Zenbook S14 Zenbook S14 Zenbook S14

Mercedes-Benz Vans: desaťročia plné inovácií a výročí

Tlačové správy
0

Transportéry z dielne Mercedes-Benz Vans sú už desaťročia nenahraditeľnými spoločníkmi v mnohých odvetviach – generácie remeselníkov, doručovateľov balíkov, policajtov, zdravotníkov a nadšencov obytných automobilov ocenili vývoj produktov tohto obdobia. Tento rok oslavuje značka s hviezdou niekoľko výročí.

  • Pred 55 rokmi (1969): v Brémach sa začala výroba prvého ľahkého transportéra značky Hanomag-Henschel
  • Pred 40 rokmi (1984): posledný transportér T1/TN zišiel z montážnej linky v Brémach
  • Pred 35 rokmi (1989): modernizácia modelu T1/TN s novými motormi a vylepšenou aerodynamikou
  • Pred takmer 30 rokmi (1995): predstavenie modelu Sprinter, ktorý odvtedy píše úspešný príbeh už takmer 30 rokov

ZEBRA_10/2024

Pred 55 rokmi – 1969: kedysi Hanomag-Henschel, brémsky transportér

V septembri 1969, pred 55 rokmi, zišiel z montážnej linky v Brémach v bývalej továrni Borgward prvý ľahký transportér Hanomag-Henschel po tom, čo továreň prevzala výrobu skriňových a kombinovaných vozidiel tohto konštrukčného radu od závodu Hamburg-Harburg. Daimler-Benz zároveň prevzal 51 percent akcií a predával vozidlá pod názvom Mercedes-Benz L 306. Na prelome rokov 1970/1971 prevzal Daimler-Benz zvyšné podiely Hanomag-Henschel a pokračoval vo výrobe L 306 až do roku 1977.

Pred 40 rokmi – 1984: posledný transportér T1/TN zišiel z montážnej linky v Brémach

Pred dobrými 40 rokmi, 19. júla 1984, bola ukončená výroba modelu 290.958., posledného transportéra konštrukčného radu T1/TN vyrábaného v závode v Brémach. Tento významný bod zlomu predznamenal koniec výroby transportérov Mercedes-Benz v Brémach: celá výroba sa následne sústredila do závodu v Düsseldorfe, kde sa od roku 1980 vyrábal model T1/TN. Odvtedy sa Brémy používali výlučne ako továreň na výrobu osobných motorových vozidiel. Do roku 1995 malo byť v závode v Düsseldorfe vyrobených takmer 660 000 ďalších transportérov tohto konštrukčného radu.

Pred 35 rokmi – 1989: komplexná modernizácia modelu transportéra T1/TN

Transportér T1/TN bol prvýkrát predstavený v roku 1977 a jeho nová verzia bola technicky prepracovaná a vylepšená v marci 1989, teda pred 35 rokmi. V rámci prepracovania sa inžinieri zamerali na tri hlavné ciele: väčší výkon, vyššiu rýchlosť a nižšie emisie. Oba nové motory boli ocenené titulom „Diesel 1989“. Touto komplexnou modernizáciou modelu závod v Düsseldorfe uzatvára rušné 80. roky minulého storočia. Celkovo vyšlo z prevádzky od roku 1962 približne 900 000 transportérov.

Zvonka bolo možné zmeny vidieť okrem iného na obložení stĺpikov predných okien pri variantoch s vysokou strechou a na novom nárazníku bez zárezov. Tieto vonkajšie zmeny zlepšili aerodynamiku až o 25 percent v závislosti od nadstavby a viedli k vyššej aerodynamickej účinnosti. Tým sa výrazne znížila spotreba. Napríklad skriňové vozidlo s plochou strechou dosiahlo zníženie spotreby paliva takmer o 23 percent pri konštantnej rýchlosti 100 km/h.

Model T1/TN vďačí za svoj úspech v mnohých odvetviach predovšetkým svojej všestrannosti vrátane rôznych bočných posuvných a zadných dverí (uhol otvorenia: 90°, 180° alebo 270°), ktoré boli prispôsobené rozmerom europaliet. Celkovo bolo v ponuke až 252 variantov priamo z výrobného závodu.

Takmer pred 30 rokmi – 1995: Sprinter preberá dedičstvo legendárneho modelu T1/TN

Pred takmer 30 rokmi, v roku 1995, sa stal nový transportér Mercedes-Benz míľnikom v mnohých smeroch. Sprinter bolo prvé úžitkové vozidlo s hviezdou, ktoré malo názov namiesto strohého kódu zloženého z číslic a písmen. Bol začiatkom úspešnej produktovej ofenzívy Mercedes-Benz v oblasti úžitkových vozidiel.

Sprinter nadväzoval na Mercedes-Benz T1/TN, skutočnú legendu, ktorej sa za 18 rokov vyrobilo takmer milión kusov. Novinka si osvojila len jeho základnú technickú koncepciu, všetko ostatné prešlo revolúciou. Jedinečná bola kombinácia samonosnej karosérie a náhonu na zadné kolesá s vysokou mierou trakcie, moderného podvozku s nezávislým zavesením predných kolies, príkladnej bezpečnostnej výbavy a silných motorov.  Hneď na začiatku sa nové úžitkové vozidlo ukázalo ako skutočný univerzál. Vďaka množstvu variantov a možností sa Sprinter preslávil ako voľba číslo jeden vo všetkých odvetviach.

Od začiatku roka 2024 Mercedes-Benz opäť definuje segment veľkých úžitkových vozidiel. Aktualizovaný Sprinter ponúka výrazné zvýšenie bezpečnosti, komfortu a digitálneho prepojenia s maximálnou flexibilitou. S aktualizovaným modelom eSprinter realizuje Mercedes-Benz Vans ďalšiu etapu svojej elektrifikačnej stratégie. Plnoelektrický úžitkový automobil je všestranné vozidlo vďaka súladu medzi efektívnosťou, dojazdom a ložným objemom.

Budúci rok oslávi Mercedes-Benz Vans 30. výročie modelu Sprinter. Jeho malý „brat“ Vito, univerzál v segmente stredne veľkých úžitkových vozidiel, tiež oslávi 30. narodeniny.

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať