CANON_112024 CANON_112024 CANON_112024

Mercedes-Benz eSprinter / Efektívne a všestranne

Tlačové správy
0

Nový Mercedes-Benz eSprinter predstavuje významný krok v elektrifikácii segmentu veľkých úžitkových vozidiel. Zatiaľ čo jeho prvá generácia s dojazdom málo cez 100 km bola vhodná iba pre firmy s presne stanoveným harmonogramom rozvozu a pre balíčkové služby, kde bol takýto dojazd dostatočný, novinka má ambície stať sa univerzálnejším pomocníkom pre regionálne zásobovanie a rozvoz tovarov.

WESTECH_122024

Dodáva sa v dvoch karosárskych variantoch (skriňová dodávka a šasi), dve dĺžky vozidla a tri rôzne veľkosti batérií s využiteľnou kapacitou 56, 81 a 113 kWh ponúkajú pomerne široké možnosti výberu. Testované vozidlo bolo v najdlhšej verzii s batériou s kapacitou 113 kWh. ­eSprinter využíva batérie s technológiou lítium-železo-fosfát (LFP), ktoré neobsahujú kobalt ani nikel, čo ich robí nielen ekologickými, ale aj mimoriadne odolnými proti opotrebeniu. Tento typ batérií znáša veľké počty nabíjacích cyklov, pričom mu vyhovuje nabíjanie na 100 % kapacity a je bezpečný pri poškodení, na rozdiel od technológie NMC nemá tendenciu horieť. V osobných elektromobiloch sa tieto batérie používajú menej pre nižšiu mernú kapacitu, v podlahe dodávky však väčšie rozmery batérie natoľko neprekážajú, je tam podstatne viac miesta. S užitočným zaťažením až do 4,25 tony a nákladovým priestorom s objemom 14 m2 je eSprinter ideálne riešenie na široké spektrum rôznych úloh.


Nákladový priestor dlhej verzie má objem až 14 m3

Vozidlo je postavené na modulárnom koncepte, pozostávajúcom z troch modulov. Predný obsahuje všetky vysokonapäťové komponenty, ktoré možno kombinovať s rôznymi konfiguráciami podvozka. Stredný modul, ktorý sa nachádza v spodnej časti vozidla, integruje vysokonapäťovú batériu v robustnom obale. Tento dizajn zabezpečuje nízke ťažisko, čo zlepšuje stabilitu a ovládateľnosť vozidla. Zadný modul obsahuje integrovanú pohonnú jednotku s elektrickým motorom, ktorá poháňa zadnú nápravu. Využíva sa synchrónny elektromotor s permanentným magnetom (PSM), ktorý má hmotnosť iba 130 kilogramov a ponúka dva výkonové stupne: 100 kW a 150 kW. Maximálny krútiaci moment dosahuje 400 Nm, čo zabezpečuje výborné jazdné vlastnosti a všestrannosť použitia pre rôzne nadstavby a konfigurácie. Vozidlo navyše môže ťahať prívesy s hmotnosťou až 2 tony. eSprinter podporuje nabíjanie striedavým prúdom s výkonom 11 kW, zatiaľ čo na rýchlonabíjacích staniciach podporuje DC nabíjanie až s výkonom 115 kW. Nabíjanie z 10 % na 80 % kapacity trvá asi 42 minút, na 100 % sa dostanete asi za 55 minút. Služba Mercedes me Charge umožňuje jednoduché nabíjanie a platbu na viac ako 1,5 milióna nabíjacích staníc po celom svete. Problémom pri nabíjaní sú na niektorých nabíjačkách rozmery vozidla. Štandardné nabíjacie stanice sú projektované pre bežné osobné autá a na veľké dodávky alebo súpravy s prívesom sa nemyslelo. Preto je dobré, ak vodič pozná pomery na nabíjacej stanici, kam mieri nabíjať, aby vedel, či sa tam zmestí. Našťastie je nabíjací konektor umiestnený vpredu pod znakom výrobcu, čo uľahčuje prístup k nabíjačkám. Vzhľadom na dojazd auta to však nie je problém.

    
 Zľava: Tachograf je súčasťou výbavy/ Systém MBUX je prevzatý z osobných modelov/ Palubná doska je hybridná, s displejom multimediálneho systému

Modernizáciou prešla aj technologická výbava, a tak eSprinter využíva najnovšiu generáciu multimediálneho systému MBUX, ktorý obsahuje funkcie, ako je hlasový asistent „Hey Mercedes“ a inteligentná navigácia s elektrickou inteligenciou. Táto navigácia dokáže plánovať optimálnu trasu vrátane nabíjacích zastávok a zohľadňuje aktuálnu dopravnú situáciu aj topografiu. Bezpečnosť zvyšujú systémy ako Active Brake Assist, ktorý pomáha pri núdzovom brzdení, Blind Spot Assist na sledovanie mŕtveho uhla a ATTENTION ASSIST, ktorý monitoruje pozornosť vodiča. Širokouhlá zadná kamera poskytuje jasný pohľad na situáciu za vozidlom, čo uľahčuje parkovanie a cúvanie vo dne aj v noci. Voliteľne môže byť vo výbave aj 360° kamerový systém, ale aj samotná zadná kamera je veľmi užitočná. Malým sklamaním je iba štandardný tempomat, ale pri dlhších cestách aj ten pomôže.  Pre testovanú konfiguráciu s najväčšou batériou výrobca udáva dojazd až 400 km podľa WLTP a až 530 km v mestskom cykle. Údaje nie sú ďaleko od reality, v zimných podmienkach nám dojazd kolísal medzi 340 až 370 km. Podiel na tom určite má aj nová generácia teplotného manažmentu so zlepšeným tepelným čerpadlom a pridaná izolácia v obvode ohrevu. Auto kúrilo aj pri ranných teplotách pod – 2 °C tak dobre, že sme nemohli mať teplotu nastavenú na viac ako 19 – 20 °C. Inak sa už v kabíne nedalo vydržať. Rovnako ako osobné autá sa aj eSprinter dá predklimatizovať cez mobilnú aplikáciu Mercedes me, v podstate to však ani netreba. Vykurovanie nastupuje hneď, ako auto otvoríte, pričom sa automaticky spustí aj vyhrievanie sedadla, takže do 5 minút je vo vozidle príjemne.

Špecifikom je, že eSprinter (v testovanej verzii) spadá do kategórie N2 s prípustnou hmotnosťou do 4,25 tony. Pri vozidlách tejto kategórie je potrebné dodržiavať určité pravidlá, najmä na spoplatnených úsekoch ciest. Vozidlá kategórie N2 s alternatívnym pohonom vrátane elektrického majú výnimku pre vodičov s preukazom skupiny B, ak vodič vlastní preukaz aspoň dva roky. Ak celková hmotnosť vozidla nepresiahne 3,5 tony, môže sa používať v okruhu do 100 km od sídla spoločnosti, na ktorú je registrované. Pri hmotnosti nad 3,5 tony a do 4,25 tony je povinné používať tachograf spolu s kartou vodiča. Na spoplatnených úsekoch treba použiť mýtnu jednotku na úhradu poplatkov. Tachograf je, samozrejme, súčasťou výbavy, je zabudovaný hore nad hlavou vodiča. Vzhľadom na hmotnosť nad 3,5 tony má vozidlo obmedzenú maximálnu rýchlosť na 90 km/h, čo sa priaznivo prejavuje na spotrebe, ale na diaľnici pôjdete väčšinou v kolóne s kamiónmi. Vo vozidle bola aj mýtna jednotka, k nej mám však malú poznámku. Mýtna jednotka (aspoň tá slovenská) je pomerne veľké zariadenie, ktoré sa umiestňuje na predné sklo a potrebuje 12 V napájanie. Výrobca umiestnil jednu 12 V zásuvku aj šikovne pod stredný kryt odkladacieho priestoru pod predným sklom, žiaľ, zabudol na otvor na kábel. Ak teda nechcete do krytu vŕtať, musíte mýtnu jednotku pripojiť do druhej zásuvky umiestnenej asi v strede predného panela, takže neprakticky ťaháte kábel cez celú palubnú dosku. Toto mohli inžinieri urobiť lepšie. Ináč je kabína priestranná, s tromi sedadlami a množstvom odkladacích miest. Nákladový priestor je prístupný pravými posuvnými dverami alebo dvojkrídlovými zadnými dverami. Trocha zamrzí, že pri tejto cene vozidla výrobca stavil na kompletné žiarovkové osvetlenie vonku aj vnútri.

Nový eSprinter je ukážkou toho, ako Mercedes-Benz pokračuje vo svojej vedúcej pozícii v elektrifikácii úžitkových vozidiel. Autom sa dobre jazdí, má veľmi dobrú výbavu, ale otázkou zostáva jeho cena, ktorú bude musieť prevádzkovateľ asi premietnuť do svojich služieb. Ináč ide o vynikajúce vozidlo, ktoré udáva trendy v tejto kategórii.

TESTY:

  • Spotreba v teste (kWh/100 km): 33
  • Dojazd v teste (km): 345
  • Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW): 11
  • Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW):? 115
  • Čas nabíjania 10-80 % (min): 41

Technické údaje:

Mercedes-Benz eSprinter N2 Long: maximálna hmotnosť 4100 kg, najväčšie prípustné zaťaženie: 1343 kg, hmotnosť brzdeného prívesu: 900 kg, kapacita batérie: 113 kWh, typ batérie: LFP, poháňaná náprava zadná, výkon: 150 kW, krútiaci moment: max. 400 Nm, max. rýchlosť: 90 km/h, AC nabíjanie 11 kW, DC nabíjanie 50 kW (115 kW voliteľne)

PLUSY, MÍNUSY:

+ Výkon, spracovanie, technologická výbava, úžitkové vlastnosti
- Svetelná technika so žiarovkami

  • Cena modelu od (s DPH): 63 800 EUR
  • Testované vozidlo (s DPH): 102 875 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať