
Prežije klasická televízia digitálny boom?
Prežije klasická televízia digitálny boom?
- Streamingové platformy sú silnou konkurenciou, ale aj impulzom pre inovácie pre televízie združené v Asociácii televíznych vysielateľov Slovenska (ATVS).
- Televízie Markíza a JOJ investujú do kvalitnej lokálnej produkcie ako konkurenčnej výhody.
- Digitálne platformy Voyo a JOJ Play ponúkajú exkluzívny obsah a cielia na mladú generáciu.
- Interaktívne prvky, sociálne siete a spolupráce s influencermi menia spôsob sledovania televízie.
Televízne vysielanie čelí výraznej transformácii. Streamingové platformy, nové technológie a meniace sa návyky divákov stavajú tradičné televízne stanice pred nové výzvy.
Ako sa televízie združené v Asociácii televíznych vysielateľov Slovenska (ATVS) prispôsobujú novej realite?
Konkurenčná výhoda televízií
Nástup streamingových služieb predstavuje pre klasické televízie konkurenčnú výzvu a zároveň podnet
na inovácie. Kľúčovým rozdielom slovenských komerčných televízií oproti globálnym platformám je lokálny obsah, ktorý streamingové služby nedokážu replikovať. „Lokálna tvorba je jadrom našej identity. Zameriavame sa na silné lokálne príbehy, nakoľko slovenskí diváci oceňujú obsah reflektujúci ich kultúru a realitu,“ vysvetlila marketingová riaditeľka JOJ Group Ivana Semjanová.
Okrem domácej produkcie lákajú súkromné slovenské televízie aj rôznym atraktívnym obsahom, ktorým súperia o divácku pozornosť s globálnymi streamingovými službami. „Všimli sme si, že medzi zákazníkmi rezonoval športový dopyt, ktorý sa nám podarilo naplniť pomocou streamovacej služby Voyo. Ide najmä o futbalové ligy, preteky F1 a domáce súťaže,“ uviedol segmentový riaditeľ televízie Markíza Kristián Baráti.
Televízia JOJ Group podľa Semjanovej zase posilňuje dokumenty, investigatívnu žurnalistiku a autentické reality šou cez svoje stanice TV JOJ, JOJ 24, JOJ Svet, CS History či CS Mystery. „Záujem divákov o tieto formáty podľa prieskumov neustále rastie a práve globálne platformy stavajú na tomto obsahu, čím sa im snažíme konkurovať,“ objasnila.
Cielenie na mladú generáciu
Aby však televízie oslovili aj mladé generácie, musia sa nevyhnutne prispôsobiť novým trendom. Televízia Markíza láka mladých najmä cez streamingovú službu Voyo a televízia JOJ Group prostredníctvom JOJ Play.
Obe platformy nasadzujú televízny obsah v exkluzívnom predstihu, čo daná cieľová skupina oceňuje. „Mladá generácia chce totiž obsah sledovať skôr, kde chce, kedy chce a na akom zariadení chce,“ ozrejmil Baráti. Televízia Markíza podľa neho stavia aj na atraktívnych formátoch ako Ruža pre nevestu, Love Island, Survivor či Sex’o clock, ktoré oslovujú najmä mladších divákov.
Televízie na prilákanie pozornosti mladých vo veľkom využívajú aj sociálne siete. Zhodujú sa, že mladá generácia je naučená získavať informácie o tom, čo sledovať práve cez ne. Mladým zároveň ponúkajú širší obraz o televíznom obsahu vrátane rôznych doplnkov ako napríklad pohľad do zákulisia života celebrít. Sociálne siete majú navyše pre televízie obrovský marketingový význam a práve preto vytvárajú na tieto platformy jedinečný obsah šitý na mieru cieľovým skupinám podľa aktuálnych trendov.
Ďalšími stratégiami, ktoré televízie zavádzajú, sú spolupráca s influencermi či interaktívne prvky. „Diváci dnes nechcú byť len pasívnymi prijímateľmi obsahu, ale chcú sa zapájať. Preto investujeme do interaktívnych funkcií či aplikácií," povedala Semjanová.
Budúcnosť patrí hybridnému modelu
Televízie Markíza ani JOJ nepovažujú streamingové služby za hrozbu, ale skôr za príležitosť. „Medzi službou Voyo a lineárnym vysielaním televízie Markíza vidíme synergiu. Jedno posilňuje druhé a navzájom fungujú dobre,“ potvrdil Baráti.
Aj keď podiel na sledovanosti sa globálne dynamicky mení, televízie združené v ATVS sa stotožňujú v názore, že tradičné televízie si aj v digitálnej ére stále udržiavajú dominantnú pozíciu. No zhodujú sa aj v tom, že časy čisto lineárneho vysielania sú už preč a budúcnosť vidia v hybridnom vysielaní.
„Prieskumy ukazujú rastúci záujem o online doplnky k tradičnému vysielaniu. Preto sú hybridné modely dôležitou súčasťou televíznej stratégie. Súčinnosť hlavných staníc so streamingovými platformami umožňuje divákom sledovať obsah flexibilne, kopíruje ich životný štýl a televízie sa prispôsobujú trhu,“ uzavrela Semjanová.
Úvodný obr zdroj: 139904 (pixabay.com)