Nový koncept vyššej strednej triedy: Audi A6 e-tron vytvára nový štandard v oblasti dizajnu aj dojazdu
Nový koncept vyššej strednej triedy: Audi A6 e-tron vytvára nový štandard v oblasti dizajnu aj dojazdu
- Emocionálny dizajn: monolitický interiér a vnútorná architektúra dizajnom a ergonómiou prispôsobená posádke
- Vynikajúca aerodynamika a dojazd vyše 750 kilometrov
- Najlepšia jazdná dynamika: adaptive air suspension umožňuje široký diapazón medzi vysokým komfortom a športovou jazdnou dynamikou
- Gernot Döllner, CEO AUDI AG: „A6 e-tron* náš prvý výlučne elektrický model Audi ako Sportback a Avant bude nadchýnať pre elektromobilitu.“
Na autosalóne Auto Shanghai 2021 mala premiéru štúdia Audi A6 e-tron concept ako predchodca inovatívne veľkosériového automobilu s výlučne elektrickým pohonom. Teraz prichádza na trh Audi A6 e-tron* ako Sportback a Avant. Ako druhý model skonštruovaný na báze novej elektrickej platformy – Premium Platform Electric (PPE), využíva známe silné stránky PPE s dôrazom na výkonnosť, dojazd, efektivitu a nabíjanie. Okrem toho je prvým modelom s nízkou podlahou na tejto platforme. Exteriér je energický, športový a má perfektné proporcie. Interiér determinuje nová filozofia dizajnu Audi. A6 e-tron* ponúka mnoho inovatívnych prvkov ako virtuálne vonkajšie spätné zrkadlá druhej generácie, inteligentné panoramatické strešné okno s elektricky prepínateľnou priehľadnosťou a osvetlené logo štyroch kruhov na zadnej časti karosérie. Od septembra 2024 sa bude dať objednať A6 e-tron* a S6 e-tron*, obidva s karosériou Sportback a Avant.
Exteriér: elegantný a progresívny
Čistý tvar karosérie kladie dôraz na dynamiku, eleganciu a progresivitu. Predná časť karosérie pôsobí rovnako harmonicky a homogénne, ako expresívne.
Výrazne štíhle denné svetlá a široká jednodielna maska Singleframe vizuálne znižujú a rozširujú A6 e-tron* na ceste. Kompletne uzavretú a invertovanú masku lemuje čierna obruba, do ktorej sú integrované svetlomety a ďalšie funkčné prvky ako senzory asistenčných systémov a otvory na vstup vzduchu. Vďaka tomu pôsobia takmer neviditeľne.
Dynamická línia strechy modelu A6 e-tron* spočíva na mohutnom pontóne karosérie s nízkym vizuálnym ťažiskom. Blistre quattro, vytvorené ako vodorovné hrany nad výrezmi blatníkov, svojím modelovaným tvarom symbolizujú pohon všetkých kolies. Tieto prvky sú kľúčovými prvkami DNA dizajnu značky Audi. Batéria ako centrálny prvok elektrického automobilu je zvýraznená čiernymi obkladmi v úrovni prahov karosérie. Tieto kontrastné prvky pri pohľade zboku vizuálne znižujú karosériu a dodávajú jej dynamický impulz. Obklady prechádzajú až do zadného nárazníka, kde sú do nich integrované odrazové sklá, čím vizuálne predlžujú karosériu modelu A6 e-tron*. Aj verzia Avant má veľmi nízku líniu strechy nadväzujúcu na výrazne dopredu sklonené zadné stĺpiky karosérie. Charakteristickým prvkom A6 Avant e-tron* je dekoračná lišta s hliníkovým vzhľadom, prebiehajúca od predných stĺpikov karosérie pozdĺž bočnej línie strechy až do zadného spojlera, ktorá umožňuje vozidlo rozpoznať na prvý pohľad.
Zadná časť karosérie predstavuje kombináciu športovej elegancie a vizualizovanej vysokej výkonnosti. Čistá architektúra, zvýraznená priebežným trojrozmerným pásom zadných svetiel po celej šírke zadného čela, dodáva novému modelu A6 e-tron* suverenitu. Zadnú časť verzie Sportback uzatvára markantná spojlerová hrana, verzia Avant má na zadnej hrane strechy spojler v tvare krídla. Športový a dynamický tvar podčiarkuje aj výrazný difúzor v zadnom nárazníku.
Audi A6 e-tron* má sériovo 19-palcové päťramenné, aerodynamicky tvarované disky kolies, verzia vybavenia S line má 20-palcové päťlúčové disky „Tripod“ grafitovo sivej farby. Audi S6 e-tron* má štandardne 20-palcové kolesá s osobitým dizajnom. Na želanie sú k dispozícii rozličné atraktívne kolesá až do formátu 21 palcov. Na výber je celkovo 9 dizajnových vyhotovení – od športového po elegantný, z toho 6 diskov je z ponuky Audi Sport.
Vyhotovenie exteriéru Audi A6 e-tron* sa člení na základnú verziu, S line a model S. Pri spustení predaja si zákazníci môžu vybrať z ôsmich farieb karosérie, medzi ktorými je štandardná farba sivá Magnet, ako aj príplatkové farby biela gletscher metalíza, šedá taifun metalíza a čierna mythost metalíza, ktoré zvýrazňujú energický a progresívny dizajn karosérie. Okrem toho paleta obsahuje dva modré farebné odtiene modrá plasma metalíza a modrá malpelo metalíza. Pre verziu S line a model S sú vyhradené exkluzívne farby šedá daytona perleťová a béžová siam metalíza.
Najlepšia v triede: vynikajúca aerodynamika
Aerodynamika je dôležitým atribútom dlhej histórie úspechu značky Audi. Aj aerodynamickí hrdinovia minulosti ako Audi 100 (C3) a Audi 80 (B3) patrili do strednej triedy.
Legendárna je hodnota aerodynamického odporu Audi 100 tretej generácie, vo svojej dobe nazývaného „Majster sveta v aerodynamike všetkých tried“. S hodnotou 0,30 limuzína Audi už v roku 1982 deklasovala svojich konkurentov – a to počas mnohých rokov. Teraz Audi A6 e-tron* píše novú kapitolu tejto histórie úspechu. Športový dizajn a základné vyladenie vozidla prispievajú k jeho výbornej aerodynamike a zabezpečujú neobyčajne nízky koeficient odporu iba 0,21 pri verzii Sportback, ktorá je v oblasti aerodynamiky najlepším Audi všetkých čias a aj najaerodynamickejším vozidlom z celého koncernu Volkswagen. Aj Avant má veľmi dobrý koeficient aerodynamického odporu 0,24 a patrí k najlepším v segmente automobilov s karosériou typu kombi.
Predné čelo karosérie je aerodynamicky optimalizované a obsahuje štrbiny pre tzv. vzduchové zásterky (Air Curtains), pozitívne ovplyvňujúce obtekanie prednej časti karosérie a predných kolies vzduchom. Zasklená časť kabíny je veľmi štíhla a línia strechy sa smerom dozadu zvažuje. Pod uzavretou maskou Singleframe má Audi A6 e-tron* regulovaný vstup chladiaceho vzduchu (SKE), ktorý zabezpečuje, že vzduch môže túto zónu obtekať s najmenšími stratami. Tento systém je ďalej optimalizovaný ďalšími komponentmi. V koncepcii aerodynamiky zohráva dôležitú rolu aj spodná strana podlahy karosérie. Je zo značnej časti zakrytá a doplnená špeciálnymi aerodynamickými prvkami na detailnú optimalizáciu obtekania komponentov podvozka vzduchom. Patria k nim špeciálne prispôsobené spojlery kolies, trojrozmerné nábehové telesá pred prednými kolesami, individuálne optimalizované pre jednotlivé verzie karosérie Sportback a Avant, tlmiaca vaňa vpredu, ako aj obloženie batérie, zadnej nápravy a prahov karosérie. Široký difúzor v zadnom nárazníku vytvára optimálnu rovnováhu medzi prítlakom zadnej nápravy a aerodynamickým odporom. Verzia Avant je navyše vybavená ďalším spojlerom na difúzore. Bočné odtrhové hrany na zadnej časti karosérie A6 Avant e-tron* umožňujú čisto definované odtrhávanie prúdenia vzduchu. Dlhý spojler na zadnej hrane strechy prispieva k vytvoreniu „efektu pokojnej hladiny“ za vozidlom, ktoré tiež zlepšuje aerodynamiku.
Celkovú koncepciu aerodynamiky dopĺňajú aerodynamicky tvarované disky kolies z ľahkej zliatiny rozličného formátu, ktoré sú v ponuke. Príkladom môžu byť atraktívne 21-palcové aerodynamické disky z ľahkej zliatiny s plastovými krytmi. K aerodynamickým komponentom známym a osvedčeným už z modelu Audi Q8 e-tron*, patria voliteľné virtuálne vonkajšie spätné zrkadlá. Audi A6 e-tron* využíva ich druhú generáciu, pri ktorej sú aj elektricky sklopné. Kompaktné kamery majú optimalizovaný tvar z hľadiska obtekania vzduchom, zmenšujú čelnú plochu vozidla a ďalej zlepšujú koeficient aerodynamického odporu.
Inovatívna osvetľovacia technológia
Audi novým modelom A6 e-tron* zvýrazňuje svoju vedúcu rolu v oblasti svetelného dizajnu a technológie osvetlenia – čo je dôležitá súčasť DNA značky. Svetlomety a zadné svetlá majú trojrozmerné vyhotovenie a digitálnu svetelnú grafiku, čím prepájajú fyzický a digitálny svet. Na prednej časti majú modely radu Audi A6 e-tron v závislosti na vybavení digitálne denné svetlá s LED a vzadu digitálne OLED zadné svetlá druhej generácie.
S približne 45 segmentmi v každom digitálnom OLED paneli sa zadné svetlá modelu A6 e-tron* čoraz viac stávajú digitálnym displejom. To umožňuje komunikáciu Car-to-X a zvyšuje bezpečnosť v cestnej premávke. Tento spôsob vytvárania svetelnej grafiky umožňuje softvérový modul v jednej z piatich riadiacich jednotiek Audi A6 e-tron*. Vďaka perfektnej symbióze medzi svetelným dizajnom a novou technológiou pôsobia svetlá Audi A6 e-tron* tak živo a inteligentne ako nikdy predtým. Pri digitálnych OLED zadných svetlách druhej generácie vytvára 10 OLED panelov s celkovým počtom 450 segmentov pomocou osobitne vyvinutého algoritmu niekoľkokrát za sekundu nový obraz. Aktívna digitálna svetelná grafika okrem toho naznačuje cestu do budúcnosti osvetľovacej technológie Audi. V predných svetlometoch aktívnu grafiku vytvára algoritmus pomocou 12 segmentov, ktoré sa plynulo rozsvecujú a zhasínajú. V zadných svetlách sa na to využívajú všetky digitálne OLED segmenty. Jednotlivé segmenty sú pritom navzájom zladené tak, že sa intenzita svetla celkového obrazca nemení.
Druhou generáciou digitálnych OLED zadných svetiel značka Audi etablovala novú úroveň svetelného dizajnu. Po prvý raz sa dajú digitálne OLED zadné svetlá využiť cielene na komunikáciu s bezprostredným okolím (Car-to-X). Aj bezpečnostnú funkciu u Audi ďalej zdokonalili. Rozpoznávanie priblíženia, známe z iných modelov Audi, je v novom A6 e-tron* rozšírené o komunikačné svetlo, ktoré upozorňuje iných účastníkov premávky na nepojazdné vozidlá a nehody. V takom prípade komunikačné svetlo prediktívne zobrazuje v digitálnych OLED zadných svetlách 2.0 okrem normálnej grafiky koncových svetiel v kritických dopravných situáciách špecifickú statickú grafiku s integrovanými výstražnými symbolmi.
Použitá svetelná technológia vytvára nové štandardy aj v oblasti individualizácie. S ôsmimi nastaviteľnými svetelnými grafikami v nových digitálnych denných svetlách svetlometov Matrix LED a digitálnych OLED zadných svetlách 2.0 si môžu majitelia svoje príslušne vybavené Audi A6 e-tron* individualizovať úplne novým spôsobom.
Osobitnou dizajnovou lahôdkou pre Audi A6 e-tron* sú (v závislosti od vybavenia) osvetlené štyri prstence loga na zadnej časti karosérie. Tým Audi nielen výrazne pozdvihuje Corporate Identity, ale súčasne aj dodáva vozidlu úplne jedinečnú osobnosť.
Panoramatický displej Audi MMI a digitálne vonkajšie spätné zrkadlá
Interiér Audi A6 e-tron* je dôsledne orientovaný na potreby užívateľov. Trojrozmerná a kontrastná architektúra interiéru cielene stavia určité prvky do popredia alebo úzadia, čím vytvára priestor členený dizajnom a ergonómiou pre jednotlivých členov posádky. Panoramatický displej MMI je vytvorený z OLED a má zakrivený tvar. Skladá sa z digitálneho združeného prístroja Audi virtual cockpit s uhlopriečkou 30,2 cm (11,9 palca) a dotykového displeja MMI touch s uhlopriečkou 36,8 cm (14,5 palca), ktoré spolu s displejom MMI pre spolujazdca s uhlopriečkou 27,7 cm (10,9 palca) vytvárajú vizuálne čisto koncipované digitálne pódium.
Vďaka režimu Active Privacy Mode môže spolujazdec vpredu počas jazdy sledovať zábavné obsahy ako napríklad streamované filmy a seriály bez toho, aby tým vyrušoval vodiča. Pomocou inteligentnej riadiacej jednotky sa podľa rýchlosti jazdy a obsadenia sedadiel svetlo displeja usmerňuje (Privacy Mode) alebo rozptyľuje, kedy je obraz viditeľný pre všetkých.
S voliteľným head-up displejom s rozšírenou realitou AR HuD (Augmented Reality Head-up-Display) druhej generácie, ďalším ústredným prvkom digitálneho pódia, robí Audi veľký krok vpred v oblasti zobrazovacej technológie. Displej premieta na predné okno veľkú obrazovú rovinu naklonenú k vodičovi a zobrazuje relevantné informácie ako rýchlosť jazdy, dopravné značky, symboly asistenčných systémov a grafické pokyny navigácie.
Vyhotovenie interiéru vytvára útulné prostredie v kabíne. Od dverí vodiča sa cez celú šírku prístrojovej dosky po dvere spolujazdca tiahne tzv. Softwrap, vytvárajúci homogénny prvok obklopujúci osoby na predných sedadlách. Použité materiály boli zvolené na základe funkčných hľadísk a súčasne zabezpečujú jasné členenie jednotlivých oblastí interiéru. Oblasti zvýrazňujúce komfort majú veľkorysé plochy a sú vytvorené z mäkkých materiálov. Naproti tomu oblasti, v ktorých sú sústredené ovládacie prvky, majú precízne definované tvary a lesklé čierne vyhotovenie. Nízko položené štíhle vzduchové dýzy klimatizačnej sústavy sú ustúpené do pozadia. Displeje voliteľných virtuálnych vonkajších spätných zrkadiel sú situované dobre viditeľne na čalúnení dverí v oblasti predného stĺpika karosérie.
Aj tu je vytvorený digitálny oblúk, ktorý sa tiahne od jedného displeja zrkadla k druhému cez prístrojový panel a na spodnej hrane predného okna je doplnený dynamickým interaktívnym svetlom. Na centrálnom ovládacom paneli na dverách vodiča sú kompaktne integrované dôležité funkcie ako nastavovanie vonkajších spätných zrkadiel, osvetlenie alebo uzamykacie systémy. Na želanie môže ušľachtilé ambiente kabíny doplniť štvorzónová automatická klimatizácia a Air Quality Paket s aromatizáciou a ionizátorom vzduchu.
Inteligentné panoramatické strešné okno s prepínateľnou priepustnosťou svetla
Na želanie môžu byť modely Audi A6 e-tron* vybavené inovatívnym pevným panoramatickým strešným oknom. Inteligentné sklo sa dá stlačením gombíka zmeniť z priehľadného na nepriehľadné, kedy minimalizuje prestup slnečného žiarenia do kabíny. Na to slúži technológia polymérneho disperzného tekutého kryštálu (PDLC). Vo vrstevnom skle sú dve fólie PDLC, medzi ktorými plávajú tekuté kryštály. V normálnom stave bez elektrického napätia nie sú kryštály usporiadané a sklo strešného okna je nepriehľadné. Po privedení elektrického napätia sa kryštály usporiadajú a sklo sa zmení na priehľadné. Sklo sa dá ovládať ako „digitálna záclona“ tlačidlami v stropnej konzole s využitím štyroch naprogramovaných nastavení. Okrem toho je sklo opatrené reflexnými vrstvami, ktoré zabraňujú prenikaniu infračervených lúčov zo slnečného žiarenia do kabíny v lete a naopak v zime znižujú únik tepla z kabíny.
Integrovaný do digitálneho sveta zákazníkov: infotainment
Systém infotainmentu využíva operačný systém Android Automotive OS. Jeho obsahy sa aktualizujú prostredníctvom mobilného prenosu dát (Over-the-Air). Najnovšie služby Audi connect a zdokonalený sériový e-tron plánovač trasy sú vďaka tomu vždy na najaktuálnejšej úrovni. Aplikácie ako napríklad YouTube sú k dispozícii cez Audi Application Store pre aplikácie tretích strán, ktorý je integrovaný priamo do MMI a preto nevyžaduje smartfón užívateľa.
Cez Audi Application Store získajú zákazníci prístup k veľkému množstvu aplikácií. Pri spustení predaja Audi A6 e-tron* budú k dispozícii napríklad aplikácie nasledujúcich kategórií: hudba, video, hry, navigácia, parkovanie a nabíjanie, produktivita, počasie a spravodajstvo. Store sa bude neustále rozširovať a portfólio aplikácií koncipovať špecificky pre príslušný trh.
Okrem zdokonaleného a intuitívnejšieho dotykového ovládania nová koncepcia zobrazovania a ovládania reaguje aj na globálne trendy v oblasti interakcie. Dôležitú rolu teraz preberá výrazne zdokonalené hlasové ovládanie. Mnohé funkcie vozidla sa dajú ovládať pomocou samostatne sa učiaceho asistenta Audi assistant.
Okrem toho Audi assistant dostane v budúcnosti prístup k ďalším online obsahom, ako napríklad počasie a všeobecné vedomosti. Vďaka spojeniu s umelou inteligenciou ChatGPT (vytvorenému prostredníctvom Microsoft Azure OpenAI Service) si môže posádka počas jazdy nechať predčítať rešeršované obsahy a komunikovať s automobilom pomocou bežnej reči.
Audi assistant pritom automaticky rozozná, či má ovládať určitú funkciu vozidla, vyhľadávať cieľ pre navigáciu alebo napríklad vyvolať predpoveď počasia.
Až keď systém Audi napríklad nedokáže zodpovedať otázky z oblasti všeobecných vedomostí, postúpi ich ďalej na ChatGPT. Pre užívateľa sa to deje plynulo, pretože všetky funkcie sú integrované do systému Audi assistant.
Pri tom má ochrana dát najvyššiu prioritu. Na zabezpečenie čo najlepšej ochrany osobných údajov sa otázky a odpovede po spracovaní automaticky vymažú. Okrem toho ChatGPT nikdy nezíska prístup k dátam vozidla.
Optimálne ozvučenie kabíny zabezpečuje Bang & Olufsen Premium Sound System s reproduktormi v opierkach hlavy. Jeho srdcom je vysoko efektívny multikanálový digitálny zosilňovač s celkovým výkonom 830 W, napájajúci 20 reproduktorov. Štyri z nich sú integrované v opierkach hlavy predných sedadiel, ktoré u Audi umožňujú personalizované priestorové ozvučenie, individuálne navigačné hlásenia a telefonovanie. Prídavné reproduktory v predných stĺpikoch karosérie a stredové reproduktory vytvárajú fascinujúce trojrozmerné (3D) priestorové ozvučenie.
Dynamické interaktívne svetlo má množstvo komunikačných funkcií a tým podporuje interakciu vozidla s posádkou. Prebieha veľkým oblúkom cez obloženie dverí a kokpit pod spodným okrajom predného okna.
Pôsobivý dojazd a rýchlosť nabíjania
Výkonné, kompaktné a vysoko efektívne elektromotory v kombinácii s lítiovo-iónovou akumulátorovou batériou novo vyvinutou pre PPE s 12 modulmi a 180 článkami hranolového tvaru s celkovou kapacitou 100 kWh brutto (94,9 kWh netto) umožňujú dojazd vyše 750 kilometrov (A6 Sportback e-tron*), resp. vyše 720 kilometrov (A6 Avant e-tron*). Nové Audi A6 e-tron* poskytuje typický športový zážitok z jazdy automobilov Audi s výkonom do 270 kW pri A6 Sportback e-tron*/Avant e-tron performance* (kombinovaná spotreba elektrickej energie v kWh/100 km: 17,0-14,0; kombinované emisie CO2 v g/km: 0). Audi A6 e-tron performance* (kombinovaná spotreba elektrickej energie v kWh/100 km: 17,0-14,0; kombinované emisie CO2 v g/km: 0) zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 5,4 sekundy. Jeho maximálna rýchlosť je 210 km/h.
Audi S6 e-tron* (kombinovaná spotreba elektrickej energie v kWh/100 km: 17,4-15,7; kombinované emisie CO2 v g/km) má systémový výkon 370 kW (405 kW pri aktivácii funkcie Launch Control). Z 0 na 100 km/h S6 Sportback e-tron* a S6 Avant e-tron* (kombinovaná spotreba elektrickej energie v kWh/100 km: 17,4-15,7; kombinované emisie CO2 v g/km: 0) zrýchľuje za 3,9 sekundy. Maximálna rýchlosť obidvoch verzií je 240 km/h. Dojazd je vyše 670 kilometrov (S6 Sportback e-tron*), resp. vyše 640 kilometrov (S6 Avant e-tron*).
Pri spustení predaja budú na výber modely A6 e-tron performance* (270 kW) s pohonom zadných kolies a S6 e-tron* (370 kW) s pohonom všetkých kolies quattro, obidva s karosériou Sportback a Avant. Neskôr budú nasledovať – špecificky pre jednotlivé trhy – ešte ďalšie modely s pohonom zadných kolies, resp. pohonom quattro.
Vďaka 800-voltovej technike a štandardnému maximálnemu nabíjaciemu výkonu 270 kW pri nabíjaní jednosmerným prúdom (DC) sú s Audi A6 e-tron* možné krátke zastávky na nabíjanie. Na primerane výkonnej nabíjacej stanici HPC (High Power Charging) môže A6 Sportback e-tron performance* za 10 minút dobiť elektrickú energiu na dojazd 310 kilometrov. Za 21 minút sa batéria dá nabiť z 10 na 80 percent úrovne SoC (State of Charge). Dôležitým predpokladom pre tento vysoký nabíjací výkon je inteligentný, vysoko výkonný a prediktívny systém tepelného manažmentu batérie.
Vďaka funkcii Plug & Charge sa vozidlo na kompatibilných nabíjacích stojanoch samočinne autorizuje po pripojení nabíjacieho kábla a spustí proces nabíjania. Zúčtovanie prebieha plne automaticky. Keď sa vozidlo pripojí k nabíjaciemu stojanu s napätím 400 V, je s Audi A6 e-tron* možné takzvané blokové nabíjanie.
Pri ňom sa 800-voltová batéria elektricky rozdelí na dva bloky s napätím 400 V, ktoré sa potom dajú paralelne nabíjať výkonom do 135 kW. Na bežných domových wallboxoch je možné batériu nabíjať striedavým prúdom (AC) s výkonom do 11 kW. Neskôr bude k dispozícii možnosť nabíjať striedavým prúdom s výkonom do 22 kW.
Dôležitým prvkom na zvýšenie efektivity a tým aj dojazdu modelového radu Audi A6 e-tron* je zdokonalená rekuperácia. Ňou sa dá realizovať približne 95 percent všetkých brzdení v bežnej každodennej premávke. Audi A6 e-tron* rekuperuje energiu výkonom až do 220 kW. Tu zohráva významnú rolu teplota a úroveň nabitia batérie. Rekuperácia prebieha na prednej aj zadnej náprave, pričom z dôvodov efektivity sa menšie spomalenia realizujú na zadnej náprave. Okrem toho je na zadnej náprave kvôli výkonnejšiemu elektromotoru možné dosiahnuť vyšší rekuperačný výkon.
Integrovaná brzdová sústava iBS (integrated Brake System), známa z doterajších modelov e-tron, bola v rámci platformy PPE výrazne zdokonalená. Po prvý raz umožňuje prelínanie medzi hydraulickou brzdou a brzdením elektrickou rekuperáciou pomocou elektromotora individuálne na jednotlivých nápravách.
Aj pri Audi A6 e-tron* je k dispozícii – typicky pre Audi – dvojstupňová rekuperácia, nastaviteľná pádlami na volante. Okrem toho môže vozidlo aj dobiehať „plachtiť“ bez pohonu. Pri ňom vozidlo dobieha bez brzdného momentu elektromotora keď vodič uvoľní pedál akcelerátora. Ako ďalšiu alternatívu A6 e-tron* poskytuje jazdný režim „B“, ktorý sa približuje k tzv. ovládaniu jedným pedálom. V tomto režime má vozidlo najväčší rekuperačný výkon. Pri predvídavej jazde tak možno v jazdnom režime „B“ absolvovať skoro všetky spomalenia bez použitia brzdového pedála.
Precízna jazdná dynamika, vysoký komfort
DNA Audi sa prejavuje aj na podvozku – exaktne definovanou filozofiou vyladenia. V rámci nej sú všetky regulačné systémy podvozka precízne navzájom zladené. Jazdnú dynamiku modelov A6 e-tron* výrazne ovplyvňuje zvlášť bezprostredne vyladená predná náprava, dodávajúca podvozku osobitnú agilitu.
Adaptive air suspension – voliteľné vzduchové pruženie s elektronicky regulovanými tlmičmi pruženia – poskytuje vozidlu široký diapazón medzi vysokým komfortom a športovými jazdnými vlastnosťami. V závislosti na rýchlosti jazdy a individuálnom nastavení sa adaptive air suspension prispôsobuje charakteru cesty a nastavuje svetlú výšku vozidla v štyroch stupňoch.
V systéme regulácie jazdnej dynamiky Audi drive select je osobitosťou režim efficiency. Pri jeho nastavení vzduchový podvozok pri určitej rýchlosti spustí karosériu o 20 milimetrov nižšie, čím zlepší aerodynamiku vozidla. Tým sa znižuje spotreba elektrickej energie a predlžuje dojazd.
Pohon všetkých kolies modelu Audi S6 e-tron* s prevahou krútiaceho momentu na zadných kolesách pri variabilnom rozdeľovaní podporuje dynamické jazdné vlastnosti. Rozličný výkon elektromotorov na prednej a zadnej náprave umožňuje aj pri plnom zaťažení rozdeľovanie krútiaceho momentu s prevahou vzadu. Audi S6 e-tron a A6 e-tron* majú rozdielne rozmery pneumatík na prednej a zadnej náprave, čo ďalej zlepšuje stabilitu a športové jazdné vlastnosti.
Vždy pripravené podporiť vodiča: asistenčné systémy
V oblasti asistenčných systémov nové Audi A6 e-tron* poskytuje množstvo funkcií, uľahčujúcich každodenné jazdenie a výraze zvyšujúcich bezpečnosť všetkých účastníkov cestnej premávky.
Nóvum pre A6 e-tron* je adaptívny jazdný asistent plus. Tento systém podporuje vodiča pri zrýchľovaní, brzdení, zastavení, udržiavaní rýchlosti a nastaveného odstupu, ako aj vedení vozidla v jazdnom pruhu. Tým výrazne zvyšuje pohodlie vodiča najmä pri jazdách na dlhé trasy. Okrem rozličných senzorov systém využíva na zlepšenie ovládania podľa regiónu aj mapové dáta vo vysokom rozlíšení a v cloude vypočítané skupinové (kŕdľové) dáta iných vozidiel. Z fúzie týchto informácií vypočítava nadchádzajúci priebeh trasy a tým umožňuje komfortnú, čiastočne automatizovanú jazdu v celom rozsahu rýchlosti a v dopravných zápchach.
Od začiatku predaja bude mať modelový rad A6 e-tron* sériovo systémy ako parkovací asistent plus, cúvaciu kameru, obmedzovač rýchlosti využívajúci rozpoznané dopravné značky, rozpoznávanie dopravných značiek, adaptívny rýchlostný asistent, parkovacie senzory dookola so zobrazovaním vzdialenosti, ako aj rozpoznávanie únavy vodiča.
Uvedenie na trh a ceny
Od septembra tohto roku sa budú dať objednávať Audi A6 e-tron* a S6 e-tron*, obidve ako Sportback a Avant. Neskôr budú nasledovať – špecificky pre jednotlivé trhy – ešte ďalšie modely s pohonom zadných kolies, resp. pohonom quattro.
Fakty
Najdôležitejšie fakty k novému Audi A6 e-tron*
Vonkajší dizajn a aerodynamika
- Dynamická, elegantná a progresívna karoséria
- Veľmi štíhle denne svetlá a široká maska
- Priebežná lišta s hliníkovým vzhľadom od predných stĺpikov karosérie až po zadný spojler pri A6 Avant e-tron*
- Sklopné virtuálne vonkajšie spätné zrkadlá druhej generácie
- Osem farieb karosérie: sivá magnet, biela gletscher metalíza, šedá taifun metalíza, čierna mythost metalíza, modrá plasma metalíza, modrá malpelo metalíza; šedá daytona perleťová a béžová siam metalíza exkluzívne pre S line a model S
- Športový dizajn a veľmi dobrá aerodynamika: koeficient odporu 0,21 (Sportback), 0,24 (Avant)
Osvetľovacia technológia
- Aktívna digitálna svetelná grafika svetlometov a zadných svetiel
- Svetelný dizajn, rozsah funkcií a bezpečnosť cestnej premávky výrazne zvýšené
- Osem digitálnych svetelných grafík pre digitálne denné svetlá svetlometov Matrix LED a pre digitálne OLED zadné svetlá, zobrazenie pomocou MMI a myAudi App
- Počet pixelov v digitálnom OLED paneli 2.0: 45 segmentov
- Desať digitálnych OLED panelov v zadných svetlách s celkovým počtom 450 segmentov
- Prvý model Audi na európskom trhu s osvetlenými kruhmi loga vzadu (podľa vybavenia)
- Komunikačné svetlo vrátane známej indikácie priblíženia
- Komunikačné svetlo upozorňuje špeciálnou symbolikou iných účastníkov cestnej premávky
- Digitálne OLED zadné svetlá druhej generácie zobrazujú okrem normálnej grafiky koncových svetiel aj špecifickú grafiku s výstražnými symbolmi
Dizajn interiéru a zobrazovanie
- Trojrozmerné dekoračné obklady umocňujú dojem veľkého priestoru
- Interiér s jasnými štruktúrami vytvára útulné ambiente
- Softwrap sa tiahne z dverí pozdĺž celej prístrojovej dosky
- Displeje virtuálnych vonkajších spätných zrkadiel na vnútornej strane dverí v ergonomicky výhodnej polohe v rovine pohľadu pri predných stĺpikoch karosérie
- Panoramatický displej Audi MMI so zakriveným tvarom vytvorený technológiou OLED, zložený z digitálneho združeného prístroja Audi virtual cockpit s uhlopriečkou 30,2 cm (11,9 palca) a dotykového displeja MMI Touch s uhlopriečkou 36,8 cm (14,5 palca)
- Voliteľne displej MMI spolujazdca s uhlopriečkou 27,7 cm (10,9 palca) a režimom Active Privacy Mode
- Voliteľne head-up displej s rozšírenou realitou (Augmented Reality Head-up-Display)
- Nové panoramatické strešné okno s elektronickým zatemnením
Infotainment a digitálne služby
- Priamo do vozidla integrovaný Store pre aplikácie tretích strán
- Functions on Demand: možnosť dodatočného rozšírenia funkcií vozidla
- Aktualizácie softvéru Over the Air (OTA)
- Integrácia ChatGPT
Asistenčné systémy
Sériovo asistenčné systémy ako: parkovací asistent plus, cúvacia kameru, obmedzovač rýchlosti využívajúci rozpoznané dopravné značky, rozpoznávanie dopravných značiek, adaptívny rýchlostný asistent, parkovacie senzory dookola so zobrazovaním vzdialenosti, ako aj rozpoznávanie únavy vodiča.
Pohon a rekuperácia
- Vysoko integrované komponenty, kompaktná konštrukcia a optimalizovaná výroba vo vlastnej réžii
- O 30 percent menšie priestorové nároky elektromotorov, hmotnosť znížená približne o 20 percent
- Fokus na efektivitu, akustiku a modulárnu konštrukciu
- Asynchrónny elektromotor (ASM) na prednej náprave a synchrónny elektromotor s trvalým budením (PSM) na zadnej náprave
- Vlásenkové vinutie maximalizuje tok prúdu v statore elektromotorov
- Rotor a stator s inovatívnym systémom priameho chladenia
- Energeticky efektívne polovodiče z karbidu kremíka v pulznom meniči
- Mazanie so suchou olejovou vaňou a elektrickým olejovým čerpadlom v prevodovke
- Optimalizovaná akustika vďaka úchytom agregátov odliatym priamo na skrini
- Priame chladenie elektromotorov olejom pre zvýšenie výkonovej hustoty
- Maximálne obmedzenie použitia kovov vzácnych zemín
- K spustenou predaja pre každú verziu karosérie dve výkonové verzie:
- Audi A6 Sportback e-tron performance*: výkon 270 kW, pohon zadných kolies, zrýchlenie 0-100 km/h za 5,4 sekundy
- Audi A6 Avant e-tron performance*: výkon 270 kW, pohon zadných kolies, zrýchlenie 0-100 km/h za 5,4 sekundy
- Audi S6 Sportback e-tron*: systémový výkon 370 kW (405 kW s Launch Control), quattro, zrýchlenie 0-100 km/h za 3,9 sekundy (s Launch Control)
- Audi S6 Avant e-tron*: systémový výkon 370 kW (405 kW s Launch Control), quattro, zrýchlenie 0-100 km/h za 3,9 sekundy (s Launch Control)
- Maximálna rýchlosť A6 Sportback e-tron performance* do 210 km/h, model S do 240 km/h
- Rekuperácia s vysokou účinnosťou k dispozícii v mnohých situáciách
- Maximálny rekuperačný výkon do 220 kW
- Prelínanie brzdových systémov pre dobré dávkovanie brzdnej sily a homogénny pocit pedála
- Možnosť individuálneho prelínania brzdových systémov na jednotlivých nápravách
Batéria, nabíjanie a inteligentný tepelný manažment
- Lítiovo-iónová batéria s brutto kapacitou 100 kWh (94,9 kWh netto)
- Maximálny nabíjací výkon do 270 kW na vysoko výkonných nabíjacích staniciach HPC (High Performance Charger) s jednosmerným prúdom (DC)
- Nabíjací výkon striedavým prúdom (AC) 11 kW, v príprave zvýšenie na 22 kW počas životného cyklu
- 12 modulov so 180 článkami hranolového tvaru (vždy 15 článkov zapojených do série)
- Neskôr vstupná verzia s 10 modulmi a brutto kapacitou 83 kWh
- Chémia článkov umožňuje približne o 30 percent väčšiu energetickú hustotu
- Batéria integrovaná do bezpečnostných štruktúr karosérie a chladiacej sústavy vozidla
- Homogénny prenos tepla vďaka chladiacej platni integrovanej do skrine batérie
- Ochranný štít batérie z kompozitného materiálu vystuženého vláknami šetrí hmotnosť
- Montáž vysokonapäťovej batérie v kmeňovom závode v Ingolstadte
- Battery Management Controller (BMCe) zabezpečuje reguláciu prúdu
- Vysokonapäťová batéria PPE umožňuje efektívne blokové nabíjanie na 400-voltových staniciach
- Prediktívny tepelný manažment
- Tepelný manažment umožňuje dosiahnuť optimálnu teplotu vysokonapäťovej batérie pre zrýchlené nabíjanie
- Vyhrievanie vysokonapäťovej batérie v rámci prípravy na zrýchlené nabíjanie
Podvozok a riadenie
- Osvedčená Audi DNA sa prejavuje aj pri komponentoch podvozka a riadenia – presvedčivá jazdná dynamika a prvotriedny komfort
- Predná náprava s vylepšenou geometriou riadenia pre optimalizované jazdné vlastnosti a dynamiku
- Vysoká presnosť riadenia a lepšia spätná väzba vďaka softvéru adaptovanému pre koncepciu vozidla s nízkou podlahou
- Audi A6 e-tron* (Sportback a Avant) sériovo dynamický podvozok s oceľovými pružinami a športovo-dynamickým vyladením pri dobrom komforte; na želanie podvozok so vzduchovým pružením
- Audi S6 e-tron* sériovo so športovo vyladeným vzduchovým podvozkom adaptive air suspension (vyšší komfort, nastavovanie svetlej výšky v štyroch stupňoch)
- Zmenšená svetlá výška pri režime efficiency nastavenom prostredníctvom Audi drive select pre zlepšenie aerodynamiky a predĺženie dojazdu
- S6 e-tron*: rozdielne dimenzované elektromotory na prednej a zadnej náprave a rozdelenie krútiaceho momentu s prevahou zadnej nápravy pre dynamické jazdné vlastnosti
- Podľa verzie a vybavenia: buď špeciálne pneumatiky so zníženým valivým odporom alebo športové pneumatiky so zvlášť veľkou priľnavosťou
Uvedenie na trh a ceny
- Od septembra tohto roku sa dajú objednávať A6 e-tron* a S6 e-tron*, obidva ako Sportback a Avant.
Výroba a udržateľnosť
- Druhý čisto elektrický model z Ingolstadtu s bilančne neutrálnou výrobou z hľadiska emisií CO2
- Najmodernejšie výrobné technológie: jedna montáž batérii pre modely na báze PPE
- Integrácia jednotlivých výrobných krokov do existujúcich štruktúr a procesov
- Vo výrobných oblastiach ako lakovňa v Ingolstadte podporujú pracovníkov nové automatizované výrobné technológie
- Použitie recyklátov v interiéri a exteriéri
- Dvere a kapoty z hliníka
Hodnoty spotreby elektrickej energie a emisií CO2 uvedených modelov
Audi A6 Sportback e-tron performance
- Spotreba elektrickej energie kombinovaná v kWh/100 km: 15,9–14,0;
- emisie CO2 kombinované v g/km: 0
Audi A6 Avant e-tron performance
- Spotreba elektrickej energie kombinovaná v kWh/100 km: 17,0–14,8;
- emisie CO2 kombinované v g/km: 0
Audi S6 Sportback e-tron
- Spotreba elektrickej energie kombinovaná v kWh/100 km: 16,7–15,7;
- emisie CO2 kombinované v g/km: 0
Audi S6 Avant e-tron
- Spotreba elektrickej energie kombinovaná v kWh/100 km: 17,4–16,4;
- emisie CO2 kombinované v g/km: 0