S_1124_Gaming Advertisement S_1124_Gaming Advertisement S_1124_Gaming Advertisement

Sony PlayStation VR: 10 dní vo virtuálnej realite

0

Sprostredkovať zážitok z virtuálnej reality niekomu, kto ešte nemal šťastie si ju vyskúšať sám, je neľahká úloha. Pokiaľ sa spýtate známeho, ktorý si práve zložil headset z hlavy, aké to bolo, v lepšom prípade dostanete odpoveď na spôsob: „Realistické, ako keby som tam bol.“ V tom horšom: „Bomba, fakt bomba!“ Pretože uskutočniť objektívny a informačne bohatý test VR jedným človekom je nemožné, uchopili sme to z opačného konca a nechali ho testovať iných, a síce prizvané príbuzenstvo rôznych vekových skupín. My sme však boli pri tom a z jednotlivých výpovedí a reakcií sa snažili vyťažiť maximum.

Budete nadšení

Vždy sa nájde niekto skeptický, kto sa pozerá na vec asi takto: „To som teda zvedavý, čo je také revolučné na sledovaní displeja v škatuľke.“ Po praktickej ukážke však dotyčný rýchlo a rád zmení názor a je rovnako nadšený ako ostatní. Z pohľadu technického redaktora, ktorý na všetkom musí nájsť nejaké negatívum, si neodpustíme komentovať hrubší raster, než ste zvyknutí z ostatných zariadení. Mriežka je pri 960 × 1080 px (na každé oko) z takej malej vzdialenosti po riadnom zväčšení síce neprehliadnuteľná, no dá na ňu zvyknúť a perfektná atmosféra ju prebije tak efektívne, že po pár dňoch hrania sa s týmto nedostatkom zžijete a do 2D na plochom monitore sa už budete vracať iba neradi.

Z pohľadu nárokov na kondíciu je však virtuálna realita pre telo podstatne vyčerpávajúcejšia. Mozog, ktorému je mnoho vecí z tohto priestoru neprirodzených, dokáže opantať veľmi rýchlo. Viac než polovica testovaných osôb potvrdila, že sa im pri jazde hor­skou dráhou postojačky podlamujú kolená. Dobrá správa je, že aj toto sa dá trénovať a po čase sa už tento efekt nedostaví. Keď však máte raz strach z výšok, budete ho mať zakaždým rovnako aj vo svete VR. Takisto sa budete reflexívne uhýbať predmetom letiacim do očí či reagovať na všetko, s čím interagujete. A to ešte oveľa ochotnejšie ako pri tradičnom 3D stereoskopickom ­zobrazení, ktorého rozvoj sa prirodzene končí, aj čo sa týka kinematografického priemyslu. Efekt obrovského plátna zabezpečí aj headset VR, a to ani nemusíte vystrčiť päty z obývačky. Technologická výhoda kina je už azda iba v tom, že vás energicky nevyšťaví.


Kamera snímajúca modré LED, ktoré sú na helme spredu, po bokoch i zozadu

Deťom i krátkozrakým

Hmotnosť 654 gramov je síce v prípade Sony vyššia, než má Oculus Rift aj HTC Vive, no z ťažoby obavy mať nemusíte, stále je pomerne ľahký. Kontakt s hlavou navyše spríjemňuje mäkké čalúnenie, ktoré je zvolené na správnych miestach. Jednak v záhlaví a kopíruje aj priestor okolo čelovej kosti. Tienidlá po bokoch a zospodu sú gumené, z rovnakého materiálu je i priechodka na nos, ktorá je síce dostatočne veľká, ale nozdier sa predsa len dotýka, čo môže niekomu prekážať.

Možnosti veľkostného prispôsobenia sú široké. Do mier Sony sa zmestia aj naozaj veľké hlavy, ale nebude padať ani školákom vo vývoji. Detičky predškolského veku sú už pod mieru, ale tým to na hlavu, samozrejme, ani nepatrí. Na menších hlavách i dospelých ľudí však môže dochádzať k presvitaniu okolitého svetla zospodu. To preto, že časť s okulármi ani pri hraničnom dotiahnutí nemusí ideálne priľnúť k lícnym kostiam. V tmavej miestnosti to však nepredstavuje problém.

O nič ukrátení nie sú ani ľudia so zrakovým hendikepom. Headset síce neobsahuje nijaký prvok umožňujúci dioptrické korekcie, ale pokojne si ho môžete nasadiť spolu s vlastnými okuliarmi, aj na to výrobca myslel – priestoru je dosť na všetko. Tým, samozrejme, nechceme tvrdiť, že dlhodobé sledovanie elektronických ­displejov z pár centimetrov je zdravotne neškodné. To určite nie je, záťaž na organizmus je evidentná, jedna slečna sa po pár minútach hrania v tvári spotila tak, že bolo treba dokonca poutierať zahmlené šošovky. Časový strop pre väčšinu ľudí, než začínali vnímať nadmerné vyčerpanie, je okolo dvadsať minút. Zdá sa, že deti sú v tomto imúnnejšie než dospelý jedinec.

Zatiaľ slabá podpora

Sony VR je plne kompatibilné iba s konzolami PlayStation, na čom nevidíme nič zlé, iba konštatujeme. Podtitulkom narážame skôr na obmedzenú softvérovú podporu a vlastne tak trochu i tú hardvérovú. Fakt je, že zatiaľ existuje iba minimum titulov, ktoré by nespadali do kategórie technologických ukážok, čo chápeme, pretože vývoj pre stále okrajovú platformu je obrovské riziko. To bolo ochotné podstúpiť štúdio Capcom, jeho Resident Evil (VII) je zatiaľ najprogresívnejšia podporovaná hra. Pri jej hraní sme strávili pomerne veľa času. „Domáca“ exkurzia domom hrôzy je síce naozaj návyková, no kombinácia fyzického pohybového ovládania s doplnkovým pohybom vpred či natáčaním na gamepade nepatrí k tomu, čo by sme si pochvaľovali. V tomto ohľade je prirodzenejšia nízkorozpočtová „ľakačka“ Rush of Blood, kde ruky ovládate pohybovými ovládačmi Twin Pack. Treba však dodať, že táto hra od vás nevyžaduje žiadnu akceleráciu, tá je automatická.

Skvelé, ale nedokonalé

Z oživenia konceptu VR so značnou modernizáciou pôvodného návrhu a zavedenia do bežného predaja máme naozaj radosť, komunikáciu medzi človekom, zobrazením a pohybovaním sa v počítačovej grafike posúva na úplne novú úroveň.

Nejaké výhrady k Sony PlayStation VR síce máme, no vzhľadom na to, že ide o prvotinu, musíme tento headset pri jeho pomerne nízkej cene hodnotiť pozitívne. Už teraz sa však tešíme na to, keď vývojári prídu s ovládačmi, ktoré prenesú do virtuálnej reality aj pohyb nôh a ideálne bude všetko bez káblov. Takto ťaháte za sebou dva zväzky káblov, jeden masívny z headsetu a potom nezávisle slúchadlový, ktorého jack sa zapája do ovládača na kábli pre okuliare. To v praxi dokáže obťažovať. 

Zvýšené rozlíšenie takisto na seba nenechá čakať, otázne je, akým spôsobom to Sony zrealizuje tak, aby doňho stačil výkon súčasných ­konzol, ktoré len nedávno uviedol na trh. Cena headsetu sa začína na 370 eurách, pričom budete musieť dokúpiť za 48 eur kameru a súčasťou príslušenstva nie je ani súprava pohybových ovládačov Twin Pack, tá stojí 63 eur.

PLUSY, MÍNUSY:

+ Ponúka jedinečný zážitok, pomerne lacná plnohodnotná vstupenka do sveta VR, pohodlná ergonómia, presné reakcie
- Hrubší raster, obmedzená interakcia s pohybmi ľudského tela, rýchlo vyčerpáva ľudský organizmus, málo podporovaných hier

HODNOTENIE:

Cena/hodnota: 90 %
Kvalita obrazu: 70 %
Vyhotovenie: 90 %
Výbava: 80 %
Celkovo: 83 %

• Cena: 370 EUR (bez kamery a ovládačov)

Hru Resident Evil VII poskytol na test e-shop MALL.sk

Zobrazit Galériu

Ľubomír Samák

Všetky autorove články
sony PlayStation VR

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať