CANON_112024 CANON_112024 CANON_112024

Testujeme aktuálne fotoaparáty

Archív NXT
0

V aktuálnom vydaní testujeme najnovšie fotoaparáty z rôznych cenových skupín, aby si každý mohol vybrať. Máme tu novinky od firiem Panasonic, Sony a Nikon.

Panasonic LUMIX DMC-FZ1000

Pana_lumix-v-jednom.jpg

V Panasonicu sú majstri ultrazoomových fotoaparátov, takže určite neboli nadšení z kvalít a úspechu modelu SONY RX10, ktorý spojil výhody silného zoomovacieho objektívu so snímačom väčšieho formátu 1", ktorý dobre poznáme z kompaktov SONY RX100 a systému Nikon 1. Odpoveďou Panasonicu je FZ1000 s navlas rovnakým 20 Mpx snímačom, ktorý si na svojho konkurenta prichystal zaujímavé zbrane. Prvou je dvojnásobný rozsah zoomu, ktorému za obeť padla svetelnosť. Kde Sony prekvapilo objektívom, ktorý prepúšťa rovnaké množstvo svetla v každom bode jeho rozsahu 24 ÷ 200 mm (asi 8× zoom), prichádza Panasonic s rozsahom 25 ÷ 400 mm (16× zoom) a klesajúcou svetelnosťou F2.8 až F4, čo však stále možno považovať za veľmi svetelný objektív. V kombinácii s 5-osovou stabilizáciou obrazu a prekvapivo vysokou ostrosťou v celom rozsahu je táto optika veľmi silnou stránkou FZ1000.

Druhá zbraň je skutočnosť, že ide o prvý kompakt schopný zaznamenať 4K video. Na výber je záznam 4K s dátovým tokom 100 Mb/s do formátu MP4 alebo full HD 60/50 FPS a s tokom 28 Mb/s, pričom zvoliť si môžete záznam MP4 aj AVCHD. Špecialitou je vysokorýchlostný záznam full HD pri 120 obrázkoch za sekundu. FZ1000 za toto môže ďakovať svojmu 4-jadrovému procesoru Venus. Pri nakrúcaní si môžete pomôcť ostrením prostredníctvom funkcie focus peaking a využiť výpomoc s expozíciou cez zebrované zobrazenie pre/podexponovaných plôch. Sú tu však isté kompromisy, zrejme preto, aby príliš nekonkuroval modelu GH4, napríklad neprítomnosť konektora na slúchadlá. Chýba aj možnosť použiť Auto ISO počas nakrúcania či mimoriadne užitočný stmavovací filter ND (možno použiť externý). Konkurent od Sony síce ponúka maximálne full HD, no má všetky vymenované chýbajúce funkcie. Okrem toho oba modely ponúkajú možnosť zaslať nespracovaný videosignál cez HDMI do externého rekordéra. Skrátene povedané, z hľadiska videa vo full HD sú na tom oba modely kvalitatívne veľmi podobne, produkujú krásne čisté video s možnosťou použiť mnoho nástrojov, RX10 je trošku lepší ako pracovný nástroj, FZ1000 zase vedie v ponuke 4K alebo 120 FPS záznamu.

FZ1000 je veľmi silný nástroj aj z fotografického hľadiska, po GH4 napríklad zdedil rýchle zaostrovanie funkciou Depth-from-Defocus (hĺbka z rozostrenia), vďaka ktorej dokáže aparát ostriť porovnateľne rýchlo so zrkadlovkami. To znamená, že patrí k vôbec najrýchlejším v tejto triede. Svoju svižnosť potvrdzuje aj v disciplíne sekvenčných záberov, zvládne fotiť 12 záberov za sekundu, respektíve 7 záberov s priebežným ostrením, pri ktorom vie pomerne úspešne sledovať pohyb subjektu. Mechanická uzávierka má veľký rozsah rýchlostí od minúty po 1/4000 sekundy, pričom na dokonale tiché fotenie môžete použiť elektronickú uzávierku s rýchlosťou až 1/16000 sekundy (v týchto parametroch jasne poráža RX10). Čo sa týka výkonu pri vyšších ISO, platí približne to, čo pri ostatných implementáciách tohto čipu. Po ISO 3200 sú zábery čisté a bez prehnaného rozmazávania, vhodné aj na väčšiu tlač. Vyššie už by sme si dávali pozor na plánované použitie fotografie, špeciálne v slabšom svetle už vidno strácajúce sa detaily. Pokiaľ radi ovládate aparát na diaľku, poteší vás prítomnosť Wi-Fi s možnosťou prepojenia so všetkými smart zariadeniami od mobilu vyššie. Kombinácia živého náhľadu na tablete a dokonale tichého režimu by sa mohla hodiť na fotky divých zvierat alebo nevtieravú pouličnú fotografiu.

Telo aparátu sa môže pochváliť výborným hľadáčikom OLED s 2,36 miliónmi bodov (1024 × 768 bodov × 3 RGB pixely), plusom je aj trojpalcový úplne výklopný displej (teda aj na polohy selfie), žiaľ, bez dotykového ovládania. Celá konštrukcia je pomerne veľká a ťažká, na trhu dokonca nájdete menšie zrkadlovky. Skladá sa prevažne z plastov a pôsobí menej odolne než málinko menší RX10, ktorý má výhodu v odolnosti proti prachu a vlhkosti. FZ1000 zase vedie v lepšom úchope a hlavne v podstatne silnejšom blesku. Duálne ovládanie zoomu páčkou alebo prstencom je fajn, funkciu prstenca navyše môžete nastaviť tlačidlom na ňom na ostriaci prstenec alebo v menu na krokové priblíženie. Celkovo je ovládanie piatimi nastaviteľnými tlačidlami Fn a automatickým prepínaním medzi displejom a hľadáčikom veľmi príjemné. V Panasonicu vyrobili model, ktorý dobre poslúži aj začiatočníkom, aj pokročilým, každý si tu nájde svoje režimy a nadšenci aj mnoho zábavy, veľa možností prispôsobenia, ako aj určitú kontrolu nad hĺbkou ostrosti. Chýbala nám azda len možnosť lepšie navoliť správanie Auto ISO.

Panasonic LUMIX DMC-FZ1000 je v mnohom nastavený tak, aby bol zabijakom Sony Cyber-Shot DSC-RX10, parametrovo je takmer vo všetkom lepší, zaostáva len v odolnosti tela a v niektorých prvkoch výbavy. No keďže je zároveň lacnejší a kvalitou fotografií sú oba modely vyrovnané, volili by sme momentálne produkt Panasonicu. Je ideálny, pokiaľ si chcete ušetriť prácu s neustálym vymieňaním objektívov na zrkadlovke či mirrorless, no chceli by ste porovnateľnú obrazovú kvalitu.

Zapožičal: Panasonic
Cena: 840 EUR

SONY Alpha A77 Mark II

alfa1.jpg

alfa2.jpeg

Najdrahšia novinka mesiaca sa radí k zvláštnemu druhu zrkadloviek, ktoré síce zrkadlo majú, no pri získavaní záberu sa neodklápa, tretinu svetla odráža na systém ostrenia a zvyšok prepúšťa na snímač. Označujú sa SLT, vyrába ich len Sony a výhodou tohto prístupu je možnosť využívať superrýchle ostrenie fázovou detekciou nonstop - bez prerušení pri snímaní fotiek. Takže viete fázovo ostriť pri snímaní videa alebo sledovať pohyblivý subjekt aj počas snímania fotky. Musíte však obetovať optický hľadáčik.

Alfa A77 II je nástupcom modelu starého tri roky a stále je určená pre nadšencov, no svojimi novými prvkami vystrkuje rožky aj do profesionálnejšej triedy, kde trošku konkuruje najvyššiemu modelu SLT A99. Základná novinka je snímač APS-C s nezmeneným rozlíšením 24 Mpx, založený na technológiách z modelov A6000 a A7R, ktoré zvyšujú jeho schopnosť vyrovnať sa s horším svetlom. Podľa našich testov je v slabom svetle naozaj úspešný, fotky získané pri citlivosti ISO 6400 v ľubovoľných podmienkach vyzerali výborne, na štandardný fotopapier by sme sa nebáli tlačiť ani zábery pri ISO 12800, tmavšie zábery tu však už odhaľujú šum aj silnú stratu detailov. Vyššie citlivosti už používať neodporúčame. Veľmi dobrý výsledok, najmä po započítaní faktu, že časť svetla sa vlastne na snímač nedostáva. V boji so šumom dosť pomáha aj procesor BIONZ X, trikrát rýchlejší než jeho predchodca, ktorý používa špeciálne postupy na lokalizovanejšie riešenie šumu a na zachovanie detailov fotiek. Pri snímačoch Sony azda ani netreba dodávať, že pri fotení do RAW ponúkajú ohromný dynamický rozsah, s ktorým je radosť čarovať v postprodukcii.

Zaostrovací systém možno považovať za vrchol vo svojej triede. Žiadny iný model nemá 79 zaostrovacích bodov, ktoré navyše krásne pokrývajú až 40 % obrazu. Z tých je 15 krížového typu a špeciálny stredný bod s extra presnosťou pri vyšších svetelnostiach, pričom je systém schopný ostriť až do svetelných podmienok -2 EV. Výhodné je aj to, že netreba mať na snímači žiadne body venované fázovej detekcii ani sledovaniu subjektov, všetko sa deje len s pomocou zaostrovacieho snímača. Bonus je možnosť nastaviť si začiatok sledovania subjektu z ľubovoľného bodu a zvoliť si, v akých vzdialenostiach má aparát hľadať zaostrenie, aby sa zbytočne nenechal mýliť popredím či pozadím. A tento systém naozaj funguje vo dne i v noci, skúšali sme rýchlo behajúce deti či zvieratá, neostrý záber sme azda ani nenafotili.

Známy je fakt, že rýchlosť sekvenčného snímania je pri zrkadlovkách závislá od mechanizmu sklápania zrkadla, takže A77 II profituje aj z tohto hľadiska zo svojej rýchlosti až 12 FPS (so zvýšenou vyrovnávacou pamäťou až na 60 fotiek), na ktorú sa medzi zrkadlovkami chytajú iba najväčšie rýchliky od Canonu a Nikonu z úplne inej cenovej hladiny. Keď si k tomu pripočítate veľmi výkonnú stabilizáciu obrazu pohybom snímača, čo má isté výhody pri použití starších objektívov, pochopíte naše tvrdenia o konkurovaní pracovným profesionálnym zrkadlovkám. Ten pocit z fotenia je totiž veľmi blízko a dopomáha k tomu aj kvalitné vyhotovenie.

Telo je z magnézia a proti živlom je vybavené dvojitou ochranou vo všetkých otvárateľných miestach. Odolná je aj celá jednotka uzávierky, ktorá by mala vydržať minimálne 150-tisíc použití. Už tradične chválime elektronické hľadáčiky Sony ako najlepšie v biznise, na tomto sa nič nemení ani tentoraz. Pokiaľ stále veríte poverám, že elektronika znamená oneskorenie v náhľade na scénu, tento hľadáčik vás presvedčí o opaku. Žiaľ, problém s lagom namiesto hľadáčika vidieť na stavovej obrazovke na hornej strane fotoaparátu, tá reaguje na meny nastavení viditeľne oneskorene. Pochvalu si zaslúži displej a jeho technológia Whitemagic LCD, ktorá vďaka kombinácii RGBW, teda tradičného RGB a bielych pixelov, dokáže vyčarovať obraz viditeľný aj na slnku. Zaujímavá bola výmena GPS z predošlého modelu za funkcionalitu WiFi + NFC vo verzii Mark II, rozhodne tento krok chválime. Naše skúsenosti s aplikáciou Sony na vzdialené ovládanie aparátov patria k tým lepším.

Na záver sme si nechali video, ktoré je tradične prezentované ako veľmi dôležitá súčasť výbavy. Ako inak, každý sa teší na inteligentné a rýchle automatické ostrenie full time, kedykoľvek točíte, vrátane režimov s manuálnou expozíciou. A funguje naozaj parádne, testovali sme v kombinácii s objektívom 16 ÷ 50 mm F2.8 a ostrosť bola prítomná neustále, teda ak sme si dávali pozor na nie príliš rýchle zmeny subjektov. Ostrenie pritom bolo bez hluku, tak ako má vo videu byť. Náročnejší používatelia ocenia možnosť záznamu až 28 Mb/s full HD do AVCHD (prípadne nižších rozlíšení do MP4), 24 FPS režim kino, funkcie focus peaking a zebra, ešte silnejšie plus je monitorovanie úrovne zvuku pre každý kanál, ako aj možnosť pripojiť mikrofón a slúchadlá a všetok výstup si nechať nekomprimovanie posielať cez HDMI.

Na nový model SLT sa čakalo dlho a na papieri to vyzerá, že sa veľa nezmenilo. My však musíme po otestovaní Sony pochváliť, pod kapotou je nový hardvér, ktorý nás presvedčil o svojej kvalite, fotenie bol výborný zážitok, porovnateľný s najlepšími modelmi profesionálnej konkurencie, ktorá však predsa má maličký náskok v kvalite obrazu pri najťažších svetelných podmienkach.

Zapožičal: SONY
Cena: 1150 EUR (samotné telo)

Nikon 1 J4

nikon1.jpg

nikon2.jpg

Nikon nespí a o svoj mirrorless systém sa dobre stará, každý ďalší model sa približuje k príjemnému zážitku čoraz viac. Model J4, nasledovník série zasadenej do stredu ich ponuky, prichádza s novým 18 Mpx snímačom, známym z modelu V3, a s rýchlejším procesorom, lepším zaostrovacím systémom (spôsobom detekcie kontrastu) s viacerými voliteľnými zónami, podporou vyššieho ISO (do 12800, odporúčame však používať maximálne 3200) a jeho mottom je „rýchlejšie, rýchlejšie a ešte rýchlejšie". Vidno to najviac na ponuke sekvenčného snímania, kde môžete robiť 20 záberov za sekundu s priebežným doostrovaním (!) alebo 60 záberov bez neho. Reakcie sú také rýchle, že v podstate sekvenčne sníma ešte prv, než dotlačíte spúšť, a pokiaľ takúto funkciu zapnete, dokáže rozpoznať najvhodnejší záber z takejto predsnímanej sekvencie a ten potom uložiť. Alebo to môžete robiť sami ručne v jednoduchom rozhraní. My sme z automatiky boli veľmi pozitívne prekvapení, v kombinácii s veľmi dobrým a rýchlym dotykovým displejom sme robili fotky jednoduchým ukázaním na objekt, ktorý sme chceli ostrý, a takmer okamžite bolo hotovo. Tu je asi jediná výhrada: Aparát si nedokázal zapamätať naše predošlé nastavenie, či chceme dotykom len ostriť alebo rovno fotiť. Ale popravde je taký rýchly, že sme si rýchlo zvykli používať len druhú možnosť.

Nenáročných používateľov poteší množstvo špeciálnych režimov s obrazovými filtrami, na ktorých sa dá pohrať do sýtosti a rovno svoju produkciu poslať na internet. Použiteľné sú aj na video, ktoré bude iste výborným doplnkom pri rodinnom využití, je spoľahlivo ostré a rýchlo prispôsobuje expozíciu, maximálna dostupná kvalita je full HD pri 60/50 FPS. Zaujímavá je možnosť vyrábať spomalené filmy vďaka vysokorýchlostnému snímaniu, v ponuke sú viaceré režimy od 120 obrázkov za sekundu v rozlíšení 720p až po 1200 obr./s v rozlíšení 416 × 144.

Použitie J4 sme si doslova užívali, umožnil nám fotiť bez premýšľania, nastavovania a vďaka svojej rýchlosti všetko zvládol. Pre seriózneho fotografa, ktorý by chcel experimentovať, to nie je vhodný fotoaparát, jedine ako oddychový doplnok. Ale rodič aktívnych detí ho určite ocení pre rýchlosť, akou zachytí každý podstatný moment. A konečne aj príjemným používateľským rozhraním a ovládaním cez mobily pomocou Wi-Fi. Silným konkurentom mu je Panasonic GM1, ktorý s menším telom, no väčším snímačom ponúka vyššiu obrazovú kvalitu a tradičnejší model ovládania. Ale pokiaľ vám ide o rýchlosť a video, brali by sme skôr mierne predražený, no v tomto bezkonkurenčný Nikon 1 J4.

Zapožičal: Nikon
Cena: 550 EUR (vrátane objektívu 1 Nikkor 10 ÷ 30 mm VR PD-ZOOM)

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať