CANON_112024 CANON_112024 CANON_112024

Rozhovor: Dušan Guldan, predseda predstavenstva a výkonný riaditeľ SOFTIPu / Svet IT stále zrýchľuje

0

Keby sa obzeral dozadu, mohol by kolegom rozprávať o časoch, keď SOFTIP ešte nemal ani vlastný web. On sám však tvrdí, že oveľa dôležitejšie je hľadieť smerom dopredu. Aj preto po 33 rokoch na trhu dokáže slovenská jednotka v segmente podnikových systémov ERP stále držať krok s obrovskými zmenami, ktoré sa v IT sektore dejú. Dušan Guldan, predseda predstavenstva a výkonný riaditeľ SOFTIPu

S_1124 T TABS10 Advertisement

Do SOFTIPu ste prišli v čase, keď ešte nemal ani svoju internetovú stránku, čo je dnes už úplná samozrejmosť, veď žijeme v dobe umelej inteligencie. Keby ste sa pozreli späť na tých takmer 30 rokov vo firme, ktoré inovácie vo vašej branži považujete za najdôležitejšie?

Keby sme išli spätne v čase, jednou z nich je spomínaná umelá inteligencia. Je s nami už niekoľko rokov, ale nástup ChatGPT ju dostal do širokého povedomia. Ďalším zásadným zlomom bola digitalizácia priemyslu, procesov, práce atď. Určite do top päťky musím zaradiť cloud. My starší si pamätáme aj príchod dot.net. No a zlom niekedy úplne v prvopočiatkoch masívneho rozšírenia IT priniesol nástup PC do firiem ako klientskych staníc, prišla architektúra klient – server a revolúciu priniesla trojvrstvová architektúra.

A čo nástup internetu?

Prvýkrát som sa na internet pripojil načierno v roku 1987. Podarilo sa mi získať kontakt na univerzitu v Mníchove a cez inteligentný terminál pomocou telefónnej linky som si vymenil s jedným profesorom niekoľko správ. A z tohto bodu sme sa za relatívne krátky čas dostali až tam, kde sme dnes.

Ako na to reagujú vaši kolegovia, keď im to spomeniete?

Ja sa snažím pozerať skôr dopredu. Hovoriť mladým ľuďom o tom, čo bolo pred desiatkami rokov, v našom extrémne rýchlo sa meniacom odvetví to je, ako keby ste dopravákovi rozprávali o parnom rušni.

Dá sa povedať, že tempo inovácií sa stále zrýchľuje?

Určite áno. Svet je globalizovanejší, vedomosti, skúsenosti a novinky sa šíria omnoho rýchlejšie.

Ako sa dá z pozície lokálnej, slovenskej firmy držať s týmto tempom krok?

Tu by som oponoval slovu lokálnej. Máme divíziu, ktorá je úzko prepojená s Microsoftom, a tak majú naši kolegovia k dispozícii mnohé zásadné informácie skôr ako bežný svet. Mimochodom, bolo to tak aj v prípade umelej inteligencie. Takéto technologické partnerstvo nám potom otvára cestu i na svetový trh, máme zákazníka napríklad v Japonsku, cez rôzne nadnárodné firmy pôsobíme v desiatkach ďalších krajín. Takže dá sa uspieť aj na globálnom trhu, ale musíte mať silného partnera.

Ťažíte z toho i na Slovensku?

Sme dlhodobo jednotka v segmente ERP u nás a, samozrejme, využívame možnosť priniesť do neho tie najlepšie technológie, aké sú na trhu. No svet ERP je konzervatívnejší a nie sú tu nevyhnutné veľmi rýchle a dynamické zmeny. Neraz preto s novými riešeniami prichádzame ani nie tak pod vplyvom trendových noviniek, ktoré vyskočia a stanú sa rýchlo populárnymi, ale skôr na základe toho, čo nám zákazníci hovoria. Dobrý príklad je platforma IoT. Internet vecí je tu už niekoľko rokov, no trvalo to určitý čas, kým vznikol na našom trhu priamy dopyt po riešení postavenom a využívajúcom túto technológiu.

Začínali ste ako firma, ktorá sa špecializovala na spomínané systémy ERP. Dnes je portfólio oveľa širšie. Kedy a prečo došlo k rozhodnutiu, že potrebujete svoju ponuku diverzifikovať?

Prvá diverzifikácia prišla v roku 2007, keď sme sa stali partnerom SAP BusinessOne. Tá podstatná zmena v stratégii firmy však nastala po roku 2012. Trh ERP bol saturovaný, a preto sme museli prísť s ďalšími produktmi, ktoré mali pre zákazníkov zmysel. Aktuálne je našou stratégiou stáť na viacerých nohách a nespoliehať sa len na jeden typ zákazníkov. Oplatilo sa nám to pri nástupe pandémie. Každá takáto šoková zmena totiž môže niektoré segmenty trhu ohroziť, v iných však, naopak, otvorí nové príležitosti.

Môžeme medzi významné zmeny zaradiť aj príchod nových, digitálnych generácií?

Samozrejme. Prichádzajú mladí ľudia, ktorí nás posúvajú ďalej. Menia sa používatelia, viac sa na nás ako dodávateľa spoliehajú, radšej sa venujú svojmu core biznisu. Prispela k tomu i cloudifikácia, ktorá sa masívne rozšírila práve cez roky pandémie. Došlo tak nielen k technologickým zmenám, čo sa týka využívania softvéru vo firmách, ale aj k zmene správania sa zákazníkov. Napríklad pred rokom 2020 vyžadovali, aby sa školenia robili osobne – veľa ľudí v miestnosti a jeden lektor, ktorý im prednášal. Dnes to už úplne zaniklo, všetko sa rieši online. To bolo pred štyrmi rokmi nemysliteľné.

Spomenuli sme cloud, dnes je to už štandard nielen v privátnej, ale aj vo firemnej sfére. Smeruje teda on-premise do histórie?

V podnikovom softvéri ešte úplne nevymiera. Možno to týmto smerom postupuje, ale stále má veľmi veľa firiem práve on-premise formu vlastníctva softvéru. Ďalšie majú minimálne privátny cloud či hybridný systém.

A čo umelá inteligencia, ktorou teraz operujú azda všetci poprední hráči na trhu podnikových IT? Kde v tejto súvislosti vidíte SOFTIP?

Chatboty priniesli veľký boom okolo technológie, ktorá je tu už desať rokov. Aj výťahy v tejto budove majú v sebe zabudovanú umelú inteligenciu. A má, samozrejme, veľkú budúcnosť, ktorú nemôžeme ignorovať. Pretože každý bude využívať na riešenie svojich potrieb minimálne nejakú cloudovú službu s AI – hovoríme hlavne o odbúraní monotónnej práce, o zrýchlení analýz a podobne. Už pred viacerými rokmi sme pre konkrétneho zákazníka vyvinuli riešenie využívajúce umelú inteligenciu, dodávali sme chatboty na podporu komunikácie a podobne, takže v tomto smere už máme skúsenosti.

Ako teda vyzerá váš typický zákazník na slovenskom trhu?

Nedá sa hovoriť o jednom dominantnom zákazníckom profile. Pri riešeniach Microsoftu to sú korporácie či štátne inštitúcie so stovkami používateľov, ale máme aj veľké množstvo malých zákazníkov, ktorým dodávame napríklad cloudové licencie. Podobne to je aj v prípade ERP, významné postavenie máme vo výrobných podnikoch, nadnárodných spoločnostiach, no napríklad v strojárstve sa sústredíme skôr na malé a stredné firmy.

Nie tak dávno bolo trendom, že mnohí chceli riešenie vyvinuté na mieru, dnes akoby sa trend v komunikácii globálnych technologických hráčov otáčal v prospech štandardizovaných riešení. Platí to aj v našich podmienkach?

Áno. Pretože keď prispôsobujete funkcionality softvéru presne na svoju mieru, rokmi narastú do takých rozmerov, že sa už ako celok veľmi ťažko udržiavajú.

Kam sa bude SOFTIP uberať v ďalších rokoch?

Sme v tých najlepších rokoch. A neustále sa meníme, prichádzajú mladší kolegovia, klesá nám vekový priemer, prinášajú niečo nové a dokážu sa s tým presadiť. To je zárukou, že SOFTIP má pred sebou budúcnosť. Pretože keby sme mali konzervatívny pohľad na svet okolo seba, nemali by sme šancu prežiť. No my aj po 33 rokoch stále úspešne fungujeme. A to je potvrdením, že sme napriek svojmu veku mladícka firma.

V apríli 2024 sa SOFTIP stal súčasťou skupiny SYNTECA – zoskupenia IT spoločností s viac ako 30-ročnými skúsenosťami v kombinácii s mladými rozvíjajúcimi sa firmami, ktoré bolo vytvorené s cieľom nielen sledovať najnovšie technologické trendy a požiadavky zákazníkov, ale aj pretaviť svoje bohaté skúsenosti do nových bezkonkurenčných riešení a projektov.

 

Zobrazit Galériu

Pridať komentár