Nové Audi Q5 SUV: osvedčený koncept úspechu v tretej generácii
- Nové Audi Q5 SUV: dynamický dizajn, vysoká variabilita, nový infotainment a moderná koncepcia ovládania
- Prvý model SUV na báze Premium Platform Combustion s efektívnymi, čiastočne elektrifikovanými spaľovacími motormi
- Gernot Döllner, CEO koncernu AUDI AG: „Ako druhý model s našou novou generáciou vysoko efektívnych spaľovacích motorov táto nová edícia úspešného bestsellera predstavuje ďalší krok pri omladení nášho produktového portfólia“
Audi Q5 SUV patrí v Nemecku a Európe už vyše 15 rokov k najobľúbenejším SUV v segmente B. Teraz Audi predstavuje najnovšiu generáciu bestsellera: Q5 je ešte modernejšie a dynamickejšie. Je prvým SUV na báze Premium Platform Combustion (PPC) a budú ho poháňať efektívne benzínové a dieselové motory, ktoré sú vďaka technológii MHEV plus ešte úspornejšie. Audi Q5 presvedčí moderným infotainmentom a koncepciou ovládania, individualizovateľnými digitálnymi svetelnými grafikami a modernými asistenčnými systémami. Športové Audi SQ5 dopĺňa modelový rad už pri jeho premiére. V budúcnosti ho ďalej rozšíria modely s pohonom plug-in hybrid.
Gernot Döllner, predseda predstavenstva Audi AG, považuje nové Audi Q5 SUV za garanta úspechu. „Audi Q5 je už vyše 15 rokov naším najúspešnejším a najdôležitejším modelom SUV v strednej triede. Nová generácia predstavuje dôslednú evolúciu jeho osvedčených vlastností,“ hovorí. „Ako druhý model s našou novou generáciou vysoko efektívnych spaľovacích motorov reprezentuje ďalší dôležitý krok pri omladení nášho produktového portfólia. Som si istý, že Audi Q5 ako športovo ladené univerzálne vozidlo s dynamickým dizajnom SUV bude pokračovať v písaní histórie jeho úspechu.“
Audi novým Q5 prináša tretiu generáciu úspešného modelu. Prvá generácia SUV strednej veľkosti bola predstavená v roku 2008 – a odvtedy dominuje v segmente premium SUV strednej triedy. Nové Audi Q5 teraz pokračuje v príbehu úspechu.
Audi Q5 SUV je po novom modelovom rade Audi A5 druhým modelovým radom v portfóliu značky Audi skonštruovaným na báze technickej platformy PPC (Premium Platform Combustion). Táto platforma umožňuje Audi vyrábať modely s veľkými predajnými objemami a vysokou technickou náročnosťou v rozličných segmentoch. Flexibilita PPC pritom pomáha dodať budúcim modelom Audi jedinečný charakter.
Audi Q5 posúva latku na novú úroveň v segmente B premium SUV. Výrazové prostriedky dizajnu so športovým akcentom a afinitou k technike sa snúbia s bezkonkurenčnou variabilitou a osvedčenou funkčnosťou na každodenné používanie. Efektívne a výkonné motory s technológiou MHEV plus a neskôr aj pohon plug-in hybrid dláždia Audi cestu k mobilite premium perspektívnej z hľadiska požiadaviek budúcnosti. S architektúrou elektroniky E³ 1.2 integruje Audi moderné a aktualizovateľné funkcie a služby digitálnej konektivity do všetkých nových modelov.
Audi vyrába modelový rad Q5 už osem rokov v Mexiku a aj nové Q5 sa bude vyrábať v závode San José Chiapa. Dôležitým faktorom je blízkosť k veľmi veľkému severoamerickému trhu. Audi týmto modelom odštartovalo obnovenie svojho portfólia SUV so spaľovacími motormi a čiastočne elektrifikovanými pohonmi.
Praktickejšie ako kedykoľvek predtým: koncepcia využitia priestoru a variabilita
Audi Q5 vo svojej najnovšej generácii získalo výrazne viac substancie produktu – a posádka to cíti už na prvých metroch. V kombinácii s novou koncepciou interiéru poskytuje komfortný pocit priestoru s vynikajúcimi hodnotami vnútornej výšky a miesta na nohy.
Q5 SUV má ako zvlášť praktickú funkciu kompletne nastaviteľné zadné sedadlo. Dá sa posúvať v pozdĺžnom smere a aj sklon operadla sa dá nastavovať – čím sa dá v prípade potreby buď zväčšiť objem batožinového priestoru alebo priestor na nohy cestujúcich vzadu. Pri sklopenom zadnom sedadle sa objem batožinového priestoru zväčší – podľa verzie – až na 1473 litrov. Kryt batožinového priestoru sa dá uložiť do špeciálnej priehradky pod podlahou. Vďaka tomu je k dispozícii ešte viac miesta na batožinu a súčasne bezpečné miesto na uloženie krytu.
K ďalším praktickým prvkom patrí oproti predchodcovi zväčšená odkladacia schránka pod stredovou lakťovou opierkou vpredu a množstvo drobných odkladacích priestorov na slnečné okuliare, kľúče a ďalšie drobné predmety každodennej potreby, ako aj chladená bezdrôtová nabíjačka smartfónu s výkonom 15 wattov v prednej lakťovej opierke a po dva konektory USB-C vpredu i vzadu. Na želanie môžu zásuvky USB vpredu poskytovať nabíjací výkon až do 60 wattov, zadné dokonca až do 100 wattov. Vďaka tomu sa dajú bezpečne počas jazdy napájať elektrickou energiou aj väčšie zariadenia ako napríklad laptopy.
Purizmus a dynamika: vonkajší dizajn
Modely Audi Q5 SUV sú v tretej generácii ešte športovejšie a majú perfektné proporcie. Vysoko položená hrana na bokoch karosérie vytvára energickú siluetu, spája svetlomety so zadnými svetlami a vizuálne predlžuje vozidlo. Nad prahmi karosérie vedie zdvíhajúca sa línia cez zadný blatník až do zadného nárazníka, ktorá vozidlu dodáva dynamický impulz pohybu aj keď stojí v pokoji.
Predná časť karosérie pôsobí sebavedomo, pretože všetky dominantné dizajnové prvky sú oproti predchodcovi umiestnené o jednu úroveň vyššie. Vyššie položenú širokú jednodielnu masku chladiča Singleframe po bokoch lemujú vertikálne štrbiny vzduchových zásteriek (Air Curtains).
Ostro rezané svetlomety s dennými svetlami v hornej línii vytvárajú prísny, sústredený „pohľad“ automobilu a manifestujú jeho agilný a sebavedomý charakter. Pod maskou Singleframe prebieha podlhovastý otvor na vstup chladiaceho vzduchu, v ktorom sú umiestnené senzory asistenčných systémov. Jeho tvar vizuálne rozširuje Q5 a priťahuje ho bližšie k ceste. Vyhotovenie exteriéru S line sa vyznačuje markantnými športovými detailmi na karosérii ako napríklad obruby otvorov vzduchových zásteriek (Air Curtain Tubes) s akcentmi v matnom antracitovom chróme. Model SQ5 má tieto prvky v matne striebornom chrómovom vyhotovení.
Zadná časť Q5 SUV má vďaka výraznej redukcii línií veľmi čistý dizajn. Od zadného okna až po spodnú hranu trojrozmerne modelovaného priebežného pásu zadných svetiel je rovná plocha. Oblasť medzi pásom svetiel a nárazníkom má strohý vzhľad a dodáva SUV športovú eleganciu. Vo vysoko pretiahnutom nárazníku je integrovaný difúzor ako samostatný prvok. Poloha a tvar funkčných koncoviek výfuku závisí od motorizácie. Pri naftových motoroch je pod difúzorom koncovka v tvare dvojitého štvorhranu, pri benzínových motoroch je na každej strane jedna štvorhranná koncovka. Model SQ5 má tradične dve dvojité koncovky kruhového tvaru s novým, ostrejším dizajnom.
Tri vyhotovenia exteriéru a jedenásť farieb
Na výber sú tri alternatívy vyhotovenia exteriéru: Exterieur Basis, Exterieur advanced a Exterieur S line. Okrem toho má model SQ5 osobitý vonkajší vzhľad. Pri vyhotoveniach Exterieur S line a SQ 5 sú predné otvory na vstup vzduchu väčšie a opatrené krídelkami v profile písmena L. Difúzor v zadnom nárazníku má výrazne športovejší tvar. Okrem toho je pre tieto dve verzie k dispozícii vonkajší dizajnový komplet Exterieurpaket Schwarz.
Zákazníci majú v modelovom rade Audi Q5 na výber celkovo 11 farieb karosérie. Základnou je odtieň Arkona biela. Príplatkové metalizované farby majú označenie biela gletscher, čierna mythost, florettsilber, modrá navarra, červená Grenadine, zelená Distrikt a nový farebný odtieň Tambora sivá. Exkluzívne pre vozidlá s vyhotovením exteriéru S line a model SQ5 sú vyhradené farby modrá Ultra metalíza, šedá daytona perleťová a nový farebný odtieň zlatá sakhir metalíza. Zvlášť výnimočne pôsobia individuálne konfigurovateľné lakovania Audi exclusive, dostupné pre modely radu Q5.
Nové modely Audi Q5 SUV sú podľa vyhotovenia exteriéru a motorizácie vybavené diskami kolies z ľahkej zliatiny formátu od 18 do 21 palcov. Pre veľkosti od 18 do 19 palcov sú na želanie k dispozícii aerodynamicky optimalizované disky. Pri verzii S line a SQ5 sú súčasťou sériového vybavenia 19-palcové kolesá.
Na želanie sa montujú kované 21-palcové disky kolies so špecifickým dizajnom S, známe z iných modelov S značky Audi. Extravagantnú špičku ponuky kolies predstavuje príplatkový trojfarebný disk (Tricolor) formátu 21 palcov.
Čisté línie a útulné ambiente: dizajn interiéru
Interiér nového Audi Q5 SUV je založený na štyroch charakteristických základných znakoch dizajnu interiéru Audi. Po prvé je to dizajn orientovaný na človeka, tzv. human-centric dizajn, teda koncepcia dôslednej orientácie na potreby užívateľov.
Jasná koncepcia interiéru a logické ovládanie zaručujú prehľad vo všetkých situáciách a vytvárajú štvrtý znak – Visual Clarity. Funkčnosť a estetika sú pritom navzájom prepojené až do detailov. Tento štylistický prístup je dobre viditeľný na horizontálnom členení prístrojovej dosky. Dekoračný obklad z kvalitného materiálu sa tiahne ako krídlo po celej šírke kokpitu a na prechodoch sa zdvíha do dverí. Prístrojová doska tvorí základ pre digitálne pódium (Digital Stage) – druhý znak dizajnu interiéru Audi – a plynulo integrované mriežky výstupu vzduchu klimatizačnej sústavy. Priebežný tvar stredovej konzoly a obloženia dverí dopĺňa členenie interiéru, aplikácie so vzhľadom hliníka v profile písmena C obrubujú ovládacie prvky umiestnené na dverách a stredovej konzole. Svojou zdvíhajúcou sa orientáciou zvýrazňujú robustne športovú koncepciu SUV značky Audi.
Ústredným prvkom interiéru je digitálne pódium, ktoré sa týči pred vodičom a spolujazdcom vo forme displejov Audi MMI. Jasne orientované displeje sú plynulo a presne integrované do kokpitu. Štíhly, voľne stojaci panoramatický displej Audi MMI z OLED má zakrivený tvar a skladá sa z digitálneho združeného prístroja Audi virtual cockpit s uhlopriečkou 30,2 cm (11,9 palca) a dotykového displeja MMI touch s uhlopriečkou 36,8 cm (14,5 palca).
Na želanie je k dispozícii displej MMI pre spolujazdca s uhlopriečkou 27,7 cm (10,9 palca). Vďaka režimu Active Privacy Mode, využívajúcemu špecifickú technológiu modifikácie obrazu (Shutter), môže spolujazdec vpredu počas jazdy sledovať infotainment bez toho, aby tým vyrušoval vodiča a odpútaval jeho pozornosť od riadenia. Súčasne ho ale pritom môže podporovať napríklad ovládaním navigácie.
S dizajnom založeným na materiáloch (Material Driven Design) ako tretím znakom dizajnu interiéru Audi, nové Audi Q5 spĺňa nároky na veľkorysý vnútorný priestor kabíny v kombinácii s vysokým komfortom. Ako vizuálny prvok kompenzujúci digitálne a technické oblasti prebieha cez prístrojový panel do obidvoch predných dverí tzv. Softwrap. Spolu s textilnými plochami na dverách a lakťových opierkach prispieva k útulnému ambiente kabíny. Filozofia Material Driven Design okrem toho poskytuje potenciál na individualizáciu interiéru podľa predstáv zákazníka.
Jednotlivé materiály boli vyberané aj z hľadiska funkčnosti a vytvárajú jasnú štylistickú diferenciáciu rozličných oblastí interiéru vozidla. Oblasti relevantné z hľadiska komfortu sú zvýraznené veľkorysými plochami a mäkkými materiálmi.
Na rozdiel od toho sú ovládacie prvky precízne tvarované a na želanie môžu mať vyhotovenie v elegantnej lesklej čiernej farbe. Sedadlá s kosoštvorcovým prešívaním poťahu, Softwrap, čalúnenie dverí a lakťová opierka sú pri športovo ladenom vyhotovení interiéru S line potiahnuté udržateľnými materiálmi Kaskade a Dinamica. Textilný poťah Kaskade pripomína prírodné materiály ako vlna a nie je dodatočne zafarbený. Je vyrobený z recyklovaných materiálov ako napríklad okraje látok a recyklovaný polyester. Časť poťahu je vyrobená z látky Impressum, ktorá je z väčšej časti utkaná z recyklovaných plastových vlákien. Materiál Dinamica na pohľad vyzerá ako semiš a pôsobí tak aj na ohmat, no takmer z polovice je vyrobený z recyklovaného polyestru, ktorého pôvodom sú iné textilné zvyšky.
Dynamické interaktívne svetlo
Čisto navrhnutý interiér Audi Q5 SUV je pôsobivý aj v tme. Kontúrové svetlá na prístrojovej doske a dverách zvýrazňujú šírku kabíny, nepriame osvetlenie pod panoramatickým displejom Audi MMI a na stredovej konzole vytvára v tme vizuálny efekt objektov vznášajúcich sa v priestore. K tomu pristupuje dynamické interaktívne svetlo (IAL), ktoré sa tiahne po celej šírke na spodnej hrane predného okna a podporuje interakciu posádky s vozidlom. Interaktívne svetlo IAL slúži jednak na inscenáciu interiéru v rámci uvítacej funkcie alebo zobrazuje zamknutie a odomknutie vozidla. Okrem toho prispieva aj k zvýšeniu bezpečnosti, napríklad ako dynamické smerové svetlo, ktorým podporuje indikáciu na displeji Audi virtual cockpit. Svetlo IAL pritom zostáva vždy doplnkovou signalizáciou a nenahrádza napríklad kontrolné svetlá smerových svetiel na displeji. Dynamické interaktívne svetlo je súčasťou voliteľného kompletu vnútorného osvetlenia Ambiente-Lichtpaket plus.
Aerodynamika a aeroakustika
Aerodynamika a aeroakustika nového Audi Q5 SUV bola optimalizovaná množstvom detailných riešení. V rámci koncepcie aerodynamiky zohrávajú dôležitú rolu obložená spodná strana podlahy, ako aj aerodynamicky tvarovaná predná a zadná časť karosérie. Aby prúdiaci vzduch obtekal predné kolesá a boky karosérie s čo najmenším zvírením, sú vpredu použité tzv. vzduchové zásterky (Air Curtains), ktoré usmerňujú prúdenie vzduchu a vedú ho mimo vnútorných blatníkov.
Okrem toho trojrozmerné nábehové telesá vedú prúdiaci vzduch okolo predných kolies. Veľkoplošne zakrytá podlaha zabezpečuje prúdenie vzduchu pod vozidlom s redukovaným vírením. Bočné aerodynamické lamely na zadnej časti karosérie optimalizujú odtrhávanie prúdenia okolo karosérie. K tomu prispieva aj hlboký spojler na zadnej hrane strechy. Aerodynamicky optimalizované sú aj vonkajšie spätné zrkadlá.
Na vysokej úrovni je aj aeroakustika nového Q5 SUV. Predné okno je sériovo vyhotovené z akusticky tlmiaceho vrstevného skla. Na ďalšie zvýšenie akustického komfortu v kabíne počas jazdy môžu byť na želanie aj okná v predných dverách vyrobené z akustického skla.
Pôsobivý cez deň aj v noci: svetelný dizajn
Audi novým modelom Q5 SUV nielen zvýrazňuje svoju rolu lídra v oblasti svetelného dizajnu ale ide ešte o jeden krok ďalej. Zadné svetlá majú trojrozmerné vyhotovenie, čím v kombinácii so svietiacim pásom po celej šírke dverí batožinového priestoru vizuálne atraktívnym spôsobom prepájajú fyzický a digitálny svet.
Na zadnej časti karosérie markantné digitálne zadné svetlá s technológiou organických tekutých kryštálov OLED druhej generácie spolu s projekčným svetlom v zadnom spojleri – použitým po prvý raz v Európe – prispievajú k zvýšeniu bezpečnosti. Svetlo v zadnom spojleri premieta svetelnú grafiku na hornú časť zadného okna a tým zväčšuje plochu brzdového svetla. Okrem toho je zapojené do svetelnej inscenácie funkcie Coming Home a Leaving Home. V digitálnych OLED zadných svetlách druhej generácie šesť digitálnych panelov OLED s celkovým počtom 266 segmentov pomocou osobitného algoritmu vytvára niekoľkokrát za sekundu nový obraz.
Aktívna digitálna svetelná grafika naznačuje cestu do budúcnosti osvetľovacej technológie Audi. V predných svetlometoch aktívnu grafiku vytvára algoritmus pomocou 15 segmentov, ktoré sa plynulo rozsvecujú a zhasínajú. Jednotlivé segmenty sú pritom navzájom zladené tak, že sa intenzita svetla celkového obrazca nemení. „Pri Audi Q5 vytvárame v sériovo vyrábanom vozidle nielen tvar svetla, ale aj jeho celý pohyb. Vďaka perfektnej symbióze medzi naším svetelným dizajnom a novou technológiou pôsobí svetlo Audi Q5 tak živo a inteligentne ako nikdy predtým. Svetelná grafika dostáva od nás vlastnú osobnosť a digitálny svet súčasne vlastnú estetiku,“ hovorí César Muntada, vedúci oddelenia svetelného dizajnu. „Aktívnou digitálnou svetelnou grafikou nové Q5 pokračuje v ére jedinečného dizajnu a estetiky, ktorá v takej forme existuje iba u Audi.“
Digitálnymi OLED zadnými svetlami 2.0 pozdvihuje Q5 SUV svetelný dizajn, rozsah funkcií osvetlenia – a tým aj bezpečnosť vo svojej triede – na novú úroveň. Po prvý raz môžu digitálne OLED zadné svetlá 2.0 cielene komunikovať s bezprostredným okolím (Car-to-X). Funkcia rozpoznávania priblíženia, zavedená po prvý raz v roku 2020, je v Q5 rozšírená o komunikačné svetlo, ktoré upozorňuje iných účastníkov premávky na nehody a nepojazdné vozidlá. Na to komunikačné svetlo v kritických dopravných situáciách prediktívne zobrazuje v digitálnych OLED zadných svetlách 2.0 okrem normálnej grafiky koncových svetiel špecifickú statickú grafiku s integrovanými výstražnými symbolmi.
Aj v oblasti individualizácie vytvára použitá technológia nové štandardy. Nové digitálne denné svetlá v svetlometoch Matrix LED a digitále OLED zadné svetlá 2.0 umožňujú vodičovi individualizovať osvetlenie vozidla – podľa vybavenia – pomocou až ôsmich svetelných grafík. Pre každú svetelnú grafiku je dostupná špeciálna inscenácia Coming Home a Leaving Home pri opustení a odomknutí vozidla.
Najmodernejšie spaľovacie motory s MHEV plus
Nový modelový rad Audi Q5 SUV je skonštruovaný na báze technickej architektúry Premium Platform Combustion (PPC) – platformy vyvinutej pre automobily poháňané pozdĺžne uloženými spaľovacími motormi. Všetky modely radu Q5 sú od spustenia predaja vybavené vysoko efektívnou technológiou MHEV plus.
Nový systém MHEV plus, využívajúci palubnú elektrickú sústavu vozidla s napätím 48 V, podporuje spaľovací motor generátorom TSG, čím prispieva k úspore paliva a zníženiu emisií CO2. V obmedzenom rámci je možná aj jazda iba s elektrickým pohonom, napríklad pri manévrovaní a parkovaní.
Nový generátor TSG podporuje spaľovací motor dodatočným krútiacim momentom do 230 Nm a výkonom do 18 kW (24 k). Okrem toho 48-voltový systém umožňuje použiť elektricky poháňaný kompresor klimatizácie. Jeho veľkou výhodou je, že klimatizácia pracuje na plný výkon aj pri vypnutom spaľovacom motore – napríklad pri dobiehaní („plachtení“) alebo zastavení na semafore – vďaka čomu zostáva nepretržite zachovaná nastavená teplota v kabíne.
Lítiovo-iónová akumulátorová batéria vozidiel so systémom MHEV plus s napätím 48 voltov využíva chémiu LiFePO4 (fosforečnan lítno-železitý) a má kapacitu 1,7 kWh. Štartovací generátor RSG, pripojený k motoru drážkovaným remeňom, zabezpečuje naštartovanie motora a výrobu elektrickej energie na dobíjanie batérie. Generátor TSG, pripojený priamo ku hriadeľu dvojspojkovej prevodovky S tronic, umožňuje v určitých fázach jazdu s elektrickým pohonom a svojim krútiacim momentom podporuje spaľovací motor pre zvýšenie efektivity. Pri spomaľovaní generátor TSG rekuperuje energiu výkonom až do 25 kW a dobíja ňou batériu. Architektúra Premium Platform Combustion tým umožňuje čiastočnú elektrifikáciu spaľovacieho motora prostredníctvom mild-hybridnej technológie MHEV plus. Neskôr počas životného cyklu modelového radu Audi Q5 ponuku motorov doplnia agregáty plug-in-hybrid s väčšou batériou nabíjanou z vonkajšieho zdroja.
Tri motorizácie pri štarte predaja
V Európe sa Audi Q5 SUV začne predávať s troma motorizáciami, ďalšie pohonné agregáty budú nasledovať neskôr. Všetky verzie pri štarte predaja sú vybavené technológiou MHEV plus, ktorá môže krátkodobo poskytnúť spaľovaciemu motoru podporu elektromotorom dodatočným výkonom do 18 kW (24 k). Všetky modely sú štandardne vybavené 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou S tronic.
Základným motorom je benzínový štvorvalec 2.0 TFSI s výkonom 150 kW (204 k) a maximálnym krútiacim momentom 340 Nm, ktorý poháňa predné kolesá. Na želanie je k dispozícii pohon všetkých kolies quattro.
Štvorvalcový turbodiesel 2.0 TDI pre Audi Q5 pochádza z generácie EA288 evo. Dosahuje výkon 150 kW (204 k) a poskytuje maximálny krútiaci moment 400 Nm. Tento motor sa kombinuje výlučne s pohonom všetkých kolies quattro.
Špičkovou verziou modelového radu je pri štarte predaja Audi SQ5 SUV. Poháňa ho benzínový motor V6 3.0 TFSI, ktorý dosahuje výkon 270 kW (367 k) a maximálny krútiaci moment 550 Nm.
Agilné jazdné vlastnosti a vysoký komfort
Nové Audi Q5 SUV má typické jazdné vlastnosti modelov Audi s neutrálnym charakterom v širokom rozsahu, vďaka svojmu optimalizovanému vyladeniu podvozka a riadenia poskytuje citeľne vyšší komfort oproti predchodcovi.
Sériovo má nové Audi Q5 dynamicky vyladený podvozok odpružený oceľovými vinutými pružinami. Alternatívne je k dispozícii športový podvozok (sériovo pri SQ5). Podvozok s oceľovými pružinami v kombinácii s pasívnymi tlmičmi pruženia FSD (Frequency Selective Damping) a agilnejšou prednou nápravou dodáva Q5 ešte lepšie jazdné vlastnosti. Tlmiče FSD majú redukovaný tlmiaci účinok pri vysokých frekvenciách kmitania podvozka – napríklad na dlažbe – a pritom si zachovávajú vysoký tlmiaci účinok pri nízkych frekvenciách, ku ktorým dochádza pri zmene jazdného pruhu alebo jazde v zákrute. Pri voliteľnom podvozku so vzduchovými pružinami majú tlmiče adaptívnu reguláciu. Základné vyladenie tohto podvozka sa dá pomocou systému regulácie jazdnej dynamiky Audi drive select prispôsobiť individuálnym preferenciám vodiča. Oproti predchádzajúcej generácii poskytuje citeľne širšiu škálu nastavenia medzi komfortným a športovým režimom. Nové Audi Q5 má sériovo zdokonalené progresívne riadenie s variabilným prevodovým pomerom a účinkom posilňovača.
Asistenčné systémy najnovšej generácie
Audi ponúka pre nové modely radu Q5 množstvo asistenčných systémov, ktoré pri bežnom každodennom jazdení prispievajú k výraznému zvýšeniu bezpečnosti všetkých účastníkov cestnej premávky. Od spustenia predaja sériové vybavenie zahŕňa zadné parkovacie senzory s grafickým zobrazovaním vzdialenosti, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, asistent pre udržiavania jazdného pruhu, asistent efektivity a asistent rozpoznávania nepozornosti a únavy vodiča.
Na želanie si môže zákazník nakonfigurovať ďalšie komplety (pakety) asistenčných systémov. Medzi nimi je napríklad je adaptívny jazdný asistent plus, ktorý okrem dát rozličných senzorov ako napríklad kamera rozpoznávania dopravných značiek využíva aj mapové dáta vo vysokom rozlíšení a v cloude vypočítané skupinové (kŕdľové) dáta iných vozidiel na optimálnu podporu vodiča pri zrýchľovaní, udržiavaní odstupu a vedenie vozidla v jazdnom pruhu. Aktívny predný asistent združuje štyri funkcie: automatické núdzové brzdenie, vyhýbací asistent, predný odbočovací asistent a asistent pre premávku v priečnom smere vpredu. Ako ďalšie systémy sú k dispozícii napríklad inteligentný tempomat s podporou rozpoznávania dopravných značiek, parkovací asistent plus alebo zadný odbočovací asistent.
Koncepcia zobrazovania a ovládania
Modelový rad Audi Q5 SUV má vďaka novej architektúre elektroniky úplne nový, kompletne zosieťovaný digitalizovaný kokpit. Dizajn interiéru výrazne determinuje digitálne pódium, tvorené panoramatickým displejom Audi MMI a displejom spolujazdca MMI s uhlopriečkou 27,7 cm (10,9 palca), ktorý je – ako už bolo uvedené vyššie – vybavený režimom Active Privacy Mode. Táto technológia zabraňuje aby zobrazovaný obsah počas jazdy odpútaval pozornosť vodiča tým, že obsahy displeja zobrazuje iba spolujazdcom. Vodič v takomto prípade pri pohľade zboku vidí iba čierny displej.
Rozličné funkcie vozidla sa dajú ovládať aj samostatne sa učiacim hlasovým asistentom Audi assistant. Digitálny asistent s podporou umelej inteligencie je integrovaný priamo do systémov vozidla a po prvý raz sa zobrazuje pomocou avatara na centrálnom dotykovom displeji MMI a head-up displeji. V digitálnom združenom prístroji Audi virtual cockpit osobitný symbol zobrazuje stav systému Audi assistant.
Inteligentný systém infotainmentu
Systém infotainmentu modelov Audi Q5 využíva ako operačný systém Android Automotive OS. Jeho obsahy sa aktualizujú prostredníctvom mobilného prenosu dát (Over-the-Air). Služby Audi connect sú vďaka tomu vždy na najaktuálnejšej úrovni. Aplikácie ako napríklad YouTube sú dostupné prostredníctvom Audi Application Store pre poskytovateľov tretích strán, ktorý je priamo integrovaný do systému MMI a na využívanie nevyžaduje smartfón vodiča.
Optimálne ozvučenie kabíny zabezpečuje voliteľný Bang & Olufsen Premium Sound System, ktorého srdcom je vysoko efektívny multikanálový digitálny zosilňovač s celkovým výkonom 685 W, napájajúci sústavu 16 reproduktorov. Reproduktory v predných stĺpikoch karosérie a stredové reproduktory vytvárajú fascinujúce trojrozmerné (3D) priestorové ozvučenie. K nemu významnou mierou prispieva technológia „Symphoria“ vyvinutá inštitútom Fraunhofer. Špeciálny algoritmus dopĺňa stereofónny signál doplnkovými informáciami ako sú šírka, hĺbka a výška priestoru. To vytvára prirodzený pocit trojrozmerného ozvučenia ako v koncertnej sále.
Oproti nižšiemu ozvučovaciemu systému Audi Soundsystem je Bang & Olufsen Premium Sound System vybavený funkciou aktívnej kompenzácie hluku Vehicle Noise Compensation (VNC), ktorá eliminuje rušivé zvuky v kabíne. Zákazníci majú okrem toho možnosť kedykoľvek si zlepšiť zážitok z hudby dodatočnou aktualizáciou ozvučovacieho systému novými funkciami prostredníctvom služby funkcií na želanie Functions on Demand.
Individuálne konfigurovateľný head-up displej
Audi Q5 môže byť na želanie vybavené konfigurovateľným projekčným head-up displejom (HuD), ktorý môže prehľadne zobrazovať rozličné informácie ako napríklad rýchlosť jazdy, symboly asistenčných systémov, grafické pokyny navigácie alebo dáta médií premietaním priamo na predné okno v zornom poli vodiča. Prostredníctvom head-up displeja sa dajú ovládať aj určité funkcie vozidla a funkcie infotainmentu. Ovládanie na multifunkčnom volante umožňuje aj skrolovanie v zozname hovorov s priamym vytočením čísla tlačidlom na volante – čo je novinka pri head-up displeji.
