CANON_112024 CANON_112024 CANON_112024

BMW X5 xDrive 30d / Na obdiv aj do terénu

0

BMW prichádza so svojím dosiaľ najväčším SUV BMW X5 už vo štvrtej generácii. Ako sa na novinku patrí, prináša viacero zaujímavých technológií a zlepšení. Zmenami prešiel dizajn, interiér, X5 dostal nový Offroad paket, a čo nás zaujímalo najviac, je nová generácia informačno-zábavného systému verzie 7.0, ktorá prichádza po prvýkrát práve v tomto modeli. Zaujímavostí a noviniek je tu však viac, poďme sa na ne teda pozrieť.

BMW vo svojich modeloch v tomto roku mení dizajn. Jeho typické znaky sú výrazné „ľadvinky“ na prednej maske, ktoré presahujú aj hornú hranu kapoty, a výraznejšie lapače vzduchu za predným kolesom. Nový X5 tak poznáte na prvý pohľad. Nasrdený vzhľad zvýrazňujú pretiahnuté dvojité svetlomety s kombinovanou laserovou a LED technológiou. Svetlomety sú, samozrejme, adaptívne. Výrazné prelisy na bokoch dopĺňajú veľmi zaujímavý a neopozeraný dizajn, ktorý pokračuje až do zadnej časti, kde prechádza do línie skupinových LED svetiel. Zadné dvere sú delené a elektricky ovládané. Možno ich otvoriť aj bez spodnej časti. Pri nakladaní ťažších bremien, alebo ak si chcete na spodnej časti posedieť, je na spodnej časti dverí tlačidlo na zníženie podvozka. Zatiaľ čo zvonka je to pastva pre oči, pri nastupovaní ako do kamióna vás upúta interiér. Dominuje tu stredový panel s radiacou pákou a ďalšími ovládacími prvkami zdobenými krištáľmi od Swarovského. To je dizajnový prvok navodzujúci pocit luxusu, ktorý neprehliadnete. Radiaca páka je celá vybrúsená a v jej strede je svietiace oranžové X. Krištáľový je aj povrch multimódového ovládača iDrive, zaujímavé je, že tieto povrchy na rozdiel od okolitých lesklých plôch nie sú citlivé na odtlačky prstov. Ak som už hovoril o luxusnom dojme, umocňuje ho aj zvyšok palubnej dosky, ktorá je celá čalúnená, s lesklými drevenými lištami. Kožené sedadlá sú všetky vyhrievané a plne elektricky nastaviteľné, žiaľ, nie sú odvetrávané. Vyhrievané sú aj opierky na ruky v strede aj na dverách. Prístrojový panel je celý tvorený 12" displejom a patrí k novému operačnému systému BMW Operating System 7.0. Umožňuje voľbu režimov zobrazenia, veľa fanúšikov značky však veľmi nepoteší, že na ňom už nemožno navoliť kruhové ukazovatele. Tie majú teraz lomený tvar po bokoch zobrazovacej plochy. Zato však môžete mať na jeho pozadí zobrazenú zjednodušenú mapu s navigačnými pokynmi. Zobrazenie je doplnené aj špičkovým priehľadovým projekčným displejom. Centrálnej časti palubnej dosky dominuje vynikajúci displej multimediálneho systému. Celá grafika bola oproti staršiemu systému prepracovaná, teraz si môžete navoliť niekoľko svojich domovských obrazoviek s rôznymi kombináciami a jednoducho medzi nimi listovať. Ovládacie menu majú viac úrovní. Zostala možnosť Split-screen, teda rozdeleného zobrazenia.

Musím priznať, že táto jediná vec ma z nového systému sklamala. Nedá sa tu už zobraziť môj obľúbený a geniálny graf dojazdu, ktorý som pri BMW považoval za najprepracovanejší. Namiesto toho si vedľa navigácie môžete ­zobraziť iba dva ďalšie pohľady na mapu a zemepisnú polohu, teda všetko veci, ktoré som nikdy na nič nepotreboval, nehovoriac o tom, že navigácia sa vám navyše môže zobrazovať na prístrojovom paneli aj na priehľadovom displeji. Ináč sa mi však nový OS páči. Reakcie sú svižné a grafika bola zjednodušená, hoci v niektorých prípadoch až priveľmi. Pribudli nové možnosti ovládania gestami a aj tie, čo boli, sa zlepšili. Zostalo ovládanie hlasitosti krúžením ukazováka. Posunkom zatvorenej dlane s vysunutým palcom dáte povel na prepnutie stanice či skladby. Pri 360° zobrazení kamier môžete pomocou prstov do špičky otáčať pohľad virtuálnej kamery a ďalšie. Okrem takýchto „efektíkov“ je nový systém pripravený aj na ešte lepšiu konektivitu. BMW po prvýkrát umožňuje diaľkový upgrade softvéru či funkciu digitálneho kľúča, vďaka ktorému môžete vozidlo odomknúť aj pomocou mobilu. Túto funkciu navyše môžete sprístupniť aj inej osobe diaľkovo. Podporované sú aj Android Auto a Apple CarPlay. Zaujímavé je, že ak som napríklad s Android Auto používal navigáciu Waze, navigačné pokyny sa zobrazovali aj na priehľadovom displeji a na prístrojovej doske, problém bol iba so zobrazením niektorých kruhových objazdov. Dúfam, že to výrobca ešte doladí. Vozidlo je vybavené aj zlepšeným balíkom jazdných asistentov Driving Assistant Professional. Ten pozostáva z asistenta riadenia v jazdnom pruhu, asistenta zmeny jazdného pruhu, asistenta núdzového zastavenia, miestneho varovania pred hrozbou, asistenta udržiavania jazdného pruhu s aktívnou ochranou pred bočnou kolíziou a ďalších bezpečnostných funkcií. Systém teraz dostal pomocnú 3D kameru, umiestnenú v strede prístrojového panela, ktorá sleduje tvár vodiča. Na základe toho dokáže vyhodnocovať únavu a stupeň pozornosti. Pri používaní adaptívneho tempomatu s riadením v jazdnom pruhu vďaka tomu dokáže v kolóne postupovať autonómne. V prípade, že venujete pozornosť premávke, vozidlo sa aj pri dlhších prestojoch v kolóne alebo na semaforoch samo rozbehne. Ak zaznamená, že jej pozornosť nevenujete, iba upozorní, že môžete ísť. Systém fungoval veľmi dobre a dokáže vozidlo udržiavať v strede jazdného pruhu na diaľnici aj na dobre značených cestách. S autonómnym riadením v serpentínach však nepočítajte.

Veľmi zaujímavá funkcia je inteligentné predvídanie, ktoré funguje v režime ECO PRO a zobrazuje vám napríklad pred obcou alebo pred obmedzením rýchlosti, kedy máte dať nohu z plynu dole, aby ste nemuseli zbytočne prudko brzdiť. Systém si načítava dopravné značky a používa aj databázu z navigácie. Fungovalo to veľmi dobre, a ak som sa ním riadil, dokázal som vždy do obce dokĺzať tak, že stačilo mierne pribrzdiť. Výborne funguje i sledovanie mŕtvych uhlov aj priečnej premávky za vozidlom. Súčasťou je 360° kamerový systém s vysokým rozlíšením, ktorý zabezpečuje dokonalý prehľad okolia vozidla pri manévrovaní, a parkovací asistent umožňujúci v testovanej výbave iba pozdĺžne parkovanie. X5 je však vybavený aj unikátnym asistenčným systémom cúvania. Napriek tomu, že ide o sofistikovaný systém, pracuje na veľmi jednoduchom princípe. Po zaradení spiatočky stačí na displeji zaškrtnúť voľbu Asistent cúvania a vozidlo samo zopakuje posledných 50 metrov jazdy, vy iba pribrzďovaním regulujete rýchlosť. Opakovať dokáže iba jazdu vpred, takže ak ste pred parkovaním manévrovali, pamätá si iba posledný úsek jazdy vpred. Obmedzením je aj to, ak ste zatáčali na doraz. Inak však dokáže zopakovať celú dráhu bez ohľadu na jej tvar. Je to výborný pomocník pri vyparkovaní aj z obmedzenejších priestorov. Treba však počítať s tým, že hlavne na nerovnom povrchu má o niečo väčší rozptyl, takže musíte dávať väčší pozor. Systém sleduje okolie a reaguje na prekážky, ale pri testovaní niektoré menšie prekážky nezaregistroval. Vozidlo bolo vybavené už spomínanými adaptívnymi laserovými svetlometmi. Tie obsahujú úplnú automatiku prepínania a diaľkové svetlá adaptívne vykrývajú vozidlá pred vami a v protismere, aby nedošlo k oslneniu ich vodičov. Vďaka laserovému zdroju majú svetlomety impozantný dosvit až 600 metrov.

BMW X5 bol v doterajších generáciách ­viac-menej mestská „leštenka“, teda auto, s ktorým ste sa mohli ukazovať, ale napriek svojej veľkosti a pohonu všetkých kolies mu terén veľmi nevyhovoval. To je jedna z vecí, ktorá sa v novom modeli mení. Vozidlo si teraz môžete objednať s terénnym paketom. Ten má v prvom rade iný softvér ovládania systému xDrive, ktorý sa vie automaticky prispôsobovať rôznym povrchom a jeho súčasťou je aj automatický zjazd z kopca. K výborným jazdným vlastnostiam v teréne aj na ceste veľkou mierou prispieva podvozok so vzduchovým tlmením. Vďaka nemu dokážete ísť po poľnej ceste s rovnakým pohodlím ako po asfalte. Samozrejme, v zákrutách treba počítať s veľkou výškou vozidla, fyzika sa skrátka oklamať nedá. Odmenou za to je však vynikajúci výhľad z vozidla. Podvozok dokáže podľa režimu jazdy o niekoľko centimetrov meniť výšku a môžete ju meniť aj ručne. Najväčším problémom bolo po teste sadnúť do auta s bežným podvozkom.

O pohon sa stará starý známy dieselový trojliter s bi-turbom s výkonom 195 kW a krútiacim momentom 620 Nm, ktorý spolupracuje s 8-rýchlostným automatom. Motor je pre vozidlo ako ušitý a na stovku dokáže jeho takmer 2,9 tony pohotovostnej hmotnosti dostať za 6,5 s. Počas testu som najazdil 950 km s priemernou spotrebou 8,2 l/100 km, čo pri veľkosti vozidla považujem za veľmi dobrú hodnotu. Po okreskách sa dá jazdiť za 7 – 7,5 l/100 km, mesto si však vypýta 9,8 l/100 km a viac. Kabína je veľmi dobre odhlučnená a prácu motora počujete iba pri prudšom zrýchlení. V tichu si výborne vychutnáte kvality vynikajúceho audiosystému Harman Kardon s 9-kanálovým digitálnym zosilňovačom s výkonom 464 W a 16 reproduktormi. Reproduktory sú zdobené krytmi so šesťuholníkovou perforáciou vo farbe Titanium Dark a dva predné vysokotónové reproduktory nesú označenie Harman Kardon. 

Nový model BMW X5 určite poteší mnohých priaznivcov tejto kategórie veľkých SUV, aj keď v čase nášho testovania dostal aj väčšieho súrodenca X7. Jediné, čo nepoteší, je cena, s tým sa však dalo rátať, za luxus sa skrátka platí.

Parametre:

• Hmotnosť: pohotovostná hmotnosť EU v kg: 2185, celková hmotnosť v kg: 2860, objem batožinového priestoru v l: 650, prípustná hmotnosť brzdeného prívesu (stúpanie 8 %) v kg: 1900, motor Twin Turbo diesel, šesťvalec, zdvihový objem v cm³: 2993, výkon v kW (k) pri ot./min: 195 (265)/4000, krútiaci moment v Nm pri ot./min: 620/2000 – 2500, max. rýchlosť v km/h: 230, zrýchlenie 0 – 100 km/h v s: 6,5, objem nádrže v l: asi 80

• Cena modelu od 69 100 EUR, testované vozidlo 105 419 EUR

PLUSY, MÍNUSY:

+ Výbava, nové asistenčné systémy, dizajn, spracovanie, podvozok, svetlá
- Z informačného systému ubudli niektoré zaujímavé funkcie, chýba odvetrávanie sedadiel

HODNOTENIE:

Jazdné vlastnosti:  93 %
Spotreba: 90 %
Priestor, pohodlie: 100 %
Technol. výbava: 95 %
Ostatná výbava: 95 %
Ovládanie:  95 %
Vyhotovenie: 100 %
Celkovo: 95 %

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články
BMW

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať