S_1124_Flexcam Advertisement S_1124_Flexcam S_1124_Flexcam Advertisement

Sony DSC-RX100 V po pol roku používania

0

Popri zrkadlovke (Canon EOS 80D) s bohatým príslušenstvom je tento špičkový kompakt mojím neodmysliteľným pomocníkom pri každodennej redakčnej a reportážnej činnosti.

Využívam ho predovšetkým ako hlavnú kameru na nakrúcanie rôznych testov, ktoré robím na pracovnom stole, ale aj na fotenie a filmovanie na rôznych podujatiach. Prvoradá požiadavka na reportážny fotoaparát je pohotovosť. Pri fotografovaní ukážok z húfu novinárov potrebujem mať možnosť zdvihnúť fotoaparát nad hlavu a fotiť či filmovať na vhodne vyklopenom displeji. Pri výbere z viacerých modelov, pričom najvážnejším protikandidátom bol Canon PowerShot G7 X Mark II, rozhodla náhoda, presnejšie zľava na letisku Heathrow, ktorá spolu s kurzom britskej libry urobila cenu DSC-RX100 V neodolateľnou.

Rekapitulácia recenzie

Kompakt je vybavený 1" snímačom najnovšej generácie Exmor RS s rozlíšením 20,1 Mpx. Kompakt využíva 315-bodový on-chip systém fázového zaostrovania, takže zvládne sériové fotenie (RAW + JPEG v plnom rozlíšení) rýchlosťou až 24 obrázkov za sekundu, a to s priebežným meraním a preostrovaním. Výbornú kresbu napomáha aj použitý objektív Zeiss Vario-Sonnar s ekvivalentným rozsahom 24 – 70 mm a svetelnosťou 1,8 – 2,8. Prístroj pracuje s časmi uzávierky od 30 s až do 1/32 000 s, do 1/2000 s sa používa mechanická uzávierka (dá sa ručne zvoliť elektronická), nad túto hodnotu iba elektronická. Kompakt má vysúvací hľadáčik OLED s rozlíšením 2,36 Mpx a 3" LCD displej s matricou RGBW, ktorý umožňuje otočenie nahor až o 180°, takže umožní aj selfie, navyše sa však dá vyklopiť asi o 35° aj dole, takže nie je problém fotiť či natáčať aj z nadhľadu. Nalepovací grip sa predáva ako zvláštne príslušenstvo, podstatne zlepšuje ergonómiu držania, takže som ho hneď kúpil a s ním aj ochrannú fóliu na displej. Vyplatilo sa. Na MWC mi kompakt spadol z výšky očí na betónovú podlahu. Krycie sklo síce trochu popraskalo, no vďaka fólii drží pokope.

Fotografovanie

Organizátori tlačových konferencií spravidla nedomyslia usporiadanie miestnosti z hľadiska vhodných svetelných pomerov na fotenie a filmovanie, o večerných podujatiach efektne osvetlených pohybujúcimi sa farebnými reflektormi ani nehovoriac. Prednášajúci striedavo vstupujú medzi projektor a plátno, potom odstúpia do oblasti, kde je málo svetla. Skôr pravidlo než výnimka je intenzívny kontrast slnečného svetla a tieňa priamo na pozadí pódia a takisto okno zaliate slnečnými lúčmi za chrbtom prednášajúceho. Zblízka tieto kontrasty čiastočne možno riešiť vstavaným bleskom, ktorý sa dokonca dá naklopiť a pridržať vo vhodnej polohe, no výkon vstavaného blesku so smerným číslom 6 nemôže konkurovať externým bleskom zrkadloviek, ktoré majú 10× vyššie smerné číslo. Jediné riešenie za takýchto podmienok je fotiť do formátu RAW. Z tohto formátu dokážete vo vhodnej aplikácii na editovanie fotografií vytiahnuť všetko, čo umožňuje zachytiť vysoký dynamický rozsah snímača. Na editovanie fotografií využívam Adobe Lightroom. Ak je za prezentujúcim okno, veľmi pomôže kompenzácia expozície tak, aby boli dobre exponované tváre, na preexponované pozadie neberiem zreteľ. Pri večernom fotení nastavím ISO na 3200, keď je šum nepozorovateľný, prípadne na ešte prijateľnú hodnotu ISO 6400.

Filmovanie

Pri reportážnom videu sa môžem spoľahnúť na rýchle a presné automatické zaostrovanie, pretože prednášajúci sa na tlačových konferenciách často pohybujú nepredvídateľne. Automatické zaostrovanie funguje veľmi dobre aj pri hands-on recenziách, keď sa ruky s recenzovaným zariadením približujú k objektívu a vzďaľujú od neho.

Pri nakrúcaní videa „z ruky“ používam aktívnu stabilizáciu obrazu, ktorá je kombináciou optickej a elektronickej stabilizácie. Pri bežných reportážach využívam rozlíšenie 1080p, pri nakrúcaní scén, kde záleží na rozlíšení, aj 4K. V režimoch 4K a 1080/100 fps je dĺžka záberu obmedzená na 5 minút, aby sa zabránilo prehriatiu snímača a elektroniky. V ostatných režimoch je maximálna dĺžka záberu 30 minút. Výdrž na batériu je slabšia, ale dve batérie vystačia na celý deň bežnej práce.

Kompakt v režime HFR (High Frame Rate – vysoká snímková rýchlosť) umožňuje aj nakrúcanie super spomalených videí. Vzhľadom na naše zameranie v reportážach, testoch a recenziách okrem niektorých výnimiek nepotrebujeme spomaľovať akčné scény. Situácia sa zmenila príchodom nových smartfónov od Sony a Samsungu, ktoré takisto podporujú super spomalené video, takže na otestovanie tejto funkcie treba naaranžovať dej, ktorý bude po spomalení zaujímavý. DXC-RX100 V pri takýchto testoch používam ako referenčné zariadenie na porovnanie možnosti HFR a kvality záberov. Kompakt umožňuje snímať videá rýchlosťou 250, 500 alebo 1000 snímok za sekundu. Ak použijete HFR s nastavením 250 sn./s, kompakt zaznamená pri nastavení priority kvality za dve sekundy 500 snímok do pamäte, tie potom prepíše na kartu už v normálnej snímkovej rýchlosti 20 alebo 50 fps. Pri 25 fps bude klip trvať desaťnásobok, teda 20 sekúnd. Pri nastavení maximálnej snímkovej frekvencie 1000 fps sa 2 sekundy záznamu roztiahnu až na 80 sekúnd. Záznam sa prepisuje v reálnom čase, takže máte hneď možnosť pozrieť si výsledné spomalené video. RX100 od verzie Mark IV, ktorá ako prvá umožnila preklopiť displej nahor o 180 stupňov, je najobľúbenejším kompaktom známych youtuberov, no osobne zastávam názor, že zábery na testované produkty sú zaujímavejšie než zábery na rečniaceho redaktora. Preto túto možnosť využívam iba vtedy, ak treba ukázať niečo zaujímavé.


Kontrola kompozície obrazu pri hands-on videu cez smartfón pri nakrúcaní v provizórnych podmienkach

Ovládanie

Intenzívne využívam ovládací prstenec okolo objektívu, ktorý sa dá podľa nastavenia použiť na zaostrovanie, nastavenie zoomu, prípadne v režimoch P, A a T na nastavenie clony či času. Pokiaľ to okolnosti umožnia, nielen pri fotení a filmovaní zo statívu, ale aj z ruky využívam diaľkový ovládač pripojený káblikom, ktorý umožňuje aj nastavenie zoomu. Držanie jednou rukou a ovládanie snímania a filmovania druhou výrazne zabraňuje rozhýbaniu záberu. Ešte lepšie výsledky pri nakrúcaní videa „z ruky“ dosiahnem pri použití stolového statívu, ktorý po sklopení nožičiek slúži ako rukoväť.

RX 100 sa dá ovládať aj pomocou mobilnej aplikácie z bezdrôtovo pripojeného smartfónu alebo tabletu. Túto možnosť využívam predovšetkým v spojení s iPadom, keď pri hands-on recenziách na tablete umiestnenom v dosahu ruky, ale mimo záberu priebežne kontrolujem kompozíciu obrazu nakrúcanej scény. Pri nakrúcaní v improvizovaných podmienkach, napríklad na výstavách, používam na tento účel smartfón. Po mobilnej aplikácii siahnem v prípade potreby ovládať nakrúcanie tak, že kompakt na statíve umiestnim na vhodné miesto, kde neruší, a zo sektora sedadiel prideleného novinárom ho ovládam na diaľku. Tak dosiahnem optimálnu výškovú polohu na fotenie a filmovanie bez toho, aby som prekážal ostatným. Ďalší scenár je taký, že som pri fotoaparáte a nakrúcam scénu z prezentácie, kde rečník vstupuje a vystupuje do/zo zóny s intenzívnym osvetlením. Vtedy cez aplikáciu operatívne prispôsobujem kompenzáciu expozície (EV) tak, aby jeho tvár bola vždy čo najprijateľnejšie exponovaná. Kompenzácia EV sa totiž z káblového ovládača nedá ovládať.


Preklápací displej, výsuvný disk a hľadáčik

Zvuk

Pri videu je zvuk rovnako dôležitý ako obraz. Sony DSC RX100 V neumožňuje pripojenie externého mikrofónu. V nie príliš hlučnom prostredí to do určitej miery kompenzuje kvalita vstavaných mikrofónov. V hlučnejšom prostredí využívam ako externé záznamové zariadenie diktafón (TASCAM DR-22WL), pričom na synchronizáciu zvuku používam ako improvizovanú klapku tlesknutie. Diktafón môže rečník držať v ruke alebo sa k nemu pripojí klopový mikrofón, prípadne pri rozhovoroch klasický externý mikrofón.

Pri spracovávaní videa a synchronizácii zvuku často s prekvapením zistím, že napriek hlučnejšiemu prostrediu by na účel reportážneho videa stačil aj zvuk zo vstavaných mikrofónov.

Hľadáčik verzus displej

Pri nakrúcaní v miestnosti a záberoch v netypických polohách či stiesnených priestoroch využívam displej. Naproti tomu pri fotení preferujem vysúvací hľadáčik. Je dostatočne kvalitný nielen na kompozíciu záberu, ale aj na rámcový odhad hĺbky ostrosti.  Vďaka vstavanému neutrálnemu ND filtru sa dá použiť viac odclonený objektív aj pri záberoch počas slnečného dňa. ND filter takisto umožňuje oveľa flexibilnejšie nastavenie parametrov pri nakrúcaní videa v manuálnom režime.

Verdikt

Nie vždy máme možnosť overiť si poznatky získané pri recenzii aj dlhodobým používaním, no v tomto prípade si kompakt Sony DXC-RX100 V plne zaslúži ocenenie Tip redakcie, ktoré sme mu udelili.

 

Zobrazit Galériu

Ľuboslav Lacko

Všetky autorove články
sony

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať