Kto sa na vás na internete pozerá?
Je súkromie v21. storočí prežitkom? Sú naše osobné
preferencie, zvyky aslabé stránky verejným majetkom, na základe ktorého
môžu firmy založiť svoje podnikanie? Je vporiadku, keď analyzačný nástroj
cieleného marketingu vie ovás toľko, čo vaši priatelia
či vaša rodina?
Uvedenie doplnku Collusion: Záznam z vystúpenia výkonného riaditeľa spoločnosti Mozilla. Ten vo svojej prednáške nazvanej Sledovanie sledovačov predstavil doplnok Collusion, ktorý umožňuje zviditeľňovať záznamové mechanizmy tretích strán, fungujúce na webovej stránke, ktorú ste navštívili.
Pokiaľ ste niekedy uvažovali nad tým, ako veľmi internet
zasiahol do našich životov, zrejme vám z času na čas niektoré ztýchto
otázok prebleskli hlavou. Internet otvoril obrovský trh, ktorého sa chopili
najrôznejšie odvetvia biznisu. Kým niektoré znich vítame sotvorenou
náručou, iné nám do hlavy nezriedkavo zasadili červíka nepokoja. Veľkého
rozmachu sa vposledných rokoch dočkal špecializovaný „behaviorálny“
marketing, založený na ľudskom správaní, teda predovšetkým na sociológii,
psychológii aantropológii.
Ak sa vám niekto snaží predať produkt či
službu, jeho úspešnosť takmer vždy výrazne stúpa s narastajúcim množstvom
poznatkov ovás. Získavanie týchto informácií pritom nemusí byť všeobecne
akceptovateľné, najmä ak sa to deje viac-menej potajme.
Včlánku prinesieme pohľad na situáciu, ktorá na súčasnom internete panuje. Preberieme jej príčiny aaj možné dôsledky, pričom ukážeme nástroje, ktoré pomáhajú tieto nie vždy najpríjemnejšie praktiky zviditeľňovať. Nezabudneme ani na riešenia pre tých, ktorým tieto marketingové snahy príliš nevoňajú achceli by im zabrániť.
Vzačiatkoch rozmachu internetového pripojenia sa
web v podstate právom považoval za relatívne anonymný priestor, v ktorom sa
používatelia mohli bez obáv pohybovať bez toho, aby boli spojení so svojou reálnou
identitou.
Nenarážame pritom na problematiku IP adries avzťah internetový
poskytovateľ - koncový zákazník, zhľadiska ktorého, samozrejme,
oanonymitu nešlo, ale oprepojenie medzi klasickými webovými
službami aich používateľom. Ak ste koncom 20. storočia prišli na web
ačítali ste články či komentovali niektoré udalosti, stránka okrem
základných informácií, ako je IP adresa čivlastnosti internetového
prehliadača, nemala ani potuchy otom, kto vskutočnosti ste.
Vpriebehu prvého desaťročia 21. storočia sa však situácia začala razantne
meniť aveľké webové spoločnosti začali vmasívnej miere vykonávať
analýzy správania internetových používateľov. Zaujímalo ich, čo hľadajú, aké
stránky navštevujú, aké majú záujmy, preferencie či vkus.
Už vroku 2008
štúdie vykonávané jednou znajväčších internetových analytických
spoločností na svete comScore poukazovali na to, že najväčšie webové podniky,
agentúry avydavatelia zhromažďujú o jednom používateľovi až niekoľko
stoviek špecifických informácií mesačne. Tieto dáta potom používajú na
nasmerovanie najvhodnejšej reklamy, ktorá má najväčšiu šancu danú osobu zaujať
apotenciálne ju inšpirovať (či donútiť) kreálnemu nákupu. Čo to
vlastne vpraxi znamená?
Grafické rozhranie doplnku Collusion po otvorení jedinej stránky, ktorá aktivovala osem ďalších spojení
Predstavte si napríklad, že ste vášnivý rybár, ktorý
často navštevuje stránku www.vasnivy-rybar.com.
Prostredníctvom vášho internetového prehliadača stránka pri návšteve uloží na
vašom počítači malý textový súbor (cookie), ktorý obsahuje informáciu
otejto návšteve. Dostanete chuť zarybárčiť si arozhodnete sa, že
zajtra na ryby vyrazíte.
Pripojíte sa preto na stránku www.ake-bude-pocasie.com
azisťujete, či nehrozia búrky. Stránka prečíta cookie uložené na vašom
počítači, zistí, že chodíte na stránky orybároch, azobrazí vám
reklamné banery ponúkajúce nový navijak Turbo 4000. Začudujete sa, ako stránka
dobre utrafila, pretože už nejaký čas onovom navijaku uvažujete.
Potom sa
pozriete na notebook vašej manželky, ktorá aktuálne takisto pozerá predpoveď
počasia, azisťujete, že jej reklamné banery sa týkajú omladzovacích
krémov ahydratačných masiek na tvár.
Toto je jednoduchá ilustrácia tzv.
cielenej reklamy, pri ktorej sa reklamné agentúry snažia trafiť čo
najpresnejšie do záujmov potenciálneho zákazníka. Je značne neefektívne
zobrazovať napríklad desaťročnému dieťaťu reklamu na hypotekárny úver.
Oveľa väčší účinok má vtomto prípade reklama na diaľkovo ovládané autíčko so sirénou, pretože sa ľahko môže stať, že po ňom dieťa zatúži abude si ho priať ako darček. Cielená reklama má tak pre zadávateľov dve obrovské výhody. Šetrí peniaze (načo platiť za ukazovanie reklamy niekomu, kto ovýrobok určite nebude mať záujem) aznásobuje jej možný dosah (zobrazuje sa ľuďom, pre ktorých je relevantná).
Väčšina ľudí sa pri pohľade na takéto bežné cielenie
reklamy príliš nepozastaví. Vlastne ani nemá dôvod. Mohol by sa niekto hnevať preto,
že reklama na krmivo pre mačky sa bude zobrazovať hlavne majiteľom mačiek?
Takáto vec predsa bola vmarketingu odjakživa. VPC REVUE nájdete
reklamu na softvér, hardvér ainé IT produkty, včasopise pre
motoristov reklamu na autá, pneumatiky či oleje a vpopulárnom ženskom
časopise zas reklamu na kozmetiku.
Správna reklama pre správne oči. Nič zvláštne na tom nie je, keďže táto reklama nevie, kto vskutočnosti ste, iba je cielená do prostredia, kde sa potenciálny zákazník nachádza. Von-line svete však vstúpil do hry nový faktor. Možnosť elektronicky sledovať používateľa, vytvárať dôkladný profil sféry jeho záujmu a prepojeným marketingovým systémom (vďaka ktorému možno zobrazovať Slovákom slovenskú reklamu aj na zahraničných internetových stránkach) ho marketingovo ovplyvňovať sčo najväčším účinkom.
Problémom, samozrejme, je, ako tieto informácie od neho získať. Ak dáte ľuďom možnosť vyplniť vo formulári nejaké doplnkové osobné informácie bez toho, aby to museli urobiť, zvyčajne vyplnia len povinné položky aostatné časti vynechajú. No ak máte možnosť sledovať ich činnosť on-line, zvyčajne sa dá množstvo informácií vydedukovať na základe indícií avzorov správania. Navyše obvykle bez toho, aby otom mal bežný používateľ tušenie, takže len ťažko môže vyjadriť svoj nesúhlas. Ako známe príslovie hovorí, „čo oko nevidí, srdce nebolí“.
Profilovanie používateľa má zhľadiska marketingu mimoriadne veľký význam
Treba však povedať, že takéto sledovanie základných
vlastností používateľa nemusí byť iba negatívna vec,naopak, niekedy môže
byť veľmi naprospech. Vkníhkupectvách, ako je napríklad Amazon, si
môžete všimnúť, že pri kúpe knihy sú vám odporúčané ďalšie nákupy na základe
toho, ako nakupovali ľudia, ktorí si rovnakú knihu tiež kúpili. Keďže ide
zprincípu zvyčajne oľudí spodobným vkusom, neraz sa môžete
dostať kodporučeniu knihy, oktorej ste nevedeli ana prvý
pohľad vás zaujme.
Rovnako je to napríklad aj so službami na odporúčanie
obdobnej hudby či filmov, ktoré využíva obrovské množstvo ľudí. Ak teda stránky
vytvárajú anonymný profil používateľa na základe stránok, na aké chodí,
aproduktov, ktoré kupuje, pričom mu ponúkajú reklamu vhodnú pre typ ľudí,
ako je on sám, nič pozoruhodné na tom nie je,je to viac-menej
chvályhodné. Kde sa však nachádza hranica medzi užitočnosťou adesivým špehovaním?
Vminulosti tieto zberné mechanizmy fungovali zvyčajne len vrámci jednej stránky, internetového obchodu či obdobnej služby. Srozmachom sociálnych sietí však mnohé mechanizmy dokážu sledovať používateľa naprieč celým internetom. Stačí sa len pozrieť na doplnky sociálnych sietí, ktoré sú rozšírené takmer na každej súčasnej webovej stránke. Vďaka nim môžu správcovia sociálnych sietí budovať rozsiahlu sieť správania používateľa, ktorá môže byť navyše priamo prepojená sjeho zvyčajne pravdivým aregulárnym osobným profilom.
Používateľ ako reklamný baner
Otom, ako sociálne siete zmenili situáciu na trhu,
sme sa mohli presvedčiť vroku 2007, keď Facebook spustil nový reklamný
systém nazvaný Beacon. Jeho úlohou bolo odosielať dáta zexterných stránok
zapojených do projektu priamo do facebookového profilu. Reklamná sila tohto
riešenia je zrejmá. Odporúčania produktov priamo od priateľov, ktorí si získali
vašu dôveru, majú totiž často obrovský vplyv.
Ak napríklad plánujete kúpu
nejakého výrobku anemáte odanom segmente príliš veľký prehľad,
väčšinou si spomeniete na priateľa, ktorý nejaký konkrétny produkt odporúčal
alebo ho sám vlastnil apochvaľoval si ho. Nakupovanie týmto štýlom je
skutočne veľmi bežné. Do projektu Beacon sa zapojilo vpočiatku viac ako
40 spoločností, medzi ktorými bol napríklad najväčší webový aukčný systém eBay,
Sony Online Entertainment, TripAdvisor či WeddingChannel.com.
Systém fungoval
tak, že ak ste na danú stránku prišli avykonali nejakú akciu (prejavili
ste záujem vaukcii, pridali ste si nejaký výrobok ve-shope do
obľúbených apod.), stránka skontrolovala prostredníctvom cookies (čomu sa
budeme ešte venovať) váš účet na Facebooku atúto informáciu naň odoslala.
Odosielanie dát Facebooku prebehlo buď úplne automaticky abez schválenia
používateľom, alebo (v niektorých prípadoch) stránky pridali do nastavenia
zákazníckych účtov možnosť odosielanie zakázať, pričom v základe bolo
odosielanie vždy predvolené.
Pri používaní stránok zapojených doprojektu Beacon sa síce vspodnom rohu prehliadača objavovala informácia, že stránka práve odosiela dáta do Facebooku, apokiaľ ste mali dostatočne rýchle reflexy, mohli ste tomu kliknutím na „nie“ zabrániť, no pretože správa v priebehu pár sekúnd zmizla, zvyčajne bolo po všetkom skôr, ako si to používateľ stihol uvedomiť.
Vrámci Facebooku pridávanie správ nebolo
automatické apri nasledujúcej návšteve ste našli na svojej nástenke
upozornenie, že externá stránka vám odoslala informácie, adostali ste
možnosť ich povoliť. Problém bol v tom, že používatelia často klikli na
automatické povolenie správ Beacon bez toho, aby si uvedomili, aký dôsledok to
vbudúcnosti môže mať. Počas prvého mesiaca sa spustila skutočná panika.
Na facebookových nástenkách sa totiž okrem relatívne neškodných príspevkov
začali objavovať automaticky aj také, ktorých zdieľanie si príslušná osoba
neuvedomila. Ak napríklad niekto povolil Beacon pred niekoľkými týždňami pri
neškodnom zdieľaní diskusného príspevku, neuvedomil si, že o pár týždňov môže
byť automaticky odoslaná do jeho facebookového profilu aj informácia, že si
práve kúpil konkrétny výrobok.
Na webe CNN sa objavil príbeh
onešťastníkovi, ktorý pre svoju priateľku kúpil prostredníctvom e-shopu
zásnubný prsteň, chystajúc veľké prekvapenie, na čo mu omalú chvíľu začali
telefonovať všetci priatelia agratulovať mu. Neuvedomil si, že stránka
bola zapojená do reklamného systému Beacon aautomaticky odoslala
informáciu onákupe prsteňa na jeho stenu príspevkov, kde ju videli všetci
jeho priatelia vrátane budúcej nevesty.
Niekoľko týždňov po spustení služby sa na Facebooku objavila používateľská petícia, ktorá sa dožadovala toho, aby externé stránky neodosielali informácie Facebooku bez ich priameho súhlasu. Za desať dní získala viac ako 50000 podpisov. Vdecembri roku 2007 Facebook oznámil, že pridá možnosť zakázať Beacon, ktorú si budú môcť používatelia vprípade záujmu aktivovať.
Požiar negatívnej verejnej mienky sa pokúsil uhasiť
viceprezident Facebooku Chamath Palihapitiya, ktorý na otázku New York Times,
či prijíma Facebook informácie zexterných stránok na vlastné účely aj
vprípade, že to používateľ zakáže, odpovedal razantne: „Nie.“ Posťažoval
sa pritom, že vtlači sa osystéme Beacon šíri mnoho neprávd.
Bezpečnostný expert Stefan Berteau znezávislej softvérovej korporácie Computer
Associates však publikoval technickú správu, vktorej nielenže odhalil, že
to nie je pravda aFacebook dáta stále prijíma, ale že ich prijíma dokonca
aj vprípade, že je používateľ zFacebooku odhlásený (cookies
vprehliadači totiž jeho účet stále prezradí). Vlete 2008 bola
vtejto záležitosti na Facebook aspoločnosti zapojené do projektu Beacon
podaná žaloba.
Vrámci súdneho urovnania záležitosti Facebook zriadil neziskovú organizáciu na propagáciu on-line bezpečnosti asúkromia za šesť miliónov dolárov. Používatelia však neboli finančne odškodnení. Vseptembri roku 2009 bola služba Beacon definitívne vypnutá, pričom sám Mark Zuckerberg sa odva roky neskôr na svojom blogu vyjadril, že táto služba bola chybou.
Kto ste, kde ste ačo robíte?
Veľmi silný negatívny ohlas, ktorý služba Beacon vyvolala,
bol vurčitom zmysle prekvapivý. Situáciu pomerne dobre zhrnul riaditeľ
reklamnej spoločnosti Organic, ktorý aféru Beacon opísal slovami: „Nie je komunita trochu pokrytecká? Zrazu sa
zničoho nič sťažujú, že nechcú niečo zdieľať?“ Toto príslovečné
udretie klinca po hlavičke možno znie trochu agresívne, no faktom je, že sú to
práve používatelia Facebooku, ktorí nadšene zdieľajú svoje meno, bydlisko,
fotografie, školu či záľuby. Mnohí pritom zostávajú často prekvapení
ztoho, že niekto tieto informácie skutočne používa.
Ak máte pocit, že
vaše osobné informácie na Facebooku sú vbezpečí, pretože ich zdieľate len
so svojimi priateľmi, anie verejne, pristupujete kveci naivne.
Reklamy, ktoré sa vám na Facebooku zobrazujú, nie sú rozhodne náhodné. Nie je
žiadny zázrak, že zasnúbenému dievčaťu sa zobrazujú reklamné ponuky na
manželské obrúčky, predajne svadobných šiat či návrhy na svadobné cesty.
Udržiavať serverovú aprogramátorskú mašinériu Facebooku je poriadna
finančná záťaž, pričom príjmy tejto spoločnosti sú generované predovšetkým
predajom mimoriadne dobre cielenej reklamy.
Známy internetový vtip na otázku: „Nie je úžasné, že je taká skvelá služba ako Facebook zadarmo?“ výstižne odpovedá: „Za Facebook neplatíš, pretože nie si jeho zákazník. Si produkt, ktorý Facebook predáva.“ Aj keď je táto situácia zjavne a vtipne zveličená, vystihuje esenciu tejto služby, ktorú majú ľudia často problém pochopiť.
Pri tvorbe reklamného bilbordu zpoužívateľa, ako to
bolo pri systéme Beacon, sa často možno stretnúť sveľkým odporom. To, čo
však zostáva pod „kobercom“, je profilovanie azhromažďovanie údajov
ojednotlivých internetových používateľoch. Vzhľadom na to, že takýto zber
prebieha vtichosti ado života používateľa priamo nezasahuje (aspoň
si to priamo neuvedomuje), zostáva tento odbor vdlhodobom raste.
Sledovanie používateľov webu aich profilovanie je dnes obrovský biznis,
ktorého hodnota sa vtomto roku pohybuje na úrovni 40 miliárd dolárov.
Táto činnosť sa vo všeobecnosti spája najmä so spoločnosťami produkujúcimi
najväčšie svetové on-line služby. Ide teda najmä o Facebook, Google či Yahoo.
Faktom však je, že iné spoločnosti, špecializované priamo na tento druh
biznisu, sa držia vpozadí aväčšina ľudí onich nikdy nepočula.
Medzi ne patrí najmä Acxiom Corporation, ktorá sa považuje za držiteľa
najväčšej databázy spotrebiteľov.
Tá má zvyčajne obežných ľuďoch oveľa podrobnejšie údaje ako tajné služby. Podľa vyjadrenia predstaviteľov spoločnosti sa na ich 23000 serveroch prevádzkuje databáza 500 miliónov aktívnych používateľov sveta spribližne 1500 záznamami na osobu. Acxiom je zameraný predovšetkým na americký trh, pričom medzi bežné informácie odospelom Američanovi patrí vek, rasa, pohlavie, výška, hmotnosť, manželský stav, stupeň vzdelania, politické preferencie, nákupné zvyky, zdravotný stav či predstavy oideálnej dovolenke. Ich cieľom je získať dostatočne komplexný profil asnažiť sa predpovedať správanie, ktoré by mohlo byť zaujímavé zhľadiska investorov aklientov Acxiomu.
Hlavná centrála spoločnosti Acxiom v Arkansase
Očo vpraxi ide, to dobre vidieť na
marketingovej prezentácii sfiktívnym používateľom „pánom Hughesom“, ktorú
Acxiom ukazoval investorom vroku 2010. Pán Hughes sa vprezentácii
prihlásil na Facebook auvidel, že jeho priateľka Ella sa stala fanúšikom
spoločnosti Bryce Computers (fiktívny predajca PC techniky aklient Acxiomu).
Ella vyzve pána Hughesa nato, aby si na stránke tejto firmy prehliadol
nové tlačiarne. Ten teda stránku otvorí. Web Bryce Computers rozpozná jeho
predošlú aktivitu na Facebooku ajej súvislosti aponúkne mu
tlačiareň, ktorá zodpovedá jeho požiadavkám. Pán Hughes sa síce na stránke
registruje, ale tlačiareň si nekúpi. Systém ho však naďalej sleduje on-line.
Nasledujúce ráno sa pán Hugjes pripája na spravodajskú server ESPN.com
aprezerá si športové výsledky.
Stránka mu pritom akoby zázrakom zobrazuje
reklamu na tlačiareň, ktorú si včera prezeral. Neskôr večer si všetko nechá
prejsť hlavou aznova sa pripája na stránku Bryce Computers. Stránka ho
okamžite rozpozná aponúkne mu na tlačiareň zľavu 10 % abezplatnú
dopravu. Ponuka nie je náhodná.
Acxiom totiž disponuje vlastným klasifikačným
systémom PersonicX, ktorý priraďuje spotrebiteľa do jednej zo 70 detailných
sociálno-ekonomických skupín aspráva sa knim primeraným spôsobom.
Pán Hughes bol zaradený medzi osoby stredného veku smobilným telefónom,
elektronickým bankovníctvom, ktoré rady navštevujú športové podujatia. Vzhľadom
na jeho sociálny štatút afinančné predpoklady je potenciálne citlivý na
zľavnené ponuky abezplatnú dopravu.
Je teda pravdepodobné, že na ponuku zareaguje kladne. Pán Hughes si teda tlačiareň nakoniec kúpi. Tento príklad ukazuje, ako je systém Acxiom navrhovaný tak, aby rozpoznával spotrebiteľa ajeho návyky, pamätal si jeho predošlé správanie, klasifikoval ho apredpovedal jeho ovplyvniteľnosť areakcie na marketingové ponuky.
V oblasti biznisu tohto druhu nastal vposledných
rokoch skutočne obrovský rozmach. Nech sa na súčasnom webe pohnete skoro
kdekoľvek, je veľmi pravdepodobné, že sa informácie ovašej návšteve
presúvajú aj do databáz tretích strán. Gary Kovacs, výkonný riaditeľ spoločnosti
Mozilla, minulý rok na konferencii TED predstavil vo svojej prednáške snázvom
Sledovanie sledovačov doplnok Collusion.
Ide o stiahnuteľné rozšírenie pre
prehliadač Firefox (v súčasnosti dostupné aj na prehliadač Chrome), ktoré
umožňuje zviditeľňovať záznamové mechanizmy tretích strán, aktuálne fungujúce
na webovej stránke, ktorú ste navštívili. Na obrázkoch si môžete pozrieť, ako
grafické rozhranie Collusion vyzerá. Po jeho spustení stačí už len klasicky
prechádzať web asledovať, ako sa vytvára sieť prvkov. My sme na začiatok
zamierili na dva populárne slovenské weby – Zoznam aSME.
Po otvorení
stránky Zoznamu sa Collusion okamžite rozvetvil na facebook.net
afacebook.com, google-analytics.com, gemius.pl, zoznamstatic.sk aetargetnet.com.
Po navštívení stránky SME sa zoznam rozšíril ovisualdna.com, chartbeat.net
a com, tynt.com, pianomedia.eu ask, doubleclick.net, bbelements.com,
bbmedia.cz, googleadservices.com, uspech.sk a etargetnet.com. Po ďalších desiatich
minútach prehliadania webu graf Collusion doslova explodoval, čo si môžete
pozrieť na ďalšom obrázku.
Desať webov zvýraznených modrou žiarou sú stránky,
ktoré sme skutočne navštívili. Ostatné kruhy predstavujú servery a weby, ktoré
boli o našej návšteve informované. Väčšina ľudí tomuto správaniu stránok, ktoré
používajú zberné doplnky tretích strán, nevenuje veľkú pozornosť. Koniec koncov
tieto sledovacie mechanizmy sú viac-menej anonymné a nespájajú používateľa
sjeho reálnou identitou. Na druhej strane niektoré skutočne áno.
Gary Kovacs vo svojej prednáške použil zaujímavé prirovnanie: „Predstavte si, že by vo fyzickom svete niekto celý deň sledoval vašu desaťročnú dcéru svideokamerou anotebookom vruke anahrával si každý jej pohyb. Ako by ste sa zachovali? Mávli by ste nad tým iba rukou alebo by ste okamžite amožno značne agresívne zareagovali?“ Prednášku Garyho Kovacsa si môžete pozrieť na DVD REVUE. Doplnok Collusion je dostupný nastiahnutie zadarmo na stránkach doplnkov pre prehliadače Firefox (http://addons.mozilla.org) aGoogle Chrome (https://chrome.google.com/webstore).
Výkonný riaditeľ spoločnosti Mozilla Gary Kovacs na predstavení doplnku Collusion
Jednoduché mechanizmy, drvivý dosah
Jeden znajjednoduchších mechanizmov, ktorý sa pri
sledovaní (on-line tracking) používa, je klasický HTTP „koláčik“, teda cookie.
Ide omalý textový súbor, ktorý si stránka ukladá vo vyrovnávacej pamäti
internetového prehliadača. Jeho obvyklý účel je uloženie jednoduchých
informácií pri návšteve stránky, takže ak web onedlho navštívite znova, stránka
si pamätá vaše predošlé akcie, napríklad vaše prihlásenie apodobne.
Účel
cookies sa od ich prvého uvedenia vroku 1994 značne rozšíril adnes
ich možno používať vmnohých variantoch a narôzne špecifické úlohy.
Jeden zvariantov je napríklad Flash cookie, teda koláčik vytváraný
doplnkom Adobe Flash. Špecialitou je, že cookies vytvárané týmto zásuvným
modulom sú zvyčajne mimo kontroly prehliadača, a to aj napriek tomu, že
platforma Flash je pomerne rozšírená.
Ak teda vrámci čistiaceho procesu
zmažete cookies uložené vprehliadači, týchto variantov sa zmazanie
nedotkne. Okrem toho na rozdiel od klasických HTTP cookies platnosť Flash cookies
nikdy nevyprší. Vštúdii Flash
Cookies a bezpečnosť, ktorú pre univerzitu vBerkeley vypracoval
vroku 2009 bezpečnostným expert Ashkan Soltani, boli demonštrované mnohé
nekalé praktiky uplatňujúce sa na moderných internetových stránkach.
Jedno
znajzaujímavejších odhalení bolo používanie Flash cookies na obchádzanie
bezpečnostných opatrení používateľa. Pri návšteve niektorých stránok sa
napríklad používa dvojité ukladanie informácie cookies do verzie HTTP
aFlash zároveň. Ak používateľ zdôvodu bezpečnosti vymaže cookies zo
svojho prehliadača (HTTP), kópia Flash sa použije na ich opätovné vytvorenie.
Vo výsledku sa tak obnovujú zmazané HTTP cookies zo „zálohy“ apredošlé
zmazanie je neúčinné.
Keďže bežný používateľ zvyčajne netuší, ako Flash cookies
mazať (na rozdiel od bežných verzií HTTP), ide preňho onepeknú situáciu, keďže
žije vdomnienke, že všetky cookies zmazal. Počet cookies, ktoré používajú
moderné a pokročilé stránky populárnych webových služieb, pri tom neustále
stúpa.
Okrem cookies sa však používajú aj iné metódy, ako napríklad tzv. web bugs, nazývaný aj web beacon (webový chrobák/maják). Ide oobjekt na stránke voveľkosti jedného pixela, ktorý je pre používateľa zvyčajne neviditeľný, pričom sa môže využívať na aktiváciu analytických nástrojov ainých mechanizmov. Kombináciu web bugs aHTTP cookie používal aj systém Facebook Beacon.
Stav doplnku Collusion po niekoľkých minútach internetovej aktivity – desať krúžkov zvýraznených modrou žiarou sú stránky, ktoré sme navštívili, ostatné patria adresám, ktoré sa onašom pohybe dozvedeli bez nášho vedomia
Jeden zoprávnených argumentov pri obhajobe
internetového sledovania je ten, že tieto mechanizmy zvyčajne vytvárajú úplne
anonymný profil. Žiaľ, to už dnes vmnohých prípadoch neplatí aveľa
sledovacích mechanizmov používa najrôznejšie metódy na získanie používateľskej
identity. Vtechnickej štúdii Úniky
osobných informácií prostredníctvom sociálnych sietí, ktorú vroku
2010 vypracovali bezpečnostní experti Balachander Krishnamurthy (AT&T Labs
– Research, USA) a Craig E. Wills (Worcesterský
polytechnický inštitút, Veľká Británia), bolo predvedených niekoľko
jednoduchých techník na získanie používateľskej identity prostredníctvom sietí
ako Facebook aLinkedIn.
Najbežnejšia cesta, ako sledovacie mechanizmy môžu priradiť kvášmu profilu reálnu identitu, je zachytenie hlavičky HTTP referrera. Predstavte si, že ste sa práve zaregistrovali na stránke www.stranka.com, ktorá vás vrámci dokončenia celého procesu presmeruje na nasledujúcu stránku sidentifikátorom vo webovej adrese: http://stranka.com/register? username=Jozef &name=Jozef%20Mrkvicka &email=jozefmrkvicka%40e-mail.sk &... Sledovač aktívny na danej stránke tak nemá žiadny problém danú informáciu zaznamenať apoužiť vo svojej databáze. Obdobne triviálne možno vziať identitu napríklad zmena stránky. Po prihlásení sa totiž mnohé služby hlásia smenom okna „Vitaj, Jozef Mrkvička“ apodobne.
Ďalšie metódy zistenia identity sledovacími mechanizmami
boli demonštrované prostredníctvom Via Request-URI. Vich príklade
vtvare „GET
/track/?...&fb_sig_time=1236041837.3573&...,
fb_sig_user=123456789&..., Host: adtracker.socialmedia.com, Referer:
http:// apps.facebook.com/kick_ass/..., Cookie: fbuserid=123456789;...
=blog.socialmedia.com“ môžeme vidieť, že aplikácia Facebooku odosiela
používateľský identifikátor ačas jeho prihlásenia na adresu
adtracker.socialmedia.com.
Neustále narastajúci problém ukázali Krishnamurthy a Wills vďalšej renomovanej štúdii Úniky súkromných dát vs. ochranné mechanizmy - medzera narastá zroku 2011, vktorej preskúmali prihlasovacie ainterakčné mechanizmy 120 najpopulárnejších webových stránok. Zamerali sa na úniky informácií prostredníctvom sledovačov tretích strán, pričom výsledky ich testov vyrážali dych. Až z56 % testovaných stránok unikali osobné informácie na zberné mechanizmy tretích strán, pričom na 48 % stránok dokonca dochádzalo kúniku používateľského identifikátora.
Ako sa brániť?
Znepokojenie nad sledovaním používateľov vmodernej
ére sociálneho webu neustále narastá. Už vroku 2007 niekoľko združení na
ochranu spotrebiteľa odoslalo Americkej federálnej obchodnej komisii návrh na
vytvorenie kontrolných mechanizmov pre on-line reklamu, ktoré by vyžadovali,
aby reklamné agentúry odosielali svoje reporty obchodnej komisii
ainformovali ju oprocesoch sledovania zákazníkov (návrh neuspel).
Vroku 2009 sa objavil návrh na novú hlavičku HTTP snázvom The Do Not Track (nesleduj ma), ktorá vyjadrovala želanie zákazníka, aby ho sledovacie mechanizmy ignorovali. Otejto funkcii sa pozitívne vyjadrili vývojári prehliadačov Mozilla Firefox aMicrosoft Internet Explorer aneskôr sa kiniciatíve pridali aj vývojári ostatných prehliadačov.
Vprehliadači Internet Explorer 10,
ktorý Microsoft vydal vminulom roku, sa objavil tento mechanizmus
štandardne zabudovaný adokonca aj vzáklade aktivovaný, za čo Microsoft
zožal značnú kritiku od reklamných agentúr. Tie totiž na základe predošlej
dohody vyžadovali, aby hlavička Do Not
Track bola voliteľným prvkom, spustiteľným až na želanie používateľa.
Najväčší problém je v tom, že táto hlavička nie je nijaký príkaz ani blokovací
mechanizmus. Je to iba prosba, ktorá sa predkladá sledovacím mechanizmom
stránok.
Tie sa môžu rozhodnúť, či vám ju splnia alebo ju jednoducho budú
ignorovať, za čo im nehrozí nijaký postih. Dá sa prirovnať knoseniu
trička snápisom „Prosím, nekradnite
mi peňaženku“ vdobrej viere, že sa nadvami vreckári zľutujú.
Paradoxné je, že aj napriek tomu, že je hlavička Do Not Track aktivovateľná vprehliadačoch Microsoft Internet
Explorer ajGoogle Chrome, stránky Googlu ani Microsoftu ju nerešpektujú
aukladajú rovnaký objem cookies.
Podobne neslávne dopadli aj nezmyslené legislatívne úpravy, ako napríklad európsky „Cookie Law“, ktorý vyžaduje od webových stránok, aby oznamovali svojim používateľom používanie cookies. Tieto opatrenia sú veľmi nedostatočné, pretože jadrom problému nie je to, že sa cookies používa, ale to, kto ho používa ana aký účel.
Aktivácia „prosby onesledovanie“ vnastavení prehliadača Mozilla Firefox
Účinná ochrana je vsúčasnosti úplne vréžii
používateľa. Problémom je, že globálne zakazovanie cookies aJavaScriptu,
ktoré sa využívajú vsledovacích mechanizmoch, má značný dosah na ostatné
pokročilé funkcie stránok. Je teda viac-menej nevyhnutné postupovať striedmo
anestínať pre pár stromov celý les (pokiaľ teda nechcete používať
kompletný anonymizačný mechanizmus, ako je napríklad sieť Tor).
Populárne
opatrenia zahŕňajú napríklad nastavenie automatického mazania cookies pri
zavretí prehliadača a zakázanie flashových cookies, čo môže byť pomerne vhodný
ochranný prostriedok. To, aké sú vaše nové nastavenia prehliadača účinné, si
môžete overiť napríklad na adrese https://labs.isecpartners.com/breadcrumbs/breadcrumbs.html.
Obdobne možno vprehliadačoch zakázať odosielanie hlavičky HTTP referrera.
Zpoužívateľského hľadiska sú však tým najjednoduchším spôsobom boja proti
marketingovému on-line sledovaniu sťahovateľné doplnky internetových
prehliadačov, vytvorené špeciálne na tento účel. Pomerne účinne aúplne
automaticky blokujú vstavané moduly tretích strán, ktoré sú prítomné na mnohých
stránkach, pričom zabraňujú postúpeniu informácií ďalším účastníkom.
Tvorba profilu, sledovanie apriraďovanie reálnej identity sú tak pre tieto reklamné mechanizmy značne zložitejšie. Veľmi populárne doplnky prehliadačov, ktoré môžeme vtejto súvislosti rozhodne odporúčať, sú Disconnect, dostupný na adrese https://disconnect.me (Chrome, Firefox, Safari), DoNotTrackMestiahnuteľný na adrese www.abine.com/dntdetail.php (Firefox, Chrome, Safari a Internet Explorer) aPrivacyfix, ktorý nájdete na domovskej stránke http://privacyfix.com (Chrome a Firefox). Všetky sú kdispozícii zadarmo, apreto vám nič nebráni vyskúšať ich anájsť ten, ktorý vám najviac vyhovuje.
Doplnok Disconnect na potlačenie marketingového on-line sledovania pre prehliadače Chrome, Firefox a Safari