Stanú sa tablety súčasťou vyučovacieho procesu?
Projekt Škola na dotyk otestoval využitie tabletov počas vyučovania. Viac ako 300 mobilných zariadení putovalo do 10 tried po celom Slovensku. V projekte sa od februára do júna tohto roka zúčastnilo približne 100 pedagógov a takmer 1000 žiakov. Reakcie zúčastnených sú jasné - moderné vyučovanie 21. storočia vyžaduje nové technológie a metodiky.
Podobne ako kedysi kníhtlač aj tablety a digitálne technológie dnes transformujú spôsob myslenia. Podľa Jána Machaja z neziskovej organizácie EDULAB sú všetky technológie iba formou a treba, aby sme túto formu dokázali využiť, a to aj v rámci vzdelávania. Táto náročná úloha pripadla takmer stovke pedagógov, ktorí sa v rámci pilotnej prevádzky projektu Škola na dotyk pokúsili modernizovať vyučovací proces.
Tablety, monitor a Samsung School
Partnerom projektu je okrem EDULABu aj spoločnosť Samsung. Tá venovala do škôl tablety a 65-palcové dotykové digitálne tabule. Tablety aj tabule prepojila vyučovacím softvérom Samsung School, ktorý umožňuje učiteľom získať kontrolu nad všetkými zariadeniami a eliminovať jednu z častých pripomienok, že deti sa na tabletoch nebudú učiť, ale hrať sa a surfovať na internete počas vyučovacieho procesu. Ako vyplýva z reakcií učiteľov, táto pripomienka sa ukázala neopodstatnenou.
Mobilnú aplikáciu Škola na dotyk si môžete stiahnuť z obchodu Play. Ide o osožnú križovatku, ktorá odkazuje na užitočné školské aplikácie.
Samsung School totiž dáva učiteľom mocný nástroj. V rámci používateľského rozhrania učitelia vidia všetky tablety v triede a presne vedia, čo robí každý žiak. Takisto dokážu na diaľku vypnúť obrazovky alebo zdieľať svoju vlastnú, čo často využívali pri výkladoch. Ak nejaký žiak usilovne pracuje, cez systém mu pošlú do tabletu pochvalu. Samsung School takisto umožňuje efektívne testovať žiakov. Učitelia si písomky v digitálnej forme vopred pripravia, žiaci ich vyplnia a po odoslaní sú hneď oznámkovaní. Keďže tablety Samsungu podporujú aj písanie dotykovým perom, stáva sa z nich moderný poznámkový blok. Zároveň je to však viacúčelové zariadenie, ktoré vďaka bohatému portfóliu mobilných aplikácií dokážu žiaci využiť aj na exkurziách. „Tablet je úžasná súprava nástrojov v kompaktnom vyhotovení," tvrdia pedagógovia. Zatiaľ čo v minulosti si museli žiaci so sebou nosiť viacero pomôcok, teraz im stačí desiata a tablet. Pomocou fotoaparátu vytvoria dokumentáciu, ktorú obohatia o údaje z viacerých aplikácií. Tablet v teréne nahradí kompas, pravítko aj knihu vedomostí.
Vďaka systému Samsung School sa tablet v rámci vyučovania používa naozaj iba na vzdelávacie účely
S týmito poznatkami sa počas konferencie Škola na dotyk LIVE podelili učitelia, ktorí vďaka tabletom zmodernizovali svoje vyučovanie. Títo pedagógovia nevnímajú nové technológie ako niečo negatívne. Práve naopak - na digitálnom vzdelávaní vyzdvihli pozitívny vplyv na motiváciu a kreativitu žiakov. Chválili aj praktické a rôznorodé využitie tabletov a možnosť lepšie prispôsobiť vyučovací proces individuálnemu tempu žiakov. Tablety údajne v žiakoch zvýšili pocit zodpovednosti, samostatnosti aj tvorivosti a počas pilotnej prevádzky sa žiadne zariadenie nepoškodilo ani nestratilo. A to aj napriek tomu, že v niektorých školách si žiaci brali tablety domov.
„Tabletové vyučovanie" vyžaduje iný prístup
Učitelia zároveň dodávajú, že vyučovanie pomocou tabletov vyžaduje úplne iný prístup. Z pohľadu pedagóga sa mení spôsob prípravy, ktorá je časovo náročnejšia a vyžaduje zodpovednosť. V opačnom prípade sa plný potenciál moderného vyučovania nevyužije a z tabletu sa stane iba drahá hračka. No ak má učiteľ záujem a vie, ako urobiť z tabletu užitočný vyučovací nástroj, z nových technológií profitujú aj žiaci. Práve nevyužitie potenciálu a negatívne reakcie rodičov sú hlavné riziká, ktoré pedagógovia vnímajú v súvislosti s integráciou tabletov do vyučovania.
Vyučovanie pomocou tabletov vyžaduje od pedagógov odlišný prístup. Pomôckou môžu byť materiály ostatných učiteľov na stránke tuul.sk.
Je diskutabilné, či je slovenské školstvo v globálnej miere pripravené na modernizáciu takýchto rozmerov. Hoci si myslíme, že tablety ako školská pomôcka majú prínos pri vyučovaní, nie sme úplne presvedčení, či túto zmenu zvládnu aj všetci učitelia. Nie všetci totiž majú pozitívny vzťah k informačným technológiám. EDULAB však chce vyučujúcich vzdelávať aj v tomto smere a komunitu učiteľov motivuje k tomu, aby zdieľali materiály a poznatky z vyučovania. Na tento účel vznikla stránka
Verdikt PC REVUE
Ak vás zaujíma, čo už dokázali žiaci a učitelia vytvoriť pomocou tabletov, navštívte webovú stránku www.skolanadotyk.sk/materialy.html
Konferencia Škola na dotyk LIVE nás prekvapila pozitívnym ohlasom na vyučovanie pomocou tabletov. Zo strany žiakov sme podobné reakcie očakávali. Predsa len školské knihy a tematické plány staré niekoľko rokov až desaťročí už v dnešnej dobe nestačia. Žiaci sa v školách často nudia, nie sú motivovaní k samovzdelávaniu. Tablety majú potenciál, aby žiakov zaujali a oslovili ich. Aby sa tak stalo, je potrebná kvalitná príprava zo strany pedagógov. Práve vyučujúci boli príjemným prekvapením konferencie - prezentovali skúsenosti z praxe a aj vďaka ich vôli zlepšovať sa bolo zrejmé, že tablety im pomohli stať sa lepšími pedagógmi. Je pravdepodobné, že tablety sa v priebehu pár rokov dostanú do škôl vo väčšom množstve. Úlohou školstva však ostáva, aby na túto „revolúciu" pripravilo aj tých učiteľov, ktorí nemajú k IT vrúcny vzťah. V opačnom prípade nemá táto modernizácia zmysel.