SAMSUNG_0425_02 Advertisement SAMSUNG_0425_02 Advertisement SAMSUNG_0425_02

Priebeh výzvy a prínosy fúzie NAY a Datartu

Technológie
0

Špeciálny projekt

Prvého septembra na došlo k zlúčeniu elektropredajcov NAY a DATART. Odvtedy na Slovensku pôsobí iba značka NAY. Predajne DATART sa nerušia, ale sa rebrandujú na NAY. Spoločný holding oboch značiek si od zlúčenia sľubuje vyššiu konkurencieschopnosť. O výzvach, ktoré táto fúzia priniesla, sme sa porozprávali s Martinom Derňarom, Chief Digital & eCommerce Officer NAY.

Aké najväčšie výzvy priniesol proces fúzie NAY a Datartu a ako ste ich riešili?

Výziev bolo viacero, tou hlavnou fakt, že sme súčasne fúzovali Electro World s Datartom v Česku a Datart s NAY na Slovensku. Rozsah fúzie sa prakticky zdvojnásobil, väčšinu činností sme museli zvládnuť paralelne takpovediac na dvoch frontoch. Špecifickou výzvou na Slovensku bola nutnosť presťahovať desaťťisíce kusov tovaru z centrálneho skladu Datart do skladu NAY prakticky „cez noc“. Kto sa niekedy sťahoval, vie, že to nechce zažiť príliš často. 

Ako prebiehala integrácia tímov, systémov a procesov medzi týmito dvoma spoločnosťami?

Spájali sme spoločnosti, ktoré majú stovky predajní, tisíce zamestnancov a najmä milióny zákazníkov. Zároveň sa pôvodný termín fúzií posunul na 1. september, prakticky posledný rozumný termín s ohľadom na vianočnú sezónu. Našou výhodou boli skúsenosti s akvizíciou konkurenčných spoločností Electro Worldu v roku 2014 a predajní K+B Expert v pandemickom roku 2021. Vďaka tomu sme dokázali technické a organizačné časti rámcovo naplánovať v predstihu a identifikovať kritické cesty. Na ilustráciu, cesta k obom úspešným fúziám viedla cez vyše 2500 úloh v 37 projektoch a aktívne ich riešilo vyše 200 ľudí.

Po finálnom schválení transakcie a podpise právnej dokumentácie nám ostali necelé tri mesiace na realizačnú časť spojenia, pričom kľúčové boli posledné dva augustové týždne. Všetka príprava vyvrcholila v poslednú augustovú sobotu a posledné práce na migrácii databáz a presmerovaní webov datart.sk a electroworld.cz sa skončili prvého septembra o 4:40 ráno. O deviatej ráno sme preberané predajne na Slovensku otvorili už pod značkou NAY, v Česku pod značkou Datart.  

Ako sa menia nákupné zvyklosti zákazníkov a ako na to NAY reaguje?

Pandémia a dlhé lockdowny s uzavretými predajňami naučili nákupom na internete prakticky každého. NAY postupne rozvíjal koncept Omnichannel od roku 2013, vďaka tomu pandémiu nielen ustál, ale dokázal ďalej rásť a získať nových zákazníkov. Dnešný zákazník nechce čakať, chce mať istotu správneho výberu a popredajného servisu a práve tam v zlepšovaní zákazníckej skúsenosti zameriavame svoju pozornosť. Rezerváciu v predajni pripravíme do 15 minút, spotrebiče doručíme vo vybranom čase a v prípade možností doručenia aj ten istý deň.   

NAY má vlastné riešenia AI. Prečo ste sa rozhodli ísť touto cestou, čo vám to prináša?

S generatívnou AI na báze veľkých jazykových modelov sme začali experimentovať už pred dvoma rokmi v marci 2023. Pomerne rýchlo sme si experimentálne overili, v čom sú jej silné a slabé stránky. Posledných päť rokov sme pracovali s robotickou procesnou automatizáciou RPA od UiPth a veľké jazykové modely boli pre nás úžasný nástroj, ako rýchlo posunúť automatizáciu procesov na novú úroveň.

Môžete nám bližšie predstaviť aplikácie Xavier a Lexis? Ako konkrétne pomáhajú zákazníkom a predajcom?

Xavier je náš najusilovnejší kolega na obsahovom oddelení. Dokáže písať pekné, vecné a zrozumiteľné opisy produktov, obohatiť ich obrázkami vo vhodnom kontexte a pripraviť v potrebnom formáte na publikáciu. Je napojený cez API na vybrané jazykové modely od OpenAI a Google Vertex AI. Vďaka nemu sa uvoľnili ruky našich administrátorov kategórií na koncepčnejšie činnosti, ako je tvorba produktových akcií i poradenstvo pre zákazníkov.

Lexis je pre našich predajcov niečo ako najlepší interný kamarát na chate. Všetky manuály a postupy má v malíčku a dokáže ľudskou rečou poradiť v každej situácii. V princípe je to AI agent vyladený pre interné potreby a trénovaný len v kontexte našich interných návodov na minimalizáciu halucinovania. Vďaka nemu sa dokážu naši kolegovia v predajniach rýchlejšie zorientovať v menej častých obchodných situáciách a rýchlejšie vyriešiť potreby našich zákazníkov.    

Ako vnímate potenciál umelej inteligencie v maloobchodnom sektore a aké ďalšie technologické projekty pripravujete?

Generatívna AI zmení náš svet podobne, ako ho zmenil nástup internetu. V maloobchodnom sektore predstavuje veľkú príležitosť na zvýšenie produktivity a zlepšenie zákazníckeho zážitku. Kto tento potenciál premešká, nemusí už druhú šancu dostať. Na ďalšie projekty sa nás spýtajte o rok, verím, že vás prekvapíme.

Zobrazit Galériu

Ľuboslav Lacko

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať