Prestigio pripravuje produkty aj pre inteligentnú domácnosť
Využili sme prítomnosť CEO a prezidenta ASBIS Enterprises PLC, pána Sergeja Kostevitcha (SK) na Slovensku a zaujímali sme sa predovšetkým o vývoj tabletov a smartfónov značky Prestigio.
PCR: Aktuálne je značka Prestigio na Slovensku známa predovšetkým vďaka tabletom. Z minulosti však poznáme aj iné typy produktov. Môžete nám povedať, ako sa vlastne začal príbeh Prestigia a aká bola jeho cesta od začiatku až po súčasnosť?
SK: Prestigio sa zrodilo v roku 2002 v partnerstve s vývojármi z Južnej Kórey. V tom čase sme zachytili obrovskú vlnu prechodu od klasických monitorov na LCD monitory. O rok neskôr sme vstúpili do notebookového biznisu - po tom, ako Intel spustil platformu Centrino mobility. Od začiatku sa sústreďujeme na priestor na trhu, kde vidíme potenciál rastu. Pokiaľ ide o naše produkty, chceme vždy pridať niečo extra. Niečo, čo našim používateľom uľahčí život a zároveň im prinesie aj potešenie. Aj preto sme si zvolili taliansky, teda melodicky znejúci názov nášho produktu - Prestigio. A pridali sme k nemu slogan „The Art Of HighTech".
PCR: V ktorých krajinách sú aktuálne produkty značky Prestigio najpopulárnejšie a ako je to špeciálne na Slovensku?
SK: Produkty Prestigio sa v súčasnosti predávajú vo viac ako 80 krajinách. Tento rok sme odštartovali predaj na nových trhoch, a to v Afrike a Latinskej Amerike. Predovšetkým sa však sústreďujeme na strednú Európu, Pobaltie, Bielorusko, Kazachstan a ďalšie štáty bývalého Sovietskeho zväzu. Mnoho rokov sme jednotkou v oblasti navigácií GPS, no získali sme vedúcu pozíciu aj v iných segmentoch. V roku 2013 sme sa stali treťou najpredávanejšou značkou v oblasti tabletov, a to hneď za gigantmi ako Samsung a Apple. V mnohých krajinách Európy a aj na Slovensku sme v tabletoch značkou číslo 1 v počte predaných kusov. Pokiaľ ide o Slovensko, je to pre nás dôležitý trh. Tu však naše produkty nielen predávame, máme tu aj zázemie vývojárov, ktorí prichádzajú s výbornými návrhmi na zlepšenie softvéru pre Prestigio.
PCR: Existuje veľa výrobcov, ktorí sa snažia dostať do oblasti predaja tabletov a smartfónov. Mnoho málo známych výrobcov sa snaží presadiť hlavne nízkou predajnou cenou. Ako je vlastne rozdelený trh tabletov a aká je stratégia značky Prestigio?
SK: Trh s tabletmi je rozdelený na tri hlavné segmenty:
Premium - tu vládne jednoznačne Apple. Zopár ďalších veľkých hráčov dobieha jeho náskok, no trh je už do značnej miery rozdelený a zaplnený. A v takej situácii je ťažké presadiť sa.
Mainstream - tu sa presadzujú všetky veľké značky.
Value for money (cena/výkon) - tu ako v každom začínajúcom segmente trhu vidíme veľa nováčikov, ktorí sa snažia vstúpiť do veľkej hry v podstate zo zelenej lúky a vybudovať si značku. Prestigio sa sústreďuje na mainstream a value segment. Usilujeme sa o to, aby mal používateľ s naším produktom skvelý zážitok. To znamená, aby si ho hneď po zakúpení mohol zapnúť a naplno využívať. Preto je v modeloch Prestigio predinštalovaných 50 užitočných aplikácií. Na každom tablete a smartfóne je napríklad k dispozícii aplikácia e-reading na čítanie elektronických kníh. Vďaka tomu, že sú tieto aplikácie automaticky nainštalované v každom našom produkte, zákazník ušetrí 70 eur. V tomto roku sa členom našej komunity Prestigio stal milión ľudí. To nám signalizuje, že ideme správnym smerom . Náš obchod s elektronickými knihami ponúka viac ako 800-tisíc titulov v 24 jazykoch. Zadarmo ponúkame zbierku klasických titulov v každom východoeurópskom jazyku. Druhým pilierom úspechu je zabezpečenie kvality a jej kontroly.
PCR: Predstavte si, že ste predavač v obchode s tabletmi a príde zákazník. Ako ho presvedčíte, aby si kúpil Prestigio, a nie inú značku?
SK: Smartfón Prestigio je telefón pre normálnych ľudí. A tablet Prestigio je tablet pre normálnych ľudí. Vyvíjame ich tak, aby boli pre ľudí: starostlivo vyvažujeme výkon, funkčnosť a popredajný servis, to všetko za primeranú cenu.
PCR: Kde sa zastaví vývoj v oblasti rozlíšenia displejov? Naozaj prídu ohybné a nerozbitné displeje?
SK: Rozlíšenie displeja bude aj naďalej rásť. Nebudem sa čudovať, ak o niekoľko málo rokov príde na trh tablet s rozlíšením 4K (Ultra HD). Keď príde k prevratu v jednej technológii, musí nadväzovať prevratný moment aj v ďalších technológiách. Veľa možností nám otvára 64-bitová architektúra v tablete. Už čoskoro môžeme očakávať na obrazovkách 3D zobrazenie a 3D ovládanie tabletu.
Teším sa na cenovo dostupné obrazovky s farebnými displejmi, ktoré budú zobrazovať verné farby aj na priamom slnku, tak ako sa posunul vývoj e-ink displejov pre čítačky kníh s nízkou spotrebou energie, no vysokým výkonom, ktorý je dostatočný na prehrávanie videa. Takéto technológie už existujú.
PCR: Aké prekvapenie pripravuje Prestigio tento rok?
SK: Naše smart produkty, teda tablety a smartfóny otvorili dvere novému využitiu. Už začiatkom roka prídeme na trh s produktmi Smart Health a Smart Home solution. A ďalšie produkty si necháme ako prekvapenie... :-)
PCR: Začali ste úzko spolupracovať so spoločnosťami, ako je Microsoft a Intel. To sú veľké značky. Ako sa vám podarilo presvedčiť ich na spoluprácu?
SK: S Microsoftom a Intelom spolupracujeme už 10 rokov, z čoho vzniklo viacero spoločných úspešných produktov. Zdieľame ich víziu, že malé spoločnosti, študenti a bežní používatelia potrebujú výkonné a pritom mobilné PC na platforme Windows, pretože ľudia sú na tento operačný systém zvyknutí. Mnoho spoločností je prepojených s operačným systémom Windows, ale aj závislých od neho. A potrebujú tieto systémy za dobrú cenu. Preto sme prišli s Prestigio Visconte.
Za PC REVUE sa rozprával Ondrej Macko.