ASUS_042025 ASUS_042025 ASUS_042025

dTest: Čo sa skrýva za pojmom dropshipping?

Tlačové správy
0

Ak ste si v minulosti objednali tovar z e-shopu, o ktorom ste sa domnievali, že je slovenský a na vaše prekvapenie ste zistili, že k vám balíček po týždňoch čakania dorazil zo zahraničia, je veľmi pravdepodobné, že ste narazili práve na dropshipping. Ako dropshipping rozpoznať a čo by ste o ňom mali vedieť?

SAMSUNG_04_3 Advertisement

Obľúbený obchodný model 

Na riziká spojené s online nakupovaním upozorňujeme spotrebiteľov pravidelne. Najčastejšie ide o problémy s nedoručeným tovarom, nemožnosťou vrátenia alebo komplikáciami pri reklamácii, či už pri tuzemských alebo zahraničných e-shopoch. Aj keď pre vás môže byť pojem dropshipping nový, veľa týchto prípadov súvisí práve s týmto obchodným modelom. Nejde o zakázanú praktiku, naopak, ide o rozšírený model, ktorý využíva veľká časť podnikateľov. Problematika dropshippingu súvisí tiež s online trhoviskami, pretože práve na týchto platformách sa s týmto obchodným modelom stretávajú spotrebitelia najčastejšie bez toho, aby si to uvedomovali. O to dôležitejšie je rozpoznať, kedy na takomto webe nakupujete a vedieť, aké riziká to môže prinášať. 

Dropshipping zjednodušene funguje tak, že prevádzkovateľ e-shopu iba ponúka produkty svojho dodávateľa alebo výrobcu. „Spotrebiteľ si tovar objedná prostredníctvom e-shopu, ktorý následne odovzdá objednávku dodávateľovi. Ten ju zabalí a odošle priamo zákazníkovi, často napríklad z Ázie,“ vysvetľuje Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest. Komunikácia medzi e-shopom a dodávateľom potom býva úplne automatizovaná. „Tento obchodný model je obľúbený najmä medzi začínajúcimi podnikateľmi, pretože nevyžaduje investície do vlastnej výroby ani náklady na skladovanie,“ dopĺňa Hekšová. 

Aké sú nástrahy dropshippingu?  

Pokiaľ nakupujete z dropshippingového e-shopu, môžete sa stretnúť s viacerými nepríjemnosťami. Často chýbajú jasné informácie o tom, kto obchod prevádzkuje a nemusí tak byť jasné, ako a kam tovar vrátiť. „Aj keď e-shop tvrdí, že sídli v Európe, uvedená adresa môže byť len anonymná poštová schránka alebo nemusí vôbec existovať. Navyše prevádzkovatelia týchto e-shopov od spotrebiteľov často požadujú, aby tovar vrátili priamo dodávateľovi, čo môže byť pomerne nákladné,“ upozorňuje Hekšová. V najhorších prípadoch sa môže stať, že obchod po zaplatení objednávky úplne zmizne z internetu.

Práve nedostatok kontaktných údajov vám môže pomôcť odhaliť nepoctivého dropshippera. Tento nedostatok by však mal byť varovným signálom pri akomkoľvek online nákupe. „Spotrebitelia by mali sledovať aj to, či e-shop neobsahuje zle preložené texty, nápadne vysoké zľavy alebo prehnane pozitívne recenzie,“ dopĺňa Hekšová. V ideálnom prípade sa o tom, že podnikateľ využíva tento model, dozviete tak, že vás o tom informuje priamo na webe pri vybranom produkte.

Stretnúť sa môžete aj s tým, že na svoj tovar budete čakať týždne, hoci e-shop sľuboval rýchle doručenie. Niekedy je tovar už u dodávateľa vypredaný, ale objednávku si napriek tomu môžete vytvoriť a hneď ju aj zaplatiť. Navyše vám obchod nemusí vopred oznámiť, že budete musieť doplatiť clo alebo DPH. Častým problémom býva aj nízka kvalita tovaru.

Navrhované riešenia  

Sieť Európskych spotrebiteľských centier (ďalej len ECC-Net) navrhuje zavedenie konkrétnych pravidiel pre dropshippingové obchody na úrovni EÚ, pretože súčasná legislatíva pokrýva iba všeobecné pravidlá pre online predaj. ECC-Net apeluje, aby bolo povinné informovať zákazníkov, že objednávka bude odoslaná treťou stranou, najmä pokiaľ ide o krajiny mimo EÚ. Obchody by ďalej mali uvádzať nielen kontaktné údaje predávajúceho, ale aj dodávateľa, adresu odoslania tovaru a všetky náklady spojené s dovozom či odstúpením od zmluvy. 

ECC-Net taktiež odporúča, aby bolo možné tovar vždy vrátiť na adresu v rámci EÚ bez neúmerne vysokých nákladov. Ak obchod predáva zákazníkom v EÚ, mal by byť povinný uvádzať jasnú európsku spätnú adresu. Ďalej by mali byť sprísnené podmienky pre platformy typu Shopify či iné platformy, ktoré ponúkajú e-shopové šablóny, aby nebolo možné zverejniť obchod, pokiaľ neobsahuje povinné právne informácie v súlade s legislatívou EÚ. 

dTest je najväčšou českou spotrebiteľskou organizáciou, ktorá na trhu pôsobí už od roku 1992. Táto nezisková organizácia je vydavateľom spotrebiteľského časopisu dTest, ktorý vychádza na slovenskom a českom trhu. Na stránkach mesačníka sú publikované výsledky nezávislých a objektívnych testov produktov, varovania pred nebezpečnými a zdravotne závadnými výrobkami, informácie o spotrebiteľských právach a rady, ako tieto práva účinne uplatňovať. dTest je súčasťou medzinárodnej organizácie International Consumer Research and Testing (ICRT) a Európskej spotrebiteľskej organizácie BEUC. Viac informácií nájdete na www.dtest.sk

Úvodný obr zdroj:  Pexels (pixabay.com)

​dTest

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať