ACER_112024 ACER_112024 ACER_112024

Auto, ktoré nabíjate ako mobilný telefón

Archív NXT
0

Keď sme na Facebooku PC REVUE zverejnili fotografie z parížskeho autosalónu, mnohých z vás zaujalo najmä jedno auto - Tesla Model S. Pýtali ste sa, ako sa auto správa na ceste, aký je pocit šoférovať ho. Počas výstavy sa obyčajne nedostanete k reálnemu otestovaniu vozidla.

Testovali sme elektromobil Tesla Model S, pričom sme sa sústredili na jeho IT výbavu. Zároveň sa s vami podelíme o naše osobné skúsenosti z jeho šoférovania.

My sme však reagovali na váš záujem a dohodli sme si testovaciu jazdu v rakúskom zastúpení tejto automobilky. Vybavení kamerou a fotoaparátmi sme vybrali do Viedne a prinášame vám dojmy z jazdenia v našom článku, ale aj vo videoreportáži.

Revolúcia elektromobilov

Ak ste ešte o tomto vozidle nepočuli, vedzte, že Tesla Model S je prvý prémiový elektromobil. Namiesto klasického motora má elektrický pohon, a teda neznečisťuje prostredie (emisie = 0). Elektrický pohon pocítite aj na správaní vozidla - o tom podrobnejšie v druhej polovici článku. Výkon motora sa líši v závislosti od toho, ktorú verziu elektromobilu máte. Model S sa predáva vo verzii so 60 kWh (model 60) a 85 kWh (modely 85 a P85) batériou a motorom s výkonom 285 kW (60, 85) a 350 kW (P85). My sme jazdili v silnejšom modeli 85.

Menšia batéria umožňuje dojazd 390 km na jedno nabitie, v druhom prípade odjazdíte 500 km pri priemernej rýchlosti okolo 100 km/h a pri okolitej teplote 20 °C. Inak povedané, na jedno nabitie by ste sa mohli odviezť z Bratislavy do Košíc J. Model S zrýchli v závislosti od výkonu motora z 0 na 100 km/h počas 4,4 (P85) až 6,2 (60) sekundy. Maximálna rýchlosť je 190 (60), resp. 210 km/h (P85). Dodajme, že výrobca poskytuje 8-ročnú záruku na batériu. Keďže auto nemá klasický motor, ponúka dva kufre. Predný má objem 150,1 litra, zadný 744,7 litra. Tento priestor možno rozšíriť až na 1645,2 litra, ak sklopíte zadné sedadlá.

Výhoda elektromobilov Tesla je v tom, že prevádzkové náklady sú minimálne. Netankujete benzín či naftu, v aute dobíjate batérie. Nabíjačky sú väčšinou k dispozícii zadarmo a Tesla má špeciálne stanice, ktoré sa nazývajú Supercharger. Nabíjajú s väčším výkonom ako klasické stanice a pre majiteľov vozidiel Tesla sú doživotne bezplatné (pre 85 a P85). Dve takéto stanice by sa mali v priebehu budúceho roka objaviť aj na Slovensku.

Jedna v Bratislave, druhá asi v Banskej Bystrici. Supercharger nabije Teslu Model S na 100 % v priebehu jednej hodiny, za 20 minút na 50 % kapacity. To znamená, že keď si dáte obed v reštaurácii pri nabíjačke Supercharger, jazdíte celý deň zadarmo. To znie dobre, však? Aj keď nemáte nabíjačku Supercharger, stále môžete nabíjať z bežnej elektrickej siete 230 V. Pri odbere 16 A nabijete za jednu hodinu batériu na vzdialenosť 55 km. Teslu tak používate ako mobilný telefón - cez deň ju používate a na noc ju dáte nabíjať do elektrickej siete. Ráno máte plnú kapacitu. Nabíjacia zásuvka je pritom skrytá v zadnom svetle.

TeslaSupercharger.jpg

Takto vyzerá stanica Supercharger - parkovať tu môžu len automobily Tesla

Hoci Tesla zatiaľ nemá na Slovensku oficiálne zastúpenie, auto si môžu našinci zakúpiť aj v pobočke vo Viedni. Cena elektromobilu sa začína na úrovni 54 720 EUR (model 60). S doplnkovou výbavou sa môže vyšplhať aj na 90 000 EUR. V tomto prípade však získate Teslu Model S P85D s duálnym motorom, pohonom všetkých 4 kolies a technológiou autopilota. Tú sme počas testovania nemali možnosť vyskúšať - prvé vozidlá s touto funkciou sa dostanú do Viedne koncom roka, ale iba na testovacie jazdy. Prvé predajné kusy očakávajú vo februári budúceho roka.

Tesla-Kabina.jpg

Toto je pracovisko vodiča - páčka vpravo nie je na stierače, je to radiaca páka

Pripútajte sa, sedíme v Tesle

Aké je šoférovať Teslu? Jednoducho úžasné, prvý zážitok máte hneď, ako prídete k autu. Bezdrôtové ovládanie v kľúči odomkne auto, keď sa k nemu priblížite, a kľučky na dverách sa vytiahnu, aby ste dvere ľahko otvorili. Ako si sadáte na miesto vodiča, hneď vidíte na prednom paneli obrovský 17-palcový dotykový displej. To je aj centrum ovládania klimatizácie, navigácie, režimu motora a bŕzd, multimédií a pod. Na prvý pohľad to vyzerá, že 17 palcov je veľa a displej bude prekážať, ale nie je to tak. Auto je dostatočne široké na to, aby ste mali pohodlie na šoférovanie a aj na dotykové ovládanie si zvyknete za minútku. Keď zavriete dvere, kľučky sa vtiahnu do dverí - na optimalizáciu prúdenia vzduchu.

Tesla-PCR.jpg

Zobrazenie webových stránok na displeji je veľmi pohodlné

Ako správny elektromobil aj Tesla je pri prevádzke tichá. Motor má totiž jedinú rotačnú časť, ktorou je rotor. Krútiaci moment je konštantný v takmer celom rozsahu otáčok. Znamená to, že už od rozbehu cítite neobyčajné zrýchlenie, auto naozaj veľmi ľahko dostanete na 100 km/h. Jazdili sme čiastočne v mestskej prevádzke a tu sa to veľmi oplatí - na križovatkách budete prví. Pri jazde počujete len prúdenie vzduchu. Testovali sme v októbri, a to v pomerne chladný deň (okolo 5 °C). To sa na prevádzke nijako negatívne neodrazilo. Počas šoférovania môžete mať na displeji zobrazené webové stránky, nemôžete však prehrávať videá napr. z YouTube. No a obraz zo spätnej kamery na 17-palcovom displeji je taký, akoby ste sami sedeli v zadnej časti auta.

Tesla-Nastavenie.jpg

Intuitívne je aj nastavenie režimu prevádzky vozidla

Tesla ponúka aj vlastnú mobilnú aplikáciu a pomocou nej si môžete ešte z postele vyhriať kabínu auta tak, aby ste si sadli na teplé miestečko. Okrem toho si cez aplikáciu môžete pozrieť, kde máte vášho miláčika zaparkovanéh, a otvoriť, resp. zatvoriť ho na diaľku, zatrúbiť alebo zablikať svetlami. Prirodzene, viete aj všetko o nabíjaní batérie vrátane času nabitia na plnú kapacitu. Pripojenie mobilu k systému v aute cez Bluetooth, hands-free telefonovanie či dva porty USB na pripojenie a nabíjanie ďalších zariadení sú tu úplné samozrejmosti.

Aplikacia.jpg

Mobilná aplikácia (iOS a Android) vás informuje napr. o stave nabíjania batérie

Skrátka, jazda v Tesle Model S je zážitok. Je to auto prešpikované modernou technológiou a s ekologickým zameraním. Tešíme sa aj na autopilota, to je jasná výzva do budúcnosti a PC REVUE bude pri tom.

Viedeň

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať