CANON_112024 CANON_112024 CANON_112024

Radíme pri nákupe e-bajku

0

Elektrické bicykle, familiárne nazývané aj e-bajky, sa pre svoje vlastnosti stali hitom posledných rokov.

S_1124 T Flexcam Advertisement

Uožňujú predĺžiť a viac si vychutnať cyklistické výlety do prírody, zvládnuť terény s väčším stúpaním a, samozrejme, aj cestu do práce či na nákupy bez toho, aby ste sa pri tom spotili. Sú ideálne aj pre seniorov či ľudí s horšou fyzickou kondíciou.

V porovnaní s elektrickými kolobežkami či skútrami, kde na to, aby ste sa viezli, stačí otočiť rukoväťou regulátora rýchlosti, na elektrickom bicykli musíte šliapať do pedálov. S menšou námahou ako na klasickom bicykli, ale musíte. Elektrický pohon je doplnkový a v závislosti od nastaveného stupňa pomoci vám uľahčuje jazdu, hlavne pri prekonávaní stúpania. Pri jazde si môžete vybrať intenzitu podpory elektromotora, prípadne elektrický pohon môžete úplne vypnúť a posilňovať kondičku. Väčšina e-bajkov má na riadidlách panel s displejom, ktorý umožňuje zvoliť asistenčný program, prípadne zapnúť osvetlenie. Na displeji sa zobrazuje zostávajúca kapacita batérie, prejdená vzdialenosť, aktuálna aj priemerná rýchlosť, aktuálny výkon motora či časové údaje. E-bajky vyššej kategórie majú navigáciu GPS s možnosťou záznamu trasy. Umožňujú prepojenie so smartfónom, kde si v aplikácii môžete nastavovať trasy či tréningové režimy.

Začneme legislatívou, konkrétne vyhláškou o prevádzke vozidiel v cestnej premávke, kde § 31 Bicykel s pomocným motorčekom stanovuje, že najväčší menovitý výkon pomocného motorčeka nesmie presiahnuť 0,25 kW, jeho výkon sa progresívne musí znižovať a nakoniec prerušiť vtedy, keď bicykel s pomocným motorčekom dosiahne rýchlosť 25 km/h. Legislatíva akceptuje 10 % toleranciu, takže veľa výrobcov nastavuje limit rýchlosti na 27,5 km/h. Nie je to, samozrejme, maximálna rýchlosť, akú môžete na bicykli dosiahnuť. Pri jazde dolu kopcom alebo pri intenzívnom šliapaní sa motor po dosiahnutí rýchlosti 25 km/h musí vypnúť a to, akú rýchlosť dosiahnete, je čisto na vás.

Niektoré bicykle, hlavne horské, majú aj silnejšie motory, než špecifikuje legislatíva, typicky 350 – 600 W, ale riadiaca elektronika obmedzuje výkon na predpísaných 250 W. V náročnejšom teréne mimo pozemných komunikácií možno toto obmedzenie vypnúť a v takzvanom off-road režime naplno využiť menovitý výkon. Off-road režim nesmiete zapnúť na verejných komunikáciách.

Pri výbere veľkosti elektrobicykla platia rovnaké pravidlá ako pri klasickom bicykli. Veľkosť rámu sa vyberá podľa výšky postavy a dĺžky nôh. Dôležitá je aj nosnosť, ktorá býva typicky 120 – 150 kg. Elektrický bicykel má hmotnosť 20 – 25 kg, pričom 4 – 5 kg pripadá na batériu a 2 – 4 kg na motor a ostatné konštrukčné prvky. Dôležitý parameter je dojazd. Zvykne sa pohybovať od 30 do 120, prípadne aj viac kilometrov. Dojazd závisí nielen od kapacity batérie, ale aj od terénu, nastaveného stupňa podpory, hmotnosti cyklistu a štýlu jazdy. Ak si zvolíte vyšší stupeň podpory, napríklad pre silnejší záber pri jazde do kopca, dojazd sa adekvátne skráti. Výrobcom uvádzaný dojazd je len orientačný marketingový údaj a predpokladá hmotnosť cyklistu 70 kg a ľahký, rovinatý terén. Reálny dojazd bude väčšinou kratší.

Pri výbere elektrického bicykla treba zohľadniť účel, na ktorý ho budete najčastejšie využívať.

Bicykle do mesta

Sú konštruované s ohľadom na časté nasadanie a zosadanie. Počíta sa tým, že na nich budete jazdiť – či už do práce, alebo za relaxom – v bežnom „vychádzkovom“ oblečení. Preto majú účinné blatníky a aj ďalšiu povinnú či doplnkovú výbavu, ako sú svetlá, výklopný stojan, zadný nosič, prípadne aj predný košíček na drobné nákupy. Do tejto kategórie zaraďujeme aj skladacie elektrobicykle, ktoré sa dajú jednoducho zložiť a prevážať v kufri auta či prostriedkami verejnej dopravy. Skladacie bicykle majú menšie kolesá a sú určené na kratšie jazdy.

Bicykle na výlety

Niekedy ich nazývame aj trekingové. Sú akýmsi pomysleným medzistupňom medzi mestskými a horskými bicyklami, takže majú široké možnosti využitia, napríklad na dlhšie jazdy po bežných aj poľných cestách. Trekingové bicykle majú robustnejšiu konštrukciu, širšie pneumatiky, vhodné do terénu, ale majú aj blatníky a výbavu povinnú pre jazdu po verejných komunikáciách a po meste. Cez týždeň môžete na ňom jazdiť po meste a cez víkend na výlety do menej náročného terénu.

Horské bicykle

Majú robustnú konštrukciu, a pretože sa predpokladajú dlhšie jazdy v náročnom kopcovitom teréne, majú výkonnejší motor aj batériu s vyššou kapacitou. Samozrejmosť je ochrana motora proti prachu či bahnu. Horské bicykle sú spravidla kompletne odpružené, prípadne majú odpruženú prednú vidlicu s tlmičom. Pri bicykloch do terénu je veľmi dôležité dobré vyváženie a nízke ťažisko. Preto sa batéria, ako komponent s najvyššou hmotnosťou, umiestňuje čo najviac do stredu a čo najnižšie.

Elektromotor môže byť umiestnený v strede rámu alebo v náboji zadného či predného kolesa. Poloha motora v strede je ­ideál­na na vyváženie bicykla a umožňuje snímať nielen rýchlosť, ako krútite pedálmi, ale aj silu záberu, čo umožňuje optimalizovať otáčky, a teda aj účinnosť asistencie elektrického pohonu. Takéto riešenie je konštrukčne náročnejšie, a preto aj drahšie. Využíva sa v horských bicykloch, prípadne v trekingových bicykloch určených do náročnejšieho terénu. Motor v náboji zadného kolesa je konštrukčne jednoduchší a hodí sa pre e-bajky do mesta alebo lacnejšie trekingové bicykle, ktoré budete využívať v rovinatom teréne. Niektoré mestské bicykle majú motor v náboji predného kolesa. Výhodné je, že takto umiestnený motor vyvažuje batériu nachádzajúcu sa vzadu. Nevýhodou je vyššia hmotnosť predného kolesa, čo zhoršuje jazdné vlastnosti a prekonávanie prekážok.

Batérie bežných elektrobicyklov majú spravidla napätie 24 alebo 36 voltov a kapacitu 350 – 750 Wh. Dôležitá je nielen kapacita, ale aj životnosť čiže počet nabíjacích a vybíjacích cyklov, ktoré batéria vydrží bez podstatného zníženia kapacity, rýchlosť nabíjania a takisto veľkosť a hlavne hmotnosť nabíjačky. Pri dlhších výletoch si nabíjačku budete brať so sebou a napríklad počas zastávky na obed sa budete snažiť batériu dobíjať. Nabitie na polovičnú kapacitu trvá jednu až dve hodiny, na plnú kapacitu nabijete batériu za 3 – 5 hodín. E-bajky nemajú rekuperáciu, pretože motor zaberá cez voľnobežku a dolu kopcom chcete jazdiť čo najrýchlejšie.

Životnosť batérie, samozrejme, závisí aj od toho, ako sa o ňu staráte a ako ju uskladníte počas zimy či v období, keď e-bajk nebudete dlhšie používať. Batérii najviac škodí vybíjanie na nulovú alebo takmer nulovú kapacitu. Riadiaca elektronika elektrobicykla vám to našťastie neumožní. Neprospievajú jej ani príliš nízke či vysoké teploty. V zime však väčšina ľudí na bicykli nejazdí. Batériu treba podľa možnosti nabíjať kontinuálne až na plnú kapacitu. Samozrejme, niekedy sa nevyhnete tomu, že v snahe predĺžiť dojazd na výlete budete batériu počas zastávky nabíjať len nejaký čas, ale doma ju vždy nabite na maximum. Typická životnosť dobre udržiavanej batérie je 700 – 1000 nabíjacích a vybíjacích cyklov. Ak predpokladáme, že na jeden cyklus prejdete priemerne 30 km, znamená to 20 000 – 30 000 km.

Keďže batéria je popri ráme najťažším komponentom elektrobicykla, je z hľadiska vyváženia dôležité aj jej umiestnenie. Ak klasický bicykel uchopíte za stred hornej rúry rámu a nadvihnete, zistíte, že vďaka symetrickej konštrukcii je pomerne dobre vyvážený, takže sa ľahko prenáša a má aj dobré jazdné vlastnosti v teréne. Aj keď na mestskom bicykli nebudete prekonávať terénne prekážky, mal by byť dobre vyvážený, aby sa dal pohodlne prenášať. Lákavá možnosť pre konštruktérov je umiestnenie batérie pod zadným nosičom, kde najmenej prekáža a dá sa ľahko odoberať. Ťažisko bicykla sa však pri takomto riešení presunie dozadu a niesť bicykel napríklad po schodoch bude menej komfortné. Oveľa výhodnejšie je umiestniť batériu do spodnej rúrky rámu, čo najnižšie a najbližšie k stredu bicykla, teda približne tam, kde býva držiak na fľašu. Takúto polohu batérie využíva väčšina terénnych bicyklov. Relatívne dobré z hľadiska vyváženia a aj na prenášanie batérie na nabíjanie je jej umiestnenie na sedlovej rúre, prípadne aj ako súčasť nosiča.

Úvodný obr. zdroj:  https://depositphotos.com/

JBL WIND 3 / Počúvajte hudbu aj na bicykli

Vo všetkých recenziách slúchadiel vás dôrazne upozorňujeme, aby ste ich nepoužívali pri chôdzi, behu a, samozrejme, ani pri cyklistike či jazde na kolobežke na verejných komunikáciách, pretože môžete prepočuť prípadné hroziace nebezpečenstvo.

Riešením pre cyklistov, aby mohli bezpečne počúvať svoju obľúbenú hudbu či audio podcasty aj pri bicyklovaní, prípadne jazde na kolobežke, je reproduktor JBL WIND 3S od JBL, ktorý má v balení špeciálny dokovací držiak s uchytením na rúrku, napríklad na riadidlá bicykla, kolobežky alebo aj na rúčku kočíka. Reproduktor sa dá upevniť aj na opasok alebo ramenný popruh batoha. Hudbu môžete streamovať z mobilu či smart hodiniek. Ak na výlete zmoknete, o reproduktor sa báť nemusíte, vďaka krytiu IP67 to v pohode prežije. Výkon 5 W postačuje na ozvučenie aj počas jazdy na bicykli. Na prispôsobenie zvuku je k dispozícii ekvalizér s dvoma voľbami nastavenia, jedna slúži práve na zvýraznenie basov za jazdy. Napriek malým rozmerom má reproduktor výborný zvuk vrátane basov. Batéria vydrží minimálne 5 hodín, takže zvládnete aj dlhší výlet. Reproduktor je dostupný aj v červenej, modrej a sivej farbe.

CENA: 79,99  €
Viac informácií: www.jbl.sk

AKCIA: Prvých 30 čitateľov môže získať zľavu 25 % cez zľavový kód JBLBIKE pri nákupe na www.jbl.sk.

 

Zobrazit Galériu

Ľuboslav Lacko

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať