CANON_112024 CANON_112024 CANON_112024

Editorial: SORA to tu prevalcuje

0

Počítačovej grafike som sa venoval už od strednej. Bavila ma najmä 3D grafika, animácie a špeciálne efekty. Dobre si pamätám, ako dlho mi v 3D Studio Max trvalo renderovanie animácie hoci aj jednoduchej scény. Počítač bežal zapnutý celú noc a hneď ako prvú vec ráno som skontroloval výsledok, aby som zistil, že musím trochu upraviť polohu svetiel, objektov či pohyb kamery. A dať to celé znovu prerenderovať. Toto sa opakovalo dokola a dokola, až kým som sa nedopracoval k ako-tak použiteľnému výsledku. Teraz sa také jednoduché scény renderujú v reálnom čase v podstatne väčšom rozlíšení, s väčšou zložitosťou detailov a s možnosťou simulovať aj zložité fyzikálne javy, ako je oheň či tornádo.

S_1124 T Gaming Advertisement  

Výkon počítačov a sofistikovanosť modelovacích a animačných nástrojov za tie roky raketovo vzrástla a umožnila generovať extrémne realistické animácie, ale stále to nebolo ono. Rozdiel oproti realite bolo vidno najmä pri animácii ľudí a osobitne pri ľudskej tvári. Najmä na očiach a mimike úst bolo stále vidno, že sú studené a umelo neprirodzené. Minulé leto som mal trochu voľnejšie, a tak som mal čas preskúmať, čo sa v tejto oblasti pohlo ďalej, a bol som prekvapený dosiahnutým pokrokom. Experimentoval som s Metahumans od Unreal Engine a nástrojom na FaceRig od Ziva Dynamics, ktoré vedia aj v reálnom čase generovať naozaj veľmi realistické animácie pohybu človeka a osobitne mimiky hovoriacej hlavy. Podobných nástrojov už dnes existuje viacero, ale stále si vyžadujú značný objem ľudskej práce.

Pred pár dňami som videl ukážkové videá generované pomocou nového nástroja SORA a padla mi sánka. Doslova. Nemá zmysel opisovať hyperrealizmus týchto videí, choďte na YTB a pozrite si ich. Jasné, keď hľadáte, nájdete tam drobné chybičky v tieňoch či odrazoch, ale to sú všetko detaily, ktoré sa časom vychytajú. Čo je však hlavné, tieto videá vznikli ako výstup z modelu generatívnej AI typu text-to-video. Teda iba na základe textového promptu s opisom scény vám AI vygeneruje video bez potreby čokoľvek programovať, modelovať, rozpohybovať, renderovať a upravovať v postprodukcii. Takýchto nástrojov je už viacero, ale tá kvalita ­reality, ktorú generuje SORA, je fakt šokujúca.

SORA je najnovší produkt z dielne OpenAI, áno, tej spoločnosti, ktorá stojí za ChatGPT. Zatiaľ nie je verejne dostupná, ale keď bude, zatrasie to celým filmovým a video priemyslom. Už nebude treba vyrábať produkčne zložité scény alebo cestovať na Nový Zéland za dych berúcou prírodou. Nebude treba zamestnávať hercov, dablérov, kameramanov, osvetľovačov, strihačov, animátorov, grafikov, tvorcov špeciálnych efektov atď. Na všetko bude stačiť len správne naformulovaný prompt. A každý bude môcť byť hollywoodskym producentom aj režisérom v jednej osobe. Rozhodovať budú nápaditosť a fantázia.

Ovplyvní to aj youtuberov, tvorcov počítačových hier, tvorcov VR, reklamné agentúry, jednoducho všetkých, ktorí sa motajú okolo videoprodukcie.

Ovplyvní to influencerov, ktorým už teraz začína biznis na IG kaziť virtuálna konkurencia. Zatiaľ iba v podobe statických obrázkov, ale to sa evidentne čoskoro zmení. Virtuálny „influencer“ bude môcť generovať taký atraktívny content a v takom objeme, že mu nebude môcť konkurovať ani jeden „živý“ influencer. A čo viac, bude ho môcť na požiadanie personalizovať na každého jedného diváka, resp. klienta, ktorý si za to zaplatí. Niečo ako budúca verzia OnlyFans a podobných stránok s ešte chúlostivejším obsahom. Tomu sa nebude dať konkurovať. 

Keby sa takýto nástroj dostal naozaj na trh, prevalcuje trh práce, poznamená osobné financie aj štátnu ekonomiku a prerozdelí veľkú časť bohatstva medzi úplne nových hráčov. Dôsledky budú extrémne. Otázkou zostáva, či možno regulovať technologický pokrok tak, aby sa ľudia, firmy aj celé krajiny dokázali pripraviť na zmeny, ktoré môže spôsobiť. Som v tomto smere dosť skeptický, keďže schopnosť našej adaptability na zmeny má skôr lineárny charakter a technologický pokrok, naopak, exponenciálny. A nožnice medzi týmito dvoma krivkami sú asi práve v tom inflexnom bode, od ktorého sa budú už len viac a viac od seba vzďaľovať. Viem si predstaviť, že by sa v rámci EÚ zaviedli drakonické ochranárske opatrenia, aby sa to zamedzilo alebo aspoň spomalilo, ale v USA prevláda mantra slobodného trhu, ktorý by mal sám o všetkom rozhodnúť a všetko vyriešiť.

Sam Altman, CEO spoločnosti OpenAI, aktuálne zháňa 7 biliónov dolárov na výrobu AI čipov. To nie je preklep (v americkej angličtine to je 7 triliónov dolárov), čo je taká extrémna suma, že sa nad ňou pozastavujú všetci kľúčoví hráči IT biznisu. Za takúto sumu by si podľa IDC mohol 40-krát kúpiť kapacitu všetkých dátových centier v USA. To je len na ilustráciu toho, že OpenAI asi neplánuje čakať so založenými rukami na nejaké povolenia, ale naopak, pripravuje sa na expanziu.

No bude to ešte rozhodne napínavé, držím nám palce.

Zaujímavé čítanie nového vydania vám praje

Martin Drobný

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať