Ako fungujú mikroplatby v mobilnom svete?
Svet mobilných aplikácií sa neustále vyvíja a napreduje. Obchod AppStore bol spustený pred 5,5 rokmi, Google otvoril svoj Play Store o pár mesiacov neskôr. Za ten čas sa obe služby výrazne rozrástli a každá z nich dnes ponúka viac ako milión aplikácií. Nemenila sa však iba ponuka aplikácií, ale aj obchodný model, na ktorom sú postavené.
Aplikácie za 99 centov
V minulosti bola situácia pomerne jednoduchá. Na Androide bolo takmer všetko zadarmo a na iOS sa za aplikácie platilo. Vývojári na platforme iOS však zvolili taktiku postupného zlacňovania a takmer všetky aplikácie sa dali získať - či už krátkodobo, alebo dlhodobo - za 99 centov. Na tento prístup si zvykli aj mnohí používatelia a systematicky vyčkávali, kým ich vyhliadnutá aplikácia zlacnie. Zľava priniesla viac predaných kópií, no či aj reálne zvýšila zisk, je otázne. Samozrejme, takýto obchodný model väčšinu vývojárov neuživí.
Chcete kupovať aplikácie lacno? Majitelia zariadení s iOS môžu využiť napr. web AppShopper.com, ktorý informuje o všetkých zľavách
Spomínané 99-centové aplikácie prežívajú dodnes. Zľavy sa tešia popularite medzi používateľmi oboch mobilných operačných systémoch. Nájdu sa aj také aplikácie, ktoré si za 99 centov nekúpite, ale prevažná väčšina portfólia je niekedy dostupná za minimálnu cenu alebo dokonca aj zadarmo. Niektorí vývojári sú s takýmto obchodným modelom spokojní, dokážu predať dostatok kusov, aby to pokrylo náklady na vývoj. Ako však ukazujú dostupné štatistiky, trend smeruje k mikroplatbám.
Zrod mikroplatieb
Mikroplatby nie sú novinkou. V rôznych formách sa objavovali už dávno pred októbrom 2009, keď ich Apple umožnil využívať v aplikáciách, ktoré sú dostupné zadarmo. Od júna daného roka boli k dispozícii iba pre platené aplikácie. Android ich začal podporovať od roku 2011 a dnes predstavujú dôležitú časť celého portfólia obchodov s aplikáciami.
Pozrime sa na to, aké sú prínosy aplikácií, ktoré sú založené na mikroplatbách, v porovnaní s klasickými platenými aplikáciami. V prvom rade je to omnoho väčšie pokrytie potenciálnych zákazníkov. Mnohí používatelia sú zvyknutí na to, že softvér je zadarmo. Hoci si kúpia telefón za 600 eur, 5 eur za aplikáciu už nechcú zaplatiť. V minulosti sa často neujali ani bezplatné demoverzie, ktoré umožnili používateľom aplikáciu vyskúšať a minimalizovať tak riziko, že si kúpite softvér, ktorý vôbec nepotrebujete. Keďže demoverzie často upozorňovali na svoju obmedzenosť, používateľov nedokázali natoľko zaujať.
Väčšina aplikácií s mikroplatbami je nejakým spôsobom obmedzená
A práve takýmito demoverziami sú v mnohých prípadoch aj bezplatné aplikácie, založené na mikrotransakciách. Je zrejmé, že bezplatné aplikácie s mikrotranskaciami si stiahne viac používateľov ako klasické platené aplikácie. Dôvod je zrejmý - cena. Mnohí používatelia pritom ani nevedia, že bezplatný softvér, ktorý si sťahujú, v podstate nie je zadarmo. Obmedzenia sú často skryté, žiadna aplikácia sa nimi nechváli.
Či už ide o reklamy, ktoré síce otravujú, ale funkcie výraznejšie nelimitujú, alebo o obmedzenie funkcionality, väčšina aplikácií je určitým spôsobom limitovaná. V niektorých prípadoch sú mikroplatby integrované v aplikácii nenásilne a umožňujú používateľovi pristupovať k prémiovým funkciám, pričom základnú funkcionalitu nelimitujú. Ide však o raritné prípady. Často sa stretnete aj s prípadom, keď vývojár vydá demoverziu a úplnú verziu vám umožní zakúpiť priamo z aplikácie. Nepotrebujete nič dodatočne sťahovať, zaplatíte a máte úplnú aplikáciu. Špecifický prípad sú hry, o nich si povieme neskôr.
Ak vývojár dokáže používateľa zaujať, presvedčiť ho dostupnými funkciami o prínose platených funkcií, má zarobené. Zisk dokáže dosiahnuť aj u takých používateľov, ktorých by predtým nezískal, pretože platenú aplikáciu by si nekúpili a prípadná demoverzia by im možno nestála za stiahnutie.
Na druhej strane v niektorých prípadoch môže z mikrotransakcií profitovať aj používateľ. Predstavte si aplikáciu, ktorá stojí 8 eur a ponúka všetky funkcie. Vy si však chcete aplikáciu zakúpiť iba pre jednu konkrétnu funkciu. Vo svete mikroplatieb si ju odomknete za 1 alebo 2 eurá. Neplatí to vždy, nájdu sa však aj také prípady.
Mikroplatbám sa darí
Bez ohľadu na to, čo si myslíte o mikroplatbách (a hráči na ne často iba nadávajú), tento platobný model je pomerne úspešný. Aspoň z hľadiska biznisu.
Spoločnosť Distimo, ktorá sa špecializuje na analýzu trhu s aplikáciami, vydala pred necelým rokom štúdiu, kde porovnáva zisk, ktorý generujú mikroplatby a bežné platené aplikácie na iPhonoch. Výsledok môže byť pre niekoho prekvapujúci - 76 % všetkých tržieb z aplikácií pre iPhone v americkom AppStore za február 2013 tvoria mikroplatby. Aby sme boli technicky korektní, dodáme, že ide o tzv. transakcie IAP, teda nákupy priamo z aplikácie. Takisto uznávame, že keď si niekto kúpi herné peniaze za 90 eur, tejto platbe môžeme len veľmi ťažko prisúdiť označenie mikro. Mikrotransakcie a nákupy IAP sa však často spájajú, čo sa označovania týka.
Z prieskumu spoločnosti Distimo vyplýva, že 76 % tržieb od používateľov iPhonov v Amerike za február 2013 zabezpečili mikroplatby v aplikáciách
Spoločnosť Distimo v rámci svojej štúdie porovnala, ako sa menili tržby z mikrotransakcií z nákupov v rámci aplikácie. V januári 2012 boli zodpovedné približne za 52 % tržieb, vo februári 2013 dosiahli v Amerike spomenutých 76 %. Nedá sa očakávať, že tieto tržby budú rasť rovnakým tempom aj v budúcnosti, v mobilnom svete však budú aj naďalej prevládať. Dodajme, že v európskych regiónoch majú mikroplatby medzi používateľmi iPhonov menší podiel - v Nemecku to bolo za minulý február 61 %. V Hongkongu, Číne, Japonsku a Južnej Kórei však až 90 %.
S globálnejšou štatistikou prišla aj spoločnosť Gartner. Tá porovnala celosvetové príjmy z reklamy, z platených aplikácií a z mikroplatieb v rámci aplikácie pre všetky obchody a pre všetky zariadenia. Zistenia sú pomerne logické, všetky tržby postupne rastú. Mení sa však podiel jednotlivých položiek. Mikroplatby v roku 2011 generovali v globálnej miere 8,6 % tržieb. V minulom roku mali podiel 17,2 % a tento rok by mali dosiahnuť 22,5 %. Gartner odhaduje, že zlomovým rokom bude rok 2017, keď budú mikroplatby generovať prvýkrát globálne najväčší podiel zisku - 48,2 %. V tomto roku by mal mať trh s mobilnými aplikáciami tržby v celkovej hodnote 55,5 milióna eur.
Gartner má globálnu štatistiku a odhaduje, ako bude podiel mikroplatieb v rámci globálneho trhu s mobilnými aplikáciami rásť
Hlavným motorom mikroplatieb sú hry
Ak sa pozrieme na kategóriu aplikácií, ktorá generuje najväčšie zisky v rámci mikrotransakcií, sú to jednoznačne hry. Herní vývojári používajú čoraz sofistikovanejšie spôsoby, ako vymámiť z hráča peniaze. Základom je prémiová mena, ktorú si môžu používatelia kúpiť za reálne peniaze. Dôležité je, aby sa dala táto mena kúpiť priamo cez aplikáciu, pretože keby musel hráč opustiť hru a kúpiť si ju cez webové stránky, veľmi rýchlo si môže svoj zámer rozmyslieť. Vývojári často hráča motivujú k tomu, aby nakúpil viac herných peňazí, ponúkajú mu bonusové peniaze a presviedčajú ho o tom, že ak nakúpi viac, reálne ušetrí.
Hlavným motorom mikroplatieb sú hry. Vývojári majú v rukáve viacero es, ako motivovať hráča k plateniu.
Používateľ však musí mať reálny dôvod, aby si herné peniaze kupoval. Vývojári preto využívajú viacero spôsobov, ako ho presvedčiť. Ponúkajú mu odmenu - používateľ nájde v hre truhlicu s pokladom, ale kľúč, ktorý ju odomkne, si musí kúpiť za reálne peniaze. Prípadne postavia používateľa do nevýhodnej pozície, kde „trpí" - prešiel veľkú časť úrovne, ale umrel, a tak príde o všetko. Za reálne peniaze však môže svojho hrdinu oživiť. Alebo mu hádžu pod nohy prekážky a vytvárajú umelé bariéry. Hráč vykonáva nejakú činnosť, tá však trvá s rastúcou úrovňou čoraz dlhšie. Ak hráč nechce čakať, môže za peniaze postúpiť ďalej. Špecifický prípad sú hry, kde používatelia medzi sebou bojujú. Niektorí si najlepšie vybavenie získajú hraním. Tí do hry investujú čas. Iní si ho kúpia za reálne peniaze. Je viacero trikov, ako presvedčiť hráča o tom, že má investovať svoje peniaze, a v tomto smere majú hry oproti neherným aplikáciám veľkú výhodu. Keď si totiž stiahnete napr. editor na úpravu fotiek, ten vám za mikrotransakcie poskytne maximálne prémiové filtre alebo odstránenie obmedzení z hľadiska funkcionality. Dookola vás však „pumpovať" nemôže.
Verdikt PC REVUE
Mikroplatby, resp. mikroplatby v rámci aplikácií sú bežný obchodný model, s ktorým sa dnes môžeme stretnúť. V niektorých prípadoch môžu priniesť výhody pre vývojárov aj pre používateľov. Špecifický prípad sú hry, ktoré vďaka mikrotransakciám dokážu hráča neustále motivovať k tomu, aby si kupoval virtuálne peniaze za tie reálne. Stačí si pozrieť zoznam Top Grossing aplikácií aj v slovenskom AppStore. Okrem navigácií tam nájdete prevažne bezplatné hry. Niektoré z najčastejšie používaných trikov sme spomenuli aj v článku. Aj vďaka tomu však mikroplatby generujú čoraz viac ziskov na trhu s mobilnými aplikáciami. Neočakávame, že by klasické platené aplikácie postupne vyhynuli - najmä rôzne nástroje a utility si nájdu svoju používateľskú základňu. Dvojnásobne to platí v prípade známych značiek. Mikroplatby v aplikáciách však budú generovať čoraz viac peňazí, budú lákať nových vývojárov, a preto sa s nimi budeme stretávať stále častejšie.
Mikroplatbám sa darí aj na Slovensku - stačí si pozrieť lokálny rebríček Top Grossing aplikácií