Nová superštíhla konštrukcia krídla lietadla zníži spotrebu pohonných hmôt na polovicu
NASA vyvíja nový typ krídla pre lietadlá, ktoré je také tenké, ľahké a dlhé, že na udržanie potrebuje priehradovú podperu. Je určené pre budúce komerčné dopravné lietadlá, ktorých prevádzka by bola vďaka nemu účinnejšia a menej by znečisťovali životné prostredie.
Čím je lietadlo väčšie, tým väčšiu plochu musia mať jeho krídla, aby sa mohlo zdvihnúť zo zeme. No väčšie krídla pridávajú aj na jeho hmotnosti, čo má za následok väčšiu spotrebu paliva, vyššie emisie a vyššie prevádzkové náklady. Jeden zo spôsobov, ako dosiahnuť kompromis, je urobiť krídla dlhšími a tenšími, ibaže takéto krídla sa ohýbajú nadol pôsobením vlastnej hmotnosti alebo nahor pôsobením vztlakových síl.
Preto inžinieri z NASA a Boeingu pripravili krídlo s efektívnejšie alokovaným povrchom, čím bude rozpätie krídel o 50 % väčšie, ako majú porovnateľné lietadlá v súčasnosti. Podľa vyjadrenia NASA kombinácia nízkej hmotnosti a zníženia aerodynamického odporu zníži spotrebu paliva a emisie oxidu uhličitého o 50 % v por ...
Článok je uzamknutý
Prihlásiť pomocou členstva NEXTECH
Zobrazit Galériu
Článok je uzamknutý
Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu pre predplatiteľov. S digitálnym predplatným už od 10 € získate neobmedzený prístup k uzamknutému obsahu na celý rok. Objednať si ho môžete TU. Ak ho už máte prihláste sa TU
Prihlásiť pomocou členstva NEXTECH