým technológiám ponúka zákazníkom viac v každom ohľade: viac priestoru, prepracovanejší vzhľad, vyšší komfort, inteligentnejšie funkcie a podstatne vyššiu efektivitu oproti svojmu predchodcovi. Debut patrí plne elektrickej verzii.
Srdcom novej generácie vozidiel Mercedes-Benz je operačný systém MB.OS, ktorý bol kompletne vyvinutý interne a na ktorom nová CLA ako prvé vozidlo plne funguje. Tento systém, zlepšený o umelú inteligenciu, premieňa každé vozidlo na superpočítač prepojený s inteligentným cloudom Mercedes-Benz. Toto prepojenie umožňuje pravidelné aktualizácie vzduchom (OTA) pre najdôležitejšie funkcie vozidla, a čo je prelomové, po prvýkrát aj pre asistenčné systémy vodiča. Vďaka tomu zostane CLA aktuálna a atraktívna počas mnohých rokov. MB.OS zároveň ohlasuje príchod štvrtej generácie systému MBUX, ktorá otvára nový svet hyperpersonalizovaných zážitkov a intuitívnej interakcie medzi človekom a vozidlom, čím opäť stanovuje nové štandardy v automobilovom priemysle. Ako prvý infotainmentový systém v aute integruje umelú inteligenciu (AI) od spoločností Microsoft a Google, pričom po prvýkrát kombinuje viacero AI agentov v jednom systéme.
Napriek tejto pokročilosti ponúka MB.OS maximálnu flexibilitu na bezproblémovú integráciu obsahu od tretích strán, pričom si zachováva typické rozhranie Mercedes, na ktoré sú zákazníci zvyknutí. Vizuálnym stredobodom interiéru môže byť na želanie dostupná superobrazovka MBUX, ktorá sa tiahne po celej šírke palubnej dosky a vďaka svojmu stvárneniu navodzuje dojem, akoby sa vznášala. Je poháňaná špičkovými vysokovýkonnými čipmi a využíva grafické prvky v reálnom čase od Unity Game Engine. Nový koncept ovládania a zobrazovania je prispôsobený individuálnym preferenciám, pričom ďalej zlepšená MBUX Zero Layer na centrálnom displeji zobrazuje najdôležitejšie informácie, návrhy a po novom aj naposledy použité aplikácie.
Aplikácie teraz možno presúvať a zoskupovať do individuálne pomenovaných priečinkov podobne ako na smartfóne a navigácia v systéme je intuitívna vďaka gestám potiahnutia alebo tlačidlu Domov. Revolúciu vo vzťahu medzi vodičom a vozidlom prináša nový MBUX Virtuálny Asistent, využívajúci generatívnu umelú inteligenciu. Umožňuje komplexné, viacstupňové dialógy, podobné konverzácii s priateľom, a disponuje krátkodobou pamäťou. Využíva technológie ChatGPT4o a vyhľadávanie Microsoft Bing na prístup ku kolektívnym znalostiam internetu, zatiaľ čo Google Gemini mu dodáva expertízu v oblasti navigácie, pričom dokáže pristupovať k informáciám platformy Google Maps na poskytovanie podrobných a personalizovaných odpovedí. Tento asistent je vizualizovaný ako „živý“ avatar v podobe hviezdy Mercedes-Benz na nulovej vrstve a dokáže dokonca rozpoznať emócie a primerane na ne reagovať. Navigačný zážitok je založený na riešení Google Maps, vyvinutom v partnerstve s Google, a je jednou z prvých integrácií nového Automotive AI Agent od Google Cloud pre konverzačné služby vo vozidle. Navigácia Mercedes-Benz s elektrickou inteligenciou plánuje najrýchlejšiu a najpohodlnejšiu trasu vrátane optimálnych zastávok na nabíjanie.
Komunikácia dosahuje novú dimenziu s MBUX Surround Navigation, ktorá bezproblémovo integruje pohľad asistenta vodiča s 3D reprezentáciou okolia a navigačným smerovaním v reálnom čase priamo na displeji vodiča, čím zlepšuje situačnú prehľadnosť. Nové modely CLA prichádzajú štandardne s rozsiahlymi bezpečnostnými funkciami a asistentom vzdialenosti DISTRONIC (v Európe). Ďalšie komfortné asistenčné systémy sú združené pod názvom MB.DRIVE. Voliteľný balík MB.DRIVE ASSIST (dostupný v Európe od uvedenia na trh) dopĺňa DISTRONIC o asistenta riadenia, čím dosahuje úroveň SAE 2 autonómnej jazdy. Novinkou v CLA je asistent prechodu do iného pruhu, ktorý uľahčuje zmenu pruhu jednoduchým kliknutím na páku smerovky. Čo sa týka pohonu, úplne elektrické CLA posúva elektrickú mobilitu na novú úroveň vďaka pozoruhodne nízkej spotrebe a pôsobivému dojazdu. Prvými modelmi sú CLA 250+ s technológiou EQ a výkonnejšia verzia CLA 350 4MATIC s technológiou EQ.
Model CLA 250+ s výkonom 200 kW ponúka podľa WLTP dojazd až 792 kilometrov, čo je špičková hodnota v triede. Výkonová verzia CLA 350 4MATIC disponuje výkonom 260 kW. Kľúčom k efektivite a rýchlosti nabíjania je inovatívna a vo vozidlách Mercedes-Benz po prvýkrát použitá 800-voltová elektrická architektúra v spojení s novou generáciou batérií. Vďaka tomu sa čas nabíjania výrazne skracuje – model CLA 250+ dokáže získať dojazd až 325 kilometrov len za desať minút nabíjania na rýchlonabíjacej stanici s jednosmerným prúdom (500 A). Maximálny nabíjací výkon DC je až 320 kW pre oba elektrické modely.
Nové lítiovo-iónové batérie majú využiteľnú kapacitu 85 kWh a využívajú anódy s kombináciou oxidu kremičitého s grafitom, čo zvyšuje gravimetrickú hustotu energie až o 20 % oproti predchádzajúcej generácii. Objemová hustota energie dosahuje 680 Wh/l a podarilo sa ďalej znížiť obsah kobaltu. Táto nová generácia batérií má takisto približne o 30 % nižšiu uhlíkovú stopu na článok vďaka opatreniam na zníženie emisií CO₂, uhlíkovo neutrálnej výrobe článkov a využívaniu elektriny z obnoviteľných zdrojov pri výrobe komponentov. Efektivitu ďalej zvyšuje nová dvojrýchlostná prevodovka, umiestnená na zadnej náprave. Prvý prevod zabezpečuje vynikajúce zrýchlenie a účinnosť v meste, zatiaľ čo druhý prevod je optimalizovaný na vysoké rýchlosti a efektivitu na diaľnici, čím prispieva k dlhému dojazdu a komfortu na dlhých trasách.
Elektrické CLA je takisto prvým modelom Mercedes-Benz vybaveným viaczdrojovým tepelným čerpadlom vzduch-vzduch, ktoré dokáže využívať odpadové teplo z pohonu, batérie a okolitý vzduch, takže potrebuje len asi tretinu energie oproti porovnateľnému pomocnému ohrievaču. Pre zákazníkov preferujúcich inú alternatívu bude koncom roka dostupné aj nové CLA ako hybrid s modernou 48-voltovou technológiou a elektromotorom integrovaným do prevodovky.
Dizajn nového CLA je emocionálnym vyjadrením atletickej sily, charakterizovaný dlhým rázvorom, krátkymi prevismi a výraznými zadnými svetlami v štýle GT. Medzi ikonické prvky patrí osvetlená mriežka chladiča a denné svietenie v tvare hviezdy. Interiér sa nesie v duchu dizajnového princípu zenovej záhrady, ktorý kladie dôraz na redukciu na to podstatné. Nová plne elektrická CLA bola navrhnutá s mimoriadnym ohľadom na trvalú udržateľnosť, čoho výsledkom je zníženie uhlíkovej stopy o 40 % v celom hodnotovom reťazci v porovnaní s neelektrifikovaným predchodcom.
Používa štyrikrát viac recyklovaného obsahu v termoplastoch, pričom až 50 % recyklátu pochádza zo spracovania spotrebiteľského odpadu. Sekundárne materiály sú použité v celej konštrukcii sedadiel – od poťahov cez penu až po nosné a kovové štruktúry. Podlahová krytina je vyrobená z priadze Econyl®, ktorá pozostáva zo 100 % recyklovaného materiálu.