Recenzia: Olympus OM-D E-M5II - dôstojný nástupca legendy
Predstavenie prvého fotoaparátu z radu OM-D bolo pred rokmi udalosťou roka. OM-D E-M5 sa vtedy stal aj fotoaparátom roka na prestížnom portáli dpreview.com, a to nielen vo svojej kategórii, ale celkovo. Ocenení sa dočkali aj jeho nasledovníci, modely OM-D E-M1 a E-M10. Bol som medzi prvými, ktorí si mohli E-M5 vyskúšať, a nie inak to bolo pri E-M5II.
Týždne pred oficiálnym uvedením som už mal v ruke jeden z prvých kusov a pozrieť som si mohol aj príslušenstvo. Pre informačné embargo som žiadne informácie o novom modeli nemohol rozširovať ďalej.
Prvý dojem
Vybaľovanie fotoaparátu je zážitok sám osebe - ako hľadanie najmenšej matriošky. Kukla v kukle, škatuľa v škatuli. Tak nebýva zabalená azda ani Leica.
OM-D E-M5, ktorý som po prvýkrát držal v Amsterdame na celoeurópskom predvádzaní, mi neprirástol tak k srdcu ako E-M1 a E-M10. Ako prvý model svojho druhu trpel detskými chorobami. A tak, hoci sa mi vcelku páčil, mal som k nemu niekoľko výhrad. Pri ďalších modeloch sa Olympus poučil a dospel. Platí to aj pre E-M5II?
Nový model tak ako aj jeho predchodca je predstaviteľom stredného radu, ležiac medzi E-M10 a E-M1. Určený je pre náročnejších fotografov. Dizajn sa až tak veľmi nezmenil. Upravené boli ovládacie prvky, ku ktorým som mal výhrady. Tu boli použité prvky z E-M1 a E-M10, ale viac z modelu E-M10. Grip je skôr plytší, ku komfortu E-M1 sa zďaleka nepribližuje. To je škoda, použitiu väčšieho gripu predsa nič nebráni. Veľkosť fotoaparátu s nasadeným objektívom by to neovplyvnilo. Olympus ergonómiu opäť rieši prídavným gripom. A nie jedným. Obidva som si vyskúšal na tajnej predpremiére.
Novinkou je grip so základňou kompatibilnou s Arca Swiss. Grip je viacdielny a potešila ma prídavná časť na fotenie na výšku. Podobné riešenie ponúka aj Fuji pre X-T1, ale bez vertikálnej časti. Takéto riešenie sa mi páči, zjednodušuje prácu so statívom a zároveň aj zlepšuje držanie fotoaparátu.
Druhé riešenie poznáme už z prvého modelu. Je to dvojdielny grip. Jedna časť je tvorená rukoväťou so spúšťou a rollerom, ale bez batériovej časti. Je v nej konektor na pripojenie slúchadiel. Druhú časť tvorí priestor na batérie. Dobrá správa je, že táto druhá časť je rovnaká ako pri E-M5 a pri upgrade ju jej majitelia môžu použiť. Musia si len dokúpiť medzikus, ktorý sa bude predávať aj samostatne.
Mne battery grip nesadol až tak dobre, ako som dúfal. Je mierne vystrčený nabok a pri držaní mám pocit, že mi mierne vytáča zápästie do strany. Nie je to žiadna tragédia. Možno som len rozmaznaný z E-M1.
Prepínam do režimu Video a testujem stabilizáciu obrazu. Je fantastická, akoby som mal foťák na steadycame. Hneď si všímam aj zlepšenú prácu automatického zaostrovania. Už sa teším na poriadne otestovanie videa. Ako prvý CSC od Olympusu má úplne otočný, nielen výklopný displej. Konečne si budem môcť displej naklopiť aj pri fotení na výšku. Upozorniť musím na kvalitu displeja. Aj pri pozeraní z najextrémnejších uhlov sa nemení jas ani farebnosť.
Špecifikácia
Olympus OM-D E-M5 Mark II je CSC/Mirrorles Micro Four Third fotoaparát z radu OM-D. Ten je charakteristický dizajnom inšpirovaným slávnymi filmovými zrkadlovkami Olympus OM. Samozrejme, je to digitálny fotoaparát a systém zrkadlo/matnica je nahradený elektronickým hľadáčikom. Telo je z horčíkovej zliatiny a je utesnené a mrazuvzdorné. 4/3" senzor Live MOS má rozlíšenie 16,1 Mpx rovnako ako všetky ostatné aktuálne CSC Olympus. Procesor je TruePic VII. Snímač je vybavený ultrazvukovým protiprachovým filtrom a zlepšeným 5-osovým stabilizátorom s účinnosťou až 5 EV (podľa meraní CIPA).
Elektronický hľadáčik prebraný z vyššieho modelu OM-D E-M1 má rozlíšenie 2 360 000 bodov a zväčšenie 1,48×, čím predstihne nejednu plnoformátovú zrkadlovku. Otočný LCD displej s dotykovým ovládaním má veľkosť 3" a rozlíšenie 1 037 000 bodov. Nastaviteľný je jas aj farby. Automatické zaostrovanie využíva systém vyhodnotenia kontrastu, používa 81 bodov (pri zväčšenom náhľade 800). Fotoaparát nemá AF s fázovou detekciou využívanou pri použití starších objektívov určených pre 4/3 zrkadlovky.
Meranie svetla typu TTL používa 324-zónový systém. Štrbinová uzávierka má rozsah časov 1/8000 - 60 s + Bulb, elektronická uzávierka má najkratší čas až 1/16 000 s. Sekvenčné snímanie má max. rýchlosť 10/obr./s v sérii max. 16 záberov vo formáte RAW.
Fotoaparát nemá vstavaný blesk, ale dodáva sa k nemu malý prídavný blesk, ktorý vám podrobnejšie predstavíme neskôr. Synchronizačný čas s bleskom je 1/250 s, v režime Super FP až 1/8000 s.
Fotografie sa ukladajú do formátov JPG a RAW (12-bit.). Video je v max. rozlíšení 1920 × 1080 (full HD) s frekvenciou až 60p.
Hmotnosť tela je 417 g, rozmery sú 123,7 × 85 × 44,5 mm.
Zlepšenia oproti OM-D E-M5
Novinka je výrazný upgrade zo stránky dizajnu/ergonómie, funkčnej výbavy a použitých technológií.
- 1/8000 s. (1/16 000 s.elektronická uzávierka) oproti 1/4000 s
- 10 obr./s oproti 9 obr./s
- Úplne otočný dotykový displej 1 040 000 bodov oproti výklopnému dotykovému displeju 610 000 bodov
- 2,36 Mpx EVF s 1,48× zväčšením oproti 1,44 Mpx EVF s 1,15× zväčšením
- 1080/60p 77 Mb/s video oproti 1080/30p 22 Mb/s
- 81-bodový oproti 35-bodovému AF
- vstup na mikrofón
- Wi-Fi
- externý prídavný blesk je výklopný a otočný
- 40 Mpx multishot
- zlepšená stabilizácia obrazu
- nový procesor TruPic VII
- korekcia expozície ± 5 EV oproti ± 3 EV
- Time Lapse
- PC konektor
Vľavo Mark II - fotoaparát dostal ladnejšie krivky v štýle OM-D E-M10, polep je tiež krajší, so štruktúrou kože. Pri objektíve pribudlo funkčné tlačidlo. Vedľa diódy prisvetlenia konektor na pripojenie štúdiových bleskov.
Kompletne prepracované ovládanie je inšpirované modelom OM-D E-M1. Prepínač ON/OFF sa presunul k voliču programov (s pridanou poistkou), tak ako to je aj pri filmových OM-kách. Miesto dvoch tlačidiel sú tu štyri.
Zmizol konektor na špeciálne príslušenstvo. Pribudol prepínač funkcie rollerov. Tlačidlá Ply a Fn1 sa presunuli. Nevšimnúť sa nedá zmena konštrukcie displeja. Ten je teraz upevnený na úplne otočnom kĺbe.
Expozičné režimy
Olympus je známy tým, že aj do nižších modelov dáva bohaté programové vybavenie, v tomto modeli strednej triedy ich preto nájdete ešte viac. Začína to úplnou iAutomatikou a 25 scénickými režimami, medzi ktorými nájdete napr. aj Panning, High Key a Low Key či 3D. Nadstavbu tvoria umelecké efekty, ktorých je 14 a písať o nich by bolo nosením dreva do lesa. Ďalej tu máme koláže a nakoniec pokročilé programy P,A,S,M. Video má samostatný režim. Ostatné režimy fotografovania vám predstavíme vo vychytávkach.
Vychytávky
Stabilizácia - pod skvelý výkon 5-osového stabilizátora obrazu sa podpisujú nové citlivejšie gyroskopické senzory a precíznejšie vychyľovanie senzora. Olympus je v tomto momente lídrom v oblasti obrazovej stabilizácie. Zlepšenie stabilizácie umožnilo ponúknuť v tomto fotoaparáte funkciu Multishot.
HDR - rozšírenie dynamického rozsahu nasnímaním a zložením 4 záberov s rôznou expozíciou. V ponuke sú dve úrovne HDR. Ďalej je tu aj HDR bracketing, ktorý nasníma v rýchlom slede 3 zábery na neskoršie zloženie v počítači.
Time Lapse - časozberné snímanie až 999 záberov. Ak chcete, fotoaparát vytvorí zo záberov aj video.
Bracketing - odstupňovaná expozícia až 7 záberov, nadštandardom je bracketing vyváženia bielej, ISO, blesku a umeleckých efektov.
Multi Exposure - dvojexpozícia. Výhodné je, že si môžete na displeji zobraziť prvý záber (prípadne vybrať niektorý z karty) a nakomponovať naň druhý.
Keystone Compensation - pri fotení môžete nastaviť softvérové vyrovnanie padajúcich línii, akoby ste použili shift objektív.
Live Bulb, Live Time - skvelá pomôcka na experimentálnu fotografiu. Pri snímaní dlhými časmi môžete sledovať na displeji, ako sa fotografia postupne exponuje.
Multishot - funkcia zvýšenia rozlíšenia z 16 na 40 Mpx, kombináciou 8 vzájomne posunutých záberov. Veľká novinka, ktorej som sa venoval v samostatnom článku.
Wi-Fi - aplikácia pre inteligentné zariadenia (iOS, Android) je slušne vybavená a nič podstatné jej nechýba. Môžete ňou ovládať nahrávanie videa, fotografovanie, nastavovať expozičné parametre, ďalej fotografie sťahovať a publikovať. Chýba NFC, ktoré by zjednodušilo párovanie so zariadeniami, ktoré sú ním vybavené.
Fotoaparát v praxi
Tento fotoaparát sa nedá neobľúbiť. Malý, ale nie na úkor ergonómie. Ja som ho používal s prídavným gripom, ale bez batériového spodku. To má nevýhodu v tom, že ak chcete meniť batériu, musíte grip demontovať. Prístup ku karte je zboku, takže pre ňu nemusíte.
Ovládanie je podobné tomu pri OM-D E-M1, chýbajú len tlačidlá režimov AF a režimov snímania. Na ovládanie si rýchlo zvykám a nerobí mi problémy. V praxi si tak najviac všímam to, čo prináša plne otočný displej, zlepšená stabilizácia a video.
Všetky OM-D majú bohaté možnosť nastavení. Len ťažko nájdete fotoaparát, ktorý by ste mohli takto kustomizovať. Je tu 6 programovateľných tlačidiel, prepínač funkcie rollerov a do toho pripočítajte aj zdvojené funkcie kombinácie tlačidlo + rollery. Aj tak by som prijal aspoň jeden používateľský expozičný režim, s radosťou by som ho vymenil za program snímania triptychov. Tento nedostatok sa dá obísť. Stačí uložiť nastavenie do pamäte Myset, ktorú potom nadviažete na niektoré funkčné tlačidlo. Je to vlastne dokonca rýchlejšie ako otočiť voličom programov.
Fotoaparát má funkciu tichej uzávierky, keď sa použije elektronická uzávierka miesto mechanickej štrbinovej. Vtedy je fotoaparát úplne tichý, len na hranici počuteľnosti zaznamená privretie a otvorenie clony. Lenže aj v režime mechanickej uzávierky je fotoaparát veľmi tichý. Mnohí asi tichý chod ani nevyužijú, a to ani v kostole či pri fotení. Za toto má Olympus u mňa veľké plus.
Túto jar som sa pri fotení kvetov vybláznil. Väčšinu som nafotil objektívom M.Zuiko 40-150/2,8G, ktorý sa ukazuje ako jeden z najuniverzálnejších objektívov, akým som fotografoval. Má pekný bokeh, je rýchly, výborne zvláda detaily a, samozrejme, je aj kvalitný. Táto fotografia je zo série, ktorú som fotil za veterného počasia. Pri pohľade do hľadáčika som si pomyslel, že ak budem mať aspoň jeden záber ostrý, bude to zázrak. Konáre sa neustále knísali vo vetre a zaostriť presne tam, kde chcem, sa zdalo nemožné. Keď som stlačil spúšť, takmer vždy sa záber podaril. Špecifickú farebnosť som dosiahol použitím funkcie Color Creator.
Poďme sa pozrieť na rýchlosť. Začnem štartom, ktorý je pomalý, trvá niekoľko sekúnd, kým sa fotoaparát preberie k životu. Ešte horšie je na tom, keď zaklopíte displej a využívate hľadáčik. Prístroju nezmyselne dlho trvá, kým zareaguje na senzor priblíženia oka. Tento problém nevyriešil ani nový firmvér 1.1, azda ďalší už áno. Preto odporúčam mať displej otočený k sebe. Potom vás zdržuje len štart.
V režime AF-S je zaostrovanie rýchle rovnako ako pri zrkadlovke. Reakcia spúšte je okamžitá. Výber zaostrovacích bodov dotykom na displej je silne návykové. Pri portréte určite vyskúšajte zaostrovanie na oko, funguje výborne a vy sa vyhnete meneniu AF bodu a prekompozícii.
Kontinuálne zaostrovanie je najrýchlejšie zo všetkých fotoaparátov CSC, pokročilej zrkadlovke sa nevyrovná. Príjemné je, že AF body pokrývajú podstatne väčšiu plochu. Odpadu je pomerne málo, menej ako pri niektorých zrkadlovkách s horším zaostrovaním. Do fotenia pohybu sa môžete smelo pustiť. Chýba tu istota, ktorú vidíte v optickom hľadáčiku.
V režime AF-S je zaostrovanie rýchle, ani v režime AF-C to nie je najhoršie. V kategórii fotoaparátov CSC je Olympus špička. Zrkadlovkám sa však stále nevyrovná. Odpadu nie je veľa. Len o trochu viac ako pri DSLR. Fotoaparát môžete smelo použiť aj na fotografovanie pohybu, len sa pritom nebudete cítiť komfortne. V hľadáčiku to vyzerá, akoby fotoaparát nevedel vôbec zaostriť, pritom po stlačení spúšte uvidíte, že je fotografia ostrá. Neustále preto cítite neistotu.
Veľkú radosť som mal z toho, ako si fotoaparát poradí pri fotení reportáže. Podľa potreby som používal hľadáčik alebo displej, ocenil som aj dostatočne veľký buffer.
Olympus OM-D E-M1 ostáva stále rýchlostným šampiónom v rade OM-D. Testovaný fotoaparát má takisto impozantné parametre. 10 obr./s môže závidieť nejedna profesionálna zrkadlovka. Pri bežnom akčnom fotení takúto kadenciu ani nevyužijete, praktickejšie je zvoliť menej obrázkov za sekundu. Buffer je dostatočne veľký, aby ste pri fotení nemuseli čakať na jeho vyprázdnenie. Dokonca aj pri sériových záberoch môžete použiť tichý režim.
OM-D, ktoré používam, majú výklopný displej. Plne otočný je ešte praktickejší a rieši komponovanie pri fotení na výšku. Vynikajúce sú jeho pozorovacie uhly. Dobre je čitateľný aj na slnku. Pri fotení kvetov z podhľadu som ocenil jeho variabilitu a aj funkciu výberu ostriaceho bodu dotykom. Komfortnejšie to azda ani nejde. Už ma prestanú fotiť kamaráti, ako si líham na zem pre lepší záber.
Výborný je aj hľadáčik, veľkosťou prekoná FF zrkadlovky, navyše je jemnozrnný. Ak som nastavil monochromatický obrazový profil, nebol obraz úplne neutrálny, ale s miernym zeleným tónovaním.
Dostávame sa k stabilizácii obrazu. Olympus používa stabilizáciu pohybom snímača. Výhoda tohto riešenia je v tom, že stabilizácia funguje pri všetkých objektívoch, dokonca aj manuálnych, nasadených cez adaptér. Vtedy však musíte nastaviť ohniskovú vzdialenosť objektívu, aby fotoaparát vedel optimalizovať stabilizáciu. Pri použití objektívov Panasonic, ktoré majú zabudovanú optickú stabilizáciu obrazu, sa môžete rozhodnúť, ktorej stabilizácii dáte prednosť. Účinnosť stabilizácie podľa medzinárodných noriem je až 5 EV stupňov. To je absolútna špička. Navyše je 5-osová, to sme si povedali už pri špecifikáciách. Môžem potvrdiť, že účinnosť je nielen na papieri, ale aj v praxi. Fotiť v prepočte 300 mm objektívom s časmi okolo 1/30 s nie je problém. To, že sa môžete na stabilizáciu spoľahnúť, vám dovoľuje používať dlhšie časy, a tak môžete použiť nižšiu citlivosť a na fotografiách budete mať menej šumu.
Použitie Wi-Fi je zlepšené vďaka aktualizácii aplikácie pre inteligentné zariadenia. Stále mi chýba spárovanie cez NFC, ktoré je rýchlejšie a pohodlnejšie. Aplikácia OI.Share funguje ako diaľkové ovládanie, dokáže importovať fotografie a pridávať geotagy. Zlepšená je podpora ovládania nahrávania videa.
Výdrž
Slabina fotoaparátov CSC, permanentný živý náhľad a k tomu účinný stabilizátor, si vyberá daň na výdrži. Tá je polovičná či dokonca tretinová oproti zrkadlovke APS-C. S tým nič nenarobíte, minimálne dve batérie sú nevyhnutné. Inak asi po 300 záberoch môžete smutne pozerať, aký je fotoaparát krásny, ale nepoužiteľný. Pri akčnom fotení je výdrž o niečo väčšia. V porovnaní so Sony A7 II, ktorú tiež testujem, nie je Olympus taký nenásytný pri prechádzaní menu, nastavovaní parametrov a prezeraní záberov, tam je úbytok kapacity pri Sony takmer neuveriteľný.
Olympus FL-LM3
K fotoaparátu je dodávaný zaujímavý externý blesk. Napájaný je priamo z fotoaparátu. To poznáme aj z iných fotoaparátov CSC. Olympus išiel najďalej, čo sa týka konštrukcie takéhoto typu blesku, ktorý nahrádza vstavaný blesk. Nevyniká výkonom, ale hlava blesku je výklopná (o 90°) aj otočná (o 360°). Výbojka je položená vyššie, ako je bežné, čo by malo zmenšiť riziko vzniku červených očí. Pätica je štandardná. Na Mark II vlastne už chýba špeciálny konektor na príslušenstvo. Blesk je taký pekný, že sa určite nájde dosť záujemcov, ktorí by si ho zadovážili na iné OM-D alebo PEN. Majú smolu, zmena spôsobu napájania si vyžiadala aj úpravu konektorov na fotoaparáte. A tú nijaký iný Olympus zatiaľ nemá.
Obrazová kvalita
Dlho som čakal, kým budem môcť spracovať RAW z tohto fotoaparátu. Preto som JPG využíval viac, ako mám vo zvyku. A neľutujem. Spracovanie obrazu v tomto formáte je excelentné. Srdce mi oblažil najmä Color Creator, jedinečná funkcia mixovania farieb. Jeho účinok nájdete aj v niektorých častiach videa. Color Creator a jarné kvety patria k sebe. Obľubujem aj monochromatický profil.
To však platí len pre nízke citlivosti. Pri vyšších sa niekedy nepekne prejavuje odšumovací algoritmus, niekedy prekvapí čistotou.
JPG, ISO 1000, bez odšumovania a doostrovania
V porovnaní s ostatnými modelmi OM-D vrátane starej 5-ky nevidno rozdiel. Novinka má prakticky rovnaký dynamický rozsah i šum. Na výraznejšie zlepšenie si budeme musieť ešte počkať. Menší snímač MFT slušne konkuruje fotoaparátom APS-C Sony a Canon, poráža Samsung, na Nikon (DSLR) a Pentax (DSLR) nestačí ani úrovňou šumu, ani dynamickým rozsahom.
Pri 16 Mpx rozlíšení je optimálny tlačový formát asi 70 × 50 cm, pri extrapolácii vytlačte veľmi dobrú kvalitu aj na šírku 1 m. Šum budem posudzovať práve na formát 70 × 50 cm. Veľa záleží na tom, či na fotografii prevládajú svetlá alebo tiene. V tieňoch je šum výraznejší. Pri tlači sa šum prejaví nepatrne pri ISO 1600, čakal som výraznejší nárast pri ISO 3200, ten je až pri ISO 6400. To už ho na fotke neprehliadnete. Je toto koniec použiteľnosti? S prižmúrením oka je použiteľné aj ISO 12 800, prípadne ISO 16 000. Maximálna hodnota ISO 25 600 je už nepoužiteľná. Oproti ostatným Olympusom sa miera šumu nepatrne zmenšila, pokrok vidno vo vykreslení jemných detailov. Nie je to výrazný rozdiel a v praxi sa ním netreba zaoberať.
Aktuálne modely OM-D majú vyrovnaný výkon. Zdroj: dxomark.com
Video
Funkcia videa výrazne ťaží zo zlepšenej stabilizácie obrazu, rýchlejšieho grafického procesora a zlepšeného zaostrovacieho algoritmu. Doterajšie modely mali problém najmä s kontinuálnym zaostrovaním. No vlastne bolo vo videu prakticky nepoužiteľné. Zlepšenie nie je len také „troškové" (nie toho režiséra), ale riadne.
Bez akýchkoľvek pochýb možno o OM-D E-M5 Mark II vyhlásiť, že je aj výbornou videokamerou. Nie som nijaký videographer, video točím len príležitostne. Neovládam to, nemám ani žiadne špeciálne vybavenie okrem statívu. Nedokážem dostatočne oceniť špičkový videovýstup na fotoaparáte, pri ktorého obsluhe musím mať skúsenosti oskarového kameramana. Na výstup som náročný, chcem si video pozerať na veľkom monitore a na ešte väčšom televízore a nechcem mať pritom pocit, že som to nakrúcal starou kamerou Hi8. Chcem kinematický vzhľad, a to bez námahy. Chcem ako amatér len chytiť fotoaparát, prepnúť na video a stlačiť červené tlačidlo, o zvyšok nech sa postará fotoaparát. A tento sa stará veľmi starostlivo.
Obrazová kvalita
Obrazová kvalita videa je pri Olympuse priemerná, pri fotoaparátoch PEN dokonca podpriemerná. Malý dátový tok si vynucuje vysokú kompresiu obrazu. Mark dvojka je však iná. Dátový tok vzrástol niekoľkonásobne (až na 77 Mb/s) a na videu to vidno. Samo osebe by mi to nestačilo. Načo je mi špičková obrazová kvalita, keď by vo videu bolo vidno rušivé preostrovanie či zmeny expozície a ešte je aj roztrasené?
Výrazný pokrok je pri stabilizácii. Zlepšené gyroskopické senzory v spolupráci s rýchlejšou a jemnejšou stabilizáciou zabezpečujú výrazne hladšiu stabilizáciu. Odpadá tým nutnosť mať fotoaparát neustále na statíve alebo použiť stabilizačné zariadenie, napr. steadycam. Samozrejme, tie sa naďalej odporúčajú. Stabilizácia má dva režimy: stabilizácia pohybom snímača a stabilizácia pohybom snímača + digitálna.
Video zo Sandbergu na Devínskej Kobyle som celé snímal z ruky s použitím teleobjektívu 40-150 mm. Aj pri použití najdlhšieho ohniska (EQ=300 mm) je účinnosť stabilizácie vynikajúca.
Zlepšenie je v zaostrovaní. Preč je neustále doostrovanie. Preostrovanie z popredia na pozadie a naopak je veľmi plynulé, nemusel by sa zaň hanbiť ani profesionálny asistent kameramana. Dotykom môžete zvoliť, kam má fotoaparát zaostriť, a on to urobí prirodzene a plynulo.
Pokročilí videograferi obľubujú plochý obrazový profil, tu ho nenájdete, musíte si prispôsobiť niektorý z ponúkaných. Doslova ma dostala funkcia Color creator, ktorou si nastavíte farby tak, že priamo pri nakrúcaní vykonáte color grading, ktorý by ste inak robili postprocesom. Použil som ho aj v ukážkových videách.
Nastaviť môžete všetky expozičné parametre, nie však počas záznamu. Na video môžete aplikovať obrazové profily, niektoré umelecké efekty a špeciálne videoefekty (starý film, strobo).
Fotoaparát má zabudovaný vstup na externý mikrofón, teda už nie cez adaptér. Výstup na slúchadlá budete hľadať márne. Výrobca ho zabudoval do nového gripu.
Pripravenosť na video je vzorná. Vstup na mikrofón je zabudovaný. Slúchadlový výstup je súčasťou doplnkového gripu.
Ani OM-D E-M5II nepriniesol 4K video v bežnom amatérskom videu ťažšie využiteľné. V profi sa stáva štandardom. Kto potrebuje 4K video a fotoaparát optimalizovaný na jeho snímanie, zvolí konkurenčný Panasonic Lumix GH4. Olympus zostáva viac fotoaparátom ako kamerou. Video zvláda výborne. Pre mňa osobne je oveľa využiteľnejšie než z mojej zrkadlovky. Olympus môžem zobrať do ruky a bezproblémovo točiť. Nezaoberať sa stabilizáciou a zaostrovaním. Tak ako keby som mal v ruke videokameru.
Keby som si mal ako náročnejší amatér vybrať fotoaparát, ktorý nahradí kameru, má veľmi dobrý videovýstup a pritom je nenáročný na používanie, bol by to práve tento model.
Olympus OM-D E-M5II vs. E-M5
Rozdiely sme si už dostatočne opísali. Oplatí sa upgradovať? Rozhodne áno, a to bez zaváhania.
Olympus OM-D E-M5II vs. E-M10
Nový E-M5II je vyšší model a E-M10 prekonáva vo všetkom. Porovnateľný je len obrazový výstup v štandardnom režime snímania. Novinka má lepšie video, účinnejší stabilizátor, úplne otočný displej, lepšiu ergonómiu, ktorú môžete ešte zlepšiť gripmi. Jediným tromfom E-M10 je cena a pre niekoho ešte o niečo menšie rozmery.
Olympus OM-D E-M5II vs. E-M1
Novinka prekonáva najvyšší model vo videu. Nový grafický procesor umožňuje rýchlejšie spracovanie obrazu. To pri E-M1 nedokáže ani nový firmvér. Aj úplne otočný displej je pri videu výhodou. Plynulejšie je kontinuálne zaostrovanie, účinnejší je stabilizátor. Ak hľadáte fotoaparát, ktorý plnohodnotne nahradí videokameru, je to práve model OM-D E-M5II.
Vyšší model OM-D E-M1 je rozhodne ergonomickejší, čo sa týka držania i ovládania. Z môjho pohľadu pomerne výrazne. Má väčší buffer, ktorý využijete pri sériovom snímaní. A naďalej zostáva jediným modelom, ktorý plne podporuje staršie AF objektívy, vyrobené pre zrkadlovky Olympus E.
Olympus OM-D E-M1 - rodený klasik
Konkurencia
V prvom rade konkurenčnou výhodou Olympusu je celková vyváženosť systému. Výborný fotoaparát (y) s kvalitným výstupom, bohatou funkcionalitou a kvalitným širokým portfóliom objektívov. Chyby sa hľadajú len ťažko. Vďaka tomu poráža aj papierovo lepších súperov. S Olympusmi sa dobre fotí bez toho, aby vás znervózňovali chyby, a to je veľmi dôležité.
V kategórii CSC patrí medzi konkurentov najmä model Sony A6000. Ponúka najmä snímač s väčším dynamickým rozsahom a o málo menším šumom. Je dobre vybavený, ale ponuka objektívov je horšia, a tak schopnosti fotoaparátu ani nevyužijete. Olympus je ergonomickejší, vybavenejší s výhodou dotykového displeja. Navyše má aj zabudovanú stabilizáciu.
Ďalej tu máme už len konkurentov z vyššej triedy: modely Sony A7 a Fujifilm X-T1. Sony tu kraľuje veľkým FF snímačom a pri modeli A7 II ponúka aj zabudovanú stabilizáciu. Rovnako ako pri A6000 je tu problém v objektívoch, ktorých je zatiaľ poskromne a niektoré nedosahujú takú kvalitu, ako by sa očakávalo. Ak nepotrebujete video, zaujímavejší súper je Fujifilm. Ten osloví svojím charakteristickým obrazovým výstupom a zaujímavým, rýchlo rastúcim portfóliom objektívov. A to zaujímavých objektívov. Olympus kontruje zabudovanou stabilizáciou, lepším videom, dotykovým displejom, lepšou ergonómiou, funkcionalitou a môže využívať aj širokú paletu objektívov.
Na záver tu máme digitálne zrkadlovky. Napríklad Canon EOS 70D, Nikon D7100/7200 či Pentax K-3/K-3 II. Prednosťou zrkadloviek je širšia ponuka objektívov, to, že mnohé sú cenovo nedostupné, neriešim. Stále lepšie zvládajú kontinuálne zaostrovanie. S CSC Olympus sa fotí ľahšie a zábavnejšie. Aj tu je prednosťou 5-osová stabilizácia a dotykový otočný displej. Video je nenáročnejšie na obsluhu. Ak nemáte ambície v budúcnosti používať vysoko svetelné superteleobjektívy, fotiť primárne šport či wildlife, sú dnes CSC-čka na bežné fotenie vhodnejšie. Plusom sú, samozrejme, menšie rozmery a nižšia hmotnosť. Keby ste potrebovali výrazne lepší obrazový výstup (teoretický), museli by ste investovať do plnoformátovej zrkadlovky. Z vlastnej skúsenosti musím povedať, že prechod na FF sprevádza rovnako veľa negatív ako pozitív. Majitelia takýchto fotoaparátov by boli prekvapení, koľko fotografických žánrov sa ľahšie a kvalitnejšie dá nafotiť fotoaparátom CSC s menším snímačom Micro 4/3.
Príslušenstvo
K fotoaparátu je viac príslušenstva, ako je zvykom. Vypustením konektora na špeciálne príslušenstvo zmizla podpora makro tykadiel a malého externého mikrofónu, nie je ich však škoda.
Olympus má k dispozícii najväčšie portfólio objektívov zo všetkých systémov CSC. K vyobrazeným pripočítajte aj objektívy Panasonic G a niekoľko ďalších objektívov od takých výrobcov, ako sú Sigma, Tokina, Samyang, Kowa atď. Cez adaptéry pripojíte k fotoaparátu takmer akýkoľvek objektív.
Plusy a mínusy
+ kvalita spracovania, odolnosť
+ obrazová kvalita
+ úplne otočný dotykový displej
+ kvalita hľadáčika a displeja
+ rýchlosť zaostrovania
+ funkcionalita
+ množstvo funkčných tlačidiel
+ 5-osová optická stabilizácia
+ multishot
+ vysoká snímková frekvencia + primerane veľký buffer
+ kvalita videa
+ jednoduchosť snímania videa
+ externý blesk
+ tichá uzávierka + úplne tichý režim
+ art efekty
- pomalší štart
- horšia ergonómia držania bez gripu
- nemá NFC
- obmedzenia funkcie Multishot
- nepodporuje objektívy Zuiko tak ako OM-D E-M1
- nemá používateľsky nastaviteľný expozičný program (dá sa obísť)
- prebúdzanie v režime s vypnutým displejom
Záver
Nový Olympus OM-D E-M5II je bez pochýb veľmi vydarený fotoaparát. Zlepšení oproti predchodcovi je veľa a verím, že mnohí majitelia prvého OM-D prejdú na novší model. Niet prečo váhať.
Zlepšenia oproti predchodcovi sú výrazné a sú presvedčivým dôvodom na omladenie výbavy. K prvej E-M5 som si vzťah nevytvoril, ale tu je to inak. Vidím to tak, že sa stane mojím hlavným fotoaparátom (CSC), ako druhé telo budem brať E-M10 a E-M1 budem používať zriedkavejšie s ťažkými teleobjektívmi. To som si myslel, že E-M1 zostane mojím hlavným fotoaparátom. Zlepšený stabilizátor a úplne otočný displej pre mňa znamenajú veľkú prednosť.
Veľmi chválim video. Zlepšila sa jeho kvalita, AF je výborný a 5-osová stabilizácia bezkonkurenčne fantastická. S týmto fotoaparátom sa vynikajúco nakrúca.
Obrovská prednosť Olympusov OM-D je to, že sa s nimi veľmi dobre pracuje. Obrazový výstup je vynikajúci. Podieľajú sa na tom rýchle zaostrovanie, spracovanie obrazu, kvalitné objektívy, stabilizácia obrazu, príkladná funkcionalita. Fotiť novým OM-D E-M5 Mark II ma nesmierne baví. Čo ma nebaví, je vypisovanie komplikovaného označenia modelu :-).
Nová päťka neprináša vyššiu obrazovú kvalitu, to si budeme musieť počkať na novú generáciu snímača MFT. Pokrok v oblasti stabilizácie obrazu pohybom snímača čiastočne nahrádza stagnáciu v konštrukcii snímača. Nový režim Multishot je použiteľný a ja ho rozhodne budem používať vždy, keď budem mať príležitosť a využitie.
Pýtam sa však, načo ten skladaný grip? Ak niekto chce malé OM-D, môže si kúpiť E-M10. OM-D E-M5II mohol mať už od výroby pevný výraznejší grip a ergonómiou sa tak blížiť vyššiemu modelu, ktorému sa blíži aj cenou. Ja som testoval s gripom bez batériového spodku. Neviem si bez neho predstaviť fotoaparát používať, najmä v spojení s objektívom M.Zuiko 40-150/2,8 Pro.
Pre mňa má fotoaparát asi len jediné skutočné mínus, a to za pomalé nabiehanie obrazu v hľadáčiku pri zaklopenom displeji a zdržanie pri štarte.
Fotím teraz aj so Sony A7 II. a špičkovými Zeissmi 55/1,8 a 35/2,8. Výborná zostava, ktorá mi potvrdila, že veľký snímač nie je všetko. Chýba mi schopnosť fotiť detaily a dotykové ovládanie. Slabšie portfólio objektívov zapríčiňuje, že nedokážem naplno využiť potenciál fotoaparátu. Poslednými odsekmi som chcel povedať, že nemôžete posudzovať len samotný fotoaparát, ale komplexný systém. To, čo snímaču Micro 4/3 chýba, doháňa výrobca objektívmi a lepšou funkcionalitou.
Zdroj: ephoto.sk