Obdobným spôsobom sa dajú aj jednoducho navoliť posledné ciele navigácie bez odpútania pohľadu od premávky pred vozidlom. Na head-up displeji sa dajú zobraziť aj prichádzajúce hovory a priamo prijať tlačidlom na volante. Pomocou HuD sa dajú ovládať aj médiá: v režime Entertainment môže vodič napríklad zvoliť zo zoznamu svoje obľúbené rozhlasové stanice alebo podcasty.
Udržateľná výroba v Mexiku
Nový modelový rad Audi Q5 sa bude vyrábať v závode Audi v San José Chiapa v Mexiku. Tam sa v rámci postupujúcej elektrifikácie portfólia modelov na báze platformy PPC budú neskôr vyrábať aj verzie s pohonom plug-in hybrid, umožňujúcim jazdu výlučne s elektrickým pohonom na bežné denné vzdialenosti.
Audi v rámci výrobnej stratégie „360factory“ kladie výrazný dôraz na udržateľnosť. Závod v meste San José Chiapa sa vyznačuje výrobou šetrnou z hľadiska využívania zdrojov a je vzorom v oblasti udržateľného využívania vody. Audi México je už v cieľovej rovinke z hľadiska emisií CO2 bilančne neutrálnej výroby1.
Závod San José Chiapa je prvým automobilovým výrobným závodom na svete, ktorý bol certifikovaný podľa štandardov Alliance for Water Stewardship (AWS) za svoje efektívne využívanie a spravovanie vody. Táto certifikácia je výsledkom mnohých opatrení na udržateľné využívanie vody. Prispieva k nemu napríklad reverzná osmóza a zber dažďovej vody vo vlastnej lagúne. Celkovo závod ušetrí ročne 150 000 kubických metrov vody, čo je množstvo zodpovedajúce 60 olympijským plaveckým bazénom.
Vďaka efektívnemu nakladaniu s odpadmi dosahuje kvóta recyklácie pre odpady produkované závodom vyše 90 percent. Okrem recyklácie (napríklad kovové odrezky z lisovne) závod dôsledne dbá aj na minimalizáciu plastového odpadu z balenia dielov. Experti zo závodu vyvinuli rozličné alternatívy k bežným plastovým obalom, ktoré minimalizujú používanie jednorazových obalov.
Uvedenie na trh
Nové Audi Q5 SUV a Audi SQ5 SUV sa začnú predávať na Slovensku a v mnohých ďalších európskych štátoch v prvom štvrťroku 2025. Objednávať sa dajú na Slovensku od septembra 2024.
1 Audi za bilančnú neutralitu z hľadiska CO2 považuje stav, pri ktorom po vyčerpaní ostatných opatrení na redukciu emisií CO2 spôsobených produktmi alebo činnosťami Audi sa zostávajúce emisie CO2, vznikajúce v rámci dodávateľského reťazca, výroby a recyklácie vozidiel Audi, kompenzujú dobrovoľnými a celosvetovo realizovanými kompenzačnými projektmi. To sa netýka emisií CO2 vznikajúcich počas fázy užívania vozidla, teda od odovzdania vozidla zákazníkovi.
Koncern Audi je jedným z najúspešnejších výrobcov automobilov a motocyklov v segmente premium a v luxusnom segmente. So svojimi značkami Audi, Bentley, Lamborghini a Ducati vyrába automobily a motocykle v 21 závodoch v 12 štátoch. Tieto značky sa predávajú vo vyše 100 štátoch sveta. V roku 2023 koncern Audi odovzdal zákazníkom približne 1,9 milióna automobilov značky Audi, 13 560 automobilov značky Bentley, 10 112 automobilov značky Lamborghini a 58 224 motocyklov značky Ducati. V obchodnom roku 2023 spoločnosť AUDI AG pri obrate 69,9 miliardy € vytvorila prevádzkový zisk 6,3 miliardy €. V roku 2023 koncern Audi zamestnával priemerne celosvetovo vyše 87 000 pracovníkov, z toho približne 53 000 u AUDI AG v Nemecku. So svojimi atraktívnymi značkami a množstvom nových modelov spoločnosť dôsledne pokračuje v ceste transformácie na poskytovateľa udržateľnej mobility premium. |