CANON_112024 CANON_112024 CANON_112024

Škoda Kodiaq iV 2024 / Rodinný kočiar už aj s rýchlym nabíjaním

0

Škoda Kodiaq je u zákazníkov veľmi obľúbený model, čo by mohlo dosvedčiť aj 866 100 zákazníkov, ktorí si ho našli od roku 2016. Preto sa výrobca ani pri novinke nemusí obávať o dopyt. Kodiaq prichádza v dvoch naftových motorizáciách, jednej benzínovej a ako plug-in hybrid, ktorý sme dostali na test. Plug-in hybridná verzia je veľmi zaujímavá hlavne použitím druhej generácie plug-in hybridného systému, ktorý okrem väčšej, až 25,7 kWh batérie prináša hlavne rýchle nabíjanie.

S_1124 T TABS10 Advertisement

To umožňuje nabiť batériu z 0 na 80 % už za 25 minút pomocou DC nabíjania s výkonom až 50 kW alebo za 2,5 hodiny pomocou trojfázového AC nabíjania s výkonom 11 kW. Pravda, konkurencia s trojcípovou hviezdou nabije batériu z 0 na 100 % za 30 minút, ale aj tak si Škoda za to zaslúži veľkú pochvalu. Ide totiž o to, že môžete výhody plug-in hybridu využívať aj pri dlhších trasách, napríklad pri jazde na dovolenku, ale aj pri potrebe dlhšieho jazdenia počas dňa, a výrazne si tak znížiť spotrebu. To nakoniec môže byť aj odpoveďou na častú otázku, prečo je o plug-in hybridy malý záujem. Možno preto, že veľa starších plug-in hybridov pri podstatne vyššej cene oproti spaľovacej verzii ponúkalo malý elektrický dojazd v kombinácii s pomalým nabíjaním, takže na tých 30 – 50 km, ktoré ste ubehli, sa auto nabíjalo 4 a viac hodín. Kodiaq to zvládne za 25 minút, re­spektíve za 55 minút na 100 %, pričom dojazd sa pohybuje medzi 75 a 105 km. Počas testu sme v rámci mesta a okresiek bez väčšieho úsilia prešli 108 km. Pochopiteľne, pri dlhých trasách nebudete jazdiť iba na elektrinu, ale aj tak má nabíjanie veľký význam. My sme napríklad prvých 520 km počas testu poctivo nabíjali a jazdili so spotrebou 2,2 l/100 km, a to vrátane asi 100 km jazdy po diaľnici. Bez diaľnice sme sa dostali na 1,4 l/100 km. Samozrejme, záleží na tom, ako a kam budete jazdiť. 

Novinka prichádza s výrazným štýlom, vychádzajúcim z dizajnového jazyka, ktorý Škoda používa vo svojich nových modeloch. Vďaka tomu predná časť pôsobí povedome, zatiaľ čo zadná je úplne nová, a ako to už chodí, delí fanúšikov na dva tábory. Jedným sa páči, druhým nie. 

Predná časť zaujme veľkou čiernou mriežkou kombinovanou s matným chrómom, cez ktorej vysunutú hranu prebieha svetelný pás prerušovaný rebrami, ktorý spája svetlá denného svietenia tvarované do L. Po stranách sú dvojúrovňové svetlomety s matrixovou technológiou druhej generácie. Tie sú, samozrejme, príplatkové, ale do tejto výbavy sa rozhodne oplatí zainvestovať.

Pri pohľade zboku zaujme zadný stĺpik, ktorý je v našom prípade čierny. Krytka zásuvky nabíjania je umiestnená nad ľavým predným blatníkom. Robustnejšie plastovanie blatníkov pridáva vozidlu na dynamike. Zadnej časti dominujú nové skupinové LED svetlá v tvare C, na spodnej strane prepojené sklenenou lištou. Ostré línie predchádzajúcich svetiel ustúpili mäkším a organickejším tvarom s motívom písmena C, ktoré sú spojené sklenenou lištou naprieč piatymi dverami. Interiér Kodiaqu pokračuje v tradícii, je veľmi dobre spracovaný a poskytuje kráľovský priestor pre celú posádku. Displej prístrojového štítu je elegantne zakomponovaný do palubnej dosky a v strede je doplnený príplatkovým 13-palcovým displejom infotainmentu. Ten má už tradične ­lesklý povrch, ktorý rád chytá prach a odtlačky prstov. V rámci hesla Škody Simply Clever však ako zatiaľ v jedinom aute nájdete v stredovej konzole akýsi hranolček potiahnutý plsťou alebo niečím podobným, ktorý je určený na čistenie displeja aj prístrojového štítu. To určite poteší každého majiteľa. Ešte potešujúcejšie je, že výrobca nepodľahol módnym trendom a displeje sú jedinými lesklými plochami na palubnej doske. Za to treba škodovku pochváliť, rovnako aj za zachovanie perfektného mechanického ovládania na volante. Na stredovej konzole pribudli tri okrúhle ovládače Smart Dials, ktoré výrazne zjednodušujú ovládanie základných funkcií vozidla. Dva bočné ovládače regulujú teplotu a po stlačení aj vyhrievanie či ventiláciu sedadiel. Prostredný ovládač je konfigurovateľný a môže slúžiť na ovládanie hlasitosti, zoomovanie v navigácii alebo prepínanie jazdných režimov. Aktuálne ovládané funkcie sa zobrazujú na displeji vo vnútri ovládačov Smart Dials. Vyzerá to veľmi dobre a rovnako to aj funguje. V okolí ovládačov sú umiestnené tradičné tlačidlá na funkcie ako ofukovanie predného skla, vyhrievanie zadného skla, automatický režim klimatizácie a vnútorná cirkulácia vzduchu.

  
 Zľava: Nové ovládače Smart Dials výrazne zjednodušujú ovládanie základných funkcií/ zadní cestujúci si môžu nastaviť teplotu podľa seba / v rámci riešení Simply Clever môžete mať aj takéto praktické držiaky pre zadných pasažierov

Zlepšená bola ponuka asistenčných systémov aj ich ovládanie. Napríklad takzvaný inteligentný asistent rýchlosti, teda pípanie pri prekročení rýchlosti, sa dá jednoducho vypnúť priamo na volante bez nutnosti zložitého preklikávania sa v menu infotainmentu. Hlavná obrazovka infotainmentu má vysoké rozlíšenie a vďaka spodným ikonám najdôležitejších funkcií je jej ovládanie jednoduché a intuitívne. Na vrchnú lištu si zase môžete nadefinovať najviac používané funkcie. Ovládanie je veľmi prehľadné a celý infotainment pracuje veľmi plynule a bez váhania. Vozidlo bolo vybavené aj veľkým head-up displejom, ktorý zobrazuje všetky dôležité jazdné údaje. Zdokonalený systém čítania značiek teraz zobrazuje pomerne veľa nových zákazových a upozorňujúcich značiek. Systém Travel Assist automaticky preberá rýchlosti podľa dopravných značiek aj z navigačnej databázy, takže umožňuje väčšinu jazdy absolvovať bez dotyku plynového a brzdového pedála. Vozidlo dynamicky mení rýchlosť podľa jazdného profilu a situácie na ceste. Súčasťou systému je aj riadenie v jazdnom pruhu vrátane asistencie v kolónach a núdzového asistenta, ktorý v prípade, že vodič nereaguje, prevezme riadenie a bezpečne vozidlo zastaví. Je tu aj inteligentný parkovací asistent, ktorý umožňuje autonómne vykonanie parkovacieho manévru, natrénované parkovanie aj parkovanie s prívesom. Samozrejmosť je systém automatického brzdenia, ktorý napríklad pri zistení prekážky počas cúvania z parkovacieho miesta upozorní vodiča, a ak ten nereaguje, automaticky zabrzdí.

Novinkou je aj unikátna funkcia synchronizovaného ovládania sedadiel. Tá umožňuje vodičovi pomocou ovládania na jeho sedadle ovládať sedadlo spolujazdca alebo synchrónne ovládať obidve predné sedadlá naraz. Kabína je vybavená aj pekným nastaviteľným ambientným podsvietením. Materiály použité v interiéri pôsobia kvalitne a príjemne na dotyk aj pohľad. Predné sedadlá sú široké a poskytujú dostatok pohodlia, nad hlavou je dosť priestoru a odkladacie priestory sú navrhnuté s dôrazom na praktickosť. Zadná lavica je delená v pomere 40:60 a jednotlivé segmenty možno nezávisle posúvať v širokom rozsahu, čo je štandardnou výbavou. Operadlá sú delené v pomere 40:20:40 a takisto nastaviteľné. Umožňujú pohodlnú prepravu dlhších predmetov.

Čo sa týka jazdných vlastností, tu si nie je na čo sťažovať. Pravdou však je, že by vozidlu pristalo viac výkonu. Paradoxne ani nie v elektrickom, ale v hybridnom režime. V elektrickom režime je jazda príjemná, s dostatočným zrýchlením a až do 140 km/h to pohon zvládne bez pomoci spaľovacieho agregátu. Ten sa zapája iba vtedy, ak prepnete do režimu Šport, prípadne pri prudkom stlačení plynu. Pri prudšom zrýchľovaní však motor točí na pomerne vysokých otáčkach s patričnou zvukovou kulisou. To je trocha škoda a možno by sa to dalo lepšie naladiť. Inak sú pocity z jazdy vynikajúce. Auto je veľmi pohodlné a podvozok si aj s väčšími nerovnosťami poradí s gráciou. Pri manévrovaní oceníte pomerne malý polomer otáčania, ktorý uľahčuje hlavne pohyb v meste.

Ako vidno, modernizácia Kodiaqu určite prospela. Nový úsporný plug-in hybridný pohon, výborný podvozok, množstvo miesta a kvalitné spracovanie... Čo viac by ste potrebovali na pohodlné rodinné jazdenie?

TESTY:

  • Spotreba – test, prvých 100 km (l/100 km) 0,4
  • Spotreba v hybridnom režime (l/100 km) 6,3
  • Celková spotreba kombinovaná (l/100 km) 3,1
  • Elektrický dojazd v teste (km) 75-108
  • Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW) 11 
  • Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 150 kW (kW) 49

Technické údaje:

Škoda Kodiaq 2024 verzia 1.5 TSI PHEV: motor 1.5 TSI PHEV, objem 1498 cm3, výkon 110 kW pri 5000 – 6000 ot./min, krútiaci moment 250 Nm pri 1400-4000 ot./min, elektromotor 85 kW, systémový výkon 150 kW, akumulátor 25,7 kWh, pohon predný, prevodovka 6-stupňová DSG, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,4 s, maximálna rýchlosť 210 km/h, hmotnosť 1913 kg, objem palivovej nádrže 45 l, brzdený príves 1800 kg, objem batožinového priestoru 745 l, rozmery 4758 × 1864 × 1659 mm, rázvor 2791 mm

PLUSY, MÍNUSY:

+ Elektrický dojazd, rýchle nabíjanie, technologická výbava, spracovanie, svetlá
- Výkonu by mohlo byť viac

Cena modelu od (s DPH): 50 500 EUR
estované vozidlo (s DPH): 58 186 EUR

 

Zobrazit Galériu

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať