Rekuperácia elektromobilov a absencia zvuku motora spôsobuje kinetózu
Pohybová nevoľnosť v elektrických vozidlách (EV) je skutočný problém, s ktorým sa stretávajú niektorí vodiči a cestujúci. Jednou z hlavných príčin je silné rekuperačné brzdenie, ktoré rekuperuje maximum energie a pri nesprávnom riadení môže byť prudké. V tejto súvislosti sa spomínajú najmä vozidlá Tesla pre ich trhavé a prudké brzdenie. Rýchla akcelerácia a nedostatok zvuku v elektrických vozidlách môžu tiež dezorientovať cestujúcich, najmä tých, ktorí sú zvyknutí jazdiť v benzínových vozidlách.
Okrem toho vizuálne a zvukové vstupy v elektromobile nie sú v súlade s tým, čo mozog očakáva počas pohybu, čo takisto prispieva k nevoľnosti z pohybu. Výskumníci tento jav skúmali a zistili, že miera nevoľnosti z pohybu má tendenciu časom stúpať, najmä pri vyšších úrovniach pozdĺžneho trhnutia spôsobeného rekuperačným brzdením. Výrobcovia automobilov však pokračujú v zdokonaľovaní technológie elektrických vozidiel a tieto problémy sa dajú riešiť.
Niektoré modely EV, ako napríklad Hyundai Ioniq 5 N a Cadillac Lyriq, majú zabudované funkcie, ako je falošné radenie a umelé zvuky motora, aby poskytli známy zážitok z jazdy a znížili kinetózu. Tieto snahy sľubne prispievajú k tomu, aby sa elektrické vozidlá stali príjemnejšími pre vodičov aj cestujúcich. K dispozícii sú aj niektoré odporúčania pre majiteľov EV na minimalizáciu účinkov nevoľnosti z pohybu.
Napríklad nastavenie elektromobilu na ekologický režim môže znížiť citlivosť plynového pedála a vytvoriť uvoľnenejší zážitok z jazdy. Niektorí odborníci odporúčajú nastaviť plynový pedál tak, aby napodobňoval pohyb a ovládanie vozidiel s benzínovým pohonom. Okrem toho sa vodiči môžu rozhodnúť úplne vypnúť rekuperačné brzdenie, ak sa im zdá príliš rušivé.
Zdroj: abcnews.go.com.
Zobrazit Galériu