CANON_112024 CANON_112024 CANON_112024

Najnovšie fotoaparáty

Archív NXT
0

Aj tento mesiac sme sa venovali testu fotoaparátov, kde sme sa sústredili na najčerstvejšie novinky. Máme tu vstupnú zrkadlovku Nikon D3300, ďalej kompaktný Fujifilm FinePix XQ1, ktorý dokáže fotiť, ale aj vyvolávať formáty RAW. Nasleduje unikátny kompakt Olympus Stylus 1 a najmenší fotoaparát M43 na svete Panasonic Lumix DMC-GM1. Opisujeme aj vlastnosti najhorúcejšej novinky Canon PowerShot G1 X Mark II a hneď na úvod prezradíme, že podľa špecifikácií vyzerá super.


Nikon predstavil zrkadlovku určenú pre začínajúceho používateľa. Tomu odpovedá aj predajná cena ako aj priamo do fotoaparátu zabudovaný sprievodca. Je to model, s ktorým môže fotografovať asi každý a obsahuje aj prvky z modelu Nikon N1.

qr_test_fotoaparatov.png

Nikon D3300

Nikon sa modelom D3300 vydal podobnou cestou ako Canon v tom, že ide len o veľmi nenápadný inkrementálny upgrade predošlého modelu D3200. V tejto recenzii sa preto budeme opäť zamýšľať, či je novinka hodná svojej ceny 599 eur oproti jej dávno zlacnenému predchodcovi, ktorého dnes zoženiete s cenou pod 400 eur, v oboch prípadoch vrátane základného objektívu.

nikon1.jpg

D3300 sa radí medzi takzvané zrkadlovky vstupnej úrovne, teda tie s najzákladnejšou výbavou, zamerané na menej náročných používateľov, ktorí nepotrebujú profesionálne vybavenie ani dokonalú manuálnu kontrolu. Prioritou je udržať čo najmenšiu hmotnosť a veľkosť a pritom ponúknuť čo najvyššiu obrazovú kvalitu. Nový Nikon toto spĺňa dokonale, ľahké plastové telo je na podstatných miestach spevnené kovom, je však menšie a ľahšie ako predchodca, pričom podobným vývojom prešiel aj nový setový objektív 18 ÷ 55 AF-S DX VR II. Ten je zasúvací podobne ako pri modeloch Nikon 1, pred použitím ho teda treba najprv prekrútiť so stlačenou poistkou niekde do zapnutej polohy. Vo výsledku je o 30 % menší a 25 % ľahší, takže celý fotoaparát je prekvapivo kompaktný. Pochvalu si zaslúži aj výborná trojpalcová obrazovka so štandardným rozlíšením 921-tisíc bodov, špeciálne za veľmi dobré farebné podanie snímok.

nikon2.jpg

Na pozícii snímača sa vracia starý známy 24 Mpix model, ktorý sa tu vyskytuje bez optického antialiasového filtra, takže výsledné fotografie dosahujú o niečo vyššie rozlíšenie a zároveň sú náchylnejšie na niektoré neželané efekty, ktoré sme však pri testovaní nezaznamenali. D3300 by si vďaka kombinácii vysokého rozlíšenia a chýbajúceho filtra zaslúžil používanie s čo najkvalitnejšími objektívmi, napríklad aspoň s podareným 35mm f/1.8 DX. Snímač je tentoraz doplnený modernejším procesorom Expeed 4. Vo fotoaparátoch majú procesory čoraz väčší význam, model D3300 má vďaka novému čipu podporu vyššieho ISO až po 25 600, lepšie vyvažovanie bielej (takmer neomylné), dáva fotoaparátu vyššiu výdrž na batérie (až 700 záberov) a umožňuje zaznamenanie videa vyššej kvality (full HD pri 60p/50p snímkach za sekundu). Zrýchľuje sa aj sekvenčné snímanie na 5 obrázkov za sekundu. Pribudli takisto mnohé nové režimy, napríklad automaticky zošívaná panoráma, ktorá sa tu objavuje prvýkrát na dSLR Nikon.

Cieľoví používatelia ocenia rôzne umelecké filtre obrazu, pričom nechýba medzi nimi ani automatické HDR. Komu by sa jeho efekt zdal prepálený, má k dispozícii podrobné nastavenie ADL (Active D-Lightning), ktoré pri fotení do JPEG pomáha získať fotky s vysokým dynamickým rozsahom, no veľmi prirodzeným vzhľadom. Pokiaľ sa majiteľ odhodlá fotiť do RAW, bude odmenený najlepším dynamickým rozsahom v tejto triede fotoaparátov, vďaka čomu bude vedieť pri spracovaní fotky v editore vytiahnuť detaily aj z prepálených alebo príliš tmavých častí fotografie. Špeciálne v tienistých častiach dokáže D3300 ponúknuť obrovský rozsah, v podstate sa nám nepodarilo odfotiť nepoužiteľnú snímku, čo platí pre manuálne fotenie v RAW aj úplnú automatiku.

Náročnejších fotografov poteší veľmi rýchly zaostrovací systém s 11 bodmi AutoFocus, ktoré v príjemne veľkom hľadáčiku svietia primerane slabo, aby nerušili pri komponovaní fotografie. Nechýba systém inteligentného ostrenia AF-A, ktoré podľa pohybu subjektu samo prepína medzi kontinuálnym a jednorazovým ostrením. Pri fotení neposedných detí je to nezaplatiteľná funkcia. Skvele spracované je aj auto ISO, ktoré umožňuje zvoliť maximálnu hodnotu ISO, minimálnu rýchlosť uzávierky alebo vyrátava uzávierku podľa miery priblíženia objektívu. Nemusíte sa báť zvoliť maximálne ISO 6400, výstupy JPEG sú použiteľné, na kritickejšiu prácu používajte maximálne ISO 3200.

Slabých stránok D3300 nemá veľa, azda len tradičnú obeť lacnejších zrkadloviek - pohodlie ovládania. Pre zmenu väčšiny parametrov bude nevyhnutné navštevovať informačnú obrazovku alebo menu. Potešila by dotyková obrazovka či Wi-Fi na vzdialené ovládanie a nahrávanie fotografií. Navyše je tu spomínaný problém s cenou, ktorá je vyššia než pri veľmi podobnom modeli D3200. Vcelku však môžeme povedať, že ak hľadáte vstupnú zrkadlovku, D3300 aj výhodnejšia D3200 sú skvelá voľba.

Cena: 600 EUR vrátane objektívu 18 ÷ 55 AF-S DX VR II
Zapožičal: Nikon

Canon PowerShot G1 X Mark II

Stane sa najlepším kompaktom na trhu?

Počas tvorby tohto článku Canon oznámil vydanie niekoľkých nových modelov, medzi ktorými nás zaujal kompakt G1 X Mk II, nástupca jedného z najlepších kompaktov, ktorý nás v minulosti oslovil hlavne svojím obrím snímačom a výstupnou obrazovou kvalitou. Mark II však špecifikáciami prekonáva všetky očakávania - ponúka oveľa lepší objektív (rozsah narástol z 28 ÷ 112 na 24 ÷ 120 mm) vo výrazne kompaktnejšom tele. Snímač ostáva obrovský, veľkosťou sa radí medzi 4/3 a APS-C, teda medzi populárny mirrorless formát a zrkadlovkové snímače.

PowerShot G1 X Mark II FSL LCD UP.jpg

Maximálna svetelnosť objektívu je v rozsahu F2.0 ÷ 3.9, čo vo výsledku dáva (aj pri zarátaní veľkosti snímača) vyššiu schopnosť zachytávania svetla, než majú zrkadlovky Canon so základným setovým objektívom 18 ÷ 55 mm. Z výbavy je vyškrtnutý optický hľadáčik, čo je možno aj dobré. Azda to bude vo výsledku znamenať, že sa tento model na rozdiel od predchodcu reálne zmestí do vrecka. Nechýbajú špeciality ako Wi-Fi a NFC a dotyková obrazovka s podobne prehľadnými menu ako na zrkadlovkách Canon. Zdá sa, že G1 X Mk II by mohol poraziť momentálny etalón medzi kompaktmi - Sony RX100 Mk II. Predpoklady vo väčšom snímači a svetelnejšom objektíve s väčším rozsahom na to má.

Fujifilm FinePix XQ1

Ponuka serióznych kompaktov so skutočne vreckovým dizajnom a možnosťou záznamu RAW sa nám utešene rozrastá, novinka od Fujifilm dokonca dokáže fotky RAW vyvolávať priamo v aparáte. Model XQ1 je nasledovníkom dobre hodnoteného a veľmi štýlového kompaktu XF1, ktorý sme mali radi hlavne pre jeho mechanický zoom a použité materiály. Žiaľ, XQ1 na tieto silné stránky nenadviazal, dizajnom je takpovediac obyčajný a mechanické prvky na ňom nenájdete. Väčšina pokroku sa odohrala vnútri. Zatiaľ čo XF1 využíval vnútornosti (napríklad snímač EXR) z kompaktu X10 a bol tak jeho vreckovejšou verziou, XQ1 má podobný vzťah s novším X20, spolieha sa teda na rovnaký snímač X-Trans CMOS II s veľkosťou 2/3" (8,8 × 6,6 mm) a rozlíšením 12 Mpix, opäť bez potreby optického antialiasového filtra.

fuji1.jpg

Špecifikáciami aj vyhotovením sa dosť podobá na Canon PowerShot S120 a jeho príbuzných, má však väčší a o niečo pokročilejší snímač. Slabinou oboch je fakt, že proklamovaná svetelnosť objektívu platí len pre najširšie ohnisko, už pri miernom prizoomovaní (z 25 na 35 mm) klesá v prípade XQ1 z F1.8 na F3.6, čo znamená pokles o dve expozičné hodnoty, na plnom 100 mm priblížení klesne na F4.9. Reálna schopnosť zachytávania svetla je tak vďaka väčšiemu snímaču o niečo lepšia než pri Canon S120, no podstatne nižšia než u konkurentov s celkovo svetelným objektívom (Olympus XZ-2, Panasonic LX7, Fujifilm X20) alebo u konkurentov s väčším snímačom (Sony RX100). V porovnaní s bežnými kompaktmi či nebodaj mobilmi je však XQ1 šampión svetelnosti. A vďaka technológii snímača X-Trans plus kvalitnej optickej stabilizácii zvláda fotografovanie v slabom svetle, inak slabinu každého menšieho fotoaparátu, naozaj výborne.

fuji2.jpg

Na rozdiel od predošlých snímačov EXR X-Trans už nemusí na zníženie šumu na vyššej citlivosti párovať pixely, takže aj pri ISO 3200 ÷ 12800 dostanete fotku s plným 12-megapixelovým rozlíšením. RAW možno zaznamenať maximálne do najvyššieho auto ISO, čo je 3200 a zároveň hodnota, po ktorú XQ1 zvláda produkovať veľmi použiteľne vyzerajúce fotografie. Navyše dokáže ostriť pomocou detekcie fázového posunu svetla, teda veľmi rýchlo. Vo výsledku je to výborný kompakt pre každého, kto hľadá jednoduchý vreckový nástroj na rýchle fotky v každej situácii bez potreby blesku (ten však je k dispozícii). XQ1 produkuje veľmi atraktívne obrázky, ľahko a rýchlo sa ovláda pomocou prstenca na objektíve (a aj vďaka funkcii E-Fn, ktorá pridelí dostupným tlačidlám jednu alternatívnu funkciu podľa používateľa) a s 12 FPS sekvenčným snímaním zachytí aj veľmi rýchlu akciu. Nechýba ani videozáznam pri kvalite full HD/60p. Škoda len slabšej implementácie Wi-Fi, kde absentuje možnosť ovládania na diaľku, a neprítomného dotykového rozhrania. Dobrá správa je, že XQ1 je lacnejší než jeho Canon S120, silnou konkurenciou je aj Olympus XZ-2 (s lepším objektívom a horším snímačom), v súčasnosti dostupný za 300 eur.

Cena: 340 EUR
Zapožičal: Fujifilm

Olympus Stylus 1

Ďalšia novinka medzi serióznymi kompaktmi nás už posunie do trošku inej cenovej kategórie, kde sa odohráva bitka o kráľa kompaktov. Momentálne vyhráva Sony RX100 Mark II (s cenou 700 eur) vďaka kombinácii veľkého snímača v maličkom vreckovom tele. Canon G1 X (asi 600 eur) ponúka lepšiu kvalitu (väčší snímač), no je príliš robustný, ostatní hráči zase vedú v kompaktnosti, no zaostávajú v kvalite výstupu. Olympus do boja vstupuje s dvoma veľkými zbraňami: objektívom, ktorý má najväčšie priblíženie 28 ÷ 300 mm a stabilnú vysokú svetelnosť F2.8 po celej dĺžke zoomu, a elektronickým hľadáčikom, požičaným z legendárneho modelu Olympus OM-D E-M5. Za obeť však padla veľkosť - do vrecka Stylus 1 nevpracete.

oly1.jpg

Silnou stránkou serióznych fotoaparátov Olympus vždy býva prispôsobivosť používateľovi a platí to aj v tomto prípade. Nech už ste zvyknutí na akýkoľvek spôsob ovládania, Stylus 1 vám ho umožní docieliť. Napríklad prstenec okolo objektívu má dvojaký spôsob krútenia - plynulý alebo klikací, prepína sa páčkou vedľa a môžete si zvoliť, ako sa mení funkcionalita prstenca. Napríklad manuálne ostrenie v plynulom režime s pomocným priblížením je radosť používať. Pri páčke je tlačidlo Fn2, ktorého klikanie ukazuje rôzne parametre meniteľné prstencom, môžete si zvoliť, ktoré sa tu budú cyklicky zobrazovať.

oly2.jpg

Rovnako môžete prispôsobiť aj koliesko na hornej strane aparátu a ďalšie tlačidlá (Fn aj červený REC), pričom koliesku aj prstencu môžete nastaviť rôzne funkcie pre každý režim aparátu. Na ľavom okraji aparátu je dokonca sekundárna zoomovacia páčka, ktorá ponúka precíznejší pomalý zoom. A to sme ešte nespomenuli dotykovú obrazovku a možnosť zapnúť Super Control Panel (v menu možnosť D-3), ktorý je skvelý na rýchle zmeny nastavení dotykom + prstencom a podľa nás by mal byť továrenským nastavením namiesto zastaraného Live panela. Už po pár hodinách použitia nám bolo jasné, že fotografický nadšenec si použitie Stylusu 1 užije oveľa viac než fotenie so Sony RX100. Zážitok z fotenia však nehovorí o výstupnej obrazovej kvalite.

Z väčšej časti horčíkové telo v sebe ukrýva 12 Mpix snímač s veľkosťou 1/1.7", teda s menším rozmerom 7,44 × 5,6 mm. Vo výsledku je tak schopnosť zachytávať svetlo o niečo nižšia, než by sa zdalo zo svetelnosti F2.8, no stále o míle predstihuje väčšinu kompaktov. To isté platí pre obrazovú kvalitu, hlavne v dobrom svetle produkuje skvelé zábery, ktorých vlastnosti máte úplne v moci. V slabšom svetle však schopnosťami zapadne do priemeru. Povedali by sme, že z modelov so snímačom tejto veľkosti je Stylus 1 mierne slabší než Canon S120 a mierne lepší než zvyšok konkurentov. No v špeciálnom prípade, keď potrebujete fotiť v slabom svetle a zároveň prizoomovať objektívom, je Stylus 1 silný konkurent aj pre mocný Sony RX100. Tento a ostatné modely totiž po priblížení silne zaclonia svoje objektívy, zatiaľ čo Stylus 1 ostáva na F2.8, takže vo výsledku zachytáva viac svetla. Nehovoriac o tom, že všetkých priamych konkurentov poráža v hodnote maximálneho priblíženia 300 mm - ostatní zvyknú končiť na 100 mm, takže k objektu sa dokážete dostať s Olympusom trikrát bližšie bez potreby meniť expozičné hodnoty.

Vyhotovenie je vcelku veľmi podarené, pôsobí odolne a je vysoko ergonomické. Potešilo nás, že objektív má automatickú záklopku, takže tasiť a fotiť môžete jednou rukou. Hľadáčik by zahanbil aj mnoho konkurentov z mirrorless sveta, kapacitne výklopná obrazovka sa vyklápa o 90° nahor a zhruba o 60° nadol, má veľmi jemné rozlíšenie a kontrast. Skvele je riešené Wi-Fi, ktoré pri vzdialenom ovládaní ponúkne úplnú manuálnu kontrolu, čo veru nie je štandardné. Zdieľanie obrázkov so smartfónmi uľahčuje QR kód, ktorý umožní po sieti pripojiť aj mobil bez príslušnej aplikácie. Nespomenuli sme ešte ostrenie, ktoré je priemerne rýchle, umožňuje ostriť od 5 cm v režime Super Macro a voliť ostriaci bod dotykom na obrazovke, čo nefunguje pri pohľade do hľadáčika. Fotoaparát stíha 7 záberov za sekundu alebo rovno video s kvalitou full HD a 30p, prípadne spomalený záznam 120/240 FPS so zníženým rozlíšením (maximálne 20-sekundové klipy). Patrí jednoznačne medzi najlepšie kompakty a ponúka skvelý zážitok z fotenia. RX100 stále vedie v obrazovej kvalite a kompaktnejšom tele, Stylus 1 zase vyhráva v zážitku z používania a v univerzálnejšom objektíve.

Cena: 600 EUR
Zapožičal: Olympus

Panasonic Lumix DMC-GM1

Prísľub formátu Micro Four Thirds (M43) sa týmto fotoaparátom konečne spĺňa: predstavujeme vám GM1, najmenší M43 mirrorless fotoaparát na trhu. V kombinácii s vhodným objektívom je takmer na nerozoznanie od kompaktu. Horčíkové telo aparátu je pokryté štýlovou kožou a má výšku, ktorá len sotva presahuje bajonet na objektívy. Vcelku je telo menšie než kompakt Sony RX100 Mk II (s objektívom je, samozrejme, väčšie), takže sú v istom zmysle konkurentmi, aj keď Panasonic má dvakrát väčší snímač. Spolu s novým telom uviedol Panasonic aj nový objektív 12 ÷ 32 mm, ktorý sa bude predávať spoločne s ním. Je špeciálne dizajnovaný pre GM1, takže má čo najmenší priemer, aby nepretŕčal z tela po jeho okrajoch. My sme aparát testovali v tandeme s objektívom s pevným ohniskom - Lumix G 20mm f/1.7 ASPH, ktorý napriek malej veľkosti pretŕčal nad aj pod telom a napríklad po položení na stôl bol fotoaparát s ním naklonený. Kompaktnosť GM1 azda už viac zdôraznenia nepotrebuje.

pana1.jpg

Vnútri je to starý známy 16 Mpix snímač, ktorý sme si vyskúšali už v modeli GX7 a boli sme s ním veľmi spokojní. Oba modely sú si veľmi podobné aj v ostatných parametroch, napríklad rozsah ISO 200 ÷ 25 600, sekvenčné snímanie až 5 snímok za sekundu, rovnako detailná trojpalcová obrazovka s rozlíšením vyše milióna bodov, dotykové ovládanie… GM1 však nemá výklopnú obrazovku, nemá hľadáčik a podporuje len nižšiu kvalitu záznamu videa (full HD s 60i). Okrem toho mu chýba koľajnička na blesky a iné príslušenstvo a aj ovládacie prvky boli orezané takmer na minimum. Tak trochu obeťou šetrenia priestorom sa stala batéria, ktorá zvládne len 230 záberov na jedno nabitie, čo je podstatne menej než 350 pri GX7. Ale my tieto modely vlastne porovnávame len pre podobné DNA, nie preto, že by si konkurovali, GX7 je high-end telo s cenou nad 1000 eur.

pana2.jpg

GM1 si ide svojou cestou a chce osloviť skôr používateľov kompaktov a smartfónov, ktorí hľadajú lepšiu fotografickú výbavu. Návyk na dotykové ovládanie pomôže začiatočníkom zžiť sa s fotoaparátom veľmi rýchlo, no my ho týmto nechceme odsúdiť do roly pokročilého riešenia point & shoot. GM1 má totiž mnoho skrytého potenciálu a aj pokročilí fotografi po chvíľke používania zistia, že má bohaté možnosti prispôsobenia. Na obrazovku môžete umiestniť tlačidlá Fn (mimo obrazovky je len jedno) a prideliť im skoro ľubovoľnú funkcionalitu. Môžete dotykom obrazovky voliť ostriaci bod (tlačidlom Menu voľbu zrušiť) alebo priamo spúšťať expozíciu, prípadne sa môžete krúžkom na hornej strane aparátu prepnúť do režimu manuálneho ostrenia a obrazovka vám pomôže s funkciou Focus Peaking a zväčšením časti scény.

A okrem toho fotí naozaj dobre. Produkuje rovnako dobrý výstup ako GX7, čo znamená výbornú kvalitu v dobrom aj slabom svetle a prekvapivo použiteľné obrázky aj pri ISO 12 800. Tým, samozrejme, myslíme použitie na monitore, webe a podobne, na tlač ponechajte ISO radšej na maxime 6400. V obrazovej kvalite jednoznačne poráža kompakty ako Sony RX100 a radí sa k špičke v rámci formátu M43. Za to, že vám do Panasonic do rúk dáva kompaktnú verziu GX7 a zrejme najmenší mirrorless model vôbec, si však musíte adekvátne priplatiť. No GM1 vôbec nie je vstupný model, je to extra kompaktný, ale zároveň veľmi schopný fotoaparát, s ktorým je radosť fotiť.

Cena: 700 EUR vrátane objektívu Lumix G Vario 12-32mm f/3.5-5.6 ASPH
Zapožičal: Panasonic

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať