CANON_112024 CANON_112024 CANON_112024

Jeep Avenger EV / „Sympaťák“, ktorý sa nebojí terénu

0

Jeep Avenger EV, nováčik v segmente malých elektrických SUV, bol po prvýkrát predstavený v októbri 2022 na autosalóne v Paríži. Je to prvé plne elektrické vozidlo značky a hneď si získalo pozornosť vďaka svojmu štýlu a celkovému vyhotoveniu. Aktuálne je dokonca držiteľom titulu Európske auto roka, preto som bol naň zvedavý.

S_1124 T Gaming Advertisement  

Jeep Avenger stojí na modernizovanej platforme e-CMP2 koncernu Stellantis, určenej pre elektrické vozidlá. Túto platformu využívajú aj ďalšie koncernové modely ako Peugeot 2008, Citroën e-C4, E-C4X, DS 3 E-Tense, Fiat 600e či Opel Mokka e. Zaujímavé v tomto ohľade je, že Avenger má aj svoju benzínovú verziu. Pod modernizáciou platformy sa rozumie nová batéria s kapacitou 54 kWh, z ktorej sa využíva 50,8 kWh, a elektromotor s výkonom zvýšeným na 115 kW. Na druhej strane parametre nabíjania zostali rovnaké, teda 100 kW DC nabíjanie a 11 kW trojfázové AC nabíjanie. Zaujímavé je, že napriek väčšej batérii a rovnakému výkonu DC nabíjania v Jeepe vychádza nabitie na 80 % na 24 minút, zatiaľ čo ostatní koncernoví súrodenci to s pôvodnou 50 kWh batériou zvládajú za 30 minút. Toto skrátenie času nabíjania sa podarilo marketingovému oddeleniu, ktoré v materiáloch uvádza nabíjanie z 20 na 80 % namiesto z 10 na 80 %, ako je to štandardom.

Dizajn Avengeru je typický pre Jeep, robustný a s charakteristickou sedemslotovou maskou. Tá je však v tomto prípade iba dizajnovým prvkom a nasávanie chladiaceho vzduchu sa nachádza v spodnej časti za mriežkou a aktívnymi lamelami. Celá spodná časť vrátane blatníkov a dverí je lemovaná plastovým obložením, ktoré naznačuje offroadové ambície. Na tieto účely inžinieri značky pridali pevnejšie tlmiče, dodatočnú ochranu podvozka a zvýšili jeho svetlú výšku na 200 mm (čo je o 30 mm viac, ako má Peugeot e-2008). Predné a zadné previsy vozidla boli zredukované na minimum, čo pomáha jeho schopnosti v teréne, a trakčný kontrolný systém má špeciálne nastavenia pre piesok, blato a sneh. Limitom však bude iba predný náhon vozidla.


Voliteľné žlté lakovanie palubnej dosky vhodne oživuje priestor kabíny

Pri vstupe do kabíny vás privíta vcelku pekný a neopozeraný interiér. Keby ste tu očakávali prémiové materiály, ktoré by viac korešpondovali s cenou, tie tu nenájdete. Väčšina povrchov je z tvrdých plastov. Je to však pochopiteľné, sú jednoduchšie na čistenie ako koža alebo textúrované plasty na palubnej doske. Na druhej strane s príplatkovou žltou na palubnej doske, ktorú som mal v testovacom vozidle, vyzerá kabína veľmi atraktívne a nie je veľa vecí, ktoré by sa dali vyčítať. Doménou v kabíne vozidla je určite úložný priestor, ktorý v súčte všetkých priehradiek ponúkne až neuveriteľných 34 litrov. Krytý stredový box dokáže pojať až 15 litrov, čo postačuje na malú tašku alebo veľkú fľašu s vodou. Je vybavený aj vstavaným bezdrôtovým nabíjaním pre smartfón. Box je zakrytý nezvyčajnou štvordielnou skladacou roletkou, ktorá má magnetické úchyty, takže ju možno skladať po segmentoch. V zatvorenom stave vytvorí veľký stredový stolík s protisklzovým povrchom, na ktorom môžete vedľa seba umiestniť dva smartfóny. Je to praktické a elegantné riešenie, rovnako aj polička tiahnuca sa od tlačidla Štart až takmer po pravé dvere. O elegantnom riešení sa nedá hovoriť pri tlačidlách radenia. Tie sú umiestnené v jednom rade vedľa seba, čo je samo osebe neintuitívne a nepraktické. Navyše tlačidlo D/B, ktorým zapínate jazdu vpred, respektíve zvýšenú rekuperáciu, je celkom vpravo, takže ak chcete zaradiť režim B počas jazdy, musíte sa k nemu naťahovať. S ovládaním radenia výrobcovia často experimentujú a na autách nájdete najrôznejšie páčky, otočné karusely či tlačidlové polia, ale toto riešenie sa mi zatiaľ páčilo najmenej. Ale ktovie, niekomu to možno bude vyhovovať.


Tlačidlá na volante sú poctivé mechanické

Na zadných sedadlách nie je priestoru nazvyš. Pri vyššom vodičovi nie je takmer žiadne miesto na nohy cestujúcich vzadu. Výška strechy je však vďaka hranatému tvaru vozidla primeraná. Batožinový priestor je takisto z tých menších, ale vzhľadom na skôr mestské zameranie auta to veľmi neprekáža.

Infotainment je najnovšou verziou používanou v koncerne Stellantis a rovnako ako pri ostatných bračekoch ani tu si vývojári z dizajnu grafiky ťažkú hlavu nerobili. Strohý prístrojový panel, ktorého kraje zdobia trvalo zobrazené a veľmi široké stupnice nabitia batérie a výkonu motora a stred vypĺňajú meniteľné zobrazenia asistentov, navigácie či spotreby, je doplnený o rovnako strohú grafiku multimediálneho displeja v strede. Pozitívom však je, že grafika je zobrazená na celej ploche displeja a základné obrazovky si možno personalizovať rôzne uloženými a veľkými dlaždicami. Ďalšiu pochvalu si zaslúži bezdrôtová podpora Android Auto a Apple CarPlay, ktoré sa navyše vzorne zob­razujú na celej obrazovke. Stredový displej je umiestnený pomerne vysoko a bližšie k vodičovi, takže sa jednoduchšie sleduje bez odvádzania pozornosti a lepšie sa ovláda. 

Pod stredovým displejom je umiestnený panel ovládania jednozónovej klimatizácie a hlasitosti médií s poctivými mechanickými ovládačmi, také sú aj všetky ovládacie prvky na volante. Na test som mal najvyššiu výbavu Summit, ktorá umožňuje priplatiť iba zopár drobností. Vozidlo má pomerne širokú technologickú výbavu, v ktorej nájdete adaptívny tempomat, aktívne udržiavanie v jazdných pruhoch, sledovanie mŕtvych uhlov a križujúcej premávky a, samozrejme, automatické rozpoznávanie chodcov a núdzové brzdenie. K dispozícii je aj rozpoznávanie dopravných značiek, sledovanie únavy vodiča či asistent na zjazd z kopca. Medzi jazdnými režimami nájdete Piesok, Blato, Sneh, Šport, Normal aj Eco. Atmosféru v kabíne si môžete spríjemniť nastaviteľným ambientným podsvietením. Vo výbave je kompletné LED osvetlenie, prepínanie predných reflektorov je automatické, ale bez pokročilejších funkcií.


Celé osvetlenie je pod taktovkou LED

A ako nový Jeep Avenger jazdí? Pri jazde v teréne účinne pomáhajú asistenčné systémy, ktoré dokážu jemne udržiavať trakciu aj na nepríjemne klzkých povrchoch. Pri zjazde zo svahu pomôže asistent zjazdu. Pochopiteľne, s pohonom všetkých kolies sa to porovnávať nedá, ale v teréne si počína na „predokolku“ prekvapivo dobre. Na ceste pocítite predsa len tvrdšie naladené tlmiče, ale zato podvozok lepšie drží stopu aj v zákrutách.

Vozidlo som testoval v zimných podmienkach pri teplotách pod + 5 °C, čo má vplyv aj na spotrebu a rýchlosť nabíjania. Aj keď batéria má systém ohrevu, nie je taký účinný ako pri iných modeloch a nabíjací výkon sa počas celého testu nedostal nad 89 kW, aj to len výnimočne. Do 80 % sa však vozidlo dokázalo aj tak nabiť za 28 – 35 minút. Žiaľ, rovnako ako u koncernových súrodencov ani tu sa počas nabíjania nedozviete aktuálny výkon nabíjania v kW a ani čas do nabitia do 80 %. Auto neumožňuje ani obmedzenie cieľového nabitia napr. na 80 % a vždy nabíja do 100 %, takže vždy vám ukáže ukončenie nabíjania za 1 hodinu 40 minút až 1 hodinu 50 minút. To je samo osebe deprimujúce, a keď navyše vidíte výkon nabíjania iba v nič nehovoriacich km/h, veľa optimizmu vám to nepridá. Počas testu sme dosiahli celkovú priemernú spotrebu 19,6 kW/100 km, pričom sa spotreba pohybovala medzi 17,5 až 21 kWh/100 km. To sú na zimnú prevádzku očakávané hodnoty. Dojazd sa pritom pohyboval do 290 km.

Jeep Avenger je kompaktné elektrické SUV, ktoré sa vyznačuje svojím vzhľadom a off-road schopnosťami. Je vhodný skôr ako druhé vozidlo do rodiny na mestské jazdenie a občasné výlety. Pri väčších deťoch už môže byť limitujúce miesto na zadných sedadlách. Na dlhé jazdy je obmedzením menší dojazd, ktorý na diaľnici klesne asi na 200 – 230 km, a menej priestoru pre zadných cestujúcich a v kufri.

TESTY:

  • Spotreba v teste (kWh/100 km): 21-17,5
  • Dojazd v teste (km): 290
  • Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW): 11
  • Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW): 11
  • Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 50 kW (kW): 49
  • Čas nabíjania 10-80 % (min): 51
  • Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW): 89
  • Čas nabíjania 10-80 % (min): 28

Technické údaje:

Batéria 54 kWh, využiteľná 50,8 kWh, pohon predných kolies, výkon elektromotora: 115 kW, krútiaci moment: 260 Nm, max. rýchlosť: 150 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9 s, max. elektrický dojazd (WLTP): 390 – 400 km (mestský cyklus 553 – 579 km), nabíjanie: DC 100 kW, AC 11 kW/3f

PLUSY, MÍNUSY:

+ Dizajn, výbava, podvozok, schopnosti v teréne
- Menej miesta na zadných sedadlách

Cena modelu od (s DPH):  37 990 EUR
Testované vozidlo (s DPH): 44 440 EUR

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať