ACER_112024 ACER_112024 ACER_112024

Panasonic LUMIX DC-GH5s: Pán noci

0

Panasonic v tomto roku oslavuje 10. výročie uvedenia modelu Lumix DMC-G1, ktorý bol prvou bezzrkadlovkou s výmennými objektívmi na svete a prakticky túto kategóriu vytvoril. Bol takisto prvým modelom série G so snímačom systému micro 4/3 a bajonetom MFT, ktoré tento rad používa dodnes.  Vlani bola predstavená dlho očakávaná bezzrkadlovka DC-GH5, určená predovšetkým na natáčanie videa, ktorá si však veľmi dobre poradí aj s fotením. Začiatkom tohto roka však Panasonic prišiel s ďalšou novinkou s označením DC-GH5s. Jej názov evokuje, že by malo ísť o nástupcu GH5, ale nie je to tak. GH5s je špecializovaná kamera, určená na filmovanie s radikálne zvýšenou citlivosťou na natáčanie v horších svetelných podmienkach. Mieri predovšetkým do menších produkčných štúdií, kde sa vyžaduje špičková kvalita obrazu pri zachovaní rozumných nákladov. Poďme sa teda spolu pozrieť, čo nové prináša.

Nový hardvér a nové možnosti

Pri pohľade zvonka spoznáte novinku iba podľa červeného písmena S pod nápisom GH5, červeného tlačidla záznamu a červeného prúžku pod ľavým multifunkčným prepínačom. Ostatné ovládače, displej aj hľadáčik sú rovnaké ako na GH5, iba na hľadáčiku možno prepnúť vyššiu zobrazovaciu frekvenciu 120 Hz. Všetky ostatné zmeny sa ukrývajú vnútri. Tá hlavná z nich je nový snímač Digital Live MOS s rozlíšením 10,2 Mpx a technológiou Dual Native ISO v kombinácii s obrazovým procesorom Venus Engine. Spoločne umožňujú nastaviť citlivosť až ISO 51 200 a sú zárukou kvalitnej kresby aj v najtmavších častiach obrazu. Snímač je oproti GH5 o niečo väčší a je viacformátový, takže pri každom pomere strán (4:3, 17:9, 16:9 a 3:2) využíva maximálnu plochu s čo najmenším orezom. Pre väčšiu plochu snímača sa sem už nezmestil stabilizátor snímača, takže budete odkázaní iba na ten v objektíve alebo na externú stabilizáciu kamery. Tento hendikep je však úplne vyvážený väčšou veľkosťou fotocitlivých bodov snímača, ktoré tak zachytia viac svetla pri menšej miere šumu, a unikátnou funkciou Dual Native ISO, ktorá pochádza z profesionálnych kamier Varicam a v tejto kategórii je použitá vôbec po prvýkrát. Jej princíp spočíva v tom, že kamera má dvojicu analógových obvodov, spracúvajúcich dáta priamo zo snímača ešte pred ich digita­lizáciou. Prvý z obvodov je nastavený na natívnu citlivosť  ISO 400 a používa sa v rozsahu ISO 160 – 800, druhý ISO 2500 a používa sa v rozsahu ISO 800 – 51 200 (s rozšírením do ISO 204 800). Ak potrebujete filmovať v slabších svetelných podmienkach, prepnete základnú citlivosť na ISO 2500, čím sa dá dosiahnuť čistý obraz bez známok šumu až do ISO 6400 a ešte rozsah 12 800 ISO je použiteľný. Toto však zďaleka nie je jediné zlepšenie. Pri fotení snímač umožňuje ukladanie až 14-bitových RAW oproti 12-bitovým pri GH5.

Pochopiteľne, GH5s preberá všetky záznamové režimy z GH5 až do 4K 50/60p, pridáva však natáčanie C4K 50/60p (4096 × 2160). Tento formát dosiaľ zvládajú iba niektoré filmárske kamery s cenovkou o rád vyššou. Bez konkurencie je aj možnosť interného záznamu so vzorkovaním 4:2:2 10 bit v rozlíšení 4K aj C4K pri snímkových rýchlostiach 24p, 25p aj 30p, a to s kódovaním LongGOP a dátovým tokom 150 Mb/s alebo All Intra s dátovým tokom až 400 Mb/s (200 Mb/s vo FHD). Dĺžka záznamu videa nie je nijako obmedzená. Na externý rekordér možno nahrávať so vzorkovaním 4:2:2 10 bit aj v rozlíšení 4K 50/60p a C4K 50/60p. Dostupné sú, samozrejme, aj režimy natáčania V-Log a HLG (Hybrid Log Gama) na natáčanie HDR videa, Cinelike Gama aj BT-709, pričom V-Log je priamo nainštalovaný a netreba ho dokupovať ako pri GH5. Rovnako ako v GH5 aj tu sa dá natáčať 10-bitové video s vysokým dynamickým rozsahom v štandarde HLG s kompresiou HEVC, ktoré možno priamo prehrávať na nových Ultra HD TV Panasonic. Video má v tomto prípade dátový tok 75 Mb/s, čo kvalitatívne zodpovedá dátovému toku 100 Mb/s v kompresii H.264. Trikové zábery sa dajú natáčať vďaka variabilnej snímkovej rýchlosti, ktorú možno meniť plynule od 2 do 60 sn./s v 4K a C4K a od 2 do 240 sn./s vo full HD rozlíšení. Oproti GH5 pribudla aj možnosť synchronizácie časového kódu medzi kamerami. Slúži na to špeciálny redukčný káblik v príslušenstve, ktorý sa pripája k synchronizačnému konektoru blesku. Výrobca deklaruje udržanie synchronizácie po dobu 2 hodín. Mikrofónový 3,5 mm vstup má teraz možnosť pripojenia linkového vstupu.

Filmárom vychádza GH5s v ústrety aj možnosťou voliteľného zobrazenia zosilnenia v jednotkách ISO alebo dB a uzávierky formou expozičného času alebo uhla uzávierky.

Zaostrovací systém s technológiou DFD pracuje s 225 zónami zaostrenia, rozmiestnenými asi na 80 % plochy snímača, pričom umožňuje dotykom alebo joystickom meniť zónu zaostrovania. Zlepšená bola schopnosť sledovania tváre, ktorá pri väčšej vzdialenosti sleduje postavu. Vďaka tomu je teraz automatické zaostrovanie v režime videa stabilnejšie. Ostriaci systém je o niečo rýchlejší a vďaka vyššej citlivosti snímača dokáže zaostrovať aj pri slabom osvetlení až do -5 EV. Na nočné snímanie pribudli možnosti nastavenia nočného režimu pre displej aj hľadáčik, keď sa zobrazenie prepne do tmavej farby s červeným písmom, aby vás v tme neoslňovalo. Pribudla aj funkcia Live View Boost, ktorá pri nastavovaní nočnej scény zosilní obraz, aby ste mohli lepšie komponovať záber a zaostriť. Pri fotení nočnej oblohy pomôže aj až 20-násobné zväčšenie ostriacej oblasti. Prístroj, samozrejme, dokáže aj fotiť, no budete sa musieť zmieriť s rozlíšením 10 Mpx, na dnešnú dobu nízkym. Výhodou však je vyššia citlivosť a možnosť ukladania až 14-bitových RAW. K dispozícii je aj 4K Photo so 60 sn./s, vzhľadom na rozlíšenie snímača tu však nenájdete 6K photo. Fotenie do RAW zvláda maximálne 12 sn./s bez preostrovania a 8 sn./s s preostrovaním pri 12-bitovom RAW. Pri 14-bitovom sú rýchlosti o jednu snímku nižšie.

Telo prístroja je odolné proti poveter­nostným vplyvom a prachu a je kompatibilné s battery gripom aj XLR mikrofónovým adaptérom z GH5. Príjemná zmena je nová nabíjačka DMW-BTC13, ktorá vďaka napájaniu cez micro USB umožňuje nabíjanie batérie aj z powerbanku.

Vo výbave nájdete aj dvojpásmovú technológiu Wi-Fi a bluetooth, vďaka tomu teraz možno kameru cez aplikáciu diaľkovo vypnúť aj zapnúť a pohodlne ovládať vrátane náhľadu. Dostupná je aj možnosť priameho ovládania a fotenia a natáčania do PC cez softvér Lumix Tether a port USB.

Skúsenosti z testovania

Vzhľadom na to, že používam GH5, bol som na prínos novinky veľmi zvedavý a musím povedať, že určite nesklamala. Pochopiteľne, absencia vynikajúceho stabilizátora veľmi nepoteší a ste odkázaní iba na stabilizáciu v objektíve, respektíve na digitálny stabilizátor. Pri statických záberoch kameru udržíte, pokiaľ sa chcete pohybovať, treba použiť externý stabilizátor. Ako som sa už zmienil, nový snímač s dvojitým natívnym ISO však za to rozhodne stojí. Zatiaľ čo s GH5 bežne môžete ísť s citlivosťou do ISO 1600 a ISO 3200 sa ešte dá prežiť, GH5s sa do ISO 6400 drží bez známok šumu a ešte ISO 12 800 produkuje iba minimálnu úroveň šumu, ktorá je väčšinou prijateľná aj bez korekcií. Základnú hodnotu ISO môžete meniť ručne alebo to nechať na automatiku, ktorá si sama prepne vhodnejší rozsah. Zaostrovanie sa oproti GH5 zlepšilo a možno ho porovnať s G9. Veľký prínos popri sledovaní tváre je aj sledovanie postavy, ktoré väčšinou zabráni preostreniu, ak do scény vstúpi ďalšia tvár. Zostala možnosť predprogramovaného preostrenia až na 3 body, takže ak napríklad filmujete zo slidera, nastavíte si tri body zaostrenia a potom medzi nimi dotykom na displej jednoducho preostríte. Funkcia umožňuje aj nastavenie rýchlosti preostrenia až v 5 krokoch a ďalšie nastavenia. V profesionálnej praxi, kam kamera mieri, sa však prevažne zaostruje ručne pomocou externých monitorov s väčším displejom a používa sa aj externý záznam. Pozitívum GH5s je v tom, že v zásade externý záznam nepotrebujete, ­pretože interne umožňuje zaznamenávať vo vyššej kvalite ako veľa externých rekordérov. No ak je to potrebné, je k dispozícii HDMI v plnej veľkosti s možnosťou nekomprimovaného výstupu 4K a C4K 50/60p so vzorkovaním 4:2:2 10 bit. Týmito vlastnosťami sa momentálne nemôže pochváliť žiadna iná kamera na trhu ani s dvojnásobnou cenou.


Vďaka Dual Native ISO kamera zvláda zábery bez náznakov šumu do 6400 ISO, ISO 6400, f 2,8, 1/80s, objektív LEICA DG 12-60/F2.8-4.0

Zvukový diel je prevzatý z GH5, ibaže k mikrofónovému vstupu možno pripojiť aj linkový vstup. Interne má kamera vstavanú trojicu mikrofónov, pričom jeden slúži na potlačenie hluku okolia. Zvuk sa nahráva s výbornou dynamikou a vo vysokej kvalite. Pochopiteľne, je tu možnosť nastaviť úroveň zvuku priamo z menu aj manuálne, čo má význam hlavne pri použití externého mikrofónu. Zostala tu však jedna nepríjemná vlastnosť z GH5. Ak používate pri natáčaní hľadáčik, nevyhnete sa záznamu vášho dychu vo zvuku. Väčšinou sa pri týchto kamerách používajú externé mikrofóny, takže to neprekáža, pri nahrávaní s internými však treba na to myslieť. Pozitívne je aj to, že batériový grip aj zvukový modul XLR sú kompatibilné s GH5. Veľa tvorcov videa používa práve kombináciu týchto dvoch modelov, keďže GH5 je univerzálnejšia a vhodnejšia na reportážne natáčanie a GH5s vyniká hlavne pri záberoch v slabšom osvetlení. Samozrejme, GH5s vie aj fotiť, a to veľmi dobre. Hendikepom je v tomto prípade práve rozlíšenie iba 10 Mpx, ktoré síce v natívnej forme až tak neprekáža, no nedáva veľa priestoru na prípadné výrezy. V slabých svetelných podmienkach však exceluje.


Kamera dosahuje dynamický rozsah 12 EV ISO 6400, f 1,7, 1/125s, objektív LEICA DG SUMMILUX 15/F1.7

 Ak si prejdeme výpočet možností v kombinácii so záznamovými formátmi a kvalitou obrazu v slabých svetelných podmienkach a zohľadníme cenu, treba konštatovať, že GH5s v súčasnosti nemá na trhu porovnateľnú konkurenciu, a to až dovtedy, kým nepríde niekto s niečím lepším.

Parametre:

• Model: Panasonic GH5s, senzor: High Sensitivity MOS, micro 4/3, 10,2 Mpx Dual Native ISO: ISO 800 a ISO 2500, s rozšíreným rozsahom ISO 80 - 204 800, displej: 3,2" dotykový LCD RGBW 1,62 Mpx, hľadáčik: OLED 3,68 Mpx, záznamový formát: JPEG, RAW (12 alebo 14-bitový), 4K Photo 8 Mpx 60 sn./s (H.264), video max.(interný záznam) – C4K, 4K 60/50p (4:2:0 8 bit), C4K, 4K 30/25p/24p (4:2:2 10 bit) 150 Mb/s, C4K, 4K 24p, 25p, 30p (4:2:2 10 bit) 400 Mb/s All Intra, 200 Mb/s pre FHD, uzávierka: Bulb 30 min max., 60 s – 1/8000 s elektronická, sériové fotenie RAW 12 bitov 12 sn./s bez preostrenia, 8 sn./s s preostrením, RAW 14 bitov 11 sn./s bez preostrenia, 7 sn./s s preostrením, záznam: 2× slot SDXC UHS II U3, pripojenia: Wi-Fi 802.11 a/n/ac (5 GHz), USB (3.1 gen. 1), HDMI (2.0)

• Cena: 2500 EUR (telo)

PLUSY, MÍNUSY:

+ Špičková kvalita videa, profesionálne záznamové režimy vrátane unikátneho C4K 50/60p, široká výbava, výborné zaostrovanie, bezkonkurenčná ponuka videorežimov
- Nemá vstavaný stabilizátor

HODNOTENIE:

Foto: 100 %
Video:  100 %
Výbava: 95 %
Ovládanie: 98 %
Vyhotovenie: 100 %
Celkovo: 99 %

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články
Panasonic Lumix

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať