Vytvárame webové stránky / 18. časť
Skratka SEO (Search Engine Optimalization) charakterizuje optimalizáciu webových stránok tak, aby boli vyhľadateľné na internete vyhľadávačmi aich robotmi. Je to komplexná téma, no pár rád atipov vám prinášame vtejto časti seriálu. Vďaka nim si „učešete“ stránku tak, aby sa stala známejšou apoužívatelia ju mohli nájsť.
Ako na to?
Optimalizácia webu pozostáva zo samostatnej optimalizácie
jednotlivých stránok. Čo si však pod pojmom optimalizácia predstaviť? Nejde len
ovýber vhodných kľúčových slov, ale treba si vytvoriť aj vhodný prieskum
trhu. Určite je na internete veľa stránok podobných tej vašej. Skúste zadať pár
slov do vyhľadávača azistíte, aké výsledky poskytne. Máte na výber aj
jednoduchšiu možnosť, ato zaplatiť si reklamu.
Bude vás to stáť stovky až
tisícky eur avýsledok bude krátkodobý, resp. trvajúci tak dlho, kým
budete mať aktívnu (a teda zaplatenú) kampaň. Lepšie je teda uľahčiť robotom
prácu azaradiť vaše stránky na popredné miesta vo vyhľadávaní. Nie je to
úplne jednoduchá záležitosť najmä preto, lebo aj vyhľadávacie algoritmy sa
menia avývojári vyhľadávačov ich upravujú. Používatelia vďaka tomu dosahujú
lepšej zhody vo výsledkoch hľadania. Používajú sa dve techniky – onpage aoffpage. Prvá je zmesou kľúčových slov apravidiel, ktoré
dodržiavate pri tvorbe webu ajeho štruktúrovaní.
Druhá sa týka úpravy kódu. Preto sa odporúča (a redakčné systémy to dodržiavajú) rešpektovať záhlavia, úrovne nadpisov, opisy obrázkov ahyperlinkových odkazov aaj ich správnosť aprepojenosť sinými stránkami. Pri nadpisoch odporúčame použiť H1 len raz, nižšie úrovne používajte bez obmedzení. Okrem toho sa pri zisťovaní relevantnosti stránky berie do úvahy aj text vštýle BOLD. Takisto je dôležitý obsah zobrazený vodrážkach. Roboty podobne ako človek považujú tento text za dôležitý. Prečo inak by bol vodrážkach? Takisto je dôležité, aby stránka mala staticky dostupný odkaz ana vybranú časť webu sa dalo dostať priamo. Teda lepšie je použiť adresy www.stranka.sk/clanok_na_nejaku_temu.html ako www.stranka.sk/page.php?sadfgkl&type=c=file333. Všimnite si, ako fungujú napríklad spravodajské weby. Pozitívne je, ak odkaz URL obsahuje nejaké kľúčové slová. Vždy, keď je to možné, nechajte si vygenerovať redakčným systémom alebo editorom HTML vpočítači mapu vášho webu. Uľahčíte prácu robotom pri prechádzaní všetkých vašich stránok. Vprípade vyhľadávača Googlu pracuje proces automaticky, no môžete poslať žiadosť na indexovanie vašej stránky aj cez odkaz www.google.com/addurl.
Tipy na zviditeľnenie
Viac ako kľúčové slová sú pre vyhľadávače podstatné
hodnotenia používateľov aodkazy ziných stránok. Svoju stránku teda
môžete šíriť cez fóra, publikovanie článkov na iných weboch alebo napríklad na
tzv. mikrostránkach (micro sites). Záleží na type stránky, no aplikovať sa dá
takmer na hocijaký typ obsahu, či už máte e-shop, alebo vlastný blog.
Zanalytických nástrojov vyhľadávača zistíte, že máte častý prístup na
vybraný článok, produkt atď. Práve naň teda vytvoríte vlastnú stránku.
Bude obsahovať informácie oprodukte, pár článkov oňom, ktoré by ste inak nemali na pôvodnej štruktúre webu kam umiestniť. Pokojne sa stane, že produktová mikrostránka bude na poprednejších miestach ako váš e-shop. Ale to nič, pretože naň bude prelinkovanie zmikrostránky. To všetko si ľahko zistíte napríklad zGoogle Analytics. Dodáme len, že na to, aby ste mohli využívať analytické nástroje vyhľadávačov, potrebujete do každej stránky začleniť špecifický kód. Ten poskytne konkrétny vyhľadávač.
Budujte na stránke obsah. Stránka, ktorá má len minimum
textového obsahu amnožstvo rôznych obrázkov, má vysokú šancu, že ju budú
vyhľadávacie roboty ignorovať. Dôležité je vytváranie vlastného obsahu.
Duplicita vám vtomto prípade viac uškodí ako pomôže aľudia sa na
vaše stránky prestanú vracať. Pred pridaním kľúčových slov zistite, aké sú
rozdiely medzi jednotným amnožným číslom, slovnými spojeniami
arôznymi výrazmi. Ak predávate letenky, obohaťte tradičné slová ako letenky alebo lacné letenky oniečo ako zájazd
do Ríma a pod. Prepojte stránky so sociálnymi sieťami.
Zvýšite tak
návštevnosť azískate spätnú väzbu od používateľov, ktorí vaše stránky
navštevujú. Takisto si dajte pozor na správnosť odkazov. Page Rank, ktorým
Google hodnotí weby, razantne klesne po nájdení nefunkčných odkazov. To je
okrem iného aj námet na používanie vlastnej grafiky. Nikto vám totiž nezaručí,
že obrázok, na ktorý odkazujete, na danom webe ešte bude. Skrátka, čím viac
webových stránok odkazujúcich aj na tie vaše, tým lepšie. Riešením je
spolupráca sinými webmi alebo vrámci vlastnej kooperácie so
spomínanými micro sites.
Odkazy priamo vobsahu (článok, produktové
informácie) sú účinnejšie ako odkazy vmenu abočných lištách.
Rozlišuje sa hlavný „stream“ stránky astatické odkazy vakýchkoľvek
menu vrozšírenej štruktúre stránok. Odporúčame vyhnúť sa tzv. vymieňaniu
odkazov, nie sú príliš účinné na celkový Page Rank anavyše môžete dostať
tzv. ban na danú stránku alebo web priamo od vyhľadávacieho nástroja. Takisto
vyhľadávače rozpoznajú špekulatívne odkazovanie zo stránok, ktoré kontextovo
nie sú príbuzné s vašou.
Ak teda máte stránky oIT achcete takto „spolupracovať“ sfarmaceutickými stránkami, je to najrýchlejšia cesta do záhuby. Rovnako aj kupovanie odkazov alebo „vytapetovanie“ stránky kľúčovými slovami. Nezabudnite na vyplnenie tagu TITLE na každej jednej stránke. Nemá však byť všeobecný, ale konkrétny. Snázvom produktu, služby, článku atď. Dôležité je pravidelne aktualizovať web. Staré aneaktuálne weby klesajú vpozícii hľadania apredbehnú ich tie, ktoré majú novší dátum publikácie.
Nabudúce
Aj vďalšej časti sa budeme zaoberať problematikou SEO, aby ste mali so svojím webom čoraz väčší úspech na poli vyhľadávačov. Zabudnite na techniky, ktoré fungovali pred pár rokmi. Môžete ich skúsiť, no riskujete prepad Page Ranku. Navyše robíte stránky pre používateľov. Tí hľadajú kvalitný obsah, ku ktorému sa vrátia aj bez techník SEO sivej zóny.