ACER_112024 ACER_112024 ACER_112024

BMW 330e xDrive sedan / Plug-in hybrid, ktorý dospel

0

BMW radu 3 je pre fanúšikov značky ikonický model, ktorý už niekoľko desaťročí reprezentuje ideálnu rovnováhu medzi športovým charakterom a každodennou praktickosťou. Tento rad je nielen vďaka svojej precíznej jazdnej dynamike, ale aj pre sofistikovaný dizajn, pokročilé technológie a vysoký komfort dlhodobo považovaný za referenčný bod v oblasti športových sedanov a kombi.

S_1124 T Gaming Advertisement

Modely radu 3 sú k dispozícii v rôznych verziách pohonu a niekoľko generácií k nim patrí aj plug-in hybrid. Ten najnovší s označením 330e xDrive sme mali možnosť otestovať. Hneď na začiatok musím priznať, že príjemne prekvapil, a to hlavne zlepšeným plug-in hybridným ústrojenstvom piatej generácie. Jeho súčasťou je teraz nová batéria s takmer dvojnásobnou kapacitou oproti predošlej generácii (až 19,5 kWh), ktorú sa výrobcovi podarilo vtesnať do rovnakého inštalačného priestoru. Najväčšou a najočakávanejšou novinkou je však nová trojfázová AC nabíjačka s výkonom až 11 kW, ktorá batériu nabije za 2 h 15 min. Za to treba BMW pochváliť, aj keď je pravda, že konkurencia už inštaluje DC nabíjanie.

Dizajn vozidla na prvý pohľad zaujme ostrými líniami, ktoré mu dodávajú dynamický vzhľad, a charakteristickou prednou maskou s obličkami, typickými pre značku BMW. Svetelná technika je kompletne zverená LED a predné svetlá, samozrejme, využívajú technológiu matrix na formovanie svetelného lúča tak, aby nedochádzalo k oslňovaniu ostatných účastníkov premávky. Svetlá už tradične majú vysoký dosvit a homogénne svetelné pole. Nabíjací konektor TYP 2 je umiestnený nad ľavým predným blatníkom. Vozidlo bolo vybavené príplatkovými balíkmi M Sport a M Sport Pro, ktoré pridávajú viacero prvkov zvýrazňujúcich jeho športový charakter. Zvonku si všimnete červené strmene bŕzd, športové disky s malým logom M, viacero aerodynamických doplnkov vrátane zadného spojlera, upravené svetlomety, prídavné lišty a niekoľko ďalších doplnkov. V interiéri vám neuniknú športové predné sedadlá, bezpečnostné pásy, športový kožený volant a ďalšie. Vcelku veľmi pekný, dynamický charakter dokresľuje aj sivomodrá farba Arctic Race Blue testovaného auta.


Cestujúci vzadu majú k dispozícii ovládanie klimatizácie aj dvojicu portov USB-C

V interiéri dominujú digitálne technológie s najnovším systémom iDrive, ktorý vodičovi ponúka intuitívne ovládanie a možnosť širokej personalizácie jednotlivých funkcií podľa potrieb. Prístrojový panel je moderný a prehľadný, s dôrazom na kvalitné materiály a spracovanie, čím ponúka vysoký komfort pre vodiča aj cestujúcich. Dvojica displejov je umiestnená pod jedným sklom na akejsi konzole nad palubnou doskou. Digitálny prístrojový štít dopĺňa head-up displej, na ktorom si môžete zvoliť z niekoľkých spôsobov zobrazenia. Veľmi pozitívne hodnotím, že v BMW nepodľahli módnym trendom a všetky tlačidlá sú poctivé mechanické a v celej kabíne okrem malého pásika na stredovej konzole nenájdete žiadne lesklé plochy. Na stredovej konzole okrem voliča jazdných režimov nájdete aj multimódový ovládač iDrive a tlačidlá jazdných módov – Sport, Hybrid a Electric. K dispozícii je aj tlačidlo na udržanie stavu batérie, ktoré môžete využiť, ak si chcete „odložiť“ nejakú energiu na príjazd do cieľa. V hybridom režime si teraz môžete zvoliť aj režim Hybrid Eco Pro, ktorý sa v prípade, ak máte v navigácii zadanú trasu, stará o inteligentné hospodárenie s batériou tak, aby ju využíval čo najefektívnejšie. Vďaka príplatkovému inovatívnemu balíku je tu aj systém Driving Assistant Professional, ktorý zabezpečuje vedenie v strede jazdného pruhu aj automatické preberanie rýchlostí. To však u nás funguje iba pred zákrutami a križovatkami, zmenu rýchlosti podľa značiek alebo databázy musíte vždy potvrdiť tlačidlom SET, keď vám ju systém ponúkne. Je to spôsobené oneskorenou aplikáciou databáz na našom území. Napríklad v Nemecku a ďalších krajinách systém pracuje úplne ­automaticky vrátane rozpoznávania semaforov. Asistent parkovania Plus ponúka klasické automatické parkovanie bez zásahu a jeho súčasťou je aj asistent cúvania, ktorý cúvaním zopakuje posledných pár desiatok metrov jazdy. Je to veľmi užitočný systém napríklad na vycúvanie z dvora a podobne.


Aj na stredovom paneli sa BMW vyhýba lesklým plochám

Z ďalších asistentov tu nájdete napríklad automatické núdzové brzdenie alebo Traffic Jam Assist, ktorý v dopravných zápchach umožňuje čiastočne bezdotykovú jazdu a automaticky vytvára uličku pre záchranárov.  Vzhľadom na športový charakter auta treba počítať s tým, že sa sedí pomerne nízko a na zadných sedadlách je to trochu stiesnenejšie. Predné športové sedadlá s plne elektrickým ovládaním majú dobré vedenie a vodič si môže nastavovať aj šírku operadla.

Pri jazdných vlastnostiach si vozidlo drží svoju povestnú stabilitu a dynamiku. Prepracovaný podvozok a presné riadenie zabezpečujú, že auto drží stopu aj v náročných zákrutách a poskytuje vodičovi okamžitú reakciu. Pohon všetkých štyroch kolies xDrive zlepšuje trakciu a stabilitu v rôznych podmienkach. Vozidlo bolo vybavené aj adaptívnym podvozkom, ktorý veľmi dobre tlmil aj väčšie nerovnosti. Najviac však prekvapil dojazd. Pri pokojnom jazdení a nabíjaní sa vozidlom dá na elektrinu najazdiť viac ako 100 km, konkrétne sme prešli 104 km. To je veľmi zaujímavý výsledok a spolu so vstavanou trojfázovou 11 kW nabíjačkou dáva dobrý predpoklad na veľmi úsporné jazdenie.

BMW 330e bolo aj vo svojich predošlých verziách zaujímavým modelom, celý dojem však kazila malá batéria, ktorá sa navyše nabíjala pridlho. To je najlepší recept na to, ako používateľa odradiť od nabíjania, a celkový efekt nákupu plug-in hybridu sa potom stráca. Dostanete auto s malým dojazdom a zbytočne so sebou vozíte záťaž v podobe batérie. Presne tento problém nová verzia úspešne rieši a s 11 kW nabíjaním a dojazdom na úrovni 75 – 100 km (podľa štýlu jazdy a podmienok) je vozidlo oveľa použiteľnejšie a takýto systém motivuje používateľa k nabíjaniu. Pri pravidelnom nabíjaní možno vozidlom bez väčšieho úsilia na kratšie trasy do 100 km jazdiť so spotrebou okolo 2 – 2,5 l/100 km, v kombinácii s diaľnicou okolo 3,2 l/100 km. V čisto hybridnom režime na diaľnici sa spo­treba pohybuje medzi 6,8 – 7,1 l/100 km. Počas celého testu sme najazdili viac ako 700 km so 45 % podielom diaľnic a s jednou trasou s dĺžkou 300 km bez nabíjania so spotrebou 5,0 l/100 km. To sú veľmi dobré výsledky, pričom vozidlo má pri kratších trasách potenciál na podstatne lepšiu spotrebu.

TESTY:

  • Spotreba – test, prvých 100 km (l/100 km) 2,5
  • Spotreba v hybridnom režime (l/100 km) 6,3
  • Celková spotreba kombinovaná (l/100 km) 5,0
  • Elektrický dojazd v teste (km) 104
  • Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW) 11
  • Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 150 kW (kW) -

Technické údaje:

BMW 330e xDrive sedan: objem motora 1998 cm3, výkon (ICE) 135 kW, krútiaci moment 300 Nm, výkon (elektromotor) 80 kW, krútiaci moment (elek­tromotor) 265 Nm, výkon (kombinovaný) 215 kW, krútiaci moment (kombinovaný) 420 Nm, hnaná náprava xDrive 4 × 4, kombinovaná spotreba WLTP 1,3 – 1,9 litra/100 km, kapacita batérie 19,5 kWh, dojazd WLTP 101 km, čas nabíjania 11 kW; Typ 2 / 0-100 %: 2 h

PLUSY, MÍNUSY:

+ Dojazd na batériu, rýchle nabíjanie, spracovanie, výkon, technologická výbava
- Menej miesta vzadu, palivová nádrž iba 40 l

Cena modelu od (s DPH): 59 800 EUR
Testované vozidlo (s DPH): 82 649 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať