V Deathloop zomrieme. A potom znova... a znova
Titul Deathloop je na prvý pohľad klasická FPS, no zdanie klame a premisa je tu dosť nezvyčajná. Dej sa má odohrávať na záhadnom ostrove Blackreef, ktorý sa nachádza v akejsi časovej slučke. Chopíte sa roly Colta, chlapíka, ktorý v tejto slučke uviazol a zdá sa, že jeho osudom je nekonečný boj s Julianou. To však nie je celkom pravda. Po každom úmrtí sa síce preberiete na tom istom mieste na pláži a všetko sa môže začať odznova. Časovú slučku však môžete ukončiť tým, že pred uplynutím polnoci zabijete osem osôb. Tie sa nachádzajú na rôznych miestach ostrova a hlavný hrdina sa musí potajomky naučiť, ako žijú, aby vystihol ten správny okamih na ukončenie ich existencie. Pokiaľ sa mu to nepodarí a zomrie on sám, slučka sa opakuje. Hra je teda jeden veľký rébus a pri každom opakovaní budete objavovať nové cesty a spôsoby ďalšieho postupu. Zatiaľ čo Colt sa snaží vymaniť z pazúrov času, Juliana chce, aby slučka ďalej pokračovala.
Keďže sa v koži Colta snažíme o prerušenie, je z nás jej jediný cieľ. Okrem postavy riadenej počítačom však môže byť riadená aj iným hráčom a tvorcovia odporúčajú nechať to na náhodu. To znamená, že Julianu môžu riadiť aj náhodní hráči z reálneho sveta. Na boj možno využiť okrem klasických strelných zbraní aj nadprirodzené schopnosti nazývané slabs. Mali by zahŕňať telekinézu, neviditeľnosť, maskovanie a podobne. Hra sa má výrazne sústrediť na hlavný príbeh, no hráč môže slobodne plniť misie tempom a v poradí podľa vlastnej vôle. Netreba sa obávať ani časového stresu. Aj v tomto je hra originálna – deň je rozdelený na štyri etapy a ostrov na štyri oblasti. Podľa autorov je Deathloop hlavne o tichom vyšetrovaní, sledovaní stôp a indícií a úplnej slobode rozhodovania, kedy a ako udrieť. Napriek tomu však bude plná rýchlej akcie a podľa trailera bude mať atmosféru 70. rokov minulého storočia. Titul má uzrieť svetlo sveta presne 21. mája 2021 a celý rok bude exkluzívne na PlayStation 5. Následne má vyjsť aj na PC a podľa niektorých zdrojov aj na ostatné konzoly. Bojová zložka hry má výrazne využívať ovládač PS5 DualSense. Napríklad bude možné pocítiť zaseknutú zbraň a z reproduktora v ovládači počuť blízko umiestnenú mínu.
Platformy: prvý rok PS5, potom PC a možno ďalšie
Diablo IV nás tento rok nečaká, no je v príprave
Po dlhom čase neistoty predstavil Blizzard v roku 2019 nové Diablo IV pomocou pôsobivého trailera. Toho roku sme sa dozvedeli viac o triedach, ktoré si budeme môcť pre svoje postavy vybrať, ale aj ďalšie detaily. Hra má byť vcelku ladená do temnejšej atmosféry v štýle prvých dielov série, bude sa odohrávať v rozsiahlom svete zdieľanom hráčmi a bude iba online. Netreba sa však obávať rušivého pôsobenia iných hráčov, PvP bude sústredené do oblasti Fields of Hatred. Na začiatku sme spoznali tri triedy postáv, pričom mnohých isto poteší, že si budú môcť zahrať aj za druida. Okrem neho už vieme o triedach barbarian, sorceress a nedávno nám predstavili aj štvrtú s názvom rogue. Veľké zmeny sa chystajú v oblasti predmetov a inventára. Blizzard chce posilniť identitu jednotlivých tried, podporiť vyššiu mieru prispôsobenia a priniesť hráčom hĺbku na úrovni medzi Diablom 2 a 3. Podľa Luisa Barrigu, šéfa vývoja, pracujú na tom, aby hráč mohol celé roky objavovať nové veci a nespočetné spôsoby na využitie a prispôsobenie triedy svojej postavy. Zmeny spočívajú napríklad v pridaní parametra rýchlosti a ďalších základných charakteristík zbraní aj iných predmetov. Štíty budú mať obranný atribút nad všetkými ostatnými parametrami, čo by malo zjednodušiť rýchle zorientovanie v hodnote predmetu.
Tvorcovia by chceli hráčom priniesť viac flexibility a odstrániť pocit, že všetko, čo nie je legendárnej úrovne, môžu veselo ignorovať. Bonusové modifikátory, ktoré robia predmety unikátnymi, budú početnejšie pri úrovni rare a vyššej a pri legendárnych predmetoch sa budú určovať náhodne. Mýtické predmety budú nahradené unikátnymi. Konečne vraj máme zabudnúť na „tetris v inventári“, pretože sa v Blizzarde snažia minimalizovať čas strávený jeho manažmentom. Celý tento systém je však stále v štádiu vývoja. Pribudnú aj nové atribúty: angelic, demonic a ancestral power, ktoré sa môžu pridávať aj do modifikátorov predmetov. Schopností bude neúrekom a po ukončení hlavného príbehu by sme mali mať vraj odomknutých asi 30 – 40 % z nich. Monštrá sa budú deliť do „rodín“ cultists, drowned a cannibal. Hry sa azda dočkáme budúci rok, no pravdepodobnejšie sú odhady na obdobie 2023 až 2024.
Platformy: PC, PS4, Xbox One
Valheim sa stal nečakaným hitom
Sandboxová survival hra Valheim od švédskych vývojárov z Iron Gate Studio vyšla na začiatku februára a nikto nečakal, že má pred sebou taký úspech, aký si užíva. Nielen v zmysle množstva predaných kópií, ale aj v otázke prelomených rekordov v rýchlosti predaja. Už po ôsmich dňoch od vydania sa predalo milión kópií a po dvadsiatich dvoch dňoch bola prekročená hranica štyroch miliónov kusov. O čom je táto mimoriadne úspešná hra s viac ako 96 % pozitívnych hodnotení na Steame, ktorá prevalcovala Twitch sledovaním dovedna desiatok miliónov hodín hrania? Hráči sa vžijú do úlohy mŕtvych Vikingov v očistci, ktorí žijú svoj posmrtný život. Ich úlohou je bojovať proti odvekým nepriateľom najvyššieho vikinského boha Ódina a nastoliť vo Valheime poriadok. Svet je procedurálne generovaný a inšpirovaný severskou mytológiou.
Všetci vyrábajú, budujú, plavia sa a bojujú o prežitie, ak sa to tak dá v posmrtnom živote vôbec nazvať. Je možné, že k úspechu prispieva aj neveľmi vysoká náročnosť na hardvér, takže hráčom vystačia aj staršie počítače. Zdôrazňujeme posledné slovo, keďže prechod na konzoly vraj tvorcovia zatiaľ nechystajú. Svet Valheim nám predostrie tajomné lesy aj zasnežené hory. Možno tu zbierať hodnotné materiály na výrobu zbraní, ale aj brnení, vikinských pevností či osád. Námorné typy si môžu postaviť loď a skúmať exotické kraje za obzorom oceánov a typy lodí sa rôznia, siahajú od chatrných pltí až po obrovské bojové lode. Pokiaľ vás láka spolupráca typu PvE, môžete si pozvať maximálne desiatich, no ide to aj vo dvojici s jedným kamarátom. Je tu takisto možnosť založiť si vlastný server a autori podporujú vytváranie vlastných svetov. Pokiaľ by ste nechceli, aby váš svet bežal neustále na vašom PC, môžete si od tvorcov prenajať priestor. V bojoch hráči získavajú rôzne trofeje a nezabudlo sa ani na budovateľský aspekt, takže si môžete postaviť farmu, krčmu plnú medoviny, obydlia, hrady a množstvo ďalšieho. Komunita si hru postupne lokalizuje a našich hráčov určite poteší, že je k dispozícii čeština. Hru si môžete na Steame kúpiť za necelých 17 eur a zatiaľ ide o režim predbežného prístupu.
Platformy: PC
V apríli nás čaká nový Oddworld: Soulstorm
Dnešná stredná generácia si isto pamätá na Oddworld a protagonistu menom Abe. V tejto plošinovke sme zažívali mimozemské dobrodružstvá a naše srdcia si získala dobrou hrateľnosťou, úsmevnosťou a na tú dobu kvalitnou grafikou aj animáciou. Mnohým z vás isto dodnes v ušiach znejú Abeove interaktívne hlásenia „hello“, „follow me“ či „wait“ z prvej hry Oddworld: Abe's Oddysee v roku 1997. Séria celé tie roky pokračovala na rôznych platformách a najnovšie sa môžeme tešiť na dobrodružstvá aj na nextgen konzolách. V roku 2015 bol oznámený úplný remake titulu Oddworld: Abe's Exoddus, ktorý vyšiel v roku 1998 ako druhé pokračovanie série. Hráči si mali v hlasovaní určiť názov, no napokon mali aj tak posledné slovo tvorcovia z Oddworld Inhabitants a rozhodli, že nová hra sa bude volať Oddworld: Soulstorm. Zmenili aj názor na príbeh a hra nebude úplný remake Abe's Exoddus, ale priame pokračovanie relatívne nového dielu New 'n' Tasty z roku 2014.
Asi to znie trochu chaoticky, no hlavné je, že to má byť hra, ktorá nás čaká už čoskoro. Opäť pôjde o 2,5D plošinovku a Abeova úloha bude zachraňovanie mudokonov pred osudom otrokov. Novinkou má byť systém tvorby predmetov. Hlavný hrdina si bude môcť vytvárať a upravovať zbrane, a aj keď je hra v podstate lineárna, bude tu sekcia, kde si možno voliť konkrétne úrovne a oblasti. Pre hráčov, ktorí svet Oddworld nepoznajú, dodáme, že mudokoni sú vajcorodý antropoidný mimozemský druh so zelenou či modrou pokožkou. Aj keď boli v niektorých častiach série prezentovaní ako mierumilovné tvory zotročené glukkonmi, ich schopnosť telepaticky manipulovať inými im dáva do rúk istú nebezpečnosť. To však nezabránilo nepriateľom v zotročovaní a využívaní mudokonov. Tri hlásenia, ktoré sme spomenuli, tzv. GameSpeak, sa v hre využívajú Abeom pri záchrane otrokov riešením jednotlivých scén, ktoré majú povahu rébusov, no nechýba im ani akčnosť. Tvorcovia do GameSpeaku pridali aj nejaké tie grgnutia či prdy, to bolo však len na pobavenie. Kedysi sme si hlásenie volili, no s dielom Stranger's Wrath už na komunikáciu stačí jedno tlačidlo a postavička povie, čo má v danej situácii povedať. Do Oddworld budeme môcť znova zavítať od 6. apríla a z pohľadu konzol pôjde o exkluzivitu Sony.
Platformy: PC, PS4, PS5
Zobrazit Galériu