S_1124_Gaming Advertisement S_1124_Gaming Advertisement S_1124_Gaming Advertisement

HoloLens - rozšírená realita od Microsoftu

Archív NXT
0

Významná novinka vo Windows 10 bude podpora rozšírenej reality realizovanej pomocou holografických okuliarov HoloLens. Všetky univerzálne aplikácie Windows budú môcť fungovať aj ako trojrozmerné hologramy. Podpora rozšírenej reality a hologramov umožní jednoduchšie a intuitívnejšie komunikovať, skúmať aj tvoriť. Vývojári budú môcť vytvárať holografické zážitky v reálnom svete.

Napriek neuveriteľnému pokroku v IT interakcia s používateľom stagnuje. Desaťročia sa obmedzovala na klávesnicu a myš, nedávno pribudli dotykové obrazovky. Hologramy a rozšírená realita určite nielen rozvlní, ale doslova rozbúri stojaté vody v oblasti používateľských rozhraní aplikácií. Pomocou hologramov budete môcť pripnúť svoj digitálny obsah, ako sú aplikácie, informácie, ba aj trojrozmerné videá, do fyzického priestoru a pracovať s nimi rovnakým spôsobom ako s ostatnými objektmi reálneho sveta.

Okuliare Microsoft HoloLens

Pri klasickej rozšírenej realite mobilná aplikácia zosníma obraz z kamery, rozšíri ho o vložené objekty, napríklad mapy, opisy zobrazených objektov, žiaľ, často aj o reklamné banery a výsledok zobrazí na displeji. Holografické okuliare HoloLens zobrazujú na priehľadných displejoch objekty tak, aby boli včlenené do obrazu, ktorý priamo vidíme.


Ide o autonómne zariadenie, ktoré obsahuje priehľadné displeje s vysokým rozlíšením, kameru, mikrofón a priestorovú reprodukciu zvuku. Na rozdiel od konkurencie v podobe produktu Oculus Rift holografické okuliare od Microsoftu obsahujú kompletnú potrebnú elektroniku aj napájací akumulátor. Okrem CPU a grafického procesora okuliare HoloLens disponujú aj špeciálnym holografickým procesorom HPU (Holographic Processing Unit), ktorý rozpoznáva objekty reálneho sveta aj vaše aktivity a dokáže spracovať terabajty dát zo senzorov v reálnom čase.

Na rozdiel od klasických okuliarov zobrazujúcich dvojrozmerný obraz vo fixnej vzdialenosti v priestore (typický príklad je Google Glass) okuliare HoloLens generujú trojrozmerné obrazy, ktoré môžu byť ukotvené na reálne objekty v priestore. Praktickým dôsledkom je to, že ak pozeráte na video Google Glass, môžete počas chôdze v miestnosti vraziť do prekážky alebo do steny. Naproti tomu rozšírená realita v HoloLens funguje tak, že obraz je ukotvený v trojrozmernom priestore na objekt, napríklad na stenu. Pri pohybe sa obrazovka zväčšuje alebo zmenšuje podľa toho, či sa k obrazovke približujete alebo sa od nej vzďaľujete.

Stručný úvod do holografie

Hologram je objekt, ktorý vnímame rovnako ako akýkoľvek iný predmet v reálnom svete, len s tým rozdielom, že nejde o hmotný objekt, ale objekt vygenerovaný výhradne pomocou svetla. Na holografické objekty sa dá pozerať z rôznych uhlov a vzdialeností rovnako ako na predmety v reálnom svete. Pre hologramy neplatia zákony mechaniky, pri dotyku alebo presúvaní nepociťujete žiadnu fyzickú reakciu. Hologramy môžu byť dvojrozmerné, ako napríklad kus papiera alebo televízna obrazovka umiestnená v reálnom svete, alebo trojrozmerné, simulujúce fyzické objekty v reálnom svete. Hologramy generované okuliare HoloLens budú vyzerať ako reálne objekty. Môžu sa pohybovať, prípadne meniť tvar či iné vlastnosti v závislosti od interakcie s používateľmi alebo fyzického prostredia, v ktorom sú viditeľné.

Rozšírená realita bez artagov

Rozšírená realita je pridanie umelo doplnených informácií do zobrazenia reality. V praxi ide o kombináciu obrazu reálneho sveta, do ktorého sa v reálnom čase vkladajú grafické objekty generované počítačom. Virtuálna realita sa snaží používateľa úplne ponoriť do prostredia vygenerovaného počítačom, aby sa jeho myseľ s touto realitou čo najviac stotožnila. Používateľ má k dispozícii zobrazovacie zariadenie na princípe polopriehľadných okuliarov, cez ktoré vidí nielen reálny svet, ale aj včlenené objekty vygenerované počítačom. Preto treba, aby pohyby a posuny objektov uskutočnené používateľom v reálnom svete korešpondovali so zmenami vo virtuálne vytvorenom obraze. Jednoduchšie systémy využívajú špeciálne značky nazývané artagy, rozmiestnené do reálneho priestoru napríklad vo forme nálepiek. V procese spracovania sa artagy kamerou zosnímajú, rozpoznajú a nahradia virtuálnymi objektmi. Okuliare HoloLens tieto značky nevyužívajú. To si vyžaduje veľký výpočtový výkon, preto disponujú aj špeciálnym holografickým procesorom.

holo6.png

Na vytváranie hologramov bude k dispozícii vývojové prostredie HoloStudio

Scenáre využitia

Microsoft demonštroval príklady využitia HoloLens. Grafický dizajnér si bude môcť v priestore zobraziť navrhovaný objekt. Pri videokomunikácii cez Skype budete mať obraz partnera zobrazený v priestore. Množstvo scenárov typu „na diaľku" závisí len od fantázie zainteresovaných. Virtuálny inštalatér alebo iný remeselník si pozrie situáciu nasnímanú okuliarmi a priamo do obrazu vám nakreslí, čo by ste mali urobiť, aby ste zariadenie svojpomocne opravili. Veľký potenciál holografických okuliarov sa uplatní aj pri hrách. Napríklad hráči populárneho Minecraftu budú môcť zostavovať objekty z kociek priamo pomocou prstov.

holo2.png

Holografické okuliare budú neoceniteľným pomocníkom inžinierov a dizajnérov

holo4.png

Neobmedzený potenciál holografického zobrazenie pre hry

Zatiaľ boli zverejnené len všeobecné informácie. Podrobnejšie technické údaje okuliarov HoloLens budú zverejnené zrejme až na konferencii Build 2015, ktorá sa začne 29.apríla. Kľúčovým parametrom bude rozlišovacia schopnosť displejov a vernosť generovania trojrozmerných hologramov.

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